Zgłoszenie na podstawie art. 114 ust. 5 TFUE - Wniosek o upoważnienie do wprowadzenia przepisów krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy określone w środku harmonizującym UE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.309.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 października 2011 r.

Zgłoszenie na podstawie art. 114 ust. 5 TFUE - Wniosek o upoważnienie do wprowadzenia przepisów krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy określone w środku harmonizującym UE 1

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 309/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2011 r.)

1.
W dniu 17 października 2011 r. Królestwo Szwecji wystąpiło z wnioskiem dotyczącym wprowadzenia przepisów krajowych dotyczących wprowadzania do obrotu nawozów zawierających kadm. Królestwo Szwecji korzysta już z odstępstwa od przepisów rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 w sprawie nawozów(1), które umożliwia władzom Szwecji zakazanie wprowadzania do obrotu nawozów zawierających kadm w stężeniu przekraczającym 100 gramów na tonę fosforu. Celem zgłoszenia przekazanego przez władze Szwecji jest uzyskanie zezwolenia na wprowadzenie środków krajowych, które obniżyłyby dopuszczalną zawartość kadmu w nawozach fosforowych do maksymalnego poziomu wynoszącego 46 gramów na tonę fosforu.
2.
Kiedy Królestwo Szwecji przystąpiło do Unii Europejskiej na początku 1995 r., obowiązywały w nim prawnie wiążące dopuszczalne poziomy stężenia kadmu w nawozach mineralnych. Artykuł 112 i pkt 4 załącznika XII do Aktu przystąpienia Królestwa Szwecji stanowią, że art. 7 dyrektywy 76/116/EWG(2), w zakresie, w jakim dotyczy on zawartości kadmu w nawozach, nie ma zastosowania w stosunku do Królestwa Szwecji przed dniem 1 stycznia 1999 r. Dyrektywa 76/116/EWG została zmieniona dyrektywą 98/97/WE(3) w odniesieniu do wprowadzania do obrotu w Austrii, Finlandii oraz Szwecji nawozów zawierających kadm: umożliwiono, między innymi Królestwu Szwecji, zakazanie wprowadzania do obrotu na swoim terytorium nawozów zawierających kadm w stężeniach przekraczających stężenia obowiązujące na poziomie krajowym w dniu przystąpienia. Odstępstwo to obowiązywało w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
3.
W dniu 7 grudnia 2001 r. Królestwo Szwecji zgłosiło istnienie prawa krajowego odbiegającego od przepisów dyrektywy 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do nawozów. Po dogłębnej analizie, decyzją Komisji 2002/399/WE z dnia 24 maja 2002 r.(4) w sprawie przepisów krajowych zgłoszonych przez Królestwo Szwecji na podstawie art. 95 ust. 4 Traktatu WE, dotyczących maksymalnej dopuszczalnej zawartości kadmu w nawozach, odstępstwo od dyrektywy 76/116/EWG przedłużono do dnia 31 grudnia 2005 r.
4.
W dniu 29 czerwca 2005 r. Królestwo Szwecji po raz kolejny zwróciło się o utrzymanie w mocy prawa krajowego odbiegającego od przepisów rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 w sprawie nawozów. Decyzją Komisji 2006/347/WE z dnia 3 stycznia 2006 r.(5) zezwolono władzom Szwecji na utrzymanie środków krajowych w mocy do czasu, aż zharmonizowane środki dotyczące kadmu w nawozach będą stosowane na poziomie UE. Chociaż prace trwają, nastąpiły opóźnienia w przyjęciu prawodawstwa na poziomie UE.
5.
Prawo krajowe zabrania na terytorium Królestwa Szwecji wprowadzania do obrotu i przepływu nawozów objętych taryfami celnymi o numerach 25.10, 28.09, 28.35, 31.03 i 31.05, zawierających kadm w stężeniu przekraczającym 100 gramów na tonę fosforu. Szwecja występuje o obniżenie tych stężeń do poziomu wynoszącego 46 gramów na tonę fosforu (co odpowiada 20 mg Cd/kg P2O5).
6.
Artykuł 114 ust. 5 TFUE stanowi, że jeżeli po przyjęciu środka harmonizującego przez Radę lub przez Komisję, państwo członkowskie uzna za niezbędne wprowadzenie przepisów krajowych opartych na nowych dowodach naukowych dotyczących ochrony środowiska lub środowiska pracy ze względu na specyficzny problem tego państwa, który pojawił się po przyjęciu środka harmonizującego, notyfikuje ono Komisji projektowane środki oraz powody ich wprowadzenia.
7.
W terminie sześciu miesięcy od notyfikacji Komisja zatwierdza lub odrzuca przepisy krajowe, o których mowa, po sprawdzeniu, czy są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu między państwami członkowskimi i czy stanowią one przeszkodę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
8.
Władze Szwecji uzasadniają swój wniosek, odnosząc się do nowej oceny ryzyka przeprowadzonej przez Szwecję. Ocena ta uwzględnia ogólną unijną ocenę ryzyka stwarzanego przez kadm i tlenek kadmu opracowaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93(6), jak również opinię naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat kadmu w żywności(7). Szwedzką ocenę ryzyka opublikowano w Internecie pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/chemicals/documents/specific-chemicals/fertilisers/cadmium/risk-assessment_en.htm
9.
Według władz nowa ocena ryzyka wskazuje na potrzebę zmniejszenia narażenia na kadm w celu ochrony zdrowia ludności Szwecji. Narażenie zależy od pobrania kadmu z żywnością, głównie z roślin, a zatem konieczne jest zmniejszenie ryzyka wysokich poziomów kadmu w uprawach. Gleby uprawne w Szwecji są na ogół bardziej kwaśne niż w Europie Środkowej, co powoduje, że kadm jest łatwiej dostępny dla roślin.
10.
Obniżenie dopuszczalnego poziomu krajowego wynoszącego 100 gramów kadmu na tonę fosforu do 46 gramów kadmu na tonę fosforu jest środkiem mającym na celu zmniejszenie akumulacji kadmu w glebie i jego absorpcji przez uprawy, a co za tym idzie ryzyka narażenia ludzi w wyniku spożycia z żywnością.
11.
W związku z tym Królestwo Szwecji uznaje za konieczne, zgodnie z art. 114 ust. 5 TFUE, wprowadzenie środków krajowych obniżających zawartość kadmu w nawozach.
12.
Niniejsze zgłoszenie będzie oceniane w świetle rozporządzenia (WE) nr 2003/2003 oraz zgodnie z art. 114 ust. 5 TFUE. Komisja ma sześć miesięcy na zatwierdzenie lub odrzucenie zgłoszonych środków, w czasie których sprawdzi, czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią one niepotrzebnej i nieproporcjonalnej przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
13.
Ewentualne uwagi dotyczące niniejszego zgłoszenia powinny zostać przesłane do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia. Wszelkie komentarze nadesłane po upływie owych 30 dni nie będą brane pod uwagę.
14.
Dodatkowych informacji na temat przedłożonego przez Szwecję zgłoszenia udziela:

European Commission

DirectorateGeneral for Enterprise and Industry

DG ENTR G/2 - Chemicals - Classification and Labelling, Specific Products, Competitiveness

Mr Vincent Delvaux

Tel. +32 22958196

Faks +32 22950281

E-mail: Entr-Chemicals@ec.europa.eu

______

(1) Dz.U. L 304 z 21.11.2003, s. 1.

(2) Zastąpiony artykułem 5 rozporządzenia (WE) nr 2003/2003

(3) Dz.U. L 18 z 23.1.1999, s. 60.

(4) Dz.U. L 138 z 28.5.2002, s. 24.

(5) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 24.

(6) EU RAR, ECB 2007: sprawozdanie Unii Europejskiej w sprawie oceny ryzyka stwarzanego przez tlenek kadmu i kadm metaliczny, tom 72, Komisja Europejska, Wspólne Centrum Badawcze, Instytut Zdrowia i Ochrony Konsumentów.

(7) EFSA 2009: "Scientific Opinion of the Panel on Contaminants in the Food Chain on a request from the European Commission on cadmium in food" (Opinia panelu naukowego ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym w sprawie kadmu w żywności, wydana na wniosek Komisji Europejskiej). Dziennik EFSA (2009) 980, 1-139.

1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 19 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.339.24).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.