Decyzja 2004/264/WE zawieszająca cło antydumpingowe nałożone na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS w sprawie przywozu koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80 mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2004.81.89

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 marca 2004 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 marca 2004 r.
zawieszająca cło antydumpingowe nałożone na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS w sprawie przywozu koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80 mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

(2004/264/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1972/2000(2), w szczególności jego art. 14 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

(1) Na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS(3) Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80 mm pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL), objęty kodem CN ex 2704 00 19 (przedmiotowy produkt). Kwota cła antydumpingowego jest równa ustalonej kwocie EUR 32,6 za tonę suchego produktu, w wadze netto.

(2) W świetle Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stal, na mocy rozporządzenia (WE) nr 963/ 2002(4), rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1310/2002(5), 23 lipca 2002 r. Rada podjęła decyzję, że postępowanie antydumpingowe wszczęte zgodnie z decyzją Komisji nr 2277/96/EWWiS(6), decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 435/2001/EWWiS(7), nadal obowiązuje i należy je kontynuować, a począwszy od 24 lipca 2002 r. podlega przepisom rozporządzenia podstawowego. Podobnie środki antydumpingowe wynikające z prowadzenia dochodzenia antydumpingowego podlegają przepisom rozporządzenia podstawowego począwszy od 24 lipca 2002 r.

(3) W grudniu 2002 r., na wniosek Eucoke - EZIG (wnioskodawca), złożony w imieniu producentów stanowiących znaczną część ogółu wspólnotowych producentów koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80 mm, zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, Komisja rozpoczęła przegląd tymczasowy.

(4) Po wycofaniu skargi przez wnioskodawcę Komisja zaproponowała Radzie wstrzymanie przeglądu tymczasowego.

(5) Jednakże w toku dochodzenia prowadzonego w ramach przeglądu tymczasowego dotyczącego okresu od 1 października 2001 r. do 30 września 2002 r. (okres analizowany) Komisji przedstawiono informacje w sprawie zmiany warunków rynkowych, jaka nastąpiła po upływie analizowanego okresu (tzn. od 1 października 2002 r. do 30 września 2003 r.), a która może uzasadniać zawieszenie aktualnie obowiązujących środków, zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. W związku z tym Komisja przeanalizowała gwarancję zawieszenia tych środków.

B. UZASADNIENIE

(6) Artykuł 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego stanowi, że w interesie Wspólnoty środki antydumpingowe można zawiesić w oparciu o uzasadnienie, że tymczasowo warunki rynkowe uległy zmianie w takim zakresie, że zagrożenie wynikające z zawieszenia takich środków jest mało prawdopodobne, pod warunkiem że przemysł wspólnotowy ma możliwość przedstawienia swoich opinii w tej sprawie, a opinie te zostały uwzględnione. art. 14 ust. 4 określa ponadto, że przedmiotowe środki antydumpingowe można ponownie wprowadzić w dowolnym momencie, jeżeli przyczyna ich zawieszenia wygasa.

(7) W toku dochodzenia prowadzonego w ramach przeglądu tymczasowego kilka zainteresowanych stron zgłosiło zarzuty stwierdzające, że w terminie jaki upłynął od analizowanego okresu sytuacja na rynku uległa drastycznej zmianie. Zarzuty poparto mniejszym popytem na dostawy przedmiotowego produktu oraz wysokim poziomem cen naliczanych przez podmioty gospodarcze obecne na rynku wspólnotowym.

(8) W świetle wagi tych zarzutów Komisja przeprowadziła dalsze dochodzenie z zamiarem dokonania oceny poziomów cen przedmiotowego produktu w terminie między 1 października 2002 r. a 30 września 2003 r. Wszystkim zainteresowanym stronom dano możliwość wyrażenia poglądów w tej sprawie. Wszystkie zainteresowane strony brały udział w nowym dochodzeniu, użytkownicy przedmiotowego produktu w mniejszym zakresie.

(9) W odniesieniu do informacji przedstawionych przez współpracującego importera, potwierdzonych przez użytkowników, w analizowanym okresie odnotowano wzrost cen przedmiotowego produktu przywożonego z ChRL w zakresie 20-50 %. Ta tendencja cenowa została potwierdzona także przez przemysł wspólnotowy. Przemysł stalowy, nie będący stroną w postępowaniu, również zgłosił 76 % podwyżkę cen na wszystkie rodzaje koksu.

(10) Zważywszy, że użytkownicy wspólnotowi nie kupują przedmiotowego produktu bezpośrednio z ChRL, ale od podmiotów gospodarczych, które nie dokonują dokładnego rozróżnienia pochodzenia produktu, informacje w sprawie ilości przedmiotowego produktu opierały się na ustaleniach poczynionych w publikacji branżowej zatytułowanej "Sprawozdanie rynku koksowniczego", uznanej za rzetelne źródło informacji dotyczących rynku koksowniczego. W tej publikacji stwierdzono spadek przywozu z ChRL z 15,5 miliona ton dla wszystkich rodzajów koksu w 2002 r. do 12 milionów ton w 2003 r., tj. spadek rzędu 23 %. Spadek ten jest głównie wynikiem ostatnich zmian w polityce władz chińskich, które podjęły decyzję o skierowaniu produkcji chińskiej na rynek krajowy w celu pokrycia rosnącego popytu wewnętrznego, ograniczając liczbę pozwoleń na wywóz przyznanych eksporterom chińskim. Oczekuje się, iż w 2004 r. nastąpi dalszy spadek przywozu z ChRL rzędu 6,5 miliona ton, jednakże do chwili obecnej informacje te nie zostały potwierdzone, ponieważ władze chińskie nadal mają obowiązek wydawania pozwoleń. W świetle malejącej liczby pozwoleń na wywóz wydawanych przez władze chińskie, w 2004 r. oczekuje się dalszego wzrostu cen przedmiotowego produktu o kolejne 19 %. Ponieważ znaczna zmiana w dostawach przedmiotowego produktu jest wynikiem polityki stosowanej przez władze chińskie, brakuje informacji, które pozwoliłyby Komisji na stwierdzenie czy zmiany te mają charakter trwały.

(11) W odniesieniu do przemysłu wspólnotowego należy odnotować, że od chwili nałożenia środków w 2002 r. sytuacja przemysłu wspólnotowego uległa poprawie. Wielkość produkcji i sprzedaży nieznacznie spadła, podobnie jak zużycie we Wspólnocie, jednak ceny sprzedaży znacznie wzrosły. Inwestycje zwiększyły się o jedną trzecią, natomiast zatrudnienie wzrosło o 10 %. Stabilny pozostał jedynie udział w rynku (33 %), jednak było to wynikiem wyłonienia się nowych krajów wywozu, takich jak Republika Czeska i Polska, natomiast udział Chin w rynku spadł o ponad 10 punktów procentowych i w analizowanym okresie stanowił 9 % rynku wspólnotowego. Zyski uległy poprawie, chociaż nie osiągnięto dotychczas zysku na poziomie 10,5 % ustalonym na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS. Jednakże od 2000 r. przemysł wspólnotowy zdobył 17 punktów procentowych i w analizowanym okresie wykazywał dochodowość. Ponadto jeżeli chodzi o sytuację po analizowanym okresie (tzn. od 1 października 2002 r. do 30 września 2003 r.) warto nadmienić, że mimo iż producenci wspólnotowi odnotowali wzrost produkcji i sprzedaży na rynku wspólnotowym odpowiednio w wysokości 20 % i 40 %, mając na uwadze, że producenci wspólnotowi pokrywają zaledwie jedną trzecią popytu rynku wspólnotowego na przedmiotowy produkt, przywóz z ChRL nadal ma podstawowe znaczenie dla zaspokajania popytu rynku wspólnotowego.

C. WNIOSKI

(12) Konkludując, uwzględniając tymczasowe warunki rynkowe, w szczególności wysoki poziom cen przedmiotowego produktu stosowany na rynku wspólnotowym, znacznie przekraczający poziom szkodliwy ustalony w pierwotnym dochodzeniu oraz zarzucany spadek popytu na przedmiotowy produkt uznaje się, że wystąpienie zagrożenia związanego z przywozem przedmiotowego produktu, a wynikającego z leżącego w interesie Wspólnoty zawieszenia środków jest mało prawdopodobne. Dlatego też, zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, proponuje się zawieszenie obowiązujących środków na dziewięć miesięcy.

(13) Na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, Komisja poinformowała przemysł wspólnotowy o swoim zamiarze zawieszenia obowiązujących środków antydumpingowych. Przemysłowi wspólnotowemu dano możliwość przedstawienia opinii w tej sprawie. Przemysł wspólnotowy nie sprzeciwił się zawieszeniu obowiązujących środków antydumpingowych.

(14) Dlatego Komisja uważa, że zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego spełniono wszystkie wymogi zawieszenia cła antydumpingowego nałożonego na przedmiotowy produkt. W związku z tym cło antydumpingowe nałożone na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS zawiesza się na dziewięć miesięcy.

(15) Komisja nadal monitoruje rozwój przywozu i ceny przedmiotowego produktu. Jeżeli w jakimkolwiek momencie dojdzie do zwiększenia wielkości przywozu przedmiotowego produktu z ChRL po dumpingowych cenach, a tym samym do zagrożenia przemysłu wspólnotowego, Komisja ponownie wprowadzi cło antydumpingowe poprzez uchylenie niniejszego zawieszenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym na dziewięć miesięcy zawiesza się ostateczne cło antydumpingowe nałożone na mocy decyzji nr 2730/2000/EWWiS na przywóz koksu węglowego w kawałkach o średnicy większej niż 80 mm, objętego kodem CN ex 2704 00 19 (kod TARIC 2704 00 19 10), pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 316 z 15.12.2000, str. 30.

(4) Dz.U. L 149 z 7.6.2002, str. 3.

(5) Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 9.

(6) Dz.U. L 308 z 29.11.1996, str. 11.

(7) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 14.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.