Dyrektywa 74/149/EWG zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1974.84.8

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 marca 1974 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 4 marca 1974 r.
zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

(74/149/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1974 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

pożądane jest, aby reguły stosowane do transportu zostały zmienione w celu uwzględnienia rozwoju handlu między Państwami Członkowskimi; ze względu na tę potrzebę istotne jest, aby między innymi niektóre rodzaje przewozów za pomocą pojazdów o niewielkim tonażu były zwolnione z jakiegokolwiek systemu kwot i zezwoleń. Ponadto pożądane jest, aby art. 1 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy) (1), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady z dnia 19 grudnia 1972 r. (2) przestał być stosowany wyłącznie do odpłatnego przewozu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Tytuł dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. otrzymuje brzmienie:

"Pierwsza dyrektywa Rady w sprawie ustanowienia wspólnych reguł dla niektórych rodzajów przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi".

Artykuł  2

W art. l ust. l dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się akapit w brzmieniu:

"Każde Państwo Członkowskie, w sposób określony w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, liberalizuje rodzaje międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy na własny rachunek obejmujących inne Państwa Członkowskie, wymienione w załącznikach I i II niniejszej dyrektywy, w przypadku gdy taki przewóz jest wykonywany na lub z terytorium tego Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez terytorium tego Państwa Członkowskiego.".

Artykuł  3

W załączniku I dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się punkty w brzmieniu:

"10. Przewóz rzeczy w pojazdach silnikowych, których dopuszczalna rzeczywista masa całkowita, włącznie z dopuszczalną rzeczywistą masą całkowitą przyczep, nie przekracza 6 ton metrycznych albo których dopuszczalna ładowność, włącznie z ładownością przyczep, nie przekracza 3,5 tony metrycznej.

11. Przewóz artykułów potrzebnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych.

12. Przewóz rzeczy wartościowych (na przykład metali szlachetnych) dokonywany za pomocą szczególnych pojazdów, eskortowanych przez policję lub inne służby bezpieczeństwa.".

Artykuł  4

W załączniku II do dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przewóz z Państwa Członkowskiego do strefy przygranicznej sąsiedniego Państwa Członkowskiego, do odległości 25 km w linii prostej od wspólnej granicy tych Państw, i na odwrót.";

b) pkt 2 skreśla się, a numerację pkt 3, 4, 5 i 6 zmienia się odpowiednio na 2, 3, 4 i 5;

c) dodaje się punkty w brzmieniu:

"6. Przewóz części zapasowych dla statków morskich.

7. Przewóz żywych zwierząt, z wyjątkiem bydła rzeźnego i koni czystej rasy.".

Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne kroki mające na celu liberalizacje rodzajów transportu określonych w art. 2, 3 oraz art. 4 lit. a) i c) niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 1974 r.

Każde Państwo Członkowskie w terminie trzech miesięcy od dnia notyfikacji niniejszej dyrektywy, w każdym jednak razie nie później niż do dnia 1 lipca 1974 r., powiadamia Komisje o środkach podjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1974 r.

W imieniu Rady
Przewodniczący
W. SCHEEL

______

(1) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.

(2) Dz.U. L 291 z 28.12.1972, str. 155.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.