Decyzja 2005/673/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.254.69

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 lipca 2005 r.

DECYZJA RADY
z dnia 20 września 2005 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/673/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 września 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na Komisję obowiązek oceny stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu zakazanych na mocy art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.

(2) Po dokonaniu niezbędnej oceny naukowo-technicznej Komisja sformułowała wnioski.

(3) Niektóre zwolnienia z zakazu nie powinny być przedłużane ze względu na możliwość uniknięcia wykorzystania ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.

(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być zwolnione z zakazu przewidzianego w art. 4 ust. 4 lit. a) lub ich zwolnienie powinno zostać przedłużone, ponieważ stosowanie wspomnianych substancji niebezpiecznych w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy ponownie rozważyć datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu w celu oceny czy stosowanie zakazanych substancji jest nadal nieuniknione w przyszłości.

(5) W przypadku aluminium do obróbki skrawaniem o zawartości w masie do 1,5 % ołowiu, opisanego w pkt 2 a) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna być poddana przeglądowi w związku z dostępnością substytutów ołowiu.

(6) W przypadku brązu ołowiowego w panewkach i tulejach łożyskowych opisanego w pkt 4 Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna zostać poddana ponownej ocenie w celu zapewnienia możliwości zastosowania technologii bezołowiowej we wszystkich silnikach i przekładniach bez szkody dla ich prawidłowego funkcjonowania.

(7) W przypadku stosowania sześciowartościowego chromu w powłokach antykorozyjnych związanych z zespołami śrub i nakrętek stosowanych w podwoziach, opisanego w pkt 13 lit. b) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia, aby uniknąć sytuacji przypadkowego rozłączenia istotnych części mechanicznych w całym okresie eksploatacji pojazdów.

(8) W przypadku stosowania kadmu w akumulatorach samochodów z napędem elektrycznym, opisanego w pkt 17 Załącznika, Komisja oceni do końca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia w celu zapewnienia dostępności alternatywnych technologii budowy akumulatorów baterii i pojazdów z napędem elektrycznym.

(9) Dyrektywa 2000/53/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla decyzji Komisji 2005/438/WE(2), załącznik II dyrektywy 2000/53/WE zostaje zastąpiony tekstem zawartym w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2005 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 września 2005 r.

W imieniu Rady
M. BECKETT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2005/438/WE (Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19).

(2) Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)

Materiały i częściZakres i data wygaśnięcia zwolnieniaMają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) pkt iv)
Ołów jako składnik stopów
1. Stal do obróbki skrawaniem i stal

galwanizowana zawierająca w masie

do 0,35 % ołowiu

2a. Aluminium do obróbki skrawaniem

zawierające w masie do 1,5 % ołowiu

1 lipca 2008 r.
2b. Aluminium do obróbki skrawaniem

zawierające w masie do 0,4 % ołowiu

3. Stop miedzi zawierający w masie do

4 % ołowiu

4. Panewki i tuleja łożysk1 lipca 2008 r.
Ołów i związki ołowiu w częściach
5. AkumulatoryX
6. AmortyzatoryX
7a. Czynniki wulkanizacyjne

stabilizatory elastomerów stosowane

w układach hydraulicznych i

zębatych mechanizmach napędowych

1 lipca 2006 r.
7b. Środki wiążące elastomery stosowane

w zębatych mechanizmach napędowych

o zawartości ołowiu w masie poniżej

0,5 %

8. Stop lutowniczy stosowany w

obwodach elektronicznych i innych

zastosowaniach elektrycznych

X(i)
9. Miedź z okładzin szczęk hamulcowych

zawierająca w masie powyżej 0,4 %

ołowiu

1 lipca 2007 r.X
10. Gniazda zaworówTypy silników zbudowane przed 1 lipca 2003 r.: 1 lipca 2007 r.
11. Części elektryczne zawierające

ołów w szklanych lub ceramicznych

składnikach matryc, z wyjątkiem

szkła z żarówek i porcelany z

korpusów świec zapłonowych

X(ii) (dotyczy elementów w silnikach innych niż piezo)
12. Pirotechniczne środki inicjującePojazdy homologowane przed 1 lipca 2006 r. oraz zamienne środki inicjujące dla tych pojazdów
Sześciowartościowy chrom
13a. Powłoki antykorozyjne1 lipca 2007 r.
13b. Powłoki antykorozyjne związane

z zespołami śrub i nakrętek

stosowanymi w podwoziach

1 lipca 2008 r.
14. Chłodziarki absorpcyjne

samochodowych przyczep

turystycznych

X
Rtęć
15. Lampki kontrolne i oświetlenie

deski rozdzielczej

X
Kadm
16. Grube warstwy past 1 lipca 2006 r.
17. Akumulatory do pojazdów z napędem

elektrycznym

Po 31 grudnia 2008 r., wprowadzanie do sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych będzie dozwolone tylko w przypadku zastępowania części w pojazdach wprowadzonych na rynek przed tą datąX
18. Części optyczne matryc szklanych

wykorzystywanych do układów

wspomagania kierowcy

1 lipca 2007 r.X
(i) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 11 został przekroczony średni próg 60

gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń

elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

(ii) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 8 został przekroczony średni próg 60

gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń

elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

Uwagi:
- Maksymalna zawartość w jednorodnym materiale w masie do 0,1 % ołowiu,

sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu, jest tolerowana.

- Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia

zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczenia, ponieważ nie jest objęte art. 4

ust. 2 lit. a)."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.