Dyrektywa 86/297/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1986.186.19

Akt utracił moc
Wersja od: 29 października 2012 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 maja 1986 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wałów odbioru mocy w ciągnikach oraz ich zabezpieczenia 1

(86/297/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 1986 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Zgromadzenia(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

przepisy techniczne, które muszą spełniać ciągniki zgodnie z ustawodawstwem krajowym, dotyczą między innymi wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczeń;

wspomniane przepisy są różne w różnych Państwach Członkowskich; dlatego też konieczne jest, by wszystkie Państwa Członkowskie przyjęły jednakowe wymogi bądź w uzupełnieniu, bądź w miejsce obowiązujących zasad, w szczególności w celu stosowania do każdego typu ciągnika procedury zatwierdzenia typu EWG, która stanowi przedmiot dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii;

rozporządzenie Rady z dnia 29 czerwca 1978 r. dotyczące programu działań Wspólnot Europejskich w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy(5) przewiduje stosowanie zasad zapobiegania wypadkom przy projektowaniu i tworzeniu zakładów oraz maszyn również w sektorze rolniczym; przepisy dotyczące wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczenia są czynnikami bezpieczeństwa;

zbliżenie przepisów krajowych odnoszących się do kołowych ciągników rolniczych lub leśnych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie inspekcji przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 2
1.
Do celów niniejszej dyrektywy "ciągnik" oznacza ciągnik według definicji zawartej w art. 2 lit. j) dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(6).
2.
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się kategorie ciągników zdefiniowane w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.
Artykuł  2

Żadne z Państw Członkowskich nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu ciągnika, czy też odmówić lub zakazać sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do eksploatacji albo używania z przyczyn dotyczących wałów odbioru mocy oraz ich zabezpieczenia, jeśli te ostatnie spełniają wymagania określone w załączniku I.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa nie narusza prawa Państw Członkowskich do określenia, z należytym poszanowaniem Traktatu, wymagań, które uważają za konieczne w celu zapewnienia pracownikom ochrony przy używaniu omawianych ciągników, pod warunkiem że nie oznacza to, iż wały odbioru mocy i ich zabezpieczenie są zmodyfikowane w sposób nieprzewidziany w niniejszej dyrektywie.

Artykuł  4

Jakiekolwiek zmiany niezbędne do dostosowania wymogów określonych w załączniku I i II do postępu technicznego przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 74/150/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą w ciągu 18 miesięcy od jej przyjęcia. Niezwłocznie informują o tym Komisję. Jednak wymogów sekcji 5.2 załącznika I nie stosuje się przed 1 października 1995 r.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, że teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą, przekazywane są Komisji.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1986 r.

W imieniu Rady

G. BRAKS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 164 z 23.6.1983, str. 5.

(2) Dz.U. C 307 z 14.11.1983, str. 104.

(3) Dz.U. C 341 z 19.12.1983, str. 2.

(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(5) Dz.U. C 165 z 11.7.1978, str. 3.

(6) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  3 Ogólne zasady i wymagania dotyczące wałów odbioru mocy

1. Definicja i zakres

1.1. "Wał odbioru mocy" (WOM) oznacza zewnętrzny wał ciągnika, który przenosi ruch napędowy do urządzeń.

1.2. Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się jedynie do wałów odbioru mocy zdefiniowanych w pkt 1.1 i położonych w tylnej lub przedniej części ciągnika.

2. Wniosek o homologację typu WE

2.1. Wniosek o homologację typu ciągnika w odniesieniu do wału odbioru mocy oraz jego zabezpieczenia musi być przedłożony przez producenta ciągnika lub jego upoważnionego przedstawiciela, z wykorzystaniem dokumentu informacyjnego, którego wzór znajduje się w załączniku II część 1.

2.2. Do wniosku muszą zostać dołączone, w trzech egzemplarzach, we właściwej i dostatecznie szczegółowej skali, rysunki tych części ciągnika, które podlegają wymaganiom niniejszej dyrektywy.

2.3. Ciągnik reprezentatywny typu zgłoszonego do homologacji lub część(-ci) takiego ciągnika uważane za niezbędne do przeprowadzenia badań wymaganych niniejszą dyrektywą muszą zostać dostarczone do służby technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzanie testów homologacji typu.

3. Świadectwo homologacji typu WE

W przypadku każdego udzielenia lub odmowy udzielenia homologacji musi zostać wypełnione świadectwo zgodne z wzorem przedstawionym w załączniku II część 2.

4. Przepisy ogólne

Jeżeli ciągniki są wyposażone w wały odbioru mocy, muszą one spełniać wymogi niniejszego załącznika.

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się normy, o których mowa w pkt 4.1 i 4.2.

4.1. Przepisy dotyczące tylnych wałów odbioru mocy

Wymagania normy ISO 500-1:2004 łącznie z technicznym sprostowaniem 1:2005 i ISO 500-2:2004 stosuje się do ciągników z tylnymi wałami odbioru mocy zgodnie z tabelą 1.

Tabela 1

Stosowanie norm dotyczących tylnych wałów odbioru mocy poszczególnych kategorii ciągników

Stosowana normaT1T2T3T4.1T4.2T4.3T5
C1C2C3C4.1C4.2C4.3C5
ISO 500-1:2004(*)(***)X-X1)X1)X1)XX1)
ISO 500-2:2004(**)-XX2)X2)X2)-X2)
X Norma stosowana.

- Norma niemająca zastosowania.

X1) Norma stosowana do ciągników o rozstawie kół większym niż 1 150 mm.

X2) Norma stosowana do ciągników o rozstawie kół 1 150 mm lub mniejszym.

(*) W normie ISO 500-1:2004 ostatnie zdanie w pkt 6.2 nie ma zastosowania.

(**) Do celów niniejszej dyrektywy norma ta ma również zastosowanie w przypadku ciągników o wałach odbioru mocy, których moc, mierzona zgodnie z ISO 789-1:1990, przekracza 20 kW.

(***) Dla wałów odbioru mocy typu 3 i w przypadku gdy możliwe jest zmniejszenie wymiarów otworu osłony zabezpieczającej w celu dostosowania do elementów sprzęgających, jakie mają być użyte, podręcznik użytkownika musi zawierać następujące elementy:

- ostrzeżenie dotyczące konsekwencji zmniejszenia wymiarów osłony zabezpieczającej i wiążącego się z tym zagrożenia,

- instrukcje i szczegółowe ostrzeżenia dotyczące sprzęgania i rozprzęgania wałów odbioru mocy,

- instrukcje i szczegółowe ostrzeżenia dotyczące używania narzędzi i maszyn sprzężonych z tylnym wałem odbioru mocy.

4.2. Przepisy dotyczące przednich wałów odbioru mocy

Wymagania normy ISO 8759-1:1998, z wyjątkiem jej pkt 4.2, stosuje się do ciągników wszystkich kategorii T i C wyposażonych w przednie wały odbioru mocy, jak określono w tej normie.

ZAŁĄCZNIK  II

  4

Część  1

DOKUMENT INFORMACYJNY NR [...]

na mocy załącznika I do dyrektywy 2003/37/WE dotyczący homologacji typu WE ciągnika w odniesieniu do wałów odbioru mocy ciągników

Jeśli ma to zastosowanie, dostarczane są w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści, następujące informacje.

Wszelkie rysunki w odpowiedniej skali, dostatecznie szczegółowe, dostarczane są w formacie A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, są dostatecznie szczegółowe.

0. INFORMACJE OGÓLNE

0.1. Marka(-i) (znak towarowy zarejestrowany przez producenta):

0.2. Typ (podać wszystkie warianty i wersje):

0.3. Środki pozwalające na identyfikację typu, jeśli są one oznaczone na pojeździe:

0.3.1. Tabliczka producenta (położenie oraz sposób przymocowania):

0.4. Kategoria pojazdu(1):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwa(-y) i adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

4.12. Wał(-y) odbioru mocy (ilość obrotów na minutę oraz stosunek tej liczby do liczby obrotów silnika) (liczba, typ i położenie)

4.12.1. główny(-e) wał(-y) odbioru mocy:

4.12.2. inny(-e):

4.12.3. Osłona(-y) wału(-ów) odbioru mocy (opis, wymiary, rysunki, zdjęcia):

______

(1) Zdefiniowana w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

Część  2

DOKUMENTACJA HOMOLOGACJI TYPU

WZÓR

(maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

Pieczęć organu administracji

Zawiadomienie dotyczące

– udzielenia homologacji(1)

– rozszerzenia homologacji(1)

– odmowy udzielenia homologacji(1)

– wycofania homologacji(1)

typu ciągnika zgodnie z dyrektywą 86/297/EWG.

Numer homologacji typu: ............................................................................................

Powód rozszerzenia: ...................................................................................................

Sekcja  I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ ciągnika:

0.3. Środki pozwalające na identyfikację typu, jeśli są one oznaczone na ciągniku(2):

0.3.1. Umiejscowienie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu(3):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Nazwa(-y) i adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

Sekcja  II

1. Informacje dodatkowe (jeżeli dotyczy): zob. dodatek

2. Służba techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Ewentualne uwagi: zob. dodatek

6. Miejsce:

7. Data:

8. Podpis:

9. Do pakietu informacyjnego, złożonego organowi udzielającemu homologacji, który może być udostępniony na życzenie, załączony jest spis treści.

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeśli środki pozwalające na identyfikację typu ciągnika zawierają znaki nieistotne dla opisu typów ciągników objętych niniejszym świadectwem homologacji typu, są one przedstawiane w dokumentacji w postaci symbolu "?" (np. ABC?123?).

(3) Zdefiniowane w załączniku II do dyrektywy 2003/37/WE.

1 Tytuł zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.
3 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2012/24/UE z dnia 8 października 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.274.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 października 2012 r.

4 Załącznik II zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2010/62/UE z dnia 8 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.7) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 września 2010 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.