Dyrektywa 79/694/EWG zmieniająca dyrektywę 74/150/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1979.205.17

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 lipca 1979 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 lipca 1979 r.
zmieniająca dyrektywę 74/150/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

(79/694/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 1979 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

niektóre systemy lub części ciągników, które stanowią oddzielny podzespół techniczny, są wprowadzane do obrotu zarówno oddzielnie, jak i po zamontowaniu w ciągniku; na ile jest możliwe sprawdzenie takich systemów lub części przed zamontowaniem w ciągniku, ich swobodny przepływ może być ułatwiony przez wprowadzenie homologacji typu EWG także dla tych oddzielnych podzespołów technicznych;

z tego względu pożądane jest, aby dyrektywa Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została niezwłocznie uzupełniona przepisami wprowadzającymi taką homologację typu;

homologacja typu EWG dla oddzielnych podzespołów technicznych, które zostają zamontowane w ciągnikach upraszcza procedurę homologacji typu ciągnika przez uniknięcie powtórnych kontroli podczas homologacji typu; podczas udzielania homologacji typu oddzielnych podzespołów technicznych musi być możliwe ustanowienie ograniczenia odnośnie do ich stosowania i/lub warunków ich montowania;

zawsze musi istnieć możliwość dostosowania odrębnych dyrektyw do postępu technicznego w zakresie produkcji oddzielnych podzespołów technicznych; procedura przewidziana w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG jest właściwa do tego celu;

wymogi techniczne dotyczące przestrzeni roboczej kierowcy oraz okien ciągnika różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; dlatego też konieczne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie niezwłocznie przyjęły takie same wymagania bądź w uzupełnieniu do, bądź zamiast obowiązujących przepisów krajowych;

kontrole sprawdzające zgodność z tymi wymogami powinny być przeprowadzane w ramach procedury homologacji typu EWG dla każdego typu ciągnika określonego w dyrektywie 74/150/EWG; dlatego konieczne jest uzupełnienie niniejszej dyrektywy przez włączenie niezbędnych odnośników w załączniku I (wzór dokumentu informacyjnego) oraz w załączniku II (wzór świadectwa homologacji typu),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie Rady 74/150/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) Po art. 9 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

1. W przypadku gdy odrębne dyrektywy zawierają jasne wskazania do takiego postępowania, homologacja typu EWG może być także udzielona dla typów systemów lub części ciągników, które stanowią oddzielny podzespół techniczny.

2. W przypadku gdy oddzielny podzespół techniczny, który ma zostać zatwierdzony, spełnia swoje funkcje lub stanowi szczególną cechę w połączeniu z innymi częściami ciągnika i z tego powodu zgodność z jednym lub więcej wymaganiami może być sprawdzona, jedynie gdy oddzielny podzespół techniczny podlegający zatwierdzeniu działa w połączeniu z innymi częściami ciągnika, czy to prawdziwymi, czy symulowanymi, zakres homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego musi być odpowiednio ograniczony. Świadectwo homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego zawiera wtedy wszelkie ograniczenia dotyczące jego zastosowania oraz wskazanie dotyczące wszelkich warunków jego montowania. Przestrzeganie tych ograniczeń i warunków sprawdzane jest w trakcie przeprowadzania homologacji typu EWG ciągnika.

3. Artykuły 3-9 oraz 14 stosuje się w sposób analogiczny.

Jednakże posiadacz homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego przyznanej zgodnie z niniejszym artykułem jest zobowiązany nie tylko do wypełnienia świadectwa przewidzianego w art. 5 ust. 2, ale także do dołączenia do każdego wyprodukowanego podzespołu zgodnie z zatwierdzonym typem nazwy handlowej lub znaku, typu oraz, jeżeli tak stanowi odrębna dyrektywa, numeru homologacji typu.".

b) W art. 11 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Procedurę tę stosuje się także do celów wprowadzenia przepisów dotyczących homologacji typu EWG dla oddzielnych podzespołów technicznych w odrębnych dyrektywach."

c) W załączniku I (wzór dokumentu informacyjnego) dodaje się sekcje w brzmieniu:

- "8.4.4. Przestrzeń robocza kierowcy,"

- "8.4.5. Okna".

d) W załączniku II (wzór zatwierdzenia typu EWG) dodaje się sekcje w brzmieniu:

- "7.4.4. Przestrzeń robocza kierowcy SD",

- "7.4.5. Okna SD".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej ogłoszenia i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1979 r.

W imieniu Rady
M. O'KENNEDY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 127 z 21.5.1979, str. 80.

(2) Opinia wydana 22 i 23 maja 1979 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.