Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.402 - RWE Gas Foreclosure.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.310.23

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.402 - RWE Gas Foreclosure

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 310/09)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1), Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszenia prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 15 października 2008 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń prawa przez spółkę RWE AG, Essen, i jej spółki zależne na niemieckich rynkach gazu ("RWE").

(3) Według oceny wstępnej spółka RWE zajmuje dominującą pozycję na rynku (rynkach) przesyłu gazu na obszarze objętym zasięgiem jej sieci. We wstępnej ocenie wyrażono zastrzeżenie, że spółka RWE prawdopodobnie nadużyła swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, w szczególności odmawiając świadczenia usług przesyłu gazu na rzecz osób trzecich oraz usiłując zmniejszyć marże swoich konkurentów w dostawach gazu na rynku niższego szczebla ("praktyka zaniżania marży").

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(4) Spółka RWE nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, spółka zaproponowała zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy zobowiązań można podsumować w następujący sposób:

(5) Spółka RWE dokona zbycia swojej obecnej działalności w zakresie systemów przesyłu gazu w Niemczech na rzecz odpowiedniego nabywcy, który nie wzbudzi oczywistych obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji. W szczególności spółka RWE zobowiązała się zbyć:

– swoją niemiecką sieć przesyłu gazu pod wysokim ciśnieniem, o całkowitej długości około 4.000 km; odpowiada to całej obecnej niemieckiej sieci przesyłu gazu pod wysokim ciśnieniem tej spółki z wyjątkiem niektórych odcinków w okolicach Bergheim (długość: około 100 km)(2); spółka RWE zobowiązuje się zbyć całość swoich udziałów w przypadku tych części sieci, których nie jest wyłącznym właścicielem lecz współwłaścicielem,

– sprzęt pomocniczy niezbędny do eksploatacji sieci przesyłu gazu (systemy kondycjonowania gazu w Broichweiden i Hamborn, centrum dystrybucji [niem. Prozessleitsystem] itd.),

– aktywa niematerialne niezbędne do eksploatacji sieci przesyłu gazu (oprogramowanie dla centrum dystrybucji, umowy i licencje).

(6) Spółka RWE zobowiązuje się również świadczyć na rzecz nabywcy, przez ograniczony okres nie przekraczający pięciu lat gazowych od momentu zbycia, usługi pomocnicze niezbędne do eksploatacji sieci przesyłu gazu, takie jak usługi gwarantujące elastyczność dostaw gazu.

(7) Nabywcy zapewniony będzie personel i personel kluczowy, niezbędny do eksploatacji sieci przesyłu.

(8) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku niemieckim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(9) Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(10) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. W związku z tym Komisja prosi zainteresowane strony o opinię w kwestii tego, czy aktywa i prawa, które spółka RWE proponuje przenieść na nabywcę (szczegóły w załączniku 1-6) są wystarczające do zapewnienia rentowności przedsiębiorstwa, a w przypadku stwierdzenia braku jakichkolwiek elementów Komisja prosi o ich szczegółowy opis. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną odpowiednio uwzględnione.

(11) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.402 - RWE foreclosure -można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: (32-2) 295 01 28) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

B-1049 Bruxelles/Brussel

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1-25).

(2) Ten stukilometrowy odcinek sieci przesyłu nie może, według spółki RWE, zostać zbyty osobie trzeciej w sposób rentowny, ponieważ na tym obszarze nie istnieją odpowiednie stacje pomiaru przepływu strumienia gazu do dolnej części sieci (zobacz załącznik 4 do zobowiązania)

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.