Rozporządzenie 2015/562 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 347/2012 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dla niektórych kategorii pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.93.35

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 kwietnia 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/562
z dnia 8 kwietnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 347/2012 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dla niektórych kategorii pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 jest odrębnym rozporządzeniem do celów procedury homologacji typu przewidzianej dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 określono podstawowe wymagania w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych kategorii M2, M3, N2 i N3 w odniesieniu do montażu zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (ang. Advanced Emergency Braking Systems, AEBS). Konieczne jest ustalenie szczegółowych procedur, badań i wymagań dotyczących tego rodzaju homologacji typu.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 określono ogólny obowiązek, zgodnie z którym pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 muszą być wyposażone w AEBS.

(4) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 347/2012 3 ustanowiono szczegółowe procedury, badania i wymagania w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do AEBS oraz przewidziano wprowadzenie tych wymagań w dwóch etapach. W ramach pierwszego etapu niektóre nowe typy pojazdów miały podlegać, począwszy od dnia 1 listopada 2013 r., poziomowi homologacji 1. W ramach drugiego etapu wspomniane typy pojazdów, oraz niektóre inne typy pojazdów, które nie podlegały poziomowi homologacji 1, podlegałyby wymogowi uzyskania poziomu homologacji 2, wymagającego przestrzegania dalszych, ostrzejszych wymagań. W rozporządzeniu (UE) nr 347/2012 przewidziano ponadto, że poziom homologacji 2 zostanie wprowadzony z dniem 1 listopada 2016 r. dla nowych typów pojazdów.

(5) Aby zapewnić wystarczający okres wstępny na zdobycie dalszych doświadczeń z systemami AEBS i umożliwić dalszy rozwój techniczny w tej dziedzinie, ustanowiono odpowiednie ramy czasowe dla wprowadzenia poziomu homologacji 2. Ponadto ramy te miały umożliwić Komisji uwzględnienie międzynarodowych zharmonizowanych wymogów dotyczących skuteczności działania i badań, jakie miała przyjąć Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w odniesieniu do typów pojazdów kategorii objętych regulaminem nr 131 ONZ w odniesieniu do AEBS.

(6) W związku z tym przewiduje się, że najpóźniej dwa lata przed wprowadzeniem poziomu homologacji 2, Komisja przyjmie kryteria dotyczące badań w zakresie układów ostrzegania i aktywacji hamowania dla typów pojazdów kategorii M2 i kategorii N2 o masie całkowitej nieprzekraczającej 8 ton, biorąc pod uwagę dalsze postępy w tym obszarze na szczeblu EKG ONZ.

(7) EKG ONZ określiła docelową prędkość mającą zastosowanie w scenariuszu "celu ruchomego" dla poziomu homologacji 2 w badaniach typów pojazdów kategorii M2 i kategorii N2 o masie całkowitej nieprzekraczającej 8 ton. Wartości prędkości docelowej zostały określone ostrożnie, tak aby umożliwić uwzględnienie dalszych doświadczeń z systemami AEBS i dalszego postępu technicznego w tym obszarze w odniesieniu do typów pojazdów, których to dotyczy.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 347/2012 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 347/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
punkt 2.4.2.1 otrzymuje brzmienie:

"2.4.2.1. a) dla poziomu homologacji 1: co najmniej jeden wyczuwalny lub dźwiękowy tryb ostrzegawczy jest włączany nie później niż dla wartości czasu określonych w kolumnie B tabeli znajdującej się w dodatku 1;

b) dla poziomu homologacji 2: co najmniej jeden tryb ostrzegawczy jest włączany nie później niż dla wartości czasu określonych w kolumnie B tabeli znajdującej się w dodatku 2; jak następuje:

- w przypadku kategorii pojazdów, o których mowa w wierszu 1 tabeli w dodatku 2: ostrzeżenie musi być w trybie wyczuwalnym lub dźwiękowym, i

- w przypadku kategorii pojazdów, o których mowa w wierszu 2 tabeli w dodatku 2: ostrzeżenie musi być w trybie wyczuwalnym, dźwiękowym lub optycznym.";

2)
punkt 2.4.2.2 otrzymuje brzmienie:

"2.4.2.2. Co najmniej dwa tryby ostrzegawcze są włączane nie później niż dla wartości czasu określonych: dla poziomu homologacji 1: w kolumnie C tabeli w dodatku 1; dla poziomu homologacji 2: w kolumnie C tabeli w dodatku 2.";

3)
skreśla się ostatnie zdanie w pkt 2.5.2.1 i 2.5.2.2;
4)
dodatek 2 otrzymuje brzmienie:

"Dodatek 2

Poziom homologacji 2: wymagania dotyczące badania sygnałów ostrzegawczych i aktywacji systemu - kryteria wyniku pozytywnego/negatywnego

WierszABCDEFGH
0Kategoria pojazduCel nieruchomyCel ruchomy
Czas włączenia trybów ostrzegawczychZmniejszenie prędkości przedmiotowego pojazduCzas włączenia trybów ostrzegawczychZmniejszenie prędkości przedmiotowego pojazduPrędkość celu
Co najmniej 1 sygnałCo najmniej 2 sygnałyCo najmniej 1 sygnałCo najmniej 2 sygnały
(zob. pkt 2.4.2.1)(zob. pkt 2.4.2.2)(zob. pkt 2.4.5)(zob. pkt 2.5.2.1)(zob. pkt 2.5.2.2)(zob. pkt 2.5.3)(zob. pkt 2.5.1)
1M3 (1),

N3 i N2> 8t

Nie później niż 1,4 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoNie później niż 0,8 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoNie mniej niż 20 km/hNie później niż 1,4 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoNie później niż 0,8 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoPrzedmiotowy pojazd nie może uderzyć w ruchomy cel12 ± 2 km/h
2N2 ≤ 8t (2) (4)

oraz

M2 (2) (4)

Nie później niż 0,8 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoPrzed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnego (3)Nie mniej niż 10 km/hNie później niż 0,8 s przed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnegoPrzed rozpoczęciem fazy hamowania awaryjnego (3)Przedmiotowy pojazd nie może uderzyć w ruchomy cel67 ± 2 km/h (5)
(1) Pojazdy kategorii M3 z hydraulicznym układem hamulcowym podlegają wymaganiom z wiersza 2.

(2) Pojazdy z pneumatycznym układem hamulcowym podlegają wymaganiom z wiersza 1.

(3) Wartości określa producent pojazdu podczas homologacji typu (zob. załącznik I część 2 uzupełnienie pkt 4.4).

(4) Producenci pojazdów kategorii uwzględnionych w wierszu 2 mogą wybrać uzyskanie homologacji typu pojazdu na podstawie wartości określonych w wierszu 1; w takim przypadku należy wykazać zgodność ze wszystkimi wartościami podanymi w wierszu 1.

(5) Wartości dla prędkości docelowej w rubryce H2 zostaną poddane przeglądowi przed dniem 1 listopada 2021 r.".

1 Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1.
2 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywa ramowa") (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 347/2012 z dnia 16 kwietnia 2012 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w odniesieniu do wymagań w zakresie homologacji typu dla niektórych kategorii pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (Dz.U. L 109 z 21.4.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.