Rozporządzenie 323/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.40.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 13 lutego 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 323/1999
z dnia 8 lutego 1999 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75 i 84 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(2),

a także mając na uwadze co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 2299/89(3) przyczyniło się w dużym stopniu do zapewnienia uczciwych i bezstronnych warunków dla przewoźników lotniczych, dotyczących komputerowych systemów rezerwacji, chroniąc w ten sposób interesy konsumentów.

(2) Konieczne jest rozszerzenie zakresu rozporządzenia (EWG) nr 2299/89 i wyjaśnienie jego przepisów oraz stosowne jest podjęcie tych środków na poziomie wspólnotowym w celu zapewnienia realizacji celów zawartych w rozporządzeniu we wszystkich Państwach Członkowskich.

(3) Niniejsze rozporządzenie nie narusza stosowania art. 85 i 86 Traktatu.

(4) Niniejsze rozporządzenie nie narusza dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(4).

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3652/93(5) wyłącza umowy na wspólny zakup, rozwój i użycie komputerowych systemów rezerwacji z postanowień art. 85 ust. 1 Traktatu.

(6) Wskazane jest wyjaśnienie zasad, na podstawie których obciąża się przewoźników macierzystych za rezerwacje, których przyjęcie wymagane jest przez konkurencyjne KSR.

(7) Niezbędne jest wyjaśnienie zasad, na podstawie których dokonywane są obciążenia KSR za usługi świadczone na rzecz uczestniczących przewoźników i abonentów, w szczególności w odniesieniu do środków zachęcających oraz w celu poprawy przejrzystości.

(8) Konieczne jest zapewnienie, że strony trzecie świadczące usługi w imieniu KSR podlegają tym samym obowiązkom, które kodeks nakłada na ten komputerowy system rezerwacji.

(9) Wymagania kodeksu dotyczące kontroli KSR są również stosowane w celu kontroli wymagań dotyczących ochrony danych, wynikających z dyrektywy 95/46/WE.

(10) Niezbędne jest określenie obowiązków abonentów, wynikających z kodeksu po to, aby usługi rezerwacji, które świadczą na rzecz swoich klientów nie były niedokładne, błędne czy dyskryminacyjne.

(11) Należy ustanowić wyraźne przepisy dotyczące prawa głosu pozwanego w sprawach, w których Komisja wyraża sprzeciw.

(12) Włączenie usług przewozów kolejowych do głównego rejestru KSR może poprawić jakość informacji dostępnych dla konsumenta i zapewnić konsumentom najlepsze zaplanowanie podróży.

(13) Przewoźnicy kolejowi dostarczający pewne, wyraźnie określone kategorie swoich usług za pomocą głównych rejestrów KSR, podlegają podobnym warunkom do tych, które nakładane są na przewoźników lotniczych.

(14) Opcje informacyjne lub dystrybucyjne, oferowane przez przewoźnika lub grupę przewoźników lotniczych, nie podlegają pewnym przepisom kodeksu, pod warunkiem, że takie rozwiązania są jasno i nieustannie określane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu nr 2299/89 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do każdego komputerowego systemu rezerwacji, tak dalece, jak obejmuje on produkty transportu lotniczego i tak dalece, jak produkty transportu kolejowego są zawarte w głównych rejestrach i kiedy są one oferowane do użytku lub używane na terytorium Wspólnoty, niezależnie od:

- statusu lub przynależności państwowej sprzedawcy systemu,

- źródła wykorzystywanych informacji lub lokalizacji odpowiednich centralnych jednostek przetwarzania danych,

- położenia geograficznego portów lotniczych, między którymi prowadzony jest transport lotniczy".

2) w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) lit. l) otrzymuje brzmienie:

"l) »abonent« oznacza osobę, inną niż konsument, lub przedsiębiorstwo inne niż uczestniczący przewoźnik, korzystające z KSR na mocy umowy lub innych porozumień finansowych z sprzedawcą systemu. Porozumienie finansowe uważa się za istniejące, gdy dokonana zostaje konkretna płatność za usługi sprzedawcy systemu lub, gdy następuje zakup produktu transportu lotniczego";

b) litera m) otrzymuje brzmienie:

"m) »konsument« oznacza każdą osobę pragnącą uzyskać informację o produkcie transportu lotniczego lub zamierzającą nabyć produkt transportu lotniczego na użytek własny";

c) dodaje się litery w brzmieniu:

"q) »produkt transportu kolejowego płatny osobno« oznacza przewóz osoby koleją między dwiema stacjami, w tym wszelkie związane z nim usługi dodatkowe i korzyści dodatkowe oferowane na sprzedaż lub sprzedane w ramach tego produktu;

r) »produkt transportu kolejowego w pakiecie« oznacza sporządzone uprzednio zestawienie produktu transportu kolejowego, płatnego osobno, z innymi usługami, niebędącymi usługami dodatkowymi dla transportu kolejowego, proponowane w sprzedaży lub sprzedane w ramach tej ceny;

s) »produkt transportu kolejowego« oznacza zarówno produkty transportu kolejowego płatne osobno jak i produkty transportu kolejowego w pakiecie;

t) »bilet« oznacza ważny dokument uprawniający do transportu lub jego równoważność w formie niepapierowej, w tym elektronicznej, wystawiony lub zatwierdzony przez przewoźnika lub upoważnionego przez niego agenta;

u) »podwójna rezerwacja« oznacza sytuację, która powstaje, gdy dla tego samego pasażera dokonano dwóch lub więcej rezerwacji, podczas gdy oczywiste jest, iż ten pasażer nie będzie w stanie wykorzystać więcej niż jednej z nich.";

3) w art. 3a wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Przewoźnik macierzysty nie jest zobowiązany do akceptowania jakichkolwiek kosztów z tym związanych, poza kosztami wynikającymi z powielania dostarczanych informacji i przyjętych rezerwacji. Opłata dla KSR za przyjętą rezerwację, dokonana zgodnie z przepisami niniejszego artykułu nie może przekroczyć opłaty, jaką ten sam KSR obciąża uczestniczących przewoźników za taką równoważną transakcję";

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zobowiązanie nałożone na mocy niniejszego artykułu nie jest stosowane wobec konkurencyjnego KSR, jeśli zgodnie z procedurami art. 11 zostało postanowione, że ten KSR narusza art. 4a lub art. 6 dotyczące nieautoryzowanego dostępu przewoźników macierzystych do informacji.";

4) w art. 4 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Zasady określone w akapicie pierwszym i drugim stosuje się do usług kolejowych, w odniesieniu do danych dostarczanych w celu włączenia ich do rejestru głównego.";

5) w art. 4a dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Sprzedawca systemu zapewnia, że jakiekolwiek strony trzecie, świadczące usługi KSR w całości lub w części w jego imieniu, spełniają odpowiednie przepisy niniejszego rozporządzenia.";

6) w art. 6 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) informacje dotyczące określonych indywidualnych rezerwacji należy udostępniać na równorzędnych zasadach i wyłącznie przewoźnikowi lotniczemu lub przewoźnikom uczestniczącym w świadczeniu usług oraz abonentom, których dotyczą rezerwacje.

Informacja, będąca pod nadzorem sprzedawcy systemu, dotycząca określonej indywidualnej rezerwacji jest archiwizowana poza systemem dostępnym przez internet w terminie 72 godzin liczonych od uzupełnienia ostatniego elementu w rezerwacji indywidualnej i niszczona w terminie trzech lat. Dostęp do takich danych jest dozwolony wyłącznie w kwestiach sporów rachunkowych.";

7) w art. 6 ust. 1 lit. b) wprowadza się następujące zmiany:

a) ppkt ii) otrzymuje brzmienie:

"ii) takie dane mogą i, na żądanie, zawierają dane o wszystkich uczestniczących przewoźnikach i/lub abonentach, ale nie obejmują bezpośrednio lub pośrednio identyfikacji lub informacji osobistych pasażera lub użytkownika będącego osobą prawną;";

b) dodaje się, co następuje:

"iv) informacja staje się dostępna zarówno w całości jak i selektywnie, na żądanie uczestniczących przewoźników i abonentów, w zakresie rynku, na którym działają;

v) grupy linii lotniczych i/lub abonentów są uprawnione do zakupu danych do dalszego uniwersalnego przetwarzania".;

8) skreśla się art. 6 ust. 4 i 5;

9) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

1. a) W przypadku informacji dostarczanej przez KSR, abonent używa rejestru neutralnego, zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. a) i b), chyba że wymagany jest inny rejestr, w celu spełnienia preferencji wskazanych przez konsumenta.

b) Żaden abonent nie może manipulować informacją, dostarczoną przez KSR, w sposób prowadzący do niedokładnego, błędnego lub dyskryminacyjnego przedstawienia tej informacji jakiemukolwiek konsumentowi.

c) Abonent dokona rezerwacji i wystawi bilety, zgodnie z informacją zawartą w używanym komputerowym systemie rezerwacji lub na podstawie upoważnienia uzyskanego od przewoźnika, którego ona dotyczy.

d) Abonent powiadomi każdego konsumenta o wszelkich zmianach wyposażenia na trasie, ilości postojów w podróży, identyfikacji przewoźnika lotniczego obsługującego w danym momencie połączenie oraz wszelkich zmianach portów lotniczych, zawartych w każdym wymaganym rozkładzie podróży, w takim zakresie, w jakim ta informacja jest dostępna w KSR. Abonent poinformuje konsumenta o nazwie i adresie sprzedawcy systemu, celu przetwarzania danych, czasie zachowania danych osobistych oraz o sposobach uzyskania danych przez podmiot na mocy wykonania swych praw dostępu.

e) Konsument jest uprawniony do uzyskania wydruku z rejestru komputerowego systemu rezerwacji, w każdym momencie lub do dostępu do równoległego rejestru KSR, odzwierciedlającego obraz wyświetlany abonentowi.

f) Osoba jest uprawniona do efektywnego bezpłatnego dostępu do własnych danych, bez względu na to, czy dane przechowywane są przez komputerowy system rezerwacji czy też przez abonenta.

2. Abonent używa opcji dystrybucji danych komputerowego systemu rezerwacji zgodnie z załącznikiem II."

10) w art. 10 ust. 1 i 2 otrzymuje brzmienie:

"1. a) Żadna opłata obciążająca uczestniczącego przewoźnika przez sprzedawcę systemu nie może być dyskryminująca, musi posiadać rozsądną strukturę i i musi pozostawać w rozsądnym związku z kosztem usług świadczonych i wykorzystanych oraz w szczególności być taka sama dla tego samego poziomu świadczonych usług.

Fakturowanie za usługi komputerowego systemu rezerwacji jest wystarczająco szczegółowe, aby pozwalało uczestniczącemu przewoźnikowi na dokładne stwierdzenie, z których usług skorzystano i jakie opłaty zostały za nie pobrane, dlatego faktury zawierające opłaty za rezerwacje zawierają, jako minimum, następujące informacje w każdym segmencie:

- typ rezerwacji KSR,

- nazwisko pasażera,

- państwo,

- kod identyfikacyjny agencji IATA/ARC,

- kod miasta,

- segment pary miast,

- datę rezerwacji (data transakcji),

- datę lotu,

- numer lotu,

- kod statusu (status rezerwacji),

- typ usługi (klasa usługi),

- nazwę rekordu pasażera (PNR), lokalizator (numer rezerwacji), oraz

- wskaźnik rezerwacji/anulowania.

Informację o fakturze należy przekazywać za pomocą medium magnetycznego. Opłata za informację o fakturze, podana w formie wybranej przez przewoźnika, nie może przewyższać kosztu samego medium oraz kosztu jego transportu.

Uczestniczący przewoźnik lotniczy ma możliwość dostępu do informacji o jakiejkolwiek rezerwacji lub transakcji, która zostanie obciążona opłatą za rezerwację. Jeśli przewoźnik skorzysta z tej opcji, ma możliwość odrzucenia każdej takiej rezerwacji lub transakcji, chyba, że ta ostatnia została już zaakceptowana. W przypadku takiego odrzucenia, przewoźnik lotniczy nie jest obciążany za rezerwację lub transakcję.

b) Żadna opłata za dzierżawę sprzętu lub inną usługę, wystawiona abonentowi przez sprzedawcę systemu, nie może być dyskryminująca, musi posiadać rozsądną strukturę, i musi pozostawać w rozsądnym związku z kosztem usługi świadczonej i wykorzystanej oraz w szczególności musi być taka sama dla tego samego poziomu świadczonych usług. Korzyści za wyniki, przyznane abonentom, przez sprzedawcę systemu w formie zniżek na opłaty za dzierżawę lub prowizji, są uznane za koszty dystrybucyjne sprzedawcy systemu a ich podstawą są segmenty biletowe. Jeśli, z zastrzeżeniem załącznika II ust. 5 sprzedawca systemu nie wie czy bilet został wystawiony czy też nie, wówczas ten sprzedawca systemu zobowiązany jest opierać się na zgłoszeniu numeru biletu od abonenta.

Fakturowanie za usługi KSR jest wystarczająco szczegółowe, aby pozwoliło abonentowi wyraźnie stwierdzić, z których usług skorzystano i jakie zastosowano w ich przypadku opłaty.

2. Sprzedawca systemu, na życzenie, udostępnia zainteresowanym stronom, w tym konsumentom, szczegóły obowiązujących procedur, opłaty i udogodnienia systemowe, w tym interfejsy, użyte kryteria edycji i wyświetlania. Informacja ta jest zwolniona z opłat dla konsumentów i obejmuje ona przetwarzanie danych personalnych. Niniejszy przepis nie wymaga jednakże od sprzedawcy systemu ujawnienia informacji zastrzeżonych prawnie, takich jak oprogramowanie.";

11) w art. 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przed podjęciem decyzji zgodnie z art. 11 lub 16, Komisja umożliwia zainteresowanym przedsiębiorstwom lub związkom przedsiębiorstw wypowiedzenie się w sprawach, wobec których Komisja wyraża lub wyraziła zastrzeżenia."

12) artykuł 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

1. Zarówno art. 5, art. 9 ust. 5 jak i załączników nie stosuje się do KSR używanego przez przewoźników lotniczych lub grupy przewoźników lotniczych:

a) w ich własnym biurze lub własnych biurach i stanowiskach sprzedaży wyraźnie określonych jako takie;

lub

b) udostępniając informacje i/lub urządzenia dystrybucyjne, dostępne w ramach publicznej sieci telekomunikacyjnej, przy wyraźnym i stałym określeniu agencji informacyjnych lub dostawców jako takich.

2. Gdy rezerwacja dokonywana jest bezpośrednio przez przewoźnika lotniczego, podlega on zastrzeżeniom art. 9a lit. d) i f).";

13) w art. 21a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprzedawca systemu zapewnia monitorowanie dostosowania technicznego KSR do art. 4a i 6 przez niezależnego rewidenta w każdym roku kalendarzowym. W tym celu rewident ma zapewniony dostęp, w każdym momencie, do wszystkich programów, procedur, operacji i zabezpieczeń zastosowanych w komputerach lub systemach komputerowych, przez które sprzedawca systemu dostarcza swoje usługi dystrybucyjne. Każdy sprzedawca systemu przedkłada Komisji swoje sprawozdanie, dotyczący badania dostawcy i jego wyników. Sprawozdanie należy przedłożyć Komisji w terminie czterech miesięcy liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym przeprowadzono badanie. Komisja zbada takie sprawozdanie w celu podjęcia wszelkich niezbędnych działań, zgodnie z art. 11 ust. 1.";

14) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 21b

1. Z zastrzeżeniem niniejszego artykułu, niniejsze rozporządzenie stosuje się w zakresie włączenia produktów transportu kolejowego.

2. Sprzedawca systemu może zdecydować o włączeniu usług kolejowych do rejestru głównego swojego KSR.

3. Gdy sprzedawca systemu postanowi uwzględnić produkty kolejowe w rejestrze głównym swojego KSR, wybiera on włączenie pewne wyraźnie określone kategorie usług kolejowych, w odniesieniu do zasad ustanowionych w art. 3 ust. 2.

4. Operator transportu kolejowego zostaje uznany za uczestniczącego przewoźnika lub przewoźnika macierzystego, gdzie właściwe, w celu jego kodowania, jeśli posiada on umowę ze sprzedawcą systemu na dystrybucję swoich produktów przez główny rejestr KSR lub własny system rezerwacji będący KSR, jak określono w art. 2 lit. f). Z zastrzeżeniem ust. 5, produkty te są uznane za produkty transportu lotniczego i zawarte w rejestrze głównym, zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku I.

5. a) Stosując reguły ustanowione w załączniku I ust. 1 i 2 do usług kolejowych, sprzedawca systemu dostosowuje zasady kolejności w głównym rejestrze, w celu wzięcia pod uwagę potrzeb konsumentów w zakresie udzielania adekwatnej informacji o usługach kolejowych, które stanowią opcję konkurencyjną wobec usług lotniczych. W szczególności, sprzedawcy sytemu mogą przyporządkować usługi kolejowe o ograniczonej liczbie krótkich postojów do bezpośrednich usług lotniczych bez przesiadek.

b) Sprzedawcy systemów określają przejrzyste kryteria w celu zastosowania niniejszego artykułu w przypadku usług kolejowych. Kryteria te obejmują czas podróży i odzwierciedlają potrzebę uniknięcia nadmiernego wypełniania ekranu. Przynajmniej na dwa miesiące przed ich zastosowaniem, kryteria te są przedkładane dla informacji Komisji.

6. Do celów niniejszego artykułu wszelkie odniesienia do »połączeń« w niniejszym rozporządzeniu uważa się za uwzględniające odniesienia do »usług kolejowych« a odniesienia do »produktów transportu lotniczego« uważa się za zawierające odniesienia do »produktów kolejowych«.

7. Należy zwrócić szczególną uwagę na ocenę stosowania niniejszego artykułu w sprawozdaniu Komisji na mocy art. 23 ust. 1.";

15) w art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejsze rozporządzenie nie stanowi uszczerbku dla ustawodawstwa krajowego, dotyczącego środków w zakresie bezpieczeństwa, porządku publicznego i ochrony danych, podjętych w celu stosowania dyrektywy 95/46/WE*.

______

(*) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.";

16) artykuł 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

W okresie dwóch lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Komisja sporządzi sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia, które między innymi uwzględnia rozwój sytuacji gospodarczej odpowiednich rynków. Do sprawozdania mogą być dołączone propozycje weryfikacji niniejszego rozporządzenia."

17. Załącznik zastępuje się załącznikiem I i II ustanowionym w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzydziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, za wyjątkiem nowego art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 2299/89, który wchodzi w życie sześć miesięcy po opublikowaniu niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lutego 1999 r.

W imieniu Rady
O. LAFONTAINE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 95 z 30.03.1998, str. 27.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 maja 1998 r. (Dz.U. C 167 z 1.06.1998, str. 293), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 września 1998 r. (Dz.U. C 360 z 23.11.1998, str. 69) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 398 z 21.12.1998).

(3) Dz.U. L 220 z 29.07.1989, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3089/93 (Dz.U. L 278 z 11.11.1993, str. 1).

(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.

(5) Dz.U. L 333 z 31.12.1993, str. 37. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK I

Kryteria określające porządek w rejestrze głównym związane z lotami(1) oferującymi produkty transportu lotniczego płatne osobno

1. Porządek opcji połączenia w rejestrze głównym, na wybrany dzień lub dni, musi być zgodny z poniższym, chyba że konsument dokona wyboru opcji w inny sposób, w ramach transakcji indywidualnej:

i) wszystkie połączenia bezpośrednie, bez przesiadek, między parami miast związanymi z tymi lotami;

ii) wszystkie inne połączenia bezpośrednie, niewymagające zmiany samolotu czy pociągu, między parami miast związanymi z tymi lotami;

iii) połączenia z przesiadkami.

2. Konsument musi przynajmniej mieć możliwość uzyskania, na życzenie, rejestru głównego z czasem odlotu lub przylotu i/lub czasem podróży w odpowiednim porządku. Jeśli konsument nie życzy sobie innego porządku w rejestrze głównym, wówczas powinien on zawierać czas odlotu dla grupy i) i czas podróży dla grup ii) oraz iii).

3. W przypadku, gdy sprzedawca systemu zdecyduje o wyświetleniu informacji dla jakiejkolwiek pary miast, o rozkładach połączeń lub stawkach za połączenia uczestniczących przewoźników, lecz niekoniecznie wszystkich takich przewoźników, wówczas takie informacje muszą być podane w sposób dokładny, niewprowadzający w błąd i niedyskryminujący, w odniesieniu do wykazanych przewoźników.

4. Jeśli, zgodnie z wiedzą sprzedawcy systemu, informacja o ilości zaplanowanych bezpośrednio usług lotniczych oraz identyfikacji przewoźników lotniczych z nimi związanych nie jest wyczerpująca, fakt taki musi być wyraźnie opisany w odpowiednim rejestrze.

5. Połączenia inne niż zaplanowane usługi lotnicze, muszą być wyraźnie podane.

6. Połączenia z przesiadkami na trasie muszą być wyraźnie podane.

7. Kiedy połączenia są obsługiwane przez przewoźników lotniczych, nierozpoznanych na podstawie kodu oznaczenia przewoźnika, wówczas musi zostać określony faktyczny operator połączenia. Ten wymóg ma zastosowanie we wszystkich przypadkach, za wyjątkiem uzgodnień krótkoterminowych ad hoc.

8. Sprzedawca systemu nie może używać przestrzeni na ekranie rejestru głównego, w sposób, jaki powoduje przesadną ekspozycję jednej szczególnej opcji podróży lub który podaje nierzeczywiste opcje podróży.

9. Z wyjątkiem ust. 10, stosuje się poniższe przepisy:

a) w usługach bezpośrednich żadne połączenie nie może być wyróżnione w rejestrze głównym więcej niż jeden raz;

b) w usługach wielosektorowych, uwzględniających zmianę pokładu samolotu, żadne zestawienie połączeń nie może być wyróżnione więcej niż jeden raz w żadnym rejestrze głównym;

c) połączenia wymagające zmiany pokładu samolotu należy traktować i wykazywać jako połączenia z przesiadką, z jedną linią lotniczą na jeden segment samolotu.

Jednakże, tam gdzie przeloty obsługiwane są przez tego samego przewoźnika, z tym samym numerem lotu a przewoźnik wymaga tylko jednego kuponu lotu i jednej rezerwacji, KSR powinien wystawić tylko jeden kupon i obciążyć tylko za jedną rezerwację.

10. 1. W przypadku, gdy uczestniczący przewoźnicy powiązani są na mocy wspólnego przedsięwzięcia lub innych porozumień umownych, wymagających odrębnej odpowiedzialności dwóch lub więcej z nich za ofertę i sprzedaż produktów transportu lotniczego na połączenie lub zestawienie połączeń, pojęcia »połączenie« (dla usług bezpośrednich) oraz »zestawienie połączeń« (dla usług wielosektorowych) zawarte w ust. 9, należy interpretować jako pozwolenie wydane każdemu z przewoźników - nie więcej niż dwu - na posiadanie osobnego rejestru, z użyciem indywidualnego kodu oznaczenia przewoźnika.

2. W przypadku ilości większej niż dwóch przewoźników, wyznaczenie dwóch przewoźników uprawnionych do skorzystania z wyjątku przewidzianego w akapicie pierwszym, staje się znaczące dla przewoźnika faktycznie obsługującego połączenie. W przypadku braku informacji od przewoźnika, potrzebnych do zidentyfikowania dwóch przewoźników wyznaczonych do oznaczenia, sprzedawca systemu musi desygnować przewoźników na niedyskryminujących podstawach.

11. Rejestr główny musi, tam gdzie jest to możliwe, zawierać w zaplanowanych usługach połączenia z przesiadkami, obsługiwane przez uczestniczących przewoźników, złożone z przynajmniej dziewięciu punktów przesiadki. Sprzedawca systemu musi zaakceptować żądanie uczestniczącego przewoźnika o włączenie usługi pośredniej, chyba że trasa przekracza 130 % długości koła wielkiego między dwoma portami lotniczymi lub gdy prowadzi to do wyłączenia usług na trasach trwających krócej. Nie należy stosować punktów przesiadki na trasach przekraczających 130 % długości koła wielkiego.

______

Wszelkie odniesienia do »połączenia« w niniejszym załączniku są zgodne z art. 21b ust. 6.

"ZAŁĄCZNIK II

Stosowanie opcji dystrybucji danych przez abonentów

1. Abonent musi prowadzić dokładne rejestry zawierające wszystkie transakcje dotyczące rezerwacji KSR. Rejestry te muszą zawierać numery lotów, oznaczenia rezerwacji, datę podróży, czas odlotu i przylotu, status segmentu, nazwiska i inicjały pasażerów z ich adresami kontaktowymi i numerami telefonów oraz status linii. W przypadku dokonania lub anulowania rezerwacji miejsca, abonent musi zapewnić, że oznaczenie dokonywanej rezerwacji odpowiada opłacie uiszczonej przez pasażera.

2. Abonent nie powinien umyślnie dokonywać podwójnych rezerwacji dla tego samego pasażera. W przypadku, gdy potwierdzenie miejsca wybranego przez klienta nie jest możliwe, pasażer może zostać umieszczony na liście oczekujących na ten lot (jeśli są miejsca na liście oczekujących) i uzyskać potwierdzenie na inny lot.

3. W przypadku, gdy pasażer anuluje rezerwację, abonent musi natychmiast zwolnić jego miejsce.

4. W przypadku, gdy pasażer zmienia trasę podróży, abonent musi zapewnić, że przy dokonywaniu nowej rezerwacji, anulował miejsce i związane z nim wszystkie usługi dodatkowe.

5. Abonent musi, tam gdzie jest to wykonalne, wystosować prośbę lub przetworzyć wszystkie zaplanowane rezerwacje i wynikające z nich zmiany w tym samym KSR.

6. Żaden abonent nie może domagać się lub sprzedać miejsca na pokładzie samolotu, jeśli taka prośba nie została wystosowana przez konsumenta.

7. Abonent powinien zapewnić, że bilet jest wystawiony zgodnie ze statusem rezerwacji, dotyczącym każdego segmentu i w zgodzie ze stosowanym limitem czasu. Abonent nie może wystawić biletu na określoną rezerwację i określony lot, jeśli nie uzyskał potwierdzenia tej rezerwacji.".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.