Zawiadomienie Komisji - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2022 r
Dz.U.UE.C.2022.66.1
Akt nienormatywnyZAWIADOMIENIE KOMISJI
Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2022 r.
(2022/C 66/01)
W niniejszym zawiadomieniu Komisji określono normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne, o które Komisja zamierza wystąpić w kontekście roku 2022, a także szczegółowe cele i polityki dotyczące tych norm i dokumentów (zob. załącznik).
Przedmiotowe działanie w zakresie normalizacji europejskiej stanowi element odpowiednich polityk UE. Wspiera ono wdrażanie polityki m.in. w następujących obszarach:
- dwojaka transformacja - ekologiczna i cyfrowa;
- jednolity rynek;
- jednolity rynek cyfrowy;
- jednolity rynek usług;
- program kosmiczny;
- rynki wewnętrzne energii ze źródeł odnawialnych i gazów ziemnych oraz wodoru;
- efektywność energetyczna i klimat; oraz
- handel międzynarodowy.
Normy wspierają politykę w tych obszarach w celu zapewnienia, aby produkty i usługi z UE były konkurencyjne w skali światowej i uwzględniały najbardziej aktualne wymogi pod względem bezpieczeństwa, ochrony, zdrowia i środowiska oraz osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju.
Komisja przyjmuje niniejsze zawiadomienie wraz z komunikatem w sprawie strategii normalizacji.
W komunikacie tym określono priorytety w zakresie normalizacji ("pilne potrzeby"). W obszarach tych istnieje pilna potrzeba opracowania norm i dokumentów normalizacyjnych, aby osiągnąć cele polityki UE w zakresie ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku. Niniejszy roczny program prac Unii obejmuje te priorytety w zakresie normalizacji, do których należą:
- przegląd istniejących norm w celu określenia potrzeby ich nowelizacji bądź też konieczności opracowania nowych norm, aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowej dekady Europy oraz wspierać odporność jednolitego rynku UE;
- produkcja szczepionek i leków przeciwko COVID-19;
- surowce krytyczne w kontekście baterii oraz zużytych baterii;
- odporność infrastruktury na zmianę klimatu oraz niskoemisyjna produkcja cementu;
- technologie wodorowe i ich komponenty;
- transport i składowanie wodoru;
- normy dotyczące certyfikacji układów scalonych pod względem bezpieczeństwa, autentyczności i niezawodności;
- inteligentne umowy dotyczące przestrzeni danych.
Oprócz pilnych potrzeb, które określono w komunikacie w sprawie strategii normalizacji, załącznik do niniejszego zawiadomienia zawiera wykaz działań na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych, które są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii.
W wymiarze międzynarodowym Komisja będzie kontynuować współpracę w zakresie normalizacji ze Stanami Zjednoczonymi na łonie grupy roboczej ds. norm technologicznych (Working Group 1 - Technology Standards) w ramach Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii oraz będzie współpracować w zakresie norm technicznych w ramach grupy G-7. Komisja wspiera również - w postaci kroczącego planu działania na rzecz normalizacji ICT - europejską wielostronną platformę ds. normalizacji ICT w jej pracach służących identyfikacji potrzeb w zakresie normalizacji 2 .
Komisja będzie również wspierać normalizację jako istotny element rozdziału dotyczącego barier technicznych w handlu w ramach każdej negocjowanej przez nią umowy o wolnym handlu.
ZAŁĄCZNIK
Pilne potrzeby w zakresie normalizacji określone w komunikacie w sprawie strategii normalizacji | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych |
1 | Przegląd istniejących norm w celu określenia potrzeby ich nowelizacji bądź też konieczności opracowania nowych norm, aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowej dekady Europy oraz wspierać odporność jednolitego rynku UE | Europejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie, COM(2021) 118 final Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy, COM(2021) 350 final | Opracowanie metodyki, wstępnego przeglądu i próby istniejących standardów na potrzeby dokonania ich przeglądu w świetle celów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie i cyfrowej dekadzie Europy oraz w kontekście odpornego jednolitego rynku. | Wkład w realizację celów Komisji Europejskiej, na przykład obniżenie do zera emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r. lub umożliwienie 75 % przedsiębiorstw w UE korzystania z narzędzi cyfrowych, takich jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja czy duże zbiory danych. |
2 | Produkcja szczepionek i leków przeciwko COVID-19 | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady, Wspólny front do walki z COVID-19 COM(2021) 35 final | Opracowanie norm europejskich w celu ustanowienia standardowego zestawu danych, które należy uwzględnić w formularzu zawierającym szczegółowe informacje na temat wyników testów na COVID-19. Zbadanie wykonalności ustanowienia norm dla produktów jednorazowego użytku potrzebnych do produkcji szczepionek i środków terapeutycznych w celu zwiększenia interoperacyjności kluczowych składników produkcyjnych i zminimalizowania ryzyka zakłóceń w produkcji w przypadku niedoborów tych materiałów. | Zwiększenie produkcji i dostaw szczepionek i leków przeciw COVID-19 oraz informacji na ich temat. |
3 | Surowce krytyczne w kontekście baterii oraz zużytych baterii | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylającego dyrektywę 2006/66/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 COM(2020) 798 final i 2020/0353(COD) | Nowelizacja istniejących norm europejskich i opracowanie nowych norm dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii. Nowelizacja dotyczyć będzie: materiałooszczędnego, wysokiej jakości recyklingu kluczowych strumieni odpadów (zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym paneli fotowoltaicznych), zużytych baterii, pojazdów wycofanych z eksploatacji i zużytych wiatraków oraz przygotowania ich do ponownego użycia. Ogólnounijne wymogi jakościowe dotyczące surowców wtórnych. | Normy przyczynią się do waloryzacji surowców w odpadach poprzez recykling, np. baterii, oraz do ograniczenia potrzeb w zakresie nowych surowców w kluczowych zastosowaniach. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do wzmocnienia odporności UE poprzez ograniczenie ryzyka związanego dostawami surowców. |
4 | Odporność infrastruktury na zmianę klimatu oraz niskoemisyjna produkcja cementu | COM(2021) 82 "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", pkt 2.3.2 oraz COM(2020) 662 "Fala renowacji na potrzeby Europy - ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia" | Nowelizacja szerszego zbioru norm dotyczących aktywów (w tym innych niż infrastruktura), które są podatne na skutki zmiany klimatu, zgodnie z najnowszą wiedzą, w celu poprawy ich odporności na zmianę klimatu. Opracowanie norm wspierających rozwiązania techniczne w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, aby ułatwić i przyspieszyć ich upowszechnienie w całej UE. | Poprawa odporności na zmianę klimatu zarówno istniejących zasobów infrastruktury, jak i nowych dużych projektów infrastrukturalnych. Cement jest istotnym elementem sektora budowlanego, dlatego przeprowadzona zostanie ocena potencjału przekształcenia go w niskoemisyjny wyrób budowlany - w pełnej zgodności z zasadą neutralności pod względem technologicznym. |
5 | Technologie wodorowe i ich komponenty | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych energii ze źródeł odnawialnych i gazów ziemnych oraz wodoru (wersja przekształcona) COM(2021) 804 final | Opracowanie europejskich norm jakości, technologii i bezpieczeństwa w celu wsparcia wdrażania jednolitego rynku wodoru. | Poprawa dostępności punktów ładowania i ich konserwacji. |
6 | Transport i składowanie wodoru | Wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę (UE) 2018/2001 w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych COM(2021) 557 final Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 347/2013 COM(2020) 824 final Dyrektywa (UE) 2019/692 zmieniająca dyrektywę 2009/73/WE dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego Rozporządzenie (UE) 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu | Nowelizacja istniejących lub opracowanie nowych europejskich norm jakości i bezpieczeństwa gazu - istotnych dla wprowadzania gazu do sieci i dla innych zastosowań końcowych, a także dla jakości paliw opartych na wodorze. | Umożliwienie i promowanie rozwoju metod transportu i składowania wodoru, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej sieci gazowych oraz unikaniu niezamierzonych barier. |
7 | Normy dotyczące certyfikacji układów scalonych pod względem bezpieczeństwa, autentyczności i niezawodności | Cyfrowa dekada Europy: cele cyfrowe na 2030 r. Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie | Opracowanie norm wspierających certyfikację układów scalonych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo, autentyczność i niezawodność. | Zapewnienie wymogów dotyczących zaufania i cyberbezpieczeństwa dla przyszłych inteligentnych urządzeń, systemów i platform łączności, które będą musiały opierać się na zaawansowanej elektronice i będą w dużej mierze zależeć od cech technologii bazowej. Normy będą wspierać certyfikację tych układów scalonych w odniesieniu do zaufania i bezpieczeństwa i będą obejmować łańcuch wartości aż do integracji z produktami końcowymi. |
8 | Inteligentne umowy dotyczące przestrzeni danych | Akt w sprawie danych (w tym przegląd dyrektywy 96/9/WE w sprawie ochrony prawnej baz danych) Rozporządzenie ustanawiające ramy wykorzystywania danych w UE Zob. opublikowane inicjatywy pod adresem: https:// ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your- say/initiatives/13045-Akt-w-sprawie-danych-oraz- zmienione-przepisy-dotyczace-ochrony-prawnej- baz-danych_pl | Opracowanie norm spełniających pewne zasadnicze wymogi dotyczące inteligentnych umów, jak określono w przyszłym akcie w sprawie danych. Należy domniemywać, że inteligentna umowa zgodna z normą spełnia zasadnicze wymogi. | Zapewnienie, aby inteligentne umowy wykorzystywane do wymiany danych były wiarygodne i interoperacyjne, tak aby mogły być wykorzystywane do wspierania wymiany i łączenia danych. W Europie dane nie są skoncentrowane na dużych platformach technologicznych, lecz nadal są rozpowszechniane w wielu miejscach. W ramach swojej strategii w zakresie danych UE pomaga przedsiębiorstwom w łączeniu danych na potrzeby np. szkolenia algorytmów uczenia maszynowego i aplikacji w dziedzinie opieki zdrowotnej, transportu i energetyki. |
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych, o ile działania te są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii | ||||
Nr ref. | Tytuł | Odniesienie | Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne | Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych |
9 | Zaawansowane usługi produkcyjne | Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca usług na rynku wewnętrznym w odniesieniu do odpowiedniego prawodawstwa sektorowego i COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danych | Opracowanie norm europejskich w celu wsparcia świadczenia usług i danych dotyczących robotów, zarządzania przemysłowym łańcuchem dostaw i konserwacji predykcyjnej maszyn sieciowych. | Poprawa świadczenia usług transgranicznych na jednolitym rynku i wspieranie przejrzystości transakcji w łańcuchu dostaw. |
10 | Usługi budowlane | Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca usług na rynku wewnętrznym | Opracowanie norm europejskich w celu wsparcia świadczenia usług transgranicznych w budownictwie, np. usług architektonicznych i inżynieryjnych, a także usług związanych z efektywnością energetyczną budynków. | Poprawa świadczenia usług transgranicznych na jednolitym rynku. |
11 | Usługi pocztowe | Dyrektywa 97/67/WE w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług; dyrektywa 2002/39/WE w odniesieniu do dalszego otwarcia na konkurencję wspólnotowych usług pocztowych; dyrektywa 2008/6/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz rozporządzenie (UE) 2018/644 w sprawie transgranicznych usług doręczania paczek | Nowelizacja istniejących lub opracowanie nowych norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych w takich obszarach jak jakość usług i cyfryzacja. | Poprawa jakości usług i wspieranie interoperacyjności między sieciami krajowymi oraz skutecznej usługi powszechnej w ramach jednolitego rynku. |
12 | Wymogi dostępności produktów i usług, w tym ICT | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz dyrektywa (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego | Opracowanie norm dotyczących wymogów dostępności produktów określonych w załączniku I do dyrektywy (UE) 2019/882, takich jak: - wymogi dotyczące udzielania informacji; - projektowanie interfejsu użytkownika i uwzględniające potrzebę funkcjonalności; usługi wsparcia; opakowanie produktu; - instrukcje dotyczące instalacji, konserwacji, przechowywania i usuwania produktu; - zapewnienie dostępności produktów wykorzystywanych do świadczenia usługi; | Ułatwianie osobom z niepełnosprawnościami korzystania z produktów i usług ICT - takich jak terminale samoobsługowe, aplikacje, strony internetowe/platformy, usługi online i komunikacja online ze służbami ratunkowymi oraz z innych usług wchodzących w zakres dyrektywy. |
- ułatwienie korzystania z tych usług osobom z niepełnosprawnościami: udzielanie informacji na temat funkcjonowania usługi, świadczenie usług, które są optymalne dla osób z niepełnosprawnościami oraz określanie kryteriów funkcjonalnych w tym zakresie. Opracowanie zharmonizowanych norm dotyczących usług objętych zakresem dyrektywy oraz miejsc świadczenia tych usług. | ||||
13 | Zarządzanie ruchem kosmicznym i wprowadzanie na rynek danych pozyskanych w przestrzeni kosmicznej | Rozporządzenie (UE) 2021/696 ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego | Opracowanie europejskich norm zarządzania ruchem kosmicznym. Opracowanie europejskich norm wspierających wykorzystanie przez użytkowników i rynek danych i usług kosmicznych oferowanych w ramach unijnego programu kosmicznego (Galileo, EGNOS, Copernicus, SSA, GOVSATCOM). | W celu: (1) ograniczenia obecnego i przyszłego ryzyka operacyjnego oraz w celu ochrony europejskiej infrastruktury kosmicznej; (2) zwiększenia wykorzystania przez użytkowników i rynek danych i usług kosmicznych poprzez ułatwienie ich integracji w różnych sektorach. Obejmują one: samochody autonomiczne i podłączone do sieci, koleje, lotnictwo, bezzałogowe statki powietrzne, specjalistyczny sprzęt użytkownika. |
14 | Jakość powietrza - skuteczność opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza | Art. 6 i 7 oraz załącznik I do dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza | Opracowanie zatwierdzonej normy lub zatwierdzonych norm badań w celu oceny działania opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza. Norma posłuży do oceny, czy systemy oparte na czujnikach są zgodne z celami w zakresie jakości danych określonymi w dyrektywie 2008/50/WE. | Poprawa ocen jakości powietrza przez ocenę stopnia, w jakim systemy oparte na czujnikach spełniają cele dotyczące jakości danych określone w dyrektywie 2008/50/WE. Norma (normy) pozwoli(-ą) również na szersze stosowanie tej metody monitorowania, a tym samym na lepszą ocenę jakości powietrza. |
15 | Jakość powietrza atmosferycznego - oceny oparte na modelowaniu | Art. 6 i 7 oraz załącznik I do dyrektywy 2008/50/WE | Opracowanie norm zapewniających obiektywną, wiarygodną i porównywalną ocenę jakości powietrza opartą na modelowaniu oraz o jakości wystarczającej do generowania wiarygodnych informacji na temat stężeń zanieczyszczeń powietrza w powietrzu. | Zapewnienie, aby zebrane informacje na temat zanieczyszczenia powietrza były wystarczająco reprezentatywne i porównywalne w całej UE. |
16 | Jakość powietrza - metody pomiaru na potrzeby monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu | Art. 4 ust. 1, 8 i 13 oraz załącznik V do dyrektywy 2004/107/WE w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu | Opracowanie norm dla referencyjnych metod pomiaru stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu. | Zadbanie o to, by analiza wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu była wystarczająco dokładna, wiarygodna i porównywalna w całej UE. |
17 | Emisje przemysłowe | Dyrektywa 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) | Opracowanie norm europejskich w celu zapewnienia pobierania próbek i analizy odpowiednich substancji zanieczyszczających oraz pomiarów parametrów procesu, a także zapewnienie jakości zautomatyzowanych systemów pomiarowych i referencyjnych metod pomiarowych w celu kalibracji tych systemów. | Ograniczenie - a w miarę możliwości wyeliminowanie - zanieczyszczenia powstałego w wyniku działalności przemysłowej. |
18 | Sortowane odpady z tworzyw sztucznych i tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu | Działania określone w załączniku I do Europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym, COM(2018) 28 Działania zwiększające ilość materiału pochodzącego z recyklingu: opracowanie norm jakości dla sortowanych odpadów z tworzyw sztucznych i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu we współpracy z Europejskim Komitetem Normalizacyjnym | Opracowanie nowych norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych oraz nowelizacja istniejących norm europejskich w celu rozwiązania kwestii proceduralnych i infrastrukturalnych związanych z recyklingiem tworzyw sztucznych - w celu wspierania jakości łańcucha wartości recyklingu tworzyw sztucznych. Normy te powinny określać wymogi dotyczące możliwości recyklingu produktów z tworzyw sztucznych, jakości sortowanych odpadów z tworzyw sztucznych oraz jakości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, z uwzględnieniem ich zamierzonego zastosowania w produktach po recyklingu. | Oferowanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, które zaspokajają potrzeby marek produktów i producentów w celu zapewnienia niezawodnej i dużej ilości materiałów o stałych specyfikacjach jakościowych. |
19 | Materiały mające kontakt z wodą pitną | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (wersja przekształcona) | Opracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do analitycznych metod określania substancji migrujących z materiałów oraz metod badania materiałów końcowych mających kontakt z wodą pitną. | Ochrona jakości wody pitnej i zdrowia publicznego. Materiały mające kontakt z wodą pitną mogą mieć wpływ na jej jakość (np. poprzez wyciekanie substancji). Należy opracować metody analityczne i badawcze w celu zapewnienia bezpieczeństwa materiałów końcowych mających kontakt z wodą pitną. |
20 | Oczyszczanie ścieków | Dyrektywa Rady dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych (91/271/EWG) i rozporządzenie (UE) nr 305/2011 ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 568/2014, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 574/2014 i rozporządzeniem (UE) 2019/1020 | Zmiana istniejącej normy EN 12566: Małe oczyszczalnie ścieków dla obliczeniowej liczby mieszkańców (OLM) do 50, w siedmiu częściach. | Poprawa ochrony środowiska i zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia. |
21 | Naturalne czynniki chłodnicze | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 | Opracowanie nowej normy dotyczącej wymogów i procesu analizy ryzyka w odniesieniu do systemów chłodniczych wyposażonych w łatwopalne czynniki chłodnicze, które są wykorzystywane w transporcie drogowym towarów wrażliwych na temperaturę. Zmiana norm EN 378-1, EN 378-2 i EN 378-3 oraz stworzenie całkowicie nowej części 5 dotyczącej klasyfikacji bezpieczeństwa i informacji dotyczących czynników chłodniczych. | Zapewnienie łatwiejszego i szerszego upowszechnienia naturalnych czynników chłodniczych w sektorze RAC, co zmniejszyłoby wpływ takich urządzeń na środowisko. Pośrednio może to zwiększyć konkurencyjność unijnych przedsiębiorstw w tym sektorze. |
22 | Produkty nawozowe | Rozporządzenie (UE) 2019/1009 ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE oraz decyzja wykonawcza Komisji C(2020) 612 w sprawie wniosku o normalizację skierowanego do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w odniesieniu do produktów nawozowych UE na potrzeby rozporządzenia (UE) 2019/1009 | Opracowanie nowych norm europejskich, aktualizacja istniejących dokumentów normalizacyjnych i dostosowanie programu prac Komisji wdrażającego decyzję C(2020) 612 w celu terminowego zapewnienia najnowocześniejszych norm. | Udostępnianie nawozów na jednolitym rynku i ustanowienie jednolitych warunków udostępniania nawozów z materiałów pochodzących z recyklingu lub materiałów organicznych na całym jednolitym rynku. |
23 | Bezpieczeństwo żywności - żywienie zwierząt | Rozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin | Opracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do metod analitycznych w dziedzinie żywienia zwierząt w odniesieniu do: - zakazanych dodatków; - zanieczyszczeń (metale, toksyny roślinne, miko- toksyny); - dozwolonych dodatków; - radioaktywności; - materiałów opakowaniowych. | Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa pasz i żywności. |
24 | Bezpieczeństwo żywności - zanieczyszczenia w żywności | Rozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin | Opracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do substancji zanieczyszczających procesy chemiczne (takich jak akryloamid, nadchloran, furany, 3-monochloropropan diol i estry glicydowe) w żywności. | Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności. |
25 | Bezpieczeństwo żywności - metale w żywności | Rozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin | Opracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do metali (takich jak nikiel, chrom VI) w żywności. | Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności. |
26 | Bezpieczeństwo żywności - mikotoksyny i toksyny roślinne w żywności | Rozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin | Opracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do mikotoksyn i toksyn roślinnych w żywności. | Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności. |
27 | Ochrona statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem | Dyrektywa 2014/90/UE w sprawie wyposażenia morskiego | Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej badania stałych proszkowych i podobnych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem. | Poprawa bezpieczeństwa morskiego. Międzynarodowa Organizacja Morska dokonuje przeglądu swoich wytycznych dotyczących zatwierdzania stałych proszkowych instalacji gaśniczych w celu ochrony statków przewożących skroplone gazy luzem. Jak dotąd nie istnieje jednak żadna zatwierdzona norma badania dotycząca próby ogniowej w odniesieniu do pożaru strumieniowego/półki kablowej. Opracowanie takiej normy, w ścisłej koordynacji z ISO, powinno poprawić bezpieczeństwo na morzu nie tylko tankowców, ale również statków pasażerskich o napędzie gazowym. |
28 | Dane dotyczące klimatu | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego i Komitetu Regionów "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", COM(2021) 82 final i COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danych | Opracowanie norm gwarantujących, że dane pochodzące zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego będą rejestrowane, gromadzone i udostępniane w sposób kompleksowy i jednolity. | Zwiększenie dokładności oceny ryzyka związanego z klimatem poprzez dostarczanie danych ilościowych dotyczących strat spowodowanych klęskami żywiołowymi. |
29 | Dynamiczna ocena cyklu życia w celu oszacowania pochłaniania dwutlenku węgla w wyrobach budowlanych | COM(2021) 572 Strategia leśna UE, sekcja 2.1. oraz COM(2021) 800 Zrównoważony obieg węgla, sekcja 3.1. | Opracowanie znormalizowanych ram dynamicznej oceny cyklu życia w celu dokładniejszego uwzględnienia pochłaniania dwutlenku węgla związanego ze składowaniem dwutlenku węgla w wyrobach budowlanych. | Głównym celem jest lepsze odzwierciedlenie postępów poczynionych w dynamicznej ocenie cyklu życia w celu uwzględnienia składowania dwutlenku węgla w normach dotyczących wyrobów budowlanych, głównie przy stosowaniu współczynników charakterystyki uzależnionych od czasu, stosowanych do dynamicznej analizy zbioru wejść i wyjść. |
30 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne komputerów | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla komputerów i serwerów | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla komputerów i serwerów za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych, uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy. | Zmniejszenie zużycia energii przez komputery i serwery. |
31 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń do gotowania | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 66/2014 z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennych | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń do gotowania. | Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia do gotowania. |
32 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne wyświetlaczy elektronicznych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznych | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla wyświetlaczy elektronicznych obejmujących funkcję kodowania o wysokim zakresie dynamicznym (HDR) i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub Hd), ustanowienie specjalnej metody badania zachowania ABC oraz dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych. | Zmniejszenie zużycia energii przez wyświetlacze elektroniczne (telewizory, monitory), obejmujące funkcję HDR i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub HD), poprzez ustanowienie specjalnej metody badania ABC i dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych. |
33 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne źródeł światła | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2020 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2015 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego źródeł światła | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm obejmujących procedury i metody pomiaru wymaganych parametrów w odniesieniu do: - lamp fluorescencyjnych i wysokoprężnych lamp wyładowczych; - stateczników zdolnych do zasilania takich lamp; - opraw oświetleniowych zdolnych do zasilania takich lamp; - opraw oświetleniowych do oświetlenia biur; opraw oświetleniowych do oświetlenia ulicznego. | Zmniejszenie zużycia energii przez źródła światła, mające przynieść szacunkowo 41,9 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r. |
34 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń | Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń. | Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na środowisko. |
35 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń chłodniczych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2019 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009 | - Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń chłodniczych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze, mające przynieść szacunkowo 10 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r. |
36 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2024 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2018 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej, obejmujących metody i obliczenia do pomiaru wymaganych parametrów. | Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej, mające przynieść szacunkowo 48 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r. |
37 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne odkurzaczy | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 666/2013 z dnia 8 lipca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla odkurzaczy | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących odkurzaczy w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Zmniejszenie zużycia energii przez odkurzacze w fazie ich użytkowania. |
38 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne ogrzewaczy pomieszczeń | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 811/2013 w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczne | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Standaryzacja wymogów dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów. |
39 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne podgrzewaczy wody | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 812/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Standaryzacja wymogów dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do podgrzewaczy wody oraz wymogów dotyczących strat stojących przez zasobniki ciepłej wody użytkowej w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów. |
40 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne smartfonów i tabletów | Rozporządzenie Komisji PLAN/2020/9213 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla smartfonów i tabletów oraz rozporządzenie delegowane Komisji PLAN/2020/9217 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego smartfonów i tabletów | Opracowanie nowych norm dla smartfonów i tabletów w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Ograniczenie wpływu na środowisko związanego ze smartfonami i tabletami. |
41 | Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki, systemy) | Rozporządzenie Komisji PLAN/2020/7002 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki i systemy) oraz rozporządzenie delegowane Komisji PLAN/2020/7007 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów) | Opracowanie nowych norm dla produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów) w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Zmniejszenie wpływu produktów fotowoltaicznych na środowisko (modułów, falowników i systemów). |
42 | Ekoprojekt klimatyzatorów typu powietrze-powietrze i pomp ciepła | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 206/2012 z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/We w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla klimatyzatorów typu powietrze- powietrze i pomp ciepła za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy. | Zmniejszenie zużycia energii przez klimatyzatory typu powietrze-powietrze i pompy ciepła w fazie użytkowania, a także ich poziomu mocy akustycznej. |
43 | Ekoprojekt silników elektrycznych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/We, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 | Nowelizacja istniejących norm wraz z następującymi elementami: 1) określenie wymogów w zakresie efektywnego gospodarowania zasobami, w tym identyfikacji i ponownego wykorzystania metali ziem rzadkich w silnikach z magnesami trwałymi; 2) poziom dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji; 3) metoda i klasy energetyczne dla silników o napięciu znamionowym powyżej 1 000 V; 4) kombinacje silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe); 5) objęcie zakresem innych typów silników, w tym silników z magnesami trwałymi. | Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii przez silniki elektryczne. Celem jest zmniejszenie wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. |
44 | Ekoprojekt elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych | Projekt wniosku dotyczącego ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE).../... ustanawiającego wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 - PLAN/2016/444 | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych. | Zmniejszenie zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci. |
45 | Ekoprojekt zasilaczy zewnętrznych | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009 | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących zasilaczy zewnętrznych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. | Głównym celem jest standaryzacja zużycia energii przez zasilacze zewnętrzne, co przyczyni się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. |
46 | Ekoprojekt wentylatorów przemysłowych | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 666/2013 z dnia 8 lipca 2013 r. i rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm, aby umożliwić podejście oparte na rozszerzonych produktach, w szczególności poprzez określenie wystarczającej liczby punktów operacyjnych oraz metody interpolacji/obliczania lub krzywej charakterystycznej. Uzupełnienie bezpośrednich metod pomiarowych odpowiednimi metodami obliczeniowymi/ interpolacji i określenie ich ważności. Metody dla wentylatorów wirnikowych i dużych wentylatorów przenośnych oraz dla dużych wentylatorów, np. przez ekstrapolację z modeli skalowanych. | Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych służących do pomiaru zużycia energii przez wentylatory przemysłowe. Celem jest zmniejszenie wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. |
47 | Ekoprojekt napędów o zmiennej prędkości obrotowej | Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 | Nowelizacja istniejących norm wraz z następującymi elementami: 1) straty układu bezpośrednio związane z układami bezstopniowej regulacji obrotów, w szczególności straty wywołane w górę w sieci, gdy prąd wejściowy nie jest sinusoidalny, oraz straty harmoniczne wywołane w dół w silniku; | Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych służących do pomiaru zużycia/strat energii przez układy bezstopniowej regulacji obrotów. W celu zmniejszenia wskaźników strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii. |
2) poziom dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji; 3) w stosownych przypadkach dodanie klas energetycznych sprzyjających bardziej wydajnym napędom; 4) ustanowienie wymogów dla kombinacji silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe); 5) dodanie innych rodzajów układów bezstopniowej regulacji obrotów. | ||||
48 | Interoperacyjność systemu kolei | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) oraz COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danych | Aktualizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących (w szczególności, ale nie tylko): - transportu towarowego w odniesieniu do ogólnych aspektów logistycznego łańcucha wartości; - systemów łączności pociąg-ziemia; - cyfryzacji i automatyzacji, multimodalności i mobilności jako usługi; - cyberbezpieczeństwa; - Europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym oraz automatycznej eksploatacji pociągów na podstawie 5G; - cyfrowych sprzęgów samoczynnych do wagonów towarowych oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu intermodalnego i kombinowanego; - wirtualnej certyfikacji; - obsługi technicznej opartej na warunkach; - wykorzystania nowych materiałów i paliw alternatywnych. | Wsparcie specyfikacji technicznych dotyczących interoperacyjności i architektury systemu kolei, w tym cyfryzacji (służącej sprawnemu ruchowi pociągów oraz przynoszącej korzyści użytkownikom), automatyzacji i cyberbezpieczeństwa. |
Rozważenie połączenia danych z europejskimi danymi dotyczącymi mobilności poprzez łączenie i udostępnianie danych z istniejących i przyszłych baz danych dotyczących transportu i mobilności. | ||||
49 | Wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitro | Rozporządzenie (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych Rozporządzenie (UE) 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących projektowania i produkcji: - wyrobów medycznych objętych rozporządzeniem (UE) 2017/745; - wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro objętych rozporządzeniem (UE) 2017/746. Normy te będą miały zastosowanie do projektowania i produkcji, zarządzania ryzykiem oraz obowiązków podmiotów gospodarczych i sponsorów, w tym dotyczących: - systemów zarządzania jakością; - zarządzania ryzykiem; - badań klinicznych i badań działania; - oceny klinicznej; - dowodów klinicznych. | Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku w odniesieniu do wyrobów medycznych przez ustanowienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa dla wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Powinny one uwzględniać wspólne problemy bezpieczeństwa w odniesieniu do takich produktów, zapewniając w ten sposób wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników i innych osób. |
50 | Bezpieczna eksploatacja systemów bezzałogowych statków powietrznych | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1058 z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/945 w odniesieniu do wprowadzenia dwóch nowych klas systemów bezzałogowych statków powietrznych | Opracowanie nowych norm europejskich w celu uwzględnienia wymogów odnoszących się do zagrożeń związanych z eksploatacją systemów bezzałogowych statków powietrznych. | Zapewnienie, aby systemy bezzałogowych statków powietrznych działały bezpiecznie i przy niskim ryzyku, tak aby nie musiały podlegać standardowym procedurom zgodności z wymogami lotniczymi. |
Dotyczą one szczególnych cech i funkcji niezbędnych do ograniczenia ryzyka związanego z bezpieczeństwem lotu, prywatnością i ochroną danych osobowych, bezpieczeństwem lub środowiskiem. | ||||
51 | Bezpieczeństwo zabawek | Dyrektywa 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawek | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wsparcia najnowocześniejszych technologii w zakresie bezpieczeństwa zabawek i chemikaliów w zabawkach. | Uwzględnienie kwestii postępu technologicznego na rynku zabawek, który spowodował problemy związane z bezpieczeństwem i wzbudził większe obawy konsumentów. |
52 | Wymogi bezpieczeństwa w odniesieniu do niektórych produktów dla dzieci | Dyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów | Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w celu zapewnienia bezpieczeństwa niektórych produktów dla dzieci (z wyłączeniem zabawek), odzwierciedlających najnowocześniejsze osiągnięcia. | Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez wzmocnienie bezpieczeństwa produktów dla dzieci, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych oraz wymogów prawodawstwa. |
53 | Systemy ochronne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem | Dyrektywa 2014/34/UE w sprawie urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (ATEX) | Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w celu zapewnienia zdrowia oraz bezpieczeństwa urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Wymogi te określono w załączniku II do dyrektywy 2014/34/UE. | Zapewnienie, aby maszyny i inne urządzenia z własnym potencjalnym źródłem zapłonu, przeznaczone do zainstalowania w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, były wystarczająco chronione przed ryzykiem wybuchu. Ewentualnie, w przypadku braku takiej możliwości, zapewnienie, by ewentualny wybuch był wystarczająco złagodzony. |
54 | Wyroby pirotechniczne | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wytwarzania na rynku wyrobów pirotechnicznych (wersja przekształcona) | Prace normalizacyjne mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych: aktualizacja obecnych norm dotyczących wyrobów pirotechnicznych w celu odzwierciedlenia wymogów zawartych w obowiązującej dyrektywie 2013/29/UE oraz najnowszych osiągnięć technologicznych. | Zwiększenie bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych i jakości ocen zgodności tych wyrobów - poprzez dostosowanie istniejących norm w tej dziedzinie do obecnych wymogów prawnych i wymogów bezpieczeństwa, a także do najnowszych osiągnięć technologicznych. |
55 | Urządzenia kolei linowych | Rozporządzenie (UE) 2016/424 w sprawie urządzeń kolei linowych | Opracowanie lub nowelizacja norm w celu zapewnienia szczegółowych specyfikacji technicznych dotyczących (i) projektowania i budowy urządzeń kolei linowych, ich infrastruktury, podzespołów i elementów systemu bezpieczeństwa oraz (ii) eksploatacji urządzeń kolei linowych. | Poprawa bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych. |
56 | Wyroby budowlane | Rozporządzenie (UE) nr 305/2011 w sprawie wyrobów budowlanych i COM(2020) 662 "Fala renowacji na potrzeby Europy - ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia" | Opracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod i kryteriów oceny wyrobów budowlanych, w szczególności tych wspierających renowację budynków, które mają być stosowane jako standardowe specyfikacje techniczne na mocy rozporządzenia (UE) nr 305/2011. | Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku wyrobów budowlanych oraz ekologizacja budynków. |
57 | Dźwigi i elementy bezpieczeństwa do dźwigów | Dyrektywa 2014/33/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów, decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/76 i decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1220 | Opracowanie nowych norm europejskich, aktualizacja istniejących dokumentów normalizacyjnych i dostosowanie programu prac Komisji wdrażającego decyzję (UE) 2021/76 i decyzję (UE) 2021/1220 w celu terminowego dostarczenia najnowocześniejszych norm. | Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa oraz, w stosownych przypadkach, bezpieczeństwa własności, a także zagwarantowanie uczciwej konkurencji na rynku UE. |
58 | Pokładowe urządzenia ważące | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1213 z dnia 12 lipca 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy zapewniające jednolite warunki wdrażania interoperacyjności i zgodności pokładowych urządzeń ważących | Opracowanie normy dotyczącej przekazywania informacji na pokładowych urządzeniach ważących między ciężarówką a przyczepą za pośrednictwem współpracujących inteligentnych systemów transportowych. Nowa norma musi rozwijać warstwę aplikacyjną komunikacji między różnymi pojazdami w zespole pojazdów ciężarowych, w oparciu o połączenie bezprzewodowe między stacjami współpracujących inteligentnych systemów transportowych w pojeździe silnikowym a stacjami w przyczepach lub naczepach, zgodnie z normami EN 302 663, EN 302 636-4-1 i EN 302 636-5. | Wspieranie znormalizowanej metody kontroli pojazdów lub zespołów pojazdów, które mogą być przeciążone, aby zapobiec nadmiernym szkodom na drogach i zapewnić możliwość manewrowania. |
59 | Urządzenia ciśnieniowe | Dyrektywa 2014/68/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń ciśnieniowych | Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla urządzeń lub zespołów ciśnieniowych. | Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom. Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym. |
60 | Urządzenia gazowe | Rozporządzenie (UE) 2016/426 w sprawie urządzeń spalających paliwa gazowe | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie urządzeń spalających paliwa gazowe. Prace będą odpowiedzią na następujące kwestie: - zmiany wprowadzone w zasadniczych wymaganiach; - rozwój sytuacji w zakresie paliw gazowych ze źródeł odnawialnych; - przewidywany wzrost wykorzystania wodoru; - dostępne nowe technologie (np. urządzenia z ogniwami paliwowymi). | Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa oraz racjonalnego wykorzystania energii (efektywność energetyczna) w przypadku urządzeń spalających paliwa gazowe. |
61 | Proste zbiorniki ciśnieniowe | DYREKTYWA 2014/29/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku prostych zbiorników ciśnieniowych | Nowelizacja istniejących norm serii EN 286 i opracowanie nowych norm. | Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom. Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym. |
62 | Przyrządy do ważenia i pomiaru | Dyrektywa 2014/31/UE w sprawie wag nieautomatycznych Dyrektywa 2014/32/UE w sprawie przyrządów pomiarowych | Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie wag i przyrządów pomiarowych. | (i) Ochrona ludności przed nieprawidłowymi wynikami operacji ważenia za pomocą wag nieautomatycznych wykorzystywanych do niektórych kategorii zastosowań; (ii) wspieranie prawidłowych i identyfikowalnych przyrządów pomiarowych, które mogą być wykorzystywane do różnych zadań pomiarowych, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na codzienne życie ludzi na wiele sposobów. |
Zadania te są realizowane ze względów interesu publicznego, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony środowiska, ochrony konsumentów, nakładania podatków i ceł oraz uczciwego handlu. Mogą one wymagać stosowania przyrządów pomiarowych podlegających kontroli prawnej. | ||||
63 | Bezpieczne i wiarygodne systemy sztucznej inteligencji | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) oraz zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e4c43528-ccfc-11ea-adf7- 01aa75ed71a1/language-en | Ustanowienie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i użytkowania systemów sztucznej inteligencji w UE, uwzględniających wymogi dotyczące ich bezpieczeństwa i wiarygodności, w tym zarządzania ryzykiem, jakości danych, przejrzystości, nadzoru ze strony człowieka, dokładności, odporności i cyberbezpieczeństwa. | Zapewnienie, aby systemy sztucznej inteligencji mogły być bezpieczne i wiarygodne, były odpowiednio monitorowane w całym cyklu ich życia, respektowały podstawowe wartości i prawa człowieka uznawane w UE oraz wzmacniały europejską konkurencyjność. |
64 | Zamówienia publiczne | Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, art. 22 oraz COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danych | Opracowanie dokumentów normalizacyjnych na potrzeby cyklu życia elektronicznych zamówień publicznych typu koniec-koniec, aby zapewnić interoperacyjność transgraniczną i wspierać wspólne europejskie przestrzenie danych dla administracji publicznych. | Normy te mają na celu ułatwienie interoperacyjności między nabywcami i dostawcami zamówień publicznych, zwłaszcza na poziomie transgranicznym. Osiągnięcie interoperacyjności ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia jednolitego rynku w Europie. |
65 | Cyberbezpieczeństwo urządzeń radiowych | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych | Opracowanie nowych norm wspierających niektóre wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa dla określonych urządzeń radiowych. | Poprawa cyberbezpieczeństwa niektórych urządzeń radiowych. |
66 | E-fakturowanie | Dyrektywa 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego, art. 3 i decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1870 z dnia 16 października 2017 r. | Aktualizacja lub nowelizacja normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego, tak aby uwzględnić rozwój technologiczny i zapewnić pełną i stałą interoperacyjność fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. | Promowanie upowszechnienia fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych oraz uzupełnianie wysiłków na rzecz upowszechnienia elektronicznych zamówień publicznych. |
67 | Cyfrowe paszporty dla produktów i usług | Inicjatywa ustawodawcza dotycząca polityki zrównoważonych produktów | Opracowanie norm europejskich dotyczących wymogów związanych z wiarygodnością, bezpieczeństwem i przejrzystością cyfrowych paszportów dla produktów i usług. | Celem jest stworzenie podstaw umożliwiających zapewnienie wysokiej efektywności środowiskowej wszystkich produktów oraz, w miarę możliwości i w stosownych przypadkach, usług na rynku UE poprzez poprawę przepływu informacji za pomocą cyfrowych paszportów. |
68 | Kod QR dla płatności natychmiastowych w punkcie interakcji | COM(2020) 592 w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznych | Opracowanie normy kodu QR umożliwiającej inicjowanie i przyjmowanie płatności natychmiastowych (zarówno w obrębie jednego państwa członkowskiego, jak i transgranicznie) przy użyciu urządzenia elektronicznego (np. telefonu komórkowego) w różnych sytuacjach, takich jak fizyczne sklepy, handel elektroniczny, między osobami fizycznymi, między przedsiębiorstwami, między przedsiębiorstwami i konsumentami, faktury itp. | Wspieranie transgranicznej interoperacyjności rozwiązań w zakresie płatności natychmiastowych oraz tworzenia ogólnoeuropejskich rozwiązań w zakresie płatności natychmiastowych, a także ich upowszechnienia. |
69 | Normy wspierające infrastrukturę usług blockchain | Cyfrowa dekada Europy: cele cyfrowe na 2030 r. Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie | Opracowanie norm, które będą wspierać ogólne wdrożenie infrastruktury usług blockchain i technologii rozproszonego rejestru w całej UE. | Wspieranie europejskiej infrastruktury usług blockchain, która jest ekologiczna, bezpieczna, interoperacyjna w pełnej zgodności z wartościami UE i ramami prawnymi UE, zwiększając tym samym skuteczność i niezawodność transgranicznego i krajowego/lokalnego świadczenia usług publicznych oraz promując nowe modele biznesowe. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.