Dyrektywa 2000/61/WE zmieniająca dyrektywę Rady 94/55/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2000.279.40

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 listopada 2000 r.

DYREKTYWA 2000/61/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 10 października 2000 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 94/55/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1 lit. c),

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) nie zakończył jeszcze prac normalizacyjnych w zakresie kontroli jakości transportu towarów niebezpiecznych; dlatego Komisja nie jest obecnie w stanie sporządzić sprawozdania w tym zakresie; dlatego też konieczna jest zmiana terminu określonego w art. 1 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy 94/55/WE(4).

(2) Europejska Komisja Gospodarcza Narodów Zjednoczonych (UNECE) nie zakończyła jeszcze prac nad przepisami dotyczącymi środków ciężkości pojazdów-cystern, ustanowionymi w załączniku B do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR); dlatego konieczna jest zmiana terminu określonego w art. 5 ust. 3 lit. b) dyrektywy 94/55/WE.

(3) Należy dodać zapis umożliwiający niektórym Państwom Członkowskim, z powodu warunków klimatycznych, stosowanie surowszych norm odnoszących się do niektórego sprzętu używanego w transporcie.

(4) CEN nie zakończył jeszcze prac normalizacyjnych dotyczących cystern i zbiorników; dlatego konieczna jest zmiana terminu określonego w art. 6 ust. 4 dyrektywy 94/55/WE.

(5) Konieczne jest zapewnienie spójności przepisów dyrektywy 94/55/WE ze zmianami wymaganymi do dostosowania jej załączników do postępu naukowo-technicznego.

(6) Należy cofnąć terminy określone w art. 6 ust. 4 dyrektywy 94/55/WE dotyczące niektórego sprzętu; określenie danego sprzętu oraz ostatecznego terminu zastosowania dyrektywy 94/55/WE powinny podlegać procedurze przewidzianej w jej art. 9.

(7) Odstępstwo przewidziane w art. 6 ust. 9 dyrektywy 94/55/WE powinno podlegać procedurze przewidzianej w jej art. 9.

(8) Należy zezwolić Państwom Członkowskim na przyjęcie odstępstw w odniesieniu do obsługi transportu lokalnego a zezwolenie w tym celu powinno podlegać procedurze przewidzianej w art. 9 dyrektywy 94/55/WE.

(9) Środki niezbędne dla wykonania niniejszej dyrektywy muszą być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).

(10) Muszą być określone warunki, które mają być spełnione, zanim działalność transportowa będzie mogła być uznana za działalność transportową ad hoc.

(11) W związku z powyższym dyrektywa 94/55/WE powinna zostać zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 94/55/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 1 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) kontrole jakości w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w zakresie transportu krajowego wskazaną w załączniku C ust. 1.

Zakres przepisów prawa krajowego dotyczących wymogów wymienionych w niniejszej literze nie może być rozszerzany.

Przepisy takie przestają obowiązywać, jeśli podobne środki są określone jako obowiązkowe na mocy przepisów prawa wspólnotowego.

Najpóźniej dwa lata po wejściu w życie normy europejskiej w sprawie kontroli jakości transportu towarów niebezpiecznych, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające aspekty bezpieczeństwa objęte niniejszą literą oraz odpowiednią propozycję, co do jej kontynuowania lub uchylenia;";

2. w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2, wyrazy "uzupełnienie 10 599 załącznika B" zastępuje się wyrazami "przepis specjalny określony w załączniku C ust. 2.";

b) w ust. 3:

– litera b) otrzymuje brzmienie:

"b) Państwa Członkowskie mogą jednakże utrzymać swe szczególne przepisy krajowe dotyczące środka ciężkości pojazdów-cystern zarejestrowanych na ich terytorium do chwili zmiany, jeśli taka nastąpi, przepisu specjalnego określonego w załączniku C ust. 3, lecz w żadnym wypadku, nie po dniu 30 czerwca 2001 r. dla pojazdów-cystern objętych przepisem specjalnym określonym w załączniku C ust. 3, zgodnie ze zmienioną wersją ADR obowiązującą od dnia 1 lipca 2001 r., oraz w żadnym wypadku, nie po dniu 30 czerwca 2005 r. dla innych pojazdów-cystern.";

– dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) Państwa Członkowskie, w których temperatura otoczenia wynosi okresowo mniej niż -20 °C mogą określić normy surowsze w odniesieniu do temperatury roboczej materiałów wykorzystywanych do pakowania materiałów z tworzyw sztucznych, cystern i ich wyposażenia, przeznaczonych do drogowego transportu krajowego towarów niebezpiecznych na swoim terytorium do chwili włączenia do załączników przepisów w sprawie odpowiednich temperatur porównawczych dla danych stref klimatycznych.";

3. w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na swoim terytorium Państwo Członkowskie może zezwolić na wykorzystanie pojazdów skonstruowanych przed dniem 1 stycznia 1997 r., które nie spełniają wymogów określonych w niniejszej dyrektywie, a które zostały skonstruowane zgodnie z wymogami krajowymi obowiązującymi w dniu 31 grudnia 1996 r., pod warunkiem że pojazdy takie utrzymują wymagany poziom bezpieczeństwa.

Cysterny i pojazdy skonstruowane dnia 1 stycznia 1997 r. lub później, niezgodne z załącznikiem B, lecz skonstruowane zgodnie z wymogami określonymi w niniejszej dyrektywie, mającymi zastosowanie w dniu ich konstrukcji, mogą być dalej użytkowane na potrzeby transportu krajowego do dnia ustalonego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 9.";

b) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Każde Państwo Członkowskie może utrzymać swoje przepisy krajowe obowiązujące dnia 31 grudnia 1996 r., dotyczące konstrukcji, zastosowania oraz warunków przewozu nowych pojemników w rozumieniu przepisu specjalnego określonego w załączniku C ust. 4 i nowych zbiorników niezgodnych z załącznikami A i B, do chwili dodania do załączników A i B odniesień do norm dotyczących budowy i wykorzystania zbiorników i cystern mających taką samą moc wiążącą jak przepisy niniejszej dyrektywy, a w każdym razie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2001 r. Zbiorniki i cysterny skonstruowane przed dniem 1 lipca 2001 r. i utrzymujące wymagany poziom bezpieczeństwa mogą w dalszym ciągu być stosowane zgodnie z pierwotnymi warunkami.

Terminy powyższe cofa się dla zbiorników i cystern, dla których nie określono szczegółowych wymogów technicznych lub dla których w załącznikach A i B nie dodano wystarczających odniesień do odpowiednich norm europejskich.

Zbiorniki i cysterny określone w akapicie drugim oraz ostateczny termin stosowania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do takich zbiorników i cystern ustala się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 9.";

c) na końcu ust. 6 dodaje się:

"..., z wyjątkiem przypadku opakowań z tworzyw sztucznych o pojemności nieprzekraczającej dwadzieścia litrów, termin ten może zostać cofnięty najpóźniej do dnia 30 czerwca 2001 r.";

d) ustęp 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Pod warunkiem uprzedniego powiadomienia Komisji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2002 r. lub najpóźniej dwa lata po zastosowaniu zmienionych wersji załączników A i B do niniejszej dyrektywy, Państwa Członkowskie mogą przyjmować przepisy mniej surowe niż te zawarte w Załączniku, dla transportu na swym terytorium jedynie niewielkich ilości niektórych towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem substancji o średnim lub wysokim stopniu promieniotwórczości.

Pod warunkiem uprzedniego powiadomienia Komisji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2002 r. lub najpóźniej dwa lata po zastosowaniu zmienionych wersji załączników A i B do niniejszej dyrektywy, Państwa Członkowskie mogą przyjmować przepisy różniące się od tych zawartych w załącznikach w odniesieniu do transportu lokalnego ograniczonego do ich terytorium.

Odstępstwa przewidziane w akapicie pierwszym i drugim stosuje się bez dyskryminacji.

Bez względu na powyższe, Państwa Członkowskie mogą, pod warunkiem że uprzednio powiadamiają o tym Komisję, przyjąć w każdej chwili przepisy podobne do przepisów przyjętych przez inne Państwa Członkowskie w odniesieniu do niniejszego akapitu.

Komisja bada, czy warunki ustanowione w niniejszym akapicie zostały spełnione, i decyduje, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 9, czy zainteresowane Państwa Członkowskie mogą przyjąć te odstępstwa.";

e) w ust. 10 akapit drugi, wyrazy "uzupełnień 2 010 oraz 10 602 załączników A i B" zastępuje się wyrazami "przepisów specjalnych określonych w załączniku C ust. 5";

f) ustęp 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Państwa Członkowskie mogą wydawać zezwolenia, ważne jedynie na ich terytorium, na prowadzenie działalności ad hoc w zakresie transportu towarów niebezpiecznych, albo zabronionych w załączniku A lub B, albo prowadzonych na warunkach innych niż te ustanowione w załącznikach, pod warunkiem że taka działalność transportowa ad hoc jest jasno określona i ograniczona w czasie.";

g) w ust. 12, wyrazy "uzupełnień 2 010 oraz 10 602 załączników A i B" zastępuje się wyrazami "przepisów specjalnych określonych w ust. 5 załącznika C";

4. w art. 8, wyrazy "załączniki A i B" zastępuje się wyrazami "załączniki A, B i C";

5. artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

1. Komisja wspomagana jest przez Komitet ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych.

2. W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego artykułu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8.

Okres określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin.";

6. tekst Załącznika do niniejszej dyrektywy dodaje się jako załącznik C.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 maja 2001 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Pzrepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie regulowanym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 10 października 2000 r.
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
N. FONTAINED. VOYNET
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______

(1) Dz.U. C 171 z 18.6.1999, str. 17.

(2) Dz.U. C 329 z 17.11.1999, str. 10.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z 26 czerwca 2000 r. (Dz.U. C 245 z 25.8.2000, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 września 2000 r.

(4) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Komisji 1999/47/WE (Dz.U. L 169 z 5.7.1999, str. 1).

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK C

Przepisy specjalne odnoszące się do niektórych artykułów niniejszej dyrektywy

1. Do działalności w zakresie transportu krajowego określonej w art. 1 ust. 2 lit. c) należą:

i) substancje wybuchowe oraz artykuły należące do klasy 1, gdy ilość substancji wybuchowej na jednostkę transportową przekracza:

- 1.000 kg dla działu 1.1, lub

- 3.000 kg dla działu 1.2, lub

- 5.000 kg dla działów 1.3 i 1.5;

ii) następujące substancje w cysternach lub kontenerach zbiornikowych o pojemności całkowitej przekraczającej 3.000 litrów:

- substancje należące do klasy 2: gaz przypisany następującym grupom ryzyka: F, T, TF, TC, TO, TFC, TOC;

- substancje należące do klas 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1 i 8: substancje nie wymienione w lit. b) lub c) w tych klasach lub też tam wymienione, lecz posiadające kod zagrożenia o co najmniej trzech cyfrach znaczących (bez zer);

iii) następujące opakowania należące do Klasy 7 (materiały radioaktywne): opakowania na materiały rozszczepialne, opakowania typu B (U), opakowania typu B (M).

2. Przepis specjalny stosujący się do art. 5 ust. 2 stanowi uzupełnienie 10 599 załącznika B.

3. Przepis specjalny stosujący się do art. 5 ust. 3 lit. b) stanowi uzupełnienie 211 128 załącznika B.

4. Przepis specjalny stosujący się do art. 6 ust. 4 stanowi uzupełnienie 2 211 załącznika A.

5. Przepisy specjalne stosujące się do art. 6 ust. 10 oraz ust. 12 stanowią uzupełnienie 2 010 i 10 602 załączników A i B."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.