Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.317 - E.ON gaz.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.16.42

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 stycznia 2010 r.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.317 - E.ON gaz

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 16/16)

(Dz.U.UE C z dnia 22 stycznia 2010 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) W przypadkach, w których Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie, zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1) Komisja może zdecydować o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 22 grudnia 2009 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń prawa przez spółkę E.ON AG, Düsseldorf, i jej spółki zależne na niemieckich rynkach gazu ("E.ON").

(3) Zgodnie ze wstępną oceną E.ON jest na rynku przesyłu gazu przedsiębiorstwem dominującym w ramach swojej sieci gazu ziemnego typu L i spółki NetConnect Germany. Zgodnie ze wstępną oceną E.ON jest również przedsiębiorstwem dominującym na rynkach niższego szczebla - rynkach dostaw dla hurtowników regionalnych i lokalnych, jak również dostaw dla dużych odbiorców przemysłowych.

(4) We wstępnej ocenie wyrażono obawę, że przedsiębiorstwo E.ON mogło nadużyć swojej pozycji dominującej zgodnie z art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") poprzez odmowę dostaw za pomocą długoterminowych rezerwacji w systemie przesyłowym E.ON. E.ON zarezerwowało znaczną część dostępnych w kontraktach stałych i swobodnie przydzielanych zdolności przesyłowych w punkcie wejścia w swojej sieci przesyłowej, co może prowadzić, zgodnie ze wstępną oceną, do wykluczenia konkurencyjnych przedsiębiorstw próbujących przesyłać i sprzedawać gaz klientom przyłączonym do sieci E.ON, a w związku z tym może zakłócać konkurencję na rynku niższego szczebla - rynku dostaw gazu.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5) Spółka E.ON nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowała, że podejmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.

(6) Po pierwsze, E.ON proponuje uwolnić 17,8 GWh/h swobodnie przydzielanych zdolności przesyłowych w kontraktach stałych w punktach wejścia do swojej sieci przesyłowej do października 2010 r. ("natychmiastowe uwolnienie dostępnej mocy przesyłowej"). 10 GWh/h całkowitych uwolnionych zdolności oferowanych jest w ramach mocy przesyłowej dla gazu ziemnego typu H, a 7,8 GWh/h w ramach gazu ziemnego typu L. Odpowiednie punkty wejścia dla gazu ziemnego typu H to (wielkość uwolnionych zdolności podano w nawiasach):

– Waidhaus (3,469 MWh/h),

– Emden NPT (1250 MWh/h),

– Dornum (500 MWh/h),

– Emden EPT (250 MWh/h),

– Eynatten/Raeren (2,250 MWh/h),

– Oude Statenzijl (500 MWh/h),

– Achim (171 MWh/h),

– Bocholtz (44 MWh/h),

– Oberkappel (364 MWh/h), oraz

– Lampertheim (1,200 MWh/h).

W przypadku gazu ziemnego typu L zobowiązania spółki E.ON dotyczą następujących punktów wejścia:

– Emsbüren (2,193 MWh/h),

– Drohne (1,413 MWh/h),

– Steinbrink (187 MWh/h),

– Vreden (1,400 MWh/h), oraz

– Elten (2,565 MWh/h).

(7) Po drugie, E.ON zaproponowało dalsze ograniczenie swojego ogólnego udziału w rezerwacjach swobodnie przydzielanych zdolności przesyłowych w kontraktach stałych w punkcie wejścia ("długoterminowe ograniczenie") w odpowiednim obszarze rynku gazu ziemnego typu H spółki NetConnect Germany do 50 % do października 2015 r. Jeśli chodzi o sieć gazu ziemnego typu L, E.ON proponuje dalsze ogólne ograniczenie swojego udziału w rezerwacjach do 64 % do października 2015 r. Przedsiębiorstwo E.ON może osiągnąć te progi dzięki zwrotowi zdolności do operatora systemu przesyłowego, poprzez środki zwiększające zdolności w sieci lub poprzez podjęcie współpracy w obszarach rynkowych, która zwiększy łączne zdolności w sieci E.ON. E.ON zobowiązuje się nie przekraczać tych progów do 2015 r.(2).

(8) Nie uniemożliwia to E.ON rezerwowania zdolności przesyłowych w kontraktach przerywalnych, które nie jest częścią zobowiązań. Ponadto, zgodnie z warunkami określonymi w zobowiązaniach(3), przedsiębiorstwo E.ON nie jest ograniczone w odniesieniu do rezerwacji krótkoterminowych (rezerwacje na okres do jednego roku). E.ON może jednak od października 2011 r. rezerwować również zdolności długoterminowe, pod warunkiem, że ogólny udział rezerwacji E.ON będzie się stopniowo zmniejszał, aż do osiągnięcia progu 50 % dla gazu typu H oraz 64 % dla gazu typu L do października 2015 r.

(9) Nad przestrzeganiem przez E.ON powyższych zobowiązań czuwać będzie niezależny przedstawiciel.

(10) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku niemieckim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(11) Po uzyskaniu wyników badania rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(12) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja wzywa zainteresowane strony do przedstawienia uwag zwłaszcza na temat wymienionych poniżej kwestii. Uwagi powinny, w miarę możliwości, zostać szczegółowo uzasadnione, uzasadnienie powinno zawierać niezbędne fakty, a w przypadku wskazania problemów, propozycje ich rozwiązania:

(a) Natychmiastowe uwolnienie dostępnych zdolności przesyłowych powinno w szybki sposób przynajmniej częściowo usunąć wykryte problemy z dostępem do sieci E.ON. Czy proponowany harmonogram uwolnienia zdolności (od października 2010 r.) pozwala na sprzedaż całej mocy zaoferowanej w ramach "natychmiastowego uwolnienia", szczególnie biorąc pod uwagę krótki okres sprzedaży tych zdolności, prawdopodobnie krótszy niż 6 miesięcy?

(b) Czy mają Państwo uwagi dotyczące wyboru punktów wejścia, w których E.ON oferuje natychmiastowe uwolnienie zdolności, oraz wielkości zdolności uwolnionych w tych punktach? W szczególności, czy którekolwiek z tych punktów wejścia nie kwalifikują się do umożliwienia (potencjalnym) konkurentom skutecznego dostępu do sieci E.ON?

Osoby trzecie zachęca się do przedstawienia uwag również co do wszystkich innych aspektów tych zobowiązań.

(13) Komisja musi otrzymać wszystkie uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Jeśli Państwa wniosek o ochronę informacji poufnych jest uzasadniony, Komisja zapewni ochronę tych informacji.

(14) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.317 - E.ON gaz - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFEANTITRUST@ ec.europa.eu), faksem (faks: +32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu WE (KE) (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1). Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 82 Traktatu WE stał się art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Na potrzeby wstępnej oceny Komisji w tej sprawie i możliwej decyzji zgodnie z art. 9 ust. 1, odniesienia do art. 102 TFUE należy w stosownych wypadkach rozumieć jako odniesienia do art. 82 Traktatu WE.

(2) Po dniu 1 października 2025 r. E.ON może rezerwować te zdolności bez ograniczeń, chyba że rezerwacje zostały dokonane z dużym wyprzedzeniem. Pomiędzy dniem 1 października 2015 r. a dniem 1 października 2020 r. E.ON zobowiązuje się, w odniesieniu do okresu od dnia 1 października 2025 r. do dnia 1 października 2030 r., do przekroczenia wspomnianych progów najwyżej o 5 %. Pomiędzy dniami 1 października 2020 r. a 1 października 2025 r. E.ON zobowiązuje się, w odniesieniu do tego samego okresu (od dnia 1 października 2025 r. do dnia 1 października 2030 r.), do przekroczenia wspomnianych progów najwyżej o 10 %.

(3) Zob. ust. 5, 6 i 10 zobowiązań.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.