Decyzja 2015/14 zmieniająca decyzję 2012/88/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.3.44

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 stycznia 2015 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 stycznia 2015 r.
zmieniająca decyzję 2012/88/UE w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9909)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(UE) 2015/14

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją C(2010) 2576 2 Komisja udzieliła Europejskiej Agencji Kolejowej ("Agencja") mandatu na opracowanie i przeprowadzenie przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) w celu rozszerzenia ich zakresu na cały system kolei w Unii zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE. W dniu 10 stycznia 2013 r. Agencja przedstawiła zalecenie w sprawie zmiany technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei.

(2) Zgodnie z art. 8 ust. 4 dyrektywy 2008/57/WE w sprawie rozszerzenia zakresu TSI, państwo członkowskie nie powinno stosować zrewidowanych TSI w przypadku projektów będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem umowy w trakcie realizacji, które nie były objęte zakresem poprzednich TSI.

(3) Zrewidowana TSI w zakresie podsystemów "Sterowanie" (TSI "Sterowanie") powinna mieć zastosowanie do sieci o nominalnej szerokości toru wynoszącej 1 435 mm, 1 520 mm, 1 524 mm, 1 600 mm oraz 1 668 mm. Zapewniłoby to interoperacyjność w ramach systemów dla jednej szerokości toru oraz pozwoliłoby na opracowanie i eksploatowanie pojazdów przeznaczonych dla wielu rozstawów metrycznych. Pozwoliłoby to także na opracowanie i wykorzystanie podsystemów "Sterowanie" oraz składników interoperacyjności niezależnie od szerokości toru. Wysoki odsetek pojazdów porusza się zarówno w ramach transeuropejskiej sieci kolejowej, jak i poza siecią kolejową TEN. Parametry podsystemów "Sterowanie - urządzenia przytorowe" oraz "Sterowanie - urządzenia pokładowe" powinny zatem być takie same dla całej sieci.

(4) Niektóre otwarte punkty dotyczące zgodności systemów detekcji pociągu mogą zostać zamknięte, biorąc pod uwagę wymagania dla różnych szerokości toru (specyfikacja wskazana w załączniku A jako poz. 77). Punkt otwarty dotyczący wymogów bezpieczeństwa dla funkcji pokładowego pulpitu ETCS może zostać zamknięty, a w przypadku otwartego punktu dotyczącego "niezawodności/dostępności" poczyniono postępy w zakresie jego wyjaśnienia.

(5) Należy wyjaśnić przepisy dotyczące oceny składników interoperacyjności i podsystemów, w przypadku gdy wymogi są spełnione częściowo.

(6) Agencja, pełniąc rolę organu władzy systemowej dla europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), przygotowała aktualizację obowiązkowych specyfikacji ERTMS, o których mowa w załączniku A do TSI "Sterowanie". Do czasu osiągnięcia przez wszystkie zainteresowane strony określonego poziomu konsensusu co do uznania za obowiązkowe specyfikacji dotyczących interfejsu pociągu FFFIS (Form Fit Functional Interface Specification), po obu stronach interfejsu, Agencja powinna odwoływać się do nich w instrukcji stosowania, tak aby można je było wykorzystywać w zaproszeniach do składania ofert.

(7) Agencja powinna opublikować specyfikacje prób dotyczące wersji bazowej 3 tak szybko, jak jest to możliwe.

(8) W tekście decyzji Komisji 2012/88/UE 3 wykryto błędy, które powinny zostać skorygowane.

(9) Dostępność i jakość sygnałów GSM-R ma zasadnicze znaczenie dla przewozów kolejowych.

(10) Roaming GSM-R do sieci publicznych stanowi funkcję opcjonalną. Jeżeli jest on stosowany w państwie członkowskim, jego wdrożenie powinno być wskazane w wierszu 1.1.1.3.3.3 rejestru infrastruktury kolejowej zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/880/UE 4 .

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2012/88/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Decyzja Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów »Sterowanie«";

2)
w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
a)
na końcu pkt 1.1 dodaje się tekst w brzmieniu:

"Niniejsza TSI ma zastosowanie do podsystemu »Sterowanie - urządzenia przytorowe« sieci kolejowej określonej w pkt 1.2 (Zasięg geograficzny) niniejszej TSI oraz do podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe« pojazdów, które są (lub mają być) na niej eksploatowane. Pojazdy te zalicza się do jednego z następujących typów (jak określono w pkt 1.2 i 2.2 załącznika I do dyrektywy 2008/57/WE):

1) pociągi napędzane energią cieplną i elektryczne;

2) jednostki trakcyjne napędzane energią cieplną i elektryczne;

3) wagony pasażerskie, jeżeli są wyposażone w kabinę maszynisty;

4) ruchome urządzenia przeznaczone do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, jeżeli są wyposażone w kabinę maszynisty i przeznaczone do stosowania jako rodzaj transportu na własnych kołach.";

b)
tekst pkt 1.2 otrzymuje brzmienie:

"Zakres geograficzny niniejszej TSI obejmuje sieć całego systemu kolei, w której skład wchodzą:

1) sieć transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (TEN) określona w pkt 1.1 »Sieć« załącznika I do dyrektywy 2008/57/WE,

2) sieć transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości (TEN) określona w pkt 2.1 »Sieć« załącznika I do dyrektywy 2008/57/WE,

3) pozostałe części sieci całego systemu kolei, po rozszerzeniu zakresu, zgodnie z opisem zawartym w pkt 4 załącznika I do dyrektywy 2008/57/WE,

z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE.

Przedmiotowa TSI ma zastosowanie do sieci o szerokości toru wynoszącej 1 435 mm, 1 520 mm, 1 524 mm, 1 600 mm oraz 1 668 mm. Nie ma ona jednakże zastosowania do krótkich linii przejściach granicznych o szerokości toru 1 520 mm, które są podłączone do sieci państw trzecich.";

c)
w pkt 2.2 tekst akapitu piątego otrzymuje brzmienie:

"Systemy klasy B dla sieci transeuropejskiego systemu kolei obejmują ograniczony zbiór istniejących systemów »Sterowanie«, które były używane w sieci transeuropejskiego systemu kolei przed dniem 20 kwietnia 2001 r.

Systemy klasy B dla innych części sieci systemu kolei w Unii Europejskiej obejmują ograniczony zbiór istniejących systemów »Sterowanie«, które były używane w tych sieciach przed dniem 1 lipca 2015 r.

Zestawienie systemów klasy B znajduje się w opublikowanych przez Europejską Agencję Kolejową dokumentach technicznych zatytułowanych »Zestawienie systemów 'Sterowanie' klasy B« (ERA/TD/2011-11, wersja 2.0).";

d)
w tabeli w pkt 4.1 dodaje się pkt 4.2.1 do parametrów podstawowych związanych z podsystemem "Sterowanie - urządzenia przytorowe" (część "kontrola pociągu") oraz dodaje się pkt 4.2.1.2 do parametrów podstawowych związanych z podsystemem "Sterowanie - urządzenia pokładowe" (część "łączność radiowa") i z podsystemem "Sterowanie - urządzenia przytorowe" (część "łączność radiowa");
e)
tekst pkt 4.2.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.2.1.2 Niezawodność/dostępność

Niniejszy punkt dotyczy występowania symptomów uszkodzenia niepowodujących zagrożeń dla bezpieczeństwa, lecz stwarzających sytuacje awaryjne, zarządzanie którymi mogłoby obniżyć poziom ogólnego bezpieczeństwa systemu.

W kontekście tego parametru »uszkodzenie« oznacza zakończenie zdolności danej pozycji do realizacji wymaganej funkcji na wymaganym poziomie wydajności, natomiast »symptom uszkodzenia« oznacza skutek, za pośrednictwem którego uszkodzenie jest zauważane.

Aby zapewnić posiadanie przez odpowiednich zarządców infrastruktury oraz przedsiębiorstwa kolejowe wszystkich informacji potrzebnych im do określenia właściwych procedur zarządzania sytuacjami awaryjnymi, dokumentacja techniczna towarzysząca deklaracji weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe« lub podsystemu »Sterowanie - urządzenia przytorowe« musi zawierać obliczone wartości niezawodności/dostępności dotyczące symptomów uszkodzenia mających wpływ na zdolność podsystemu »Sterowanie« do nadzorowania bezpiecznego ruchu jednego lub większej liczby pojazdów lub do ustanowienia głosowej łączności radiowej między kontrolą ruchu a maszynistami pociągu.

Musi być zapewniona zgodność z poniższymi obliczonymi wartościami:

1) średni czas pracy, w godzinach, pomiędzy uszkodzeniami podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe« wymagającymi odizolowania funkcji kontroli pociągu: [punkt otwarty];

2) średni czas pracy, w godzinach, pomiędzy uszkodzeniami podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe« uniemożliwiającymi głosową łączność radiową między kontrolą ruchu a maszynistami pociągu: [punkt otwarty].

Aby umożliwić zarządcom infrastruktury i przedsiębiorstwom kolejowym monitorowanie - w trakcie okresu eksploatacji podsystemów - poziomu ryzyka oraz przestrzegania wartości niezawodności/ dostępności stosowanych do określania procedur w zakresie zarządzania sytuacjami awaryjnymi, przestrzega się wymagań w zakresie utrzymania określonych w pkt 4.5 (Zasady utrzymania)";

f)
drugi wiersz tabeli w pkt 4.3.2 (Interfejs z podsystemem "Tabor kolejowy") otrzymuje brzmienie:
"Kompatybilność elektromagnetyczna między taborem a urządzeniami przytorowymi podsystemu »Sterowanie«4.2.11Parametry taboru związane z zapewnieniem zgodności z systemami detekcji pociągu opartymi na obwodach torowychTSI RS HS TSI LOC & PAS TSI WAG4.2.6.6.1

4.2.3.3.1.1

Brak

Parametry taboru związane z zapewnieniem zgodności z systemami detekcji pociągu opartymi na licznikach osiTSI RS HS TSI LOC & PAS TSI WAG4.2.6.6.1

4.2.3.3.1.2

Brak"

g)
na końcu pkt 6.1.1 dodaje się tekst w brzmieniu:

"W odniesieniu do sprawdzenia, czy wymagania zasadnicze są spełnione poprzez przestrzeganie parametrów podstawowych, a także bez uszczerbku dla obowiązków określonych w rozdziale 7 niniejszej TSI, składniki interoperacyjności i podsystemy »Sterowanie«, które nie wdrażają wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów określonych w rozdziale 4 (łącznie ze specyfikacjami, o których mowa w załączniku A),

mogą uzyskać świadectwa zgodności WE lub, odpowiednio, certyfikaty weryfikacji WE, zgodnie z następującymi warunkami wydawania i wykorzystywania świadectw i certyfikatów:

1) wnioskodawca składający wniosek o weryfikację WE podsystemu »Sterowanie - urządzenia przytorowe« jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji o tym, które funkcje, parametry eksploatacyjne i interfejsy muszą zostać wdrożone, aby osiągnąć cele określone dla służby oraz aby zapewnić, by żadne wymogi sprzeczne z TSI bądź przekraczające TSI nie były przenoszone do podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe«;

2) eksploatacja podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe«, w ramach której nie wdraża się wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów określonych w niniejszej TSI, może być uzależniona od spełnienia określonych warunków lub ograniczeń ze względu na zgodność lub bezpieczną integrację z podsystemem »Sterowanie - urządzenia przytorowe«. Bez uszczerbku dla zadań jednostki notyfikowanej, opisanych w odpowiednim prawodawstwie UE i związanych z nim dokumentach, wnioskodawca składający wniosek o weryfikację WE jest odpowiedzialny za zapewnienie, aby dokumentacja techniczna zawierała wszystkie informacje, których potrzebuje operator do ustalenia takich warunków i ograniczeń;

3) państwo członkowskie może odmówić - z należycie uzasadnionych powodów - zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, bądź nałożyć warunki i ograniczenia dotyczące eksploatacji podsystemów »Sterowanie«, które nie wdrażają wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów określonych w niniejszej TSI.

Jeżeli niektóre wymagania zasadnicze są spełnione poprzez przepisy krajowe, lub jeżeli jeden ze składników interoperacyjności lub jeden z podsystemów »Sterowanie« nie wdraża wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów określonych w niniejszej TSI, zastosowanie mają przepisy pkt 6.4.2.";

h)
w tekście pkt 6.1.2 akapit trzeci wprowadza się następujące zmiany: skreśla się słowa "zob. załącznik A poz. 4.2.2c" w ppkt 2 oraz skreśla się słowa "o ile poz. 4.2.2c załącznika A nie stanowi inaczej," w ppkt 3;
i)
tekst pkt 6.4 otrzymuje brzmienie:

"6.4. Przepisy w przypadku częściowego spełnienia wymagań TSI

6.4.1. Ocena części podsystemów »Sterowanie«

Zgodnie z art. 18 ust. 5 dyrektywy w sprawie interoperacyjności kolei, jednostka notyfikowana może wydać certyfikat weryfikacji dla pewnych części podsystemu, jeśli zezwala na to odpowiednia TSI.

Jak wskazano w pkt 2.2 (Zakres) niniejszej TSI, podsystem »Sterowanie - urządzenia przytorowe« obejmuje trzy części, natomiast podsystem »Sterowanie - urządzenia pokładowe« obejmuje dwie części, wyszczególnione w pkt 4.1 (Wprowadzenie).

Certyfikat weryfikacji może zostać wydany dla każdej części określonej w niniejszej TSI; jednostka notyfikowana sprawdza jedynie, czy ta konkretna część spełnia wymagania TSI.

Niezależnie od wybranego modułu jednostka notyfikowana sprawdza:

1) czy spełnione są wymagania TSI dotyczące danej części; oraz

2) czy wcześniej ocenione wymagania TSI dotyczące innych części tego samego podsystemu są nadal spełniane.

6.4.2. Częściowe spełnienie wymagań przez podsystemy »Sterowanie« ze względu na ograniczone zastosowanie TSI

Jeżeli niektóre wymagania zasadnicze są spełnione przez przepisy krajowe, w świadectwie zgodności WE dla składnika interoperacyjności oraz w certyfikacie weryfikacji WE dla podsystemu podaje się dokładne odniesienie do części niniejszej TSI, których zgodność została oceniona, oraz do części, których zgodność nie została oceniona.

Jeżeli składnik interoperacyjności nie wdraża wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów określonych w niniejszej TSI, świadectwo zgodności WE może zostać wydane wyłącznie pod warunkiem, że niewdrożone funkcje, interfejsy lub parametry eksploatacyjne nie są niezbędne do zintegrowania danego składnika interoperacyjności z podsystemem na potrzeby zastosowania wskazanego przez wnioskodawcę, na przykład * :

a) interfejs pokładowego ERTMS/ETCS z modułem STM, jeżeli dany składnik interoperacyjności jest przeznaczony do zainstalowania w pojazdach, w których nie jest potrzebny zewnętrzny STM;

b) interfejs RCB z innymi RCB, jeżeli RCB jest przeznaczone do zastosowania, w którym nie planuje się sąsiednich RCB.

Świadectwo zgodności WE (lub dokumenty towarzyszące) dla składnika interoperacyjności musi spełniać wszystkie następujące wymogi:

a) wskazuje, które funkcje, interfejsy lub parametry eksploatacyjne nie są wdrażane;

b) zapewnia wystarczające informacje, aby umożliwić ustalenie warunków, w jakich dany składnik interoperacyjności może być używany;

c) zapewnia wystarczające informacje, aby umożliwić ustalenie warunków i ograniczeń dotyczących użytkowania, które będą mieć zastosowanie do interoperacyjności podsystemu, do którego należy dany składnik.

Jeżeli podsystem »Sterowanie« nie wdraża wszystkich funkcji, parametrów eksploatacyjnych i interfejsów niniejszej TSI (np. dlatego, że nie są one wdrażane przez zintegrowany z nim składnik interoperacyjności), w certyfikacie weryfikacji WE wskazuje się wymagania, które zostały ocenione, oraz odpowiednie warunki i ograniczenia dotyczące użytkowania danego podsystemu i jego zgodności z innymi podsystemami.

W każdym przypadku jednostka notyfikowana musi koordynować z Agencją sposób, w jaki zarządza się kwestiami warunków i ograniczeń użytkowania składników interoperacyjności i podsystemów w odpowiednich świadectwach i certyfikatach i dokumentacji technicznej, w ramach grupy roboczej powołanej na podstawie art. 21a ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady * .

6.4.3 Pośrednie potwierdzenie weryfikacji

Jeżeli dokonywana jest ocena zgodności w odniesieniu do części podsystemów określonych przez wnioskodawcę i różniących się od części dozwolonych na mocy pkt 4.1 (Wprowadzenie) niniejszej TSI, bądź jeżeli tylko niektóre etapy procedury weryfikacji zostały przeprowadzone, wydane może zostać jedynie pośrednie potwierdzenie weryfikacji."

j)
w pkt 7.2.9.3 na końcu tabeli dodaje się następujące pozycje:
"4.2.10 Przytorowe systemy detekcji pociągu

Poz. 77, pkt 3.1.3.1:

Minimalna szerokość obręczy koła (BR) dla sieci o szerokości toru 1 600 mm wynosi 127 mm.

T3obowiązujące w Irlandii Północnej
4.2.10 Przytorowe systemy detekcji pociągu

Poz. 77, pkt 3.1.3.3:

Minimalna grubość obrzeża (Sd) dla sieci o szerokości toru 1 600 mm wynosi 24 mm.

T3obowiązujące w Irlandii Północnej"
k)
tytuł pkt 7.2.9.6 otrzymuje brzmienie:

"Litwa, Łotwa i Estonia";

l)
tabela w pkt 7.2.9.6 otrzymuje brzmienie:
"Przypadek szczególnyKategoriaUwagi
4.2.10 Przytorowe systemy detekcji pociągu

Poz. 77, pkt 3.1.3.3:

Minimalna grubość obrzeża (Sd) dla sieci o szerokości toru 1 520 mm wynosi 20 mm.

T3Ten przypadek szczególny jest potrzebny dopóki w sieci o szerokości toru 1 520 mm eksploatowane są lokomotywy ČME.
4.2.10 Przytorowe systemy detekcji pociągu

Poz. 77, pkt 3.1.3.4:

Minimalna wysokość obrzeża (Sh) dla sieci o szerokości toru 1 520 mm wynosi 26,25 mm.

T3Ten przypadek szczególny jest potrzebny dopóki w sieci o szerokości toru 1 520 mm eksploatowane są lokomotywy ČME.";
m)
w pkt 7.2.9.7 wyrażenie "Poz. 65" zastępuje się wyrażeniem "Poz. 33";
n)
tekst pkt 7.3.3 otrzymuje brzmienie:

"7.3.3. ERTMS - wdrożenie pokładowe

7.3.3.1. Nowe pojazdy

Nowe pojazdy dopuszczane do ruchu po raz pierwszy muszą być wyposażone w ERTMS zgodnie z zestawem specyfikacji nr 1 lub zestawem specyfikacji nr 2, które wymieniono w tabeli A2 w załączniku A.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2018 r., nowe pojazdy dopuszczane do ruchu po raz pierwszy muszą być wyposażone w ERTMS wyłącznie zgodnie z zestawem specyfikacji nr 2 wymienionym w tabeli A2 w załączniku A.

Wymóg wyposażania w ERTMS nie ma zastosowania do nowych ruchomych urządzeń przeznaczonych do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, nowych lokomotyw manewrowych lub innych nowych pojazdów nieprzeznaczonych dla usług kolei dużych prędkości, jeżeli są one przeznaczone wyłącznie do przewozów krajowych wykonywanych poza korytarzami określonymi w pkt 7.3.4 oraz poza liniami zapewniającymi połączenia z głównymi europejskimi portami, stacjami rozrządowym, terminalami towarowymi i obszarami transportu towarowego określonymi w pkt 7.3.5, bądź jeżeli są one przeznaczone do przewozów transgranicznych poza siecią TEN, tj. przewozów do pierwszej stacji w państwie sąsiadującym lub do pierwszej stacji, gdzie możliwe są dalsze połączenia w państwie sąsiadującym.

7.3.3.2. Modernizacja i odnowienie istniejących pojazdów

Instalacja ERTMS/ETCS na pokładach istniejących pojazdów jest obowiązkowa w przypadku każdej nowo instalowanej części kontroli pociągu podsystemu »Sterowanie - urządzenia pokładowe« na istniejących pojazdach przeznaczonych do usług kolei dużych prędkości.

7.3.3.3. Dodatkowe wymagania

Państwa członkowskie mogą wprowadzić dodatkowe wymagania na poziomie krajowym, w szczególności w celu:

1) umożliwienia dostępu do linii wyposażonych w ERTMS wyłącznie pojazdom wyposażonym w ERTMS, tak aby istniejące systemy krajowe mogły zostać wycofane z użytku;

2) nałożenia wymogu wyposażania w ERTMS nowych i modernizowanych lub odnawianych ruchomych urządzeń przeznaczonych do budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, lokomotyw manewrowych lub innych pojazdów, nawet jeżeli są przeznaczone wyłącznie do użytku krajowego.";

o)
w załączniku A wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji;
p)
w tabeli w załączniku G wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się wiersz odnoszący się do parametru "masa metalu pojazdu";
2)
skreśla się wiersz odnoszący się do parametru "składowa stała i składowe niskiej częstotliwości w prądzie trakcyjnym";
3)
skreśla się wiersz odnoszący się do parametru "wymagania w zakresie bezpieczeństwa dotyczące funkcji pokładowego pulpitu ETCS".
Artykuł  2

W decyzji 2012/88/UE dodaje się następujący artykuł:

"Artykuł 7a

1. Do dnia 1 lipca 2015 r. Europejska Agencja Kolejowa publikuje obowiązkowe specyfikacje, o których mowa w tabeli A2 w załączniku A do niniejszej decyzji, w pozycjach 37b i 37c, kolumna »Zestaw specyfikacji nr 2«.

Przed ich opublikowaniem przesyła Komisji opinię techniczną dotyczącą dodania tych dokumentów w tabeli A2 w załączniku A do niniejszej decyzji, wraz z odniesieniem, nazwą i wersją. Komisja informuje odpowiednio komitet ustanowiony na mocy art. 29 dyrektywy 2008/57/WE.

2. Europejska Agencja Kolejowa publikuje specyfikacje dotyczące interfejsu pociągu FFFIS (Form Fit Functional Interface Specification - poz. 81 i 82 w tabeli A2 w załączniku A do niniejszej decyzji), jeżeli uzna, że są one w pełni dojrzałe. Europejska Agencja Kolejowa składa regularne sprawozdania na temat oceny tej dojrzałości komitetowi ustanowionemu na mocy art. 29 dyrektywy 2008/57/WE. Przed ich opublikowaniem przesyła Komisji opinię techniczną dotyczącą dodania tych dokumentów w tabeli A2 w załączniku A do niniejszej decyzji, wraz z odniesieniem, nazwą i wersją. Komisja informuje odpowiednio komitet ustanowiony na mocy art. 29 dyrektywy 2008/57/WE.".

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2015 r.

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich i Europejskiej Agencji Kolejowej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 stycznia 2015 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku A do decyzji 2012/88/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) skreśla się następujący wiersz w tabeli A1:
"4.2.1 b28"

2) następujący wiersz w tabeli A1 zostaje zmieniony w poniższy sposób:

"4.2.2.f7, 81, 82"

3) tabela A2 zostaje zastąpiona poniższą tabelą wraz z odpowiednimi uwagami:

"Nr pozycjiZestaw specyfikacji nr 1 (wzór 2 dla ETCS i wzór 0 dla GSM-R)Zestaw specyfikacji nr 2 (wzór 3 dla ETCS i wzór 0 dla GSM-R)
SygnaturaTytuł specyfikacjiWersjaUwagiSygnaturaTytuł specyfikacjiWersjaUwagi
1ERA/ERTMS/ 003204ERTMS/ETCS Functional requirement specification5.0Celowo usunięta
2Celowo usuniętaCelowo usunięta
3SUBSET-023Glossary of Terms and Abbreviations2.0.0SUBSET-023Glossary of Terms and Abbreviations3.1.0
4SUBSET-026System Requirements Specification2.3.0SUBSET-026System Requirements Specification3.4.0
5SUBSET-027FFFIS Juridical recorderdownloading tool2.3.0Uwaga 1SUBSET-027FIS Juridical Recording3.1.0
6SUBSET-033FIS for man-machine interface2.0.0ERA_ERTMS_015560ETCS Driver Machine interface3.4.0
7SUBSET-034FIS for the train interface2.0.0SUBSET-034Train Interface FIS3.1.0
8SUBSET-035Specific Transmission Module FFFIS2.1.1SUBSET-035Specific Transmission Module FFFIS3.1.0
9SUBSET-036FFFIS for Eurobalise2.4.1SUBSET-036FFFIS for Eurobalise3.0.0
10SUBSET-037EuroRadio FIS2.3.0SUBSET-037EuroRadio FIS3.1.0
11SUBSET-038Offline key management FIS2.3.0SUBSET-038Offline key management FIS3.0.0
12SUBSET-039FIS for the RBC/ RBC handover2.3.0SUBSET-039FIS for the RBC/ RBC handover3.1.0
13SUBSET-040Dimensioning and Engineering rules2.3.0SUBSET-040Dimensioning and Engineering rules3.3.0
14SUBSET-041Performance Requirements for Interoperability2.1.0SUBSET-041Performance Requirements for Interoperability3.1.0
15SUBSET-108Interoperability related consolidation on TSI Annex A documents1.2.0Celowo usunięta
16SUBSET-044FFFIS for Euroloop2.3.0SUBSET-044FFFIS for Euroloop2.4.0
17Celowo usuniętaCelowo usunięta
18SUBSET-046Radio infill FFFS2.0.0Celowo usunięta
19SUBSET-047Trackside-Trainborne FIS for Radio infill2.0.0SUBSET-047Trackside-Trainborne FIS for Radio infill3.0.0
20SUBSET-048Trainborne FFFIS for Radio infill2.0.0SUBSET-048Trainborne FFFIS for Radio infill3.0.0
21SUBSET-049Radio infill FIS with LEU/interlocking2.0.0Celowo usunięta
22Celowo usuniętaCelowo usunięta
23SUBSET-054Responsibilities and rules for the assignment of values to ETCS variables2.1.0SUBSET-054Responsibilities and rules for the assignment of values to ETCS variables3.0.0
24Celowo usuniętaCelowo usunięta
25SUBSET-056STM FFFIS Safe time layer2.2.0SUBSET-056STM FFFIS Safe time layer3.0.0
26SUBSET-057STM FFFIS Safe link layer2.2.0SUBSET-057STM FFFIS Safe link layer3.0.0
27SUBSET-091Safety Requirements for the Technical Interoperability of ETCS in Levels 1 and 22.5.0SUBSET-091Safety Requirements for the Technical Interoperability of ETCS in Levels 1 and 23.3.0
28Celowo usuniętaUwaga 8Celowo usuniętaUwaga 8
29SUBSET-102Test specification for interface »K«1.0.0SUBSET-102Test specification for interface »K«2.0.0
30Celowo usuniętaCelowo usunięta
31SUBSET-094Functional requirements for an onboard reference test facility2.0.2SUBSET-094Functional requirements for an onboard reference test facility3.0.0
32EIRENE FRSGSM-R Functional requirements specification7.4.0Uwaga 10EIRENE FRSGSM-R Functional requirements specification7.4.0Uwaga 10
33EIRENE SRSGSM-R System requirements specification15.4.0Uwaga 10EIRENE SRSGSM-R System requirements specification15.4.0Uwaga 10
34A11T6001(MORANE) Radio Transmission FFFIS for EuroRadio12.4A11T6001(MORANE) Radio Transmission FFFIS for EuroRadio12.4
35Celowo usuniętaCelowo usunięta
36 aCelowo usuniętaCelowo usunięta
36 bCelowo usuniętaCelowo usunięta
36 cSUBSET-074-2FFFIS STM Test cases document1.0.0SUBSET-074-2FFFIS STM Test cases document3.0.0
37 aCelowo usuniętaCelowo usunięta
37 bSUBSET-076-5-2Test cases related to features2.3.3SUBSET-076-5-2Test cases related to featuresUwaga 11
37 cSUBSET-076-6-3Test sequences2.3.3ZastrzeżonaTest sequences generation: methodology and rulesUwaga 11
37 dSUBSET-076-7Scope of the test specifications1.0.2SUBSET-076-7Scope of the test specifications3.0.0
37 eCelowo usuniętaCelowo usunięta
3806E068ETCS Markerboard definition2.006E068ETCS Markerboard definition2.0
39SUBSET-092-1ERTMS EuroRadio Conformance Requirements2.3.0SUBSET-092-1ERTMS EuroRadio Conformance Requirements3.0.0
40SUBSET-092-2ERTMS EuroRadio test cases safety layer2.3.0SUBSET-092-2ERTMS EuroRadio test cases safety layer3.0.0
41Celowo usuniętaCelowo usunięta
42Celowo usuniętaCelowo usunięta
43SUBSET 085Test specification for Eurobalise FFFIS2.2.2SUBSET 085Test specification for Eurobalise FFFIS3.0.0
44Celowo usuniętaCelowo usuniętaUwaga 9
45SUBSET-101Interface »K« Specification1.0.0SUBSET-101Interface »K« Specification2.0.0
46SUBSET-100Interface »G« Specification1.0.1SUBSET-100Interface »G« Specification2.0.0
47Celowo usuniętaCelowo usunięta
48ZastrzeżonaTest specification for mobile equipment GSM-RUwaga 4ZastrzeżonaTest specification for mobile equipment GSM-RUwaga 4
49SUBSET-059Performance requirements for STM2.1.1SUBSET-059Performance requirements for STM3.0.0
50SUBSET-103Test specification for Euroloop1.0.0SUBSET-103Test specification for Euroloop1.1.0
51ZastrzeżonaErgonomic aspects of the DMICelowo usunięta
52SUBSET-058FFFIS STM Application layer2.1.1SUBSET-058FFFIS STM Application layer3.1.0
53Celowo usuniętaCelowo usunięta
54Celowo usuniętaCelowo usunięta
55Celowo usuniętaCelowo usunięta
56Celowo usuniętaCelowo usunięta
57Celowo usuniętaCelowo usunięta
58Celowo usuniętaCelowo usunięta
59Celowo usuniętaCelowo usunięta
60Celowo usuniętaSUBSET-104ETCS System Version Management3.2.0
61Celowo usuniętaCelowo usunięta
62ZastrzeżonaRBC-RBC Test specification for safe communication interfaceCelowo usunięta
63SUBSET-098RBC-RBC Safe

Communication

Interface

1.0.0SUBSET-098RBC-RBC Safe

Communication

Interface

3.0.0
64EN 301 515Global System for Mobile Communication (GSM); Requirements for GSM operation on railways2.3.0Uwaga 2EN 301 515Global System for Mobile Communication (GSM); Requirements for GSM operation on railways2.3.0Uwaga 2
65TS 102 281Detailed requirements for GSM operation on railways2.3.0Uwaga 3TS 102 281Detailed requirements for GSM operation on railways2.3.0Uwaga 3
66TS 103169ASCI Options for Interoperability1.1.1TS 103169ASCI Options for Interoperability1.1.1
67(MORANE) P 38 T 9001FFFIS for GSM-R SIM Cards4.2(MORANE) P 38 T 9001FFFIS for GSM-R SIM Cards4.2
68ETSI TS 102 610Railway Telecommunication; GSM; Usage of the UUIE for GSM operation on railways1.3.0ETSI TS 102 610Railway Telecommunication; GSM; Usage of the UUIE for GSM operation on railways1.3.0
69(MORANE) F 10 T 6002FFFS for Confirmation of High Priority Calls5.0(MORANE) F 10 T 6002FFFS for Confirmation of High Priority Calls5.0
70(MORANE) F 12 T 6002FIS for Confirmation of High Priority Calls5.0(MORANE) F 12 T 6002FIS for Confirmation of High Priority Calls5.0
71(MORANE) E 10 T 6001FFFS for Functional Addressing4.1(MORANE) E 10 T 6001FFFS for Functional Addressing4.1
72(MORANE) E 12 T 6001FIS for Functional Addressing5.1(MORANE) E 12 T 6001FIS for Functional Addressing5.1
73(MORANE) F 10 T6001FFFS for Location Dependent Addressing4(MORANE) F 10 T6001FFFS for Location Dependent Addressing4
74(MORANE) F 12 T6001FIS for Location Dependent Addressing3(MORANE) F 12 T6001FIS for Location Dependent Addressing3
75(MORANE) F 10 T 6003FFFS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties4(MORANE) F 10 T 6003FFFS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties4
76(MORANE) F 12 T 6003FIS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties4(MORANE) F 12 T 6003FIS for Presentation of Functional Numbers to Called and Calling Parties4
77ERA/ERTMS/ 033281Interfaces between CCS track-side and other subsystems2.0Uwaga 7ERA/ERTMS/033281Interfaces between CCS track-side and other subsystems2.0Uwaga 7
78ZastrzeżonaSafety requirements for ETCS DMI functionsCelowo usuniętaUwaga 6
79Nie dotyczyNie dotyczySUBSET-114KMC-ETCS Entity Off-line KM FIS1.0.0
80Nie dotyczyNie dotyczyCelowo usuniętaUwaga 5
81Nie dotyczyNie dotyczySUBSET-119Train Interface FFFISUwaga 12
82Nie dotyczyNie dotyczySUBSET-120FFFIS TI - Safety AnalysisUwaga 12
Uwaga 1: Obowiązkowy jest tylko opis funkcjonalny rejestrowanych informacji, a nie charakterystyka techniczna interfejsu.

Uwaga 2: Klauzule specyfikacji wymienionych w sekcji 2.1 normy EN 301 515, które uwzględniono w poz. 32 i 33 jako »MI«, są obowiązkowe.

Uwaga 3: Wnioski o zmianę wymienione w tabelach 1 i 2 normy TS 102 281, które mają wpływ na klauzule uwzględnione w poz. 32 i 33 jako »MI«, są obowiązkowe.

Uwaga 4: Poz. 48 odnosi się wyłącznie do przypadków testowych dla urządzeń mobilnych GSM-R. W chwili obecnej utrzymany zostaje zapis »zastrzeżona«. Instrukcja stosowania będzie zawierać katalog dostępnych zharmonizowanych przypadków testowych dla oceny urządzeń mobilnych i sieci, stosownie do działań wskazanych w pkt 6.1.2 niniejszej TSI.

Uwaga 5: Produkty, które występują na rynku, są już dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa kolejowego związanych z interfejsem GSM-R Driver Machine Interface i są w pełni interoperacyjne, tak więc nie ma potrzeby wprowadzania normy w TSI »Sterowanie«.

Uwaga 6: Informacje, które były przeznaczone dla poz. 78, są obecnie włączone do poz. 27 (SUBSET-091).

Uwaga 7: Przedmiotowy dokument niezależny od wzoru dla ETCS i GSM-R.

Uwaga 8: Wymagania dotyczące niezawodności/dostępności znajdują się teraz w TSI (pkt 4.2.1.2).

Uwaga 9: Analiza ERA wykazała, że nie ma potrzeby wprowadzenia obowiązkowej specyfikacji dla interfejsu odometrii.

Uwaga 10: TSI »Sterowanie« przewiduje jedynie wymagania (MI).

Uwaga 11: Specyfikacje, które mają być zarządzane za pośrednictwem opinii technicznej Europejskiej Agencji Kolejowej.

Uwaga 12: Odniesienie do tych specyfikacji zostanie opublikowane w instrukcji stosowania, w oczekiwaniu na wyjaśnienia dotyczące interfejsu po stronie taboru.";

4) tabela A3 zostaje zastąpiona poniższą tabelą wraz z odpowiednią uwagą.

"NrSygnaturaTytuł dokumentu i uwagiWersjaUwaga
1EN 50126Zastosowania kolejowe - Specyfikacja niezawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeństwa19991
2EN 50128Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Programy dla kolejowych systemów sterowania i zabezpieczenia2011 lub 2001
3EN 50129Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Elektroniczne systemy sygnalizacji związane z bezpieczeństwem20031
4EN 50159Zastosowania kolejowe - Łączność, sygnalizacja i systemy sterowania - Łączność bezpieczna w systemach transmisyjnych20101
Uwaga 1: Przedmiotowa norma jest zharmonizowana, zob. komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz.U. C 345 z 26.11.2013, s. 3), gdzie wskazano również opublikowane poprawki redakcyjne.".
1 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
2 Decyzja Komisji C(2010) 2576 final z dnia 29 kwietnia 2010 r. dotycząca mandatu dla Europejskiej Agencji Kolejowej do opracowania i przeprowadzenia przeglądu technicznych specyfikacji interoperacyjności w celu rozszerzenia ich zakresu na cały system kolei w Unii Europejskiej.
3 Decyzja Komisji 2012/88/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei (Dz.U. L 51 z 23.2.2012, s. 1).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/880/UE z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylająca decyzję wykonawczą 2011/633/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 489).
* Opisane w niniejszym rozdziale procedury nie umniejszają możliwości grupowania składników.
**) Rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.