Dyrektywa 79/532/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1979.145.16

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 1997 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 17 maja 1979 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

(79/532/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 czerwca 1979 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które ciągniki muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych dotyczą między innymi urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu ciągnika procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r.(4) w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych;

w dyrektywie 78/933/EWG(5) Rada ustanowiła wspólne wymogi instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych;

takie urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej mają takie same właściwości, jak te, które są montowane na pojazdach silnikowych; dlatego urządzenia po otrzymaniu znaku homologacji typu EWG części zgodnie z dyrektywą już przyjętą w tej dziedzinie w związku z homologacją typu pojazdów silnikowych i ich przyczep mogą być również stosowane w ciągnikach rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
"Ciągnik rolniczy lub leśny" oznacza każdy pojazd silnikowy, wyposażony w koła lub gąsienice, mający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia rzeczy i osób.
2. 1
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie jedynie do ciągników określonych w ust. 1, które są wyposażone w ogumienie pneumatyczne i posiadają przynajmniej dwie osie oraz maksymalną prędkość konstrukcyjną między 6 a 40 km/godz.
Artykuł  2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej ciągnika, z przyczyn odnoszących się do:

– świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,

– tylnych świateł obrysowych,

– przednich świateł pozycyjnych (bocznych),

– tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),

– świateł stopu,

– świateł kierunkowskazów,

– świateł odblaskowych,

– oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

– przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,

– tylnych świateł przeciwmgielnych,

– świateł cofania,

– świateł postojowych,

jeśli opatrzone są one znakiem homologacji typu EWG części, określonym w załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ciągnika ani zakazać jego sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania, z przyczyn odnoszących się do:

– świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania lub żarówek do takich świateł,

– tylnych świateł obrysowych,

– przednich świateł pozycyjnych (bocznych),

– tylnych świateł pozycyjnych (bocznych),

– świateł stopu,

– świateł kierunkowskazów,

– świateł odblaskowych,

– oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

– przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł,

– tylnych świateł przeciwmgielnych,

– świateł cofania,

– świateł postojowych,

jeśli są one opatrzone znakiem homologacji typu EWG części, określonym w załączniku do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 78/933/EWG.

Artykuł  4

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów określonych w załącznikach przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1979 r.

W imieniu Rady
A. GIRAUD
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 200 z 22.8.1978, str. 8.

(2) Dz.U. C 39 z 12.2.1979, str. 74.

(3) Dz.U. C 128 z 21.5.1979, str. 16.

(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

(5) Dz.U. L 325 z 20.11.1978, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

1. Światła funkcjonujące jako światła długie lub światła mijania oraz żarówki do tych świateł:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/761/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do reflektorów pojazdów silnikowych spełniających funkcję reflektorów świateł drogowych i/lub świateł mijania oraz żarówek do tych reflektorów(1).

Przepisy dyrektywy 76/761/EWG stosuje się również do homologacji typu części szczególnych świateł głównych ciągników rolniczych lub leśnych zaprojektowanych tak, aby równocześnie służyły jako światła długie i światła mijania, o długości poniżej 160 mm i średnicy D, z następującymi zmianami:

a) minimalne natężenie oświetlenia, ustalone w sekcji 6.3 załącznika I, zmniejszone jest zgodnie ze stosunkiem:

z zastrzeżeniem następujących bezwzględnych granic dolnych:

– 3 luks w pkt 75 R lub 75 L,

– 5 luks w pkt 50 R lub 50 L,

– 1,5 luks w strefie IV.

Uwaga: Jeśli widoczna powierzchnia reflektora nie jest okrągła, średnica jest średnicą koła o takiej samej powierzchni co widoczna, użytkowa powierzchnia reflektora.

b) zamiast symbolu CR, przewidzianego w sekcji 4.3.5. załącznika VI, na reflektorze umieszczany jest symbol M w odwróconym trójkącie;

c) pozycja 1 świadectwa homologacji typu części (załącznik II) brzmi: "reflektor kołowych ciągników rolniczych lub leśnych".

2. Tylne światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) oraz światła stopu:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep(2).

3. Światła kierunkowskazów:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/759/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3).

4. Światła odblaskowe:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(4).

5. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/760/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).

6. Przednie światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/762/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do przednich reflektorów przeciwmgielnych w pojazdach silnikowych oraz żarówek do tych reflektorów(6).

7. Tylne światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/538/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tylnych reflektorów przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep(7).

8. Światła cofania:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(8).

9. Światła postojowe:

Znak homologacji typu EWG części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/540/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych(9).

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 96.

(2) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 54.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 71.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 32.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 85.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 122.

(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 60.

(8) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 72.

(9) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 83.

1 Art. 1 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 dyrektywy nr 82/890/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 grudnia 1982 r.

- zmieniony przez art. 1 tiret pierwsze dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/54/WE z dnia 23 września 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.277.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 października 1997 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.