Decyzja 2002/525/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.170.81

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 czerwca 2002 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 czerwca 2002 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 2238)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/525/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 czerwca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na Komisję obowiązek dokonania oceny niektórych substancji niebezpiecznych zabronionych na mocy art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.

(2) Po wykonaniu niezbędnej oceny naukowo-technicznej Komisja doszła do pewnych wniosków.

(3) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być zwolnione z zakazu lub ich zwolnienie powinno zostać przedłużone, ponieważ stosowanie wspomnianych substancji niebezpiecznych w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione.

(4) Niektóre zwolnienia z zakazu dotyczące określonych materiałów lub części powinny mieć ograniczony zakres i okres ważności, co umożliwi stopniowe wycofywanie substancji niebezpiecznych z pojazdów, przy założeniu, że można będzie uniknąć stosowania tych substancji w tych materiałach i częściach.

(5) Kadm stosowany w akumulatorach pojazdów z napędem elektrycznym powinien być objęty zwolnieniem z zakazu do 31 grudnia 2005 r., ponieważ w świetle obecnych osiągnięć naukowo-technicznych i wykonanej oceny stanu środowiska można założyć, że w tym terminie dostępne będą substancje zastępcze i dostępne będą pojazdy z napędem elektrycznym. Należy jednak nadal prowadzić analizę progresywnego zastępowania kadmu, mając na uwadze dostępność pojazdów z napędem elektrycznym. Komisja będzie publikować wyniki swoich analiz i może zaproponować przedłużenie terminu upłynięcia zwolnienia dla kadmu stosowanego w akumulatorach pojazdów z napędem elektrycznym, jeśli potrzeba taka zostanie udokumentowana i uzasadniona wynikami analiz.

(6) Należy znieść zwolnienie z zakazu dotyczące ołowiu używanego do powlekania wnętrz zbiorników na benzynę, jako że można już uniknąć stosowania ołowiu w tych częściach.

(7) Ponieważ jest oczywiste, że w niektórych przypadkach niemożliwe jest całkowite uniknięcie stosowania metali ciężkich, należy dopuścić zawartość na pewnym poziomie ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w określonych materiałach i częściach, pod warunkiem że substancje te nie zostały wprowadzone rozmyślnie.

(8) W dyrektywie 2000/53/WE należy wprowadzić odpowiednie zmiany.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodnie z opinią komitetu ustanowionego w art. 18 dyrektywy Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów(2), zmienionej po raz ostatni decyzją Komisji 96/350/WE(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE otrzymuje brzmienie zgodne z Załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewnią, że kadm stosowany w akumulatorach pojazdów z napędem elektrycznym nie będzie wprowadzany na rynek po dniu 31 grudnia 2005 r.

W ramach już podjętej oceny stanu środowiska Komisja będzie kontynuować analizę progresywnego zastępowania kadmu, uwzględniając potrzebę utrzymywania dostępności pojazdów z napędem elektrycznym. Komisja zakończy analizę i udostępni opinii publicznej jej wnioski najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r. oraz przygotuje, jeśli potrzeba taka będzie udokumentowana i uzasadniona wynikami analizy, propozycję przedłużenia terminu zwolnienia, zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2000/53/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja stosuje się od dnia 1 stycznia 2003 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34.

(2) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39.

(3) Dz.U. L 135 z 6.6.1996, str. 32.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)

Materiały i składnikiZakres i data wygaśnięcia zwolnieniaMają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) pkt iv)
Ołów jako składnik stopu
1. Stal do obróbki

skrawaniem i stal

galwanizowana zawierająca

w masie do 0,35 % ołowiu

2. a) Aluminium do obróbki

skrawaniem, zawierające

w masie do 2 % ołowiu

1 lipca 2005 r.(1)
b) Aluminium do obróbki

skrawaniem, zawierające

w masie do 1 % ołowiu

1 lipca 2008 r.(2)
3. Stop miedzi zawierający w

masie do 4 % ołowiu

4. Łożyska i tuleje

zawierające ołów/brąz

Ołów i związki ołowiu w częściach
5. Akumulatory×
6. Amortyzatory×
7. Ciężarki do wyważania kółPojazdy zgodne z typem homologacyjnym zatwierdzonym przed 1 lipca 2003 r. oraz ciężarki do wyważania kół stosowane w tych pojazdach: 1 lipca 2005 r.(3)×
8. Czynniki wulkanizacyjne

i stabilizatory elastomerów

stosowane w układach

hydraulicznych i zębatych

mechanizmach napędowych

1 lipca 2005 r.(4)
9. Stabilizatory stosowane w

farbach ochronnych

1 lipca 2005 r.
10. Szczotki węglowe stosowane

w silnikach elektrycznych

Pojazdy zgodne z typem homologacyjnym zatwierdzonym przed 1 lipca 2003 r. oraz szczotki węglowe stosowane w silnikach elektrycznych tych pojazdów: 1 stycznia 2005 r.
11. Stop lutowniczy stosowany

w obwodach elektronicznych

i innych zastosowaniach

elektrycznych

×(5)
12. Miedź z okładzin szczęk

hamulcowych zawierająca w

masie powyżej 0,5 % ołowiu

Pojazdy zgodne z typem homologacyjnym zatwierdzonym przed 1 lipca 2003 r. oraz okładziny szczęk hamulcowych stosowane w tych pojazdach: 1 lipca 2004 r.×
13. Gniazda zaworówTypy silników zbudowane przed 1 lipca 2003 r.: 1 lipca 2006 r.
14. Części elektryczne

zawierające ołów w

szklanych lub ceramicznych

składnikach matryc, z

wyjątkiem szkła z żarówek

i porcelany z korpusów

świec zapłonowych

×(6) (dotyczy elementów w silnikach innych niż piezo)
15. Szkło z żarówek i

porcelana z korpusów świec

zapłonowych

1 stycznia 2005 r.
16. Pirotechniczne środki

inicjujące

1 lipca 2007 r.
Sześciowartościowy chrom
17. Powłoki antykorozyjne1 lipca 2007 r.
18. Chłodziarki absorpcyjne

z samochodowych przyczep

turystycznych

×
Rtęć
19. Lampki kontrolne i

oświetlenie deski

rozdzielczej

×
Kadm
20. Grube warstwy past1 lipca 2006 r.
21. Akumulatory do pojazdów

z napędem elektrycznym

Po 31 grudnia 2005 r. wprowadzanie do sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych będzie dozwolone tylko w przypadku zastępowania części w pojazdach wprowadzonych na rynek przed tą datą×
(1) Do dnia 1 stycznia 2005 r. Komisja oceni, czy zaplanowany dla tej

pozycji okres wycofywania z użycia należy zrewidować w związku z

dostępnością substytutów ołowiu, biorąc pod uwagę cele art. 4 ust. 2

lit. a).

(2) Patrz przypis 1.
(3) Do dnia 1 stycznia 2005 r. Komisja oceni to zwolnienie w aspekcie

bezpieczeństwa drogowego.

(4) Patrz przypis 1.
(5) Demontaż, o ile przekroczono, łącznie z pozycją 14, średnią wartość

progową 60 gramów na pojazd. Niniejszej klauzuli nie stosuje się do

urządzeń elektronicznych niezainstalowanych przez producenta na linii

produkcyjnej.

(6) Demontaż, o ile przekroczono, łącznie z pozycją 11, średnią wartość

progową 60 gramów na pojazd. Niniejszej klauzuli nie stosuje się do

urządzeń elektronicznych niezainstalowanych przez producenta na linii

produkcyjnej.

Uwagi:

– maksymalna zawartość w jednorodnym materiale w masie do 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu będzie tolerowana, pod warunkiem że substancje te nie zostały wprowadzone rozmyślnie(1),

– maksymalna zawartość w masie do 0,4 % ołowiu w aluminium będzie również tolerowana, pod warunkiem że nie został wprowadzony rozmyślnie(2),

– maksymalna zawartość w masie do 0,4 % ołowiu w miedzi stosowanej w materiałach ciernych okładzin hamulcowych będzie tolerowana do dnia 1 lipca 2007 r., pod warunkiem że nie został wprowadzony rozmyślnie(2),

– ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczenia, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a),

– do dnia 1 lipca 2007 r. nowe części zamienne przeznaczone do naprawy(3) części pojazdów zwolnionych z przepisów art. 4 ust. 2 lit. a) będą również korzystać z tych samych zwolnień.

______

(1) »Rozmyślne wprowadzenie« oznacza »umyślne zastosowanie substancji w produkcji materiału lub części, w przypadku gdy jej stała obecność jest pożądana w produkcie końcowym w celu zapewnienia określonej charakterystyki, wyglądu lub jakości«. Za rozmyślne wprowadzenie nie uważa się zastosowania odzyskanych materiałów jako surowca do wytwarzania nowych produktów, w przypadku gdy pewna część odzyskanego materiału może zawierać pewne ilości metali objętych decyzją.

(2) Patrz przypis 1.

(3) Niniejszą klauzulę stosuje się do części zamiennych, nie zaś części przeznaczonych do normalnej obsługi serwisowej pojazdów. Nie stosuje się do ciężarków do wyważania kół, szczotek węglowych w silnikach elektrycznych i okładzin hamulcowych, jako że te elementy ujęte zostały we właściwych pozycjach. "

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.