Zawiadomienie Komisji w sprawie stosowania wymogów dotyczących etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych, pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, urządzeń chłodniczych i zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w odniesieniu do dostarczania informacji dotyczących zasilaczy zewnętrznych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.182.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 czerwca 2020 r.

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
w sprawie stosowania wymogów dotyczących etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych, pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, urządzeń chłodniczych i zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w odniesieniu do dostarczania informacji dotyczących zasilaczy zewnętrznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 182/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2020 r.)

W rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2019/2013 1 , (UE) 2019/2014 2 , (UE) 2019/2016 3  i (UE) 2019/2017 4  ("rozporządzenia w sprawie etykietowania energetycznego") przyjętych w 2019 r. nakłada się nowe obowiązki w zakresie etykietowania wyświetlaczy elektronicznych, pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych, urządzeń chłodniczych i zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych. Rozporządzenia te będą miały zastosowanie od dnia 1 marca 2021 r., ale od dnia 1 listopada 2020 r. dostawcy muszą dostarczać etykiety ze zmienioną skalą wraz z produktami, które wprowadzają do obrotu, oraz muszą wprowadzać do bazy danych o produktach parametry nowej karty informacyjnej produktu.

Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 5  ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych ma zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2020 r. i ustanawia nowe wymogi dotyczące informacji, które mają być przekazywane użytkownikom końcowym, organom nadzoru rynku i innym zainteresowanym stronom. Obejmują one nowy projekt tabliczek znamionowych umieszczanych na sprzęcie wprowadzanym do obrotu.

Ze względu na pandemię COVID-19 w wielu państwach członkowskich zamknięto fabryki i laboratoria lub zmniejszono liczbę personelu i moce produkcyjne. W związku z tym testowanie przez producentów ich produktów, a tym samym uzyskanie informacji na potrzeby - w stosownych przypadkach - dokumentacji technicznej lub karty informacyjnej produktu i etykiety może być utrudnione, a nawet niemożliwe. Brak popytu ze względu na zamknięcie sklepów oznacza, że produkty z obecnymi etykietami lub - w przypadku zasilaczy zewnętrznych - tabliczkami znamionowymi, składowane są w magazynach producentów. Aspekty te mogą sprawić, że producenci nie będą mogli wyprodukować i dostarczyć etykiet ze zmienioną skalą ani nowych tabliczek znamionowych do wszystkich produktów wprowadzanych do obrotu od dnia 1 listopada 2020 r. lub od dnia 1 kwietnia 2020 r. w przypadku zasilaczy zewnętrznych, jak wymagają tego przepisy. Oczekuje się, że sytuacja ta ma charakter krótkoterminowy i powinna zostać w dużej mierze rozwiązana przed dniem 1 marca 2021 r. w odniesieniu do etykiet energetycznych (kiedy to zaczną obowiązywać pozostałe wymogi określone w odpowiednich rozporządzeniach) lub dniem 1 października 2020 r. w odniesieniu do zasilaczy zewnętrznych.

Kilka państw członkowskich poinformowało Komisję, że zdaje sobie sprawę z trudności, z którymi musi zmierzyć się branża oraz wyraziło zrozumienie dla problemów związanych z wypełnieniem obowiązków. Do Komisji zwróciło się również kilka stowarzyszeń branżowych, aby zwrócić uwagę na te problemy.

Zgodność z unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, takim jak przepisy dotyczące ekoprojektu i etykietowania energetycznego, jest monitorowana i egzekwowana w ramach nadzoru rynku prowadzonego przez organy nadzoru rynku państw członkowskich, zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 ustanawiającego ramy etykietowania energetycznego 6  oraz art. 11 i 14-20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów 7 .

Biorąc pod uwagę problemy, które mogą pojawić się w związku z wypełnianiem obowiązków w zakresie etykietowania energetycznego oraz ekoprojektu w odniesieniu do dostarczania informacji dotyczących zasilaczy zewnętrznych, Komisja przedstawia szereg uwag, które należy wziąć pod uwagę w kontekście egzekwowania tych obowiązków.

Po pierwsze należy zauważyć, że spoczywający na organach nadzoru rynku państw członkowskich obowiązek monitorowania zgodności jest ciągły i nie jest powiązany z żadną konkretną datą po wejściu w życie obowiązków w dniu 1 kwietnia

2020 r. (w odniesieniu do przepisów dotyczących ekoprojektu) lub w dniu 1 listopada 2020 r. (w odniesieniu do etykietowania energetycznego).

Po drugie, jeżeli chodzi o zapewnienie skutecznego nadzoru rynku, Komisja przypomina wymóg ustanowiony w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020, zgodnie z którym organy nadzoru rynku muszą wykonywać swoje uprawnienia w sposób skuteczny i efektywny, zgodnie z zasadą proporcjonalności.

Po trzecie wszystkie obecne etykiety w sklepach będą musiały w każdym razie zostać wymienione na etykiety ze zmienioną skalą w dniach 1-15 marca 2021 r., zgodnie z art. 11 ust. 13 rozporządzenia (UE) 2017/1369.

Komisja przypomina, że ani ona, ani poszczególne państwa członkowskie nie mają uprawnień do uchylenia jakichkolwiek wiążących terminów lub innych zobowiązań ustanowionych w przepisach Unii, chyba że terminy lub zobowiązania zostaną zmienione w drodze odpowiednich procedur.

Jednak przy egzekwowaniu prawa Unii państwa członkowskie muszą należycie uwzględnić zasadę proporcjonalności. W tym kontekście, gdy państwa członkowskie stosują prawo UE i wprowadzają w życie obowiązki określone w odpowiednich rozporządzeniach, są proszone o uwzględnienie wszystkich następujących warunków:

wykazane przez producentów wyjątkowe i nieprzewidziane okoliczności wywołane przez kryzys związany z COVID-19, które uniemożliwiają im wypełnienie obowiązków wynikających z rozporządzeń w sprawie etykietowania energetycznego,
stosunkowo ograniczony w czasie charakter tego problemu, biorąc pod uwagę stosunkowo krótki okres, w którym producenci mogliby nadal wprowadzać do obrotu produkty wyłącznie z aktualną etykietą,
potrzeba, aby producenci nadal mogli wprowadzać do obrotu swoje produkty, w szczególności te składowane w magazynach.

Jeżeli krajowe organy nadzoru rynku - zgodnie z tymi warunkami - nie będą egzekwować obowiązku dostarczenia etykiety ze zmienioną skalą wraz z produktem w momencie wprowadzania go do obrotu, oraz obowiązku wprowadzenia parametrów karty informacyjnej produktu do bazy danych o produktach od dnia 1 listopada 2020 r., Komisja powstrzyma się od wszczynania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, o ile taki brak egzekwowania nie wykracza poza to, co jest wymagane, jest ograniczony w czasie od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 1 marca

2021 r., a dostawcy dostarczą brakujące etykiety sprzedawcom przed dniem 1 marca 2021 r.

Podobne podejście powinno mieć zastosowanie do egzekwowania wymogów dotyczących ekoprojektu w odniesieniu do dostarczania informacji dotyczących zasilaczy zewnętrznych na mocy rozporządzenia (UE) 2019/1782 do dnia 1 października 2020 r.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010, (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 1).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2014 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego pralek i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1061/2010 i dyrektywę Komisji 96/60/WE, (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 29).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2016 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1060/2010, (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 102).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2017 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010, (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 134).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009 (Dz.U. L 272 z 25.10.2019, s. 95).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 z dnia 4 lipca 2017 r. ustanawiające ramy etykietowania energetycznego i uchylające dyrektywę 2010/30/UE (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.