Dyrektywa 75/443/EWG wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1975.196.1

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lipca 1997 r.

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 czerwca 1975 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

(75/443/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych, dotyczą między innymi biegu wstecznego i prędkościomierza;

wymogi te, w szczególności te odnoszące się do prędkościomierza, różnią się od siebie w Państwach Członkowskich; dlatego jest niezbędne przyjęcie przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych przepisów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu, by procedura EWG zatwierdzenia typu, określona w dyrektywie Rady 70/156/EWG(3) z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, mogła być stosowana do wszystkich typów pojazdów;

zbliżenie przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie przeglądów kontrolnych wykonywanych w każdym z tych Państw na podstawie wspólnych przepisów; dla zapewnienia skutecznego funkcjonowania takiego systemu przepisy muszą być stosowane przez wszystkie Państwa Członkowskie z mocą od tej samej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz urządzeń wykorzystywanych do robót publicznych z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdu z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ani zakazać sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania pojazdów z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Państwo Członkowskie, które przyznało zatwierdzenie typu EWG, podejmuje niezbędne działania, by być informowanym o wszystkich modyfikacjach podzespołów lub właściwości określonych w sekcji 2.1 załącznika II. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy jest niezbędne przeprowadzanie dalszych badań na zmodyfikowanym pojeździe i sporządzenie nowego sprawozdania, jeżeli badania wykazują, że wymagania niniejszej dyrektywy nie są przestrzegane, modyfikacja nie jest zatwierdzana.

Artykuł  5

Państwom Członkowskim, w których prędkość mierzona jest w czasie przyjmowania niniejszej dyrektywy w milach na godzinę zezwala się, aby prędkościomierze montowane w pojazdach sprzedawanych na ich terytorium posiadały skale zarówno w kilometrach na godzinę, jak i w milach na godzinę, do czasu zmiany przepisów krajowych i wprowadzenia wyłącznego stosowania metrycznych jednostek miary (SI), zgodnie z dyrektywą Rady nr 71/354/EWG (4) z dnia 18 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do jednostek miar, zmienioną przez Traktat o Przystąpieniu (5).

Artykuł  6

Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów załączników I i II do postępu technicznego są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 13 dyrektywy nr 70/156/EWG.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują do l kwietnia 1976 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Państwa Członkowskie wdrażają wspomniane przepisy z mocą od l stycznia 1977 r.

2.
Po notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie podejmują kroki w celu poinformowania Komisji, w czasie pozwalającym na przedstawienie swoich uwag, o projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
P. BARRY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 5 z 8.1.1975, str. 41.

(2) Dz.U. C 47 z 27.2.1975, str. 44.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 243 z 29.10.1971, str. 29.

(5) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

BIEG WSTECZNY

Każdy pojazd musi być wyposażony w urządzenie biegu wstecznego sterowane z miejsca kierowcy.

ZAŁĄCZNIK  II 2

PRĘDKOŚCIOMIERZ

1. WYPOSAŻENIE W PRĘDKOŚCIOMIERZ

Każdy pojazd musi być wyposażony w prędkościomierz. Nie jest to wymagane w pojazdach, które są produkowane z urządzeniem rejestrującym, którego budowa i instalacja są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 1463/70(1) z dnia 20 lipca 1970 r. w sprawie wprowadzenia urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszej dyrektywy:

2.1. "typ pojazdu ze względu na prędkościomierz" oznacza pojazdy nieróżniące się miedzy sobą w następujących zasadniczych względach:

2.1.1. opony do normalnej eksploatacji;

2.1.2. całkowity stosunek przenoszonych obrotów włącznie z ewentualną korektą (liczba obrotów na wejściu prędkościomierza w stosunku do jednego obrotu osi napędu prędkościomierza podczas jazdy po torze prostym);

2.1.3. typ(y) prędkościomierza; typ określony jest ze względu na tolerancję mechanizmu pomiarowego prędkościomierza, stałą techniczną urządzenia i amplitudę otrzymanych wskazań;

2.2. "opona do normalnej eksploatacji" oznacza typ lub typy opon przewidziane przez producenta dla danego typu pojazdu i określone w informacji załączonej do dyrektywy nr 70/156/EWG; opon zimowych nie uznaje się za opony do normalnej eksploatacji;

2.3. "ciśnienie na gorąco" oznacza ciśnienie pompowania na zimno wskazane przez producenta, powiększone o 0,2 bara;

2.4. "wskaźnik prędkości" oznacza część prędkościomierza przeznaczoną do informowania kierowcy o prędkości pojazdu w danej chwili.

3. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE dla typu pojazdu, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w związku z biegiem wstecznym i prędkościomierzem, przedkłada producent.

3.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

3.3. Placówce technicznej, odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań związanych z homologacja typu, należy przedstawić:

3.3.1. przedstawiciela typu pojazdu, który ma być homologowany.

4. SPECYFIKACJE

4.1. Wskaźnik prędkości jest umieszczony w polu widzenia kierowcy i wyraźnie widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy. Zakres pomiaru jest wystarczająco szeroki, by objąć prędkość maksymalną dla danego typu pojazdu wskazaną przez producenta.

4.2. Jeżeli prędkościomierz wyposażony jest w skalę i nie jest wyposażony w cyfrowy wskaźnik pomiaru, skala jest wyznaczona w sposób jasny i czytelny.

4.2.1. Przedziały skali są co 1, 2, 5 lub 10 km/h. Wartości prędkości należy podawać na skali w sposób następujący:

4.2.1.1. jeżeli najwyższa wartość skali nie przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nie większych niż 20 km/h;

4.2.1.2. jeżeli najwyższa wartość skali przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nieprzekraczających 30 km/h.

4.2.2. W przypadku prędkościomierza wyprodukowanego w celu sprzedaży w Państwach Członkowskich, w których są stosowane angielskie jednostki miary i w których obowiązują przepisy przejściowe zgodnie z art. 5, prędkościomierz musi uwzględniać także podział na mile na godzinę, przy czym kreski skali muszą posiadać odstępy co 1, 2, 5 lub 10 mil na godzinę. Wartości prędkości muszą być wskazywane na skali w odstępach nie większych niż 20 mil na godzinę.

4.2.3. Wskazywane odstępy prędkości nie muszą być jednolite.

4.3. Badanie dokładności prędkościomierza przeprowadza się zgodnie z następującą procedurą:

4.3.1. pojazd jest wyposażony w jeden z typów opon do normalnej eksploatacji; test należy powtórzyć dla każdego z typów prędkościomierza określonych przez producenta;

4.3.2. obciążenie wałka prędkościomierza odpowiada obciążeniu zgodnemu ze wskazaniami sekcji 2.6 załącznika I do dyrektywy nr 70/156/EWG;

4.3.3. temperatura pomieszczenia, w którym umieszczony jest prędkościomierz, wynosi 23 oC ± 5 oC;

4.3.4. w czasie każdego testu ciśnienie opon odpowiada ciśnieniu na gorąco określonemu w sekcji. 2.3;

4.3.5. pojazd jest poddawany badaniu przy trzech prędkościach: 40 km/godz., 80 km/godz. i 120 km/godz. lub 80 % prędkości maksymalnej określonej przez producenta, jeżeli ta ostatnia jest mniejsza niż 150 km/godz.;

4.3.6. oprzyrządowanie do badania mierzące rzeczywistą prędkości pojazdu powinno być dokładne do ± 1,0 %;

4.3.6.1. w przypadku stosowania toru próbnego ma on mieć płaską, suchą powierzchnię o wystarczającej przyczepności.

4.4. Wskazana prędkość nigdy nie może być niższa od prędkości rzeczywistej. Dla wartości próbnych określonych w sekcji 4.3.5 i dla wartości wskazanych pomiędzy nimi zachodzi następujący stosunek między prędkością V1 wskazaną na tarczy prędkościomierza i prędkością rzeczywistą (V2):

5. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

5.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji typu WE zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

5.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

5.3. Numer homologacji przyznaje się każdemu typowi homologowanego pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

6. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

6.1. W przypadku modyfikacji typu dopuszczonego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Jako zasada generalna, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmowane są zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

______

(1) Dz.U L 164 7. 27.7.1970, str. 1.

DODATEK  1

DODATEK  2

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.