Dyrektywa 97/26/WE zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1997.150.41

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 czerwca 1997 r.

DYREKTYWA RADY 97/26/WE
z dnia 2 czerwca 1997 r.
zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2), stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(4) przewiduje, że krajowe prawa jazdy wydawane są zgodnie ze wspólnotowym wzorem opisanym w załączniku I lub Ia oraz wskazują one warunki, na jakich kierowca jest upoważniony do kierowania.

(2) Wymienione załączniki I i Ia przewidują, że wszelkie dodatkowe informacje lub ograniczenia wskazywane są w formie kodu.

(3) Kody i subkody mające zastosowanie do warunków wydawania regulowanych dyrektywą 91/439/EWG są ważne na całym obszarze Wspólnoty.

(4) Zgodnie z zasadą pomocniczości wspólnotowe działanie jest potrzebne w celu umożliwienia zrozumienia i wzajemnego uznawania praw jazdy oraz w celu ułatwienia swobodnego przepływu osób przez uniknięcie praktycznych problemów, przed którymi mogliby stanąć kierowcy, przewoźnicy drogowi, administracje i inspektorzy, jeśli Państwa Członkowskie miałyby wykorzystywać różne kody.

(5) Powinna zostać zapewniona uproszczona procedura mająca na celu dostosowanie do technicznych aspektów zharmonizowanych kodów Wspólnoty wymienionych w załączniku I i Ia oraz mająca na celu dostosowanie załączników II i III do dyrektywy 91/439/EWG.

(6) W celu jasności i zgodności z dyrektywą Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(5) powinna zostać uwzględniona możliwość niniejszej zmiany w celu uzgodnienia definicji pojęcia "motocykl" w odniesieniu do zaprojektowanej prędkości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 91/439/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 3 ust. 3:

a) w tiret drugim "50 km/h" zastępuje się przez "45 km/h";

b) tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- »motocykl« oznacza jakikolwiek pojazd dwukołowy z przyczepą albo bez przyczepy motocyklowej bocznej, wyposażony w silnik posiadający pojemność skokową silnika większą niż 50 cm3, jeśli jest typem o wewnętrznym spalaniu i/lub posiadającym prędkość konstrukcyjną większą niż 45 km/h.".

2) Dodaje się art. 7a i 7b w brzmieniu:

"Artykuł 7a

1. Podpodział zharmonizowanych kodów Wspólnoty ustalony w załącznikach I i Ia określany jest zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 7b, ze szczególnym odniesieniem do kodów 04, 05, 44 i 55.

Procedura ta jest również stosowana przy podejmowaniu decyzji, czy wykorzystanie niektórych podpodziałów zharmonizowanych kodów Wspólnoty powinno być, w razie potrzeby, obowiązkowe.

2. Niezbędne zmiany mające na celu dostosowanie części załączników I i Ia, które dotyczą zharmonizowanych kodów oraz załączników II i III do postępu naukowo-technicznego, przyjmowane są zgodnie z procedurami ustanowionymi w art. 7b.

Artykuł 7b

1. Komisja wspierana jest przez Komitet ds. Prawa Jazdy, zwany dalej »Komitetem«, składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji.

2. Przedstawiciel Komisji przedkłada Komitetowi projekt środków, które należy podjąć. Komitet wydaje opinię na temat projektu w terminie, który przewodniczący ustala w zależności od pilności sprawy. Opinię wydaje się większością ustanowioną w art. 148 ust. 2 Traktatu, w przypadku decyzji, które Rada jest zobowiązana podjąć na wniosek Komisji. Głosy przedstawicieli Państw Członkowskich w ramach Komitetu są ważone w sposób określony w tym artykule. Przewodniczący nie bierze udziału w głosowaniu.

3. a) Komisja przyjmie przewidziane środki, jeżeli są one zgodne z opinią Komitetu.

b) Jeżeli proponowane środki nie są zgodne z opinią Komitetu lub jeżeli opinia taka nie zostaje przedstawiona, Komisja niezwłocznie przedkłada Radzie propozycje dotyczące środków, które mają być podjęte. Rada stanowi kwalifikowaną większością głosów.

Jeżeli po upływie okresu trzech miesięcy od daty przedstawienia Radzie Rada nie podejmie decyzji, zaproponowane środki zostaną przyjęte przez Komisję.".

3) W pkt 2 załącznika I str. 4 prawa jazdy i w pkt 2 załącznika Ia str. 2 prawa jazdy pkt 12 lit. a) tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- kody 01-99: zharmonizowane kody Wspólnoty

01 Korekta wzroku

02 Aparat słuchowy/aparat wspomagający porozumiewanie się

03 Proteza/orteza kończyn

04 Zobowiązany do posiadania ważnego zaświadczenia lekarskiego

05 Kierowanie podlegające ograniczeniom ze względów medycznych

10 Zmodyfikowana skrzynia biegów

15 Zmodyfikowane sprzęgło

20 Zmodyfikowany układ hamulcowy

25 Zmodyfikowany układ przyśpieszenia

30 Zmodyfikowane zespolone układy hamulcowe i przyśpieszenia

35 Zmodyfikowany układ kontroli

40 Zmodyfikowany układ sterowania

42 Zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne

43 Zmodyfikowane siedzenie kierowcy

44 Zmodyfikowane motocykle

45 Tylko kombinacje motocykli

50 Ograniczone do określonego pojazdu/numeru podwozia

51 Ograniczone do określonego pojazdu/tablicy rejestracyjnej

55 Kombinacja modyfikacji pojazdu

70 Wymiana prawa jazdy nr ... wydanego przez ... (w przypadku państwa trzeciego odróżniający znak UNECE)

71 Duplikat prawa jazdy nr ...(w przypadku państwa trzeciego odróżniający znak UNECE)

72 Ograniczone do kategorii A pojazdów posiadających maksymalną pojemność skokową silnika 125 cm3 i maksymalną moc 11 kW(A1)

73 Ograniczone do kategorii B pojazdów typu motorowerów trójkołowych lub czterokołowych (B1)

74 Ograniczone do kategorii C pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7 500 kg (C1)

75 Ograniczone do kategorii D pojazdów z nie więcej niż 16 siedzeniami pasażerskimi, z wyjątkiem siedzenia kierowcy (D1)

76 Ograniczone do kategorii C pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7 500kg (C1), dołączonych do przyczepy, której maksymalna dopuszczalna masa przekracza 750 kg, pod warunkiem że najwyższa dozwolona masa zespołu pojazdów w ten sposób utworzonego nie przekracza 12 000kg oraz że najwyższa dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza masy niezaładowanego pojazdu ciągnącego (C1 + E)

77 Ograniczone do kategorii D pojazdów z nie więcej niż 16 siedzeniami pasażerskimi, z wyjątkiem siedzenia kierowcy (D1), dołączonych do przyczepy, której maksymalna dopuszczalna masa przekracza 750 kg, pod warunkiem że a) najwyższa dozwolona masa zespołu pojazdów w ten sposób utworzonego nie przekracza 12 000kg oraz że najwyższa dozwolona masa przyczepy nie przekracza masy niezaładowanego pojazdu ciągnącego, oraz b) przyczepa nie jest używana do przewozu pasażerów (D1 + E)

78 Ograniczone do pojazdów z automatyczną skrzynią biegów (ppkt 8.1.1 akapit drugi załącznika II)

79 (...) Ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy.".

Artykuł  2
1.
Po konsultacji z Komisją Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przed dniem 1 stycznia 1998 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 czerwca 1997 r.
W imieniu Rady
H. VAN MIERLO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 110 z 16.4.1996, str. 7 oraz Dz.U. C 31 z 31.1.1997, str. 3.

(2) Dz.U. C 204 z 15.7.1996, str. 20.

(3) Opinia wydana dnia 5 września 1996 r. (Dz.U. C 277 z 23.9.1996, str. 15), wspólne stanowisko Rady z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz.U. C 69 z 5.3.1997, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 1997 r. (Dz.U. C 132 z 28.4.1997).

(4) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/47/WE (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 1).

(5) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.