Dyrektywa 89/459/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do głębokości bieżnika opon niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1989.226.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lipca 1989 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do głębokości bieżnika opon niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

(89/459/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie przyjęli w dniu 19 grudnia 1984 r. rezolucję o bezpieczeństwie drogowym(4), zwracając się do Komisji o przedłożenie Radzie propozycji w tej sprawie;

przepisy dotyczące minimalnej głębokości bieżnika opon, mimo iż stanowią indywidualny i specyficzny problem, znajdują się wśród celów i prac objętych harmonogramem na 1986 r., który był Rokiem Bezpieczeństwa Drogowego we Wspólnocie;

Parlament Europejski przyjął w dniu 18 lutego 1986 r. rezolucję w sprawie programu Komisji odnośnie do Roku Bezpieczeństwa Drogowego 1986(5), która wymieniała kwestię głębokości bieżnika opon jako jeden z przepisów Komisji, które mają zostać przyjęte jak najszybciej;

przepisy tego rodzaju muszą zapewniać wyższy stopień bezpieczeństwa;

wymogi krajowe regulujące minimalną głębokość bieżnika w Państwach Członkowskich różnią się między sobą i różnice te powodują problemy odnośnie do przestrzegania prawa drogowego przez kierowców używających swych pojazdów na terytoriach różnych Państw Członkowskich;

harmonizacja tych wymogów ułatwi swobodny przepływ pojazdów i podróże indywidualne między Państwami Członkowskimi oraz pomoże usunąć bariery w handlu i zakłócenia konkurencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia, że głębokość głównych rowków bieżnika opon dla pojazdów kategorii M1, N1, 01 i 02, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG(7), przez cały okres eksploatacji wynosi co najmniej 1,6 mm.

"Główne rowki" oznaczają szerokie rowki w środkowej części powierzchni bieżnika, która obejmuje około trzech czwartych powierzchni szerokości bieżnika.

Artykuł  2

Po konsultacji z Komisją Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu niniejszej dyrektywy lub ustanowić szczególne przepisy dotyczące pojazdów o znaczeniu historycznym oraz pojazdów oryginalnie wyposażonych opony, zarówno pneumatyczne, jak i inne, które jako nowe miały bieżnik o głębokości poniżej 1,6 mm, pod warunkiem że będąc wyposażone w takie opony, są używane w wyjątkowych warunkach oraz nigdy lub prawie nigdy nie poruszają się po drogach publicznych.

Artykuł  3

Po konsultacji z Komisją Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 1 czerwca 1991 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1992 r. Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o tekstach przepisów przyjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.

W imieniu Rady
R. DUMAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 279 z 17.10.1987, str. 5.

(2) Dz.U. C 47 z 27.2.1989, str. 185.

(3) Dz.U. C 80 z 28.3.1988, str. 22.

(4) Dz.U. C 341 z 21.12.1984, str. 1.

(5) Dz.U. C 68 z 24.3.1986, str. 35.

(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(7) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.