Dyrektywa 81/576/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1981.209.32

Akt jednorazowy
Wersja od: 24 lipca 1981 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

(81/576/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(4) określa między innymi w załączniku I wymogi dotyczące instalowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach kategorii M1, które określono w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego należy odtąd wymagać instalowanie pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, odpowiadających warunkom dyrektywy 77/541/EWG w pojazdach niektórych kategorii M i N oraz zezwalać i popierać takie instalacje w pojazdach innych kategorii M i N w drodze rozszerzenia zakresu niniejszej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe z uwagi na osiągnięty postęp techniczny w budowie pojazdów silnikowych;

w tym celu należy zmienić dyrektywę 77/541/EWG;

zmiana tej dyrektywy oznacza dostosowanie do postępu technicznego niektórych wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG; wprowadzenie w życie przepisów niniejszej dyrektywy powinno doprowadzić do zgodności z tymi przepisami, które po przyjęciu niniejszej dyrektywy zostaną następnie przyjęte w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG do postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/541/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy z kategorii M i N, zgodnie z definicją znajdującą się w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, o co najmniej czterech kołach oraz zdolny do poruszania się z maksymalną prędkością konstrukcyjną powyżej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) Ppkt 3.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1. Wyposażenie pojazdu

Każdy pojazd objęty art. 9 z kategorii M1 lub N1 lub z kategorii M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej masie przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów, które posiadają miejsca specjalnie zaprojektowane dla pasażerów stojących) musi być wyposażony w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, które spełniają wymogi niniejszej dyrektywy oraz posiadają następujące konfiguracje pasów, (w których nie można stosować zwijaczy bez blokady (1.8.1) i zwijaczy z odblokowywaniem ręcznym (1.8.2.)).

W przypadkach gdy inne pojazdy objęte art. 9 są wyposażane w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, muszą one być zgodne ze wszelkimi wymogami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem ppkt 3.1.1-3.1.3."

b) Ppkt 3.1.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1.1. Dla przednich bocznych miejsc siedzących trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wyposażone w zwijacze z blokowaniem awaryjnym o czułości wielokrotnej (1.8.4); jednakże

3.1.1.1. dla siedzenia pasażera dopuszcza się zwijacze z blokowaniem automatycznym (1.8.3);

3.1.1.2. dla siedzenia pasażera w pojeździe z kategorii M2, pasy biodrowe, wyposażone w zwijacze lub nie, są uznawane za wystarczające, jeśli szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia określoną w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG.

Jeżeli chodzi o pasy bezpieczeństwa, to szyba przednia jest traktowana jako cześć strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem próbnym stosowanym według metody opisanej w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG."

c) Ppkt 3.1.3 otrzymuje brzmienie:

"3.1.3. W tylnych pozycjach miejsc siedzących pojazdów z kategorii M1 pasy biodrowe lub trzypunktowe, wyposażone w zwijacze lub nie."

d) Dodaje się ppkt 3.1.5 w brzmieniu:

"3.1.5. Nie zważając na wcześniejsze przepisy, w pojazdach z kategorii N1 i M2 można dopuścić zastosowanie zwijaczy z blokowaniem awaryjnym typu 4N (1.8.5) zamiast zwijacza typu 4 (1.8.4), jeżeli organom odpowiedzialnym za badania w sposób zadawalający przedstawiono, że instalowanie zwijaczy typu 4 mogłoby przeszkadzać kierującemu."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w tym samym dniu, który jest wyznaczony jako dzień wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po przyjęciu niniejszej dyrektywy zgodnie z art. 10 dyrektywy 77/541/EWG, tak aby wymogi załączników do dyrektywy 77/541/EWG mogły być dostosowane do postępu technicznego, i powiadomią o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 4.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1980, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.