Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.230.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 września 2008 r.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001

(2008/C 230/07)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2008 r.)

Numer XA: XA 264/07

Państwo członkowskie: Estonia

Region: Estonia

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego

pomoc indywidualną:

Newcastle' haiguse likvideerimise kulude katmine Abja Muna OÜ-le

Podstawa prawna:

Loomatauditőrje seadus (RT I 1999, 57, 598; 97, 861; 2000, 82, 526; 2001, 3, 4; 88, 531; 93, 566; 2002 13, 80; 61, 375; 63, 387; 96, 566; 2004, 19, 135; 34, 236; 2005, 37, 286; 61, 477; 2006, 21, 162; 2007, 1,1; 12, 66; 11, 114)

Vabariigi Valitsuse 1. augusti 2000. a määrus nr 260

Eriti ohtlike loomataudide ennetamise ja tőrjega seotud kulude hüvitamise tingimused ja kord (RT I 2000, 64, 420; 2006, 31, 241)

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi: Łączna kwota: 550.000 EEK.

1) Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 producent otrzymuje maksymalnie 237.200 EEK w formie usług dotowanych za pośrednictwem Komisji Weterynaryjnej i Żywności.

2) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 producent otrzymuje rekompensatę w wysokości do 300.100 EEK

Maksymalna intensywność pomocy: Do 100 %

Data realizacji: 10 października 2007 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: 31 grudnia 2007 r.

Cel pomocy: Pomoc przyznaje się na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 Ministerstwo Rolnictwa przyznaje rolnikowi pomocy za pośrednictwem Komisji Weterynaryjnej i Żywności. Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 Ministerstwo Rolnictwa przyznaje pomoc Komisji Weterynaryjnej i Żywności, która następnie wypłaca rolnikowi rekompensatę poniesionych kosztów

Sektor(-y) gospodarki: Kod NACE A00124 (drób)

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Pőllumajandusministeerium

Lai 39/41

EE-Tallinn 15056

Veterinaar- ja Toiduamet

Väike-Paala 3

EE-Tallinn 11415

Adres internetowy:

https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=1046235

Inne informacje: -

Numer XA: XA 349/07

Państwo członkowskie: Włochy

Region: Sardegna

Nazwa programu pomocy:

Legge regionale 11 marzo 1998, n. 8, articolo 23 (aiuti per i danni alla produzione agricola). Sostegno a favore degli allevatori per fronteggiare la scrapie degli ovicaprini - Indennizzi per la perdita di reddito - anni 2004-2007

Podstawa prawna:

L.R. 11 marzo 1998, n. 8, articolo 23.

Deliberazione della giunta regionale n. 25/34 del 3 luglio 2007 recante «Legge regionale 11 marzo 1998, n. 8, articolo 23 (aiuti per i danni alla produzione agricola) - Sostegno a favore degli allevatori per fronteggiare la scrapie degli ovicaprini - Indennizzi per la perdita di reddito - anni 2004-2007 - Direttive di attuazione».

Deliberazione della giunta regionale n. 42/16 del 24 ottobre 2007: Modifica della deliberazione della giunta regionale n. 25/34 del 3 luglio 2007 recante «Legge regionale 11 marzo 1998, n. 8, articolo 23 (aiuti per i danni alla produzione agricola) - Sostegno a favore degli allevatori per fronteggiare la scrapie degli ovicaprini - Indennizzi per la perdita di reddito - Anni 2004-2007 - Direttive di attuazione»

Planowane w ramach programu roczne wydatki: Wkład finansowy przeznaczony na pomoc, pokrywającą straty poniesione w latach 2004, 2005, 2006 i 2007, wynosi łącznie 2.000.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: Maksymalną intensywność pomocy ustala się na poziomie 70 % strat obliczonych z uwzględnieniem wartości strat w produkcji, po odjęciu kosztów pośrednich, których nie poniósł hodowca (zakup pasz i koszty sanitarne), z rozróżnieniem zwierząt nierasowych i zwierząt wpisanych do księgi hodowlanej. Poniżej przedstawiono szczegóły dotyczące obliczeń.

Obliczanie kwoty pomocy EUR/owce i kozyOwce i kozy nierasoweOwce i kozy wpisane do księgi hodowlanej
Wartość produkcji mleka102,60125,40
Wartość jagnięcia/koźlęcia43,0043,00
Produkcja przeznaczona do sprzedaży145,60168,40
Koszty pośrednie- 29,12- 33,68
Utrata dochodu116,48134,72
Intensywność pomocy70 %
Kwota pomocy przyznawanej na jedną owcę/kozę81,5394,30

Wartość strat w produkcji mleka, przypadająca na jedno zwierzę, została określona na podstawie średniej ceny mleka owczego ustalonej przez ISMEA w 2006 r., tzn. 0,57 EUR za litr, zestawionej z roczną produktywnością owcy sardyńskiej, wynoszącą średnio 180 litrów w przypadku owcy nierasowej oraz 220 litrów w przypadku owcy wpisanej do księgi hodowlanej.

Wartość związana ze stratą jagnięcia/koźlęcia została oszacowana na średnio 43 EUR na podstawie średniej wagi wynoszącej 9-10 kg/sztukę i średniej ceny na poziomie 4,5 EUR/kg, ustalonej w oparciu o wykaz cen ubojowych/cen producenta dla jagniąt, uzyskany z bazy danych ISMEA dla okresu listopad-grudzień 2006 r.

Produkcję stada przeznaczoną do sprzedaży stanowi wartość produkcji mleka plus wartość jagniąt/koźląt

Data realizacji: Pomoc będzie miała zastosowanie w odniesieniu do całego pogłowia dorosłych owiec i kóz poddawanych ubojowi na polecenie władz sanitarnych, począwszy od dnia 4 lipca 2004 r.

Czas trwania programu pomocy: Do grudnia 2007 r.

Cel pomocy: Pomoc stosuje się zgodnie z art. 10 rozporządzenia i ma ona na celu zrekompensowanie rolnikom strat w produkcji dorosłych owiec i kóz, które zostały poddane ubojowi na polecenie władz sanitarnych z uwagi na wystąpienie objawów trzęsawki (scrapie), choroby degeneracyjnej atakującej centralny system nerwowy owcy i kozy

Sektor(-y) gospodarki: Hodowla zwierząt: owce i kozy

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Regione autonoma della Sardegna

Assessorato dell'agricoltura e riforma agro-pastorale

Via Pessagno, 4

I-09125 Cagliari

Adres internetowy:

Tekst decyzji nr 25/34 z dnia 3 lipca 2007 r. (deliberazione n. 25/34 del 3 luglio 2007) można znaleźć pod adresem:

http://www.regione.sardegna.it/documenti/1_72_20070703165033.pdf

tekst załącznika:

http://www.regione.sardegna.it/documenti/1_72_20070703165715.pdf

Tekst decyzji nr 42/16 z dnia 24 października 2007 r. zmieniającej decyzję nr 25/34 z dnia 3 lipca 2007 r. (deliberazione n. 42/16 del 24 ottobre 2007 che modifica la deliberazione n. 25/34 del 3 luglio 2007) można znaleźć pod adresem:

http://www.regione.sardegna.it/documenti/1_72_20071024111304.pdf

tekst załącznika:

http://www.regione.sardegna.it/documenti/1_72_20071024111334.pdf

Inne informacje: Ponieważ zdiagnozowanie trzęsawki u żywego zwierzęcia nie jest możliwe z uwagi na brak testów pozwalających na jej wykrycie, chorobę można jedynie podejrzewać na podstawie objawów klinicznych, natomiast testy potwierdzające przeprowadza się głównie na mózgu lub, w mniejszym stopniu, na organach limfatycznych pobranych od martwego zwierzęcia.

W związku z tym kontrola patologii, w przypadku jej odkrycia w stadzie, odbywa się przy pomocy uboju selektywnego zwierząt podatnych genetycznie na trzęsawkę, a także poprzez inne środki ograniczające przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1492/2004 z dnia 23 sierpnia 2004 r. dotyczącym zmiany rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady, co do środków wyeliminowania pasażowalnej encefalopatii gąbczastej u bydła oraz grupy zwierząt obejmującej owce i kozy, handlu i importu nasienia i embrionów owiec i kóz oraz określonego materiału ryzyka.

W szczególności załącznik VII do wspomnianego rozporządzenia (WE) nr 999/2001, zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1492/2004, reguluje wprowadzanie zwierząt do gospodarstw, w którym dokonano uboju i całkowitego zniszczenia zwierząt genetycznie wrażliwych, oraz określa ich cechy genetyczne, zakazując wprowadzania do gospodarstw zwierząt nieposiadających przewidzianych cech.

W tym kontekście należy dodać, że władze regionalne uruchomiły ostatnio specjalne programy mające na celu, z jednej strony, ulepszenie genetyczne populacji sardyńskich, z drugiej strony, przezwyciężenie przy pomocy zwierząt odpornych genetycznie trudności związanych z odbudową stad hodowlanych, w których dokonywano uboju.

Najważniejsze spośród uruchomionych programów to "Regionalny plan selekcji genetycznej na rzecz zwiększenia odporności na encefalopatie gąbczaste u owiec na rok 2006", mający na celu zwiększenie częstotliwości występowania allelu ARR, który nadaje odporność genetyczną na wystąpienie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE), oraz program na rzecz "Stworzenia i utrzymania stada początkowego do produkcji tryków homozygotycznych odpornych na locus genu PrP do wykorzystania w pierwszej kolejności w hodowlach będących ogniskami choroby", nastawionego w szczególności na produkcję odpornych tryków homozygotycznych w celu zaspokojenia potrzeb wspomnianych hodowli.

Pomimo uruchomienia wymienionych wyżej programów czas potrzebny do rekonstrukcji stad hodowlanych, a tym samym potencjału produkcyjnego gospodarstw, jest w dalszym ciągu znaczny, ponieważ efektów obu programów, nawet wdrażanych równocześnie, można spodziewać się dopiero w następnym roku po uboju, kiedy produktywne staną się nowe zwierzęta pochodzące z wewnętrznego odnowienia stada, zaplanowanego zgodnie z odpowiednimi programami selekcji genetycznej; ponadto występują obiektywne trudności ze znalezieniem na rynku zwierząt odpowiednich pod względem genetycznym do celów odbudowy i odpowiadających określonym cechom genetycznym.

Dlatego też, uwzględniając fakt, że wspomniane trudności stanowią przeszkodę dla zastąpienia zwierząt w miesiącach następujących po ich uboju, i zważywszy, że owca sardyńska hodowana jest głównie na potrzeby produkcji mleka, oraz że produktywność owiec mlecznych na Sardynii ma charakter sezonowy (zazwyczaj między styczniem a lipcem), straty w produkcji, obliczone na podstawie wartości wskazanych w punkcie "Maksymalna intensywność pomocy", odnoszą się do okresu jednego roku

Stefania MANCA

Dyrektor Departamentu Produkcji

Numer XA: XA 356/07

Państwo członkowskie: Republika Słowenii

Region: Območje Občine Selnica ob Dravi

Nazwa programu pomocy:

Državne pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva in podeželja v občini Selnica ob Dravi 2007-2013

Podstawa prawna:

Pravilnik o dodeljevanju državnih pomoči, pomoči de minimis in izvajanju drugih ukrepov razvoja podeželja v občini Selnica ob Dravi

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 14.187 EUR

2008 r.: 15.000 EUR

2009 r.: 15.500 EUR

2010 r.: 17.000 EUR

2011 r.: 20.000 EUR

2012 r.: 22.000 EUR

2013 r.: 25.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Inwestycje w gospodarstwach rolnych zajmujących się produkcją podstawową:

– do 50 % kwalifikowalnych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania,

– do 40 % kwalifikowalnych kosztów na pozostałych obszarach,

– do 60 % kwalifikowalnych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania i do 50 % kwalifikowalnych kosztów na pozostałych obszarach, jeżeli inwestycja dotyczy młodych rolników i jest dokonywana przed upływem 5 lat od założenia gospodarstwa.

Celem tej pomocy są inwestycje w zachowanie charakteru gospodarstw, zakup sprzętu wykorzystywanego do produkcji rolnej, stałe uprawy i podniesienie jakości gruntów rolnych i pastwisk.

2. Zachowanie tradycyjnych budynków:

– w przypadku obiektów nieprodukcyjnych - do 100 % faktycznych kosztów,

– w przypadku środków produkcji należących do gospodarstwa - do 60 % faktycznych kosztów (do 75 % faktycznych kosztów na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania) o ile inwestycja nie prowadzi do zwiększenia zdolności produkcyjnych gospodarstwa,

– istnieje możliwość przyznania dodatkowej pomocy w wysokości do 100 % w celu pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych w wyniku zastosowania materiałów tradycyjnych niezbędnych do zachowania historycznego charakteru obiektów stanowiących dziedzictwo kulturalne.

3. Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych:

– pomoc gminy w wysokości do 50 % kwalifikowalnych kosztów składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów oraz ubezpieczenia zwierząt gospodarskich od choroby, z uwzględnieniem finansowania z budżetu krajowego.

4. Scalanie gruntów:

– do 100 % kwalifikowalnych kosztów postępowań prawnych i administracyjnych, włączając koszty inspekcji.

5. Pomoc przyznawana w celu zachęcenia do wytwarzania wysokiej jakości produktów rolnych:

– do 100 % kosztów kwalifikowalnych, przy czym pomoc jest przyznawana w postaci dotowanych usług i nie może obejmować bezpośrednich wypłat pieniężnych dla producentów.

6. Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym:

– do 100 % kosztów ponoszonych na edukację i szkolenia rolników, kosztów usług doradczych, organizacji forów, konkursów, wystaw i targów, kosztów publikacji, katalogów i stron internetowych. Pomoc należy przyznać w formie rzeczowej za pośrednictwem usług dotowanych i nie może ona obejmować bezpośrednich wypłat pieniężnych dla producentów

Data realizacji: Listopad 2007 r. (pomoc nie zostanie przydzielona przed publikacją zestawienia na stronie internetowej Komisji)

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31.12.2013

Cel pomocy: Wsparcie MŚP

Odesłania do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 oraz koszty kwalifikowalne: Artykuły 8-13 "Zasad przyznawania pomocy państwa, pomocy de minimis i innych środków pomocowych na rzecz programów rozwoju obszarów wiejskich w gminie Selnica ob Dravi" przewidują środki stanowiące pomoc państwa zgodnie z następującymi artykułami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją rolną i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.U. L 358 z 16.12.2006, str. 3):

– artykuł 4: Inwestycje w gospodarstwa rolne,

– artykuł 5: Zachowanie tradycyjnych krajobrazów i budynków,

– artykuł 12: Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych,

– artykuł 13: Pomoc przeznaczona na scalanie gruntów,

– artykuł 14: Pomoc na wsparcie produkcji produktów rolnych wysokiej jakości,

– artykuł 15: Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym

Sektor(-y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Občina Selnica ob Dravi

Slovenski trg 4

SLO-2352 Selnica ob Dravi

Adres internetowy:

http://www.izit.si/muv/index.php?action=showIzdaja&year=2007&izdajaID=421

(stran 859, št. predpisa 447)

Inne informacje: Środek dotyczący płatności składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów obejmuje następujące niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęsk żywiołowych: wiosenne przymrozki, gradobicie, uderzenie pioruna, pożar spowodowany uderzeniem pioruna, huragany i powodzie.

Zasady określone przez gminę spełniają wymogi rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotyczące środków podejmowanych przez gminy oraz są zgodne z przepisami ogólnymi (procedura przyznawania pomocy, kumulacja pomocy, przejrzystość i kontrola pomocy)

Wójt gminy Selnica ob Dravi

Jurij LEP

Numer XA: XA 363/07

Państwo członkowskie: Republika Słowenii

Region: Območje občine Sv. Andraž v Slov. goricah

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną:

Finančne intervencije v kmetijstvo v Občini Sv. Andraž v Slov. goricah

Podstawa prawna:

Pravilnik o dodeljevanju državnih pomoči za ohranjanje in razvoj kmetijstva in podeželja v občini Sv. Andraž v Slov. goricah

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2007 r.: 4.173 EUR

2008 r.: 4.173 EUR

2009 r.: 4.173 EUR

2010 r.: 4.173 EUR

2011 r.: 4.173 EUR

2012 r.: 4.173 EUR

2013 r.: 4.173 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

1. Inwestycje w gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją podstawową:

– do 50 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania,

– do 40 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji na pozostałych obszarach,

– do 60 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, jeżeli inwestycji dokonuje młody rolnik przed upływem pięciu lat od założenia gospodarstwa rolnego. Młodzi rolnicy muszą spełniać wymogi art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

Pomoc jest przyznawana w postaci dotacji i współfinansowania odsetek od kredytów.

Pomocy udziela się w przypadku inwestycji w modernizację gospodarstw rolnych (inwestycje w przetwórstwo produkcji roślinnej, inwestycje w produkcję zwierzęcą), oraz w zarządzanie pastwiskami i gruntami rolnymi.

2. Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych:

– pomoc udzielana przez gminę pokrywa różnicę między współfinansowaniem składek ubezpieczeniowych z budżetu państwa a kwotą odpowiadająca 50 % kwalifikowalnych kosztów składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów oraz ubezpieczenia zwierząt gospodarskich od choroby.

3. Zapewnienie wsparcia technicznego:

– pomoc pokrywa do 50 % kwalifikowalnych kosztów kształcenia i szkolenia rolników oraz usług doradczych, kosztów organizacji forów, konkursów, wystaw i targów oraz kosztów publikacji, katalogów, stron internetowych i upowszechniania wiedzy naukowej,

– pomoc musi być udzielana w formie dotowanych usług i nie może wiązać się z żadnymi bezpośrednimi wypłatami pieniędzy na rzecz producentów

Data realizacji: Listopad 2007 r. (pomoc nie może być przyznawana przed publikacją zestawienia na stronie internetowej Komisji Europejskiej)

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Do 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Wsparcie MŚP

Odesłania do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 oraz koszty kwalifikowalne: Projekt "Zasad przyznawania pomocy państwa na ochronę i rozwój rolnictwa w gminie Sv. Andraž v Slov. goricah" przewiduje środki stanowiące pomoc państwa zgodnie z następującymi artykułami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz.U. L 358 z 16.12.2006, str. 3):

– artykuł 4: Inwestycje w gospodarstwach rolnych,

– artykuł 12: Pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych,

– artykuł 15: Zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym

Sektor(-y) gospodarki: Rolnictwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Občina Sv. Andraž v Slov. goricah

Vitomarci 71

SLO-2255 Vitomarci

Adres internetowy:

http://www.lex-localis.info/UradnoGlasiloObcin/VsebinaDokumenta.aspx?SectionID=97cd483c-ae75-4180-a84d-3f07f9000a7c

Inne informacje: Środek dotyczący płatności składek z tytułu ubezpieczenia upraw i plonów obejmuje następujące niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne do klęsk żywiołowych: wiosenne przymrozki, gradobicie, uderzenie pioruna, pożar spowodowany uderzeniem pioruna, huragany i powodzie.

Zasady określone przez gminę spełniają wymogi rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotyczące środków podejmowanych przez gminy oraz są zgodne z przepisami ogólnymi (procedura przyznawania pomocy, kumulacja pomocy, przejrzystość i kontrola pomocy)

Franci KREPŠA

Wójt gminy Sv. Andraž v Slov. goricah

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.