Zawiadomienie o wszczęciu procedury badania dotyczącej przeszkód w handlu w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94, polegających na narzuconych środkach i stosowanych praktykach przez Zachodnią Republikę Urugwaju wpływających na handel "Scotch Whisky".
Dz.U.UE.C.2004.261.3
Akt nienormatywny(2004/C 261/03)
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2004 r.)
W dniu 2 września 2004 r. Komisja otrzymała skargę na podstawie art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem").
1.
SKŁADAJĄCY SKARGĘ
SKŁADAJĄCY SKARGĘ
SWA jest stowarzyszeniem działającym w imieniu jednego lub więcej przedsiębiorstw Wspólnoty w rozumieniu art. 4 ust. 1 i art. 2 ust. 6 rozporządzenia.
2.
WYRÓB
WYRÓB
Jednakże badanie, które Komisja wszczyna, może również objąć inne wyroby, w szczególności te, wobec których zainteresowane strony, jeżeli zgłoszą się w terminie, o którym mowa poniżej (zob. Sekcja 8), mogą wykazać, że są dotknięte przez zarzucane praktyki;
3.
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
1. Wymóg wieku dla whisky
Według skargi podstawą podatku akcyzowego nałożonego na wyroby spirytusowe w Urugwaju (MIESI) jest system poziomów cenowych i cen fikcyjnych stosowanych celem ustalenia podstawy opodatkowania każdego napoju spirytusowego. Następnie, stosowana jest zryczałtowana stawka podatkowa w celu ustanowienia ostatecznego zobowiązania podatkowego.
Poziomy cenowe dla whisky są ustalone tak, aby zapewnić wszystkim krajowym markom możliwość korzystania z najniższego progu podatkowego. Równocześnie Urugwaj wyklucza z najniższego poziomu cenowego wszystkie whisky mające więcej niż trzy lata. Ponieważ przepisy UE wymagają, żeby whisky dojrzewała co najmniej przez trzy lata, wymóg wieku Urugwaju powoduje wykluczenie whisky UE z najniższej kategorii podatkowej.
2. Zaliczka na poczet podatku
Według skargi Urugwaj wymaga, aby importerzy wpłacali zaliczkę na poczet podatku od przywozu w wysokości 80 % wartości celnej towarów. Ten wymóg nie dotyczy krajowych producentów. Chociaż zaliczkę odlicza się od ostatecznego zobowiązania podatkowego, jej wpływ jest niekorzystny na przepływ środków pieniężnych importerów i sprawia, że przywiezione wyroby spirytusowe są mniej konkurencyjne w porównaniu z ich krajowymi odpowiednikami.
3. Stosowanie banderoli
Składający skargę twierdzi, że istnieje również dyskryminacja w stosunku do wyrobów przywożonych poprzez wymóg stosowania banderoli, które należy przymocować na nich w chwili wprowadzania ich na rynek, podczas gdy wyroby krajowe nie podlegają takiemu wymogowi.
4. Brak przejrzystości
Wreszcie, w skardze zarzuca się brak przejrzystości i przewidywalności systemu IMESI, z powodu częstych zmian w prograch poziomów cenowych i cen fikcyjnych oraz w związku z brakiem jakiejkolwiek metodologii lub kryteriów stosowanych do ustalenia tych wartości.
4.
ZARZUT PRZESZKODY W HANDLU
ZARZUT PRZESZKODY W HANDLU
a) Wymóg wieku dla whisky
SWA twierdzi, że wymóg wieku stosowany w Urugwaju powoduje, iż importowane "Scotch Whisky" są traktowane w sposób wyraźnie mniej korzystny niż produkty podobne, pochodzenia krajowego, co stanowi naruszenie art. II.2 i III.4 GATT.
Według SWA wymóg trzyletniego wieku powoduje wykluczenie z najniższego poziomu cenowego dla whisky importowanych, które w innym przypadku mogłyby być włączone do takiego najniższego poziomu. Wymóg ten ma wpływ wyłącznie na importowane whisky, ponieważ normy Urugwaju dla wyrobów spirytusowych wymagają jedynie dwóch lat dojrzewania dla whisky. Ponadto SWA uważa, że poziomy cenowe dla whisky są ustalone w taki sposób, aby zapewnić wszystkim krajowym markom możliwość korzystania z najniższego progu podatkowego.
b) Zaliczka na poczet podatku
SWA uważa, że w zakresie, w jakim wymóg zaliczki stosowany w Urugwaju w stosunku do importowanych wyrobów spirytusowych stanowi ograniczenie przywozu napojów spirytusowych z innych państw członkowskich WTO, jest to sprzeczne z art. XI.1 GATT. Ponadto poprzez stosowanie wewnętrznych podatków do wyrobów importowanych, aby chronić produkty krajowe, przedmiotowe środki są od samego początku niezgodne z art. III.2 GATT.
c) Banderole
SWA uważa, że ustalenia Urugwaju z zakresie stosowania banderoli na importowanych wyrobach spirytusowych stanowi ograniczenie przywozu towarów, niezgodne z art. XI.1 GATT. Środki stanowią naruszenie art. III.4 GATT w zakresie, w jakim powodują, że importowane wyroby spirytusowe są traktowane w sposób wyraźnie mniej korzystny niż wyroby podobne pochodzenia krajowego.
d) Brak przejrzystości
SWA uważa, że ustalenia podatkowe MIESI stosowane w Urugwaju są niezgodne z art. X.3 lit. a) GATT, ponieważ nie są zarządzane w sposób jednolity, bezstronny i racjonalny, co wynika z zarzucanego braku przejrzystości i przewidywalności.
W świetle dostępnych informacji opartych na faktach i przedłożonych dowodów, Komisja uważa, że skarga zawiera wystarczający dowód oparty na domniemaniu faktycznym istnienia przeszkód w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia.
5.
ZARZUT NEGATYWNYCH SKUTKÓW W HANDLU
ZARZUT NEGATYWNYCH SKUTKÓW W HANDLU
Składający skargę uważa, że praktyki omawiane w skardze przyczyniły się do znaczącego spadku konsumpcji "Scotch Whisky" w Urugwaju. Do końca 2003 r. udział "Scotch Whisky" w całym rynku whisky spadł z nieco ponad 40 % (pod koniec 2002 r.) do trochę poniżej 35 %, ponieważ w sytuacji trudności w gospodarce konsumenci wybierali produkty krajowe o niższej cenie i niższym opodatkowaniu. Według składającego skargę, biorąc pod uwagę, że cena jest znaczącym czynnikiem w podejmowaniu decyzji przez konsumentów, dyskryminacja w stosunku do "Scotch Whisky" w segmencie "odpowiednia wartość za odpowiedni pieniądz" (ang. value for money) spowodowała szczególnie niekorzystny efekt.
Składający skargę przedstawił szacunki dotyczące prawdopodobnego wpływu na ceny towarów w handlu detalicznym wynikającego z wyboru "Scotch Whisky" o niższej cenie, jeżeli obecny wymóg wieku zostanie zniesiony. Ceny w handlu detalicznym pewnej liczby popularnych marek mogłyby spaść o ok. 15 %, co wzmocniłoby ich konkurencyjność wobec wielu marek krajowych. Ponadto istnieje pewna liczba innych marek "Scotch Whisky", które mogłyby również skorzystać z faktu włączenia do najniższego poziomu cenowego. Obecnie nic nie skłania do zmniejszania marż, ponieważ wszystkie "Scotch Whiskies" są automatycznie wyłączone z najniższego poziomu cenowego, niezależnie od ich ceny w chwili pierwszej sprzedaży. Ponadto zarzucane dyskryminujące stosowanie zaliczki na poczet podatku i wymóg stosowania banderoli mają również wpływ na cenę detaliczną importowanych whisky, wskutek czego wpływają niekorzystnie na ich konkurencyjność na rynku.
Wreszcie, składający skargę odnosi się bardziej ogólnie do wyników rynkowych importowanych wyrobów spirytusowych w Urugwaju, gdzie również inne rodzaje napojów spirytusowych istniejących w międzynarodowym handlu, takie jak brandy, gin, rum i wódka, mają niewielki wpływ na rynek, w szczególności jeżeli porównać to z penetracją rynku, którą te wyroby osiągają na sąsiadujących rynkach.
Komisja uznaje, że skarga zawiera wystarczające dowody oparte na domniemaniu faktycznym w sprawie negatywnych skutków w handlu, w rozumieniu art. 2 ust. 4 TBR.
6.
INTERES WSPÓLNOTY
INTERES WSPÓLNOTY
Komisja uznaje za konieczne zapewnienie równych reguł gry na rynkach państw trzecich dla naszych branż zajmujących się wywozem, w szczególności w zakresie podatków wewnętrznych. Ochrona celna nie powinna zostać zastąpiona innymi barierami protekcjonistycznymi pozostającymi w sprzeczności z zobowiązaniami międzynarodowymi. Jest to szczególnie istotne w przypadku napojów alkoholowych, ponieważ są one zazwyczaj objęte wysokim ciężarem podatkowym w wyniku kombinacji podatku akcyzowego i podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe, uznaje się, że wszczęcie procedury badania pozostaje w interesie Wspólnoty.
7.
PROCEDURA
PROCEDURA
Zainteresowane strony mogą się zgłosić i przekazać swoje opinie w formie pisemnej w zakresie poszczególnych zagadnień podjętych przez skargę, dostarczając odpowiednich wspierających dowodów.
Ponadto Komisja wysłucha strony, które będą o to wnioskowały w formie pisemnej, po ich zgłoszeniu się, pod warunkiem że wynik procedury ich bezpośrednio dotyczy.
Niniejsze powiadomienie publikuje się zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia.
8.
TERMINY
TERMINY
European Commission
Directorate-General for Trade
Mr. Ignacio Garcia Bercero, DG Trade F.2
CHAR 9/74
B 1049 Brussels
Faks: (32- 2) 299 32 64.
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (WTO) (Dz.U. L 349, 31.12.1994, str. 71). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 356/95 (Dz.U. L 41 z 23.2.1995, str. 3).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.