Zawiadomienie Komisji - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2022 r

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.66.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 lutego 2022 r.

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2022 r.
(2022/C 66/01)

Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej 1  Komisja musi przyjąć "roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej".

W niniejszym zawiadomieniu Komisji określono normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne, o które Komisja zamierza wystąpić w kontekście roku 2022, a także szczegółowe cele i polityki dotyczące tych norm i dokumentów (zob. załącznik).

Przedmiotowe działanie w zakresie normalizacji europejskiej stanowi element odpowiednich polityk UE. Wspiera ono wdrażanie polityki m.in. w następujących obszarach:

- dwojaka transformacja - ekologiczna i cyfrowa;

- jednolity rynek;

- jednolity rynek cyfrowy;

- jednolity rynek usług;

- program kosmiczny;

- rynki wewnętrzne energii ze źródeł odnawialnych i gazów ziemnych oraz wodoru;

- efektywność energetyczna i klimat; oraz

- handel międzynarodowy.

Normy wspierają politykę w tych obszarach w celu zapewnienia, aby produkty i usługi z UE były konkurencyjne w skali światowej i uwzględniały najbardziej aktualne wymogi pod względem bezpieczeństwa, ochrony, zdrowia i środowiska oraz osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju.

Komisja przyjmuje niniejsze zawiadomienie wraz z komunikatem w sprawie strategii normalizacji.

W komunikacie tym określono priorytety w zakresie normalizacji ("pilne potrzeby"). W obszarach tych istnieje pilna potrzeba opracowania norm i dokumentów normalizacyjnych, aby osiągnąć cele polityki UE w zakresie ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku. Niniejszy roczny program prac Unii obejmuje te priorytety w zakresie normalizacji, do których należą:

- przegląd istniejących norm w celu określenia potrzeby ich nowelizacji bądź też konieczności opracowania nowych norm, aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowej dekady Europy oraz wspierać odporność jednolitego rynku UE;

- produkcja szczepionek i leków przeciwko COVID-19;

- surowce krytyczne w kontekście baterii oraz zużytych baterii;

- odporność infrastruktury na zmianę klimatu oraz niskoemisyjna produkcja cementu;

- technologie wodorowe i ich komponenty;

- transport i składowanie wodoru;

- normy dotyczące certyfikacji układów scalonych pod względem bezpieczeństwa, autentyczności i niezawodności;

- inteligentne umowy dotyczące przestrzeni danych.

Oprócz pilnych potrzeb, które określono w komunikacie w sprawie strategii normalizacji, załącznik do niniejszego zawiadomienia zawiera wykaz działań na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych, które są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii.

W wymiarze międzynarodowym Komisja będzie kontynuować współpracę w zakresie normalizacji ze Stanami Zjednoczonymi na łonie grupy roboczej ds. norm technologicznych (Working Group 1 - Technology Standards) w ramach Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii oraz będzie współpracować w zakresie norm technicznych w ramach grupy G-7. Komisja wspiera również - w postaci kroczącego planu działania na rzecz normalizacji ICT - europejską wielostronną platformę ds. normalizacji ICT w jej pracach służących identyfikacji potrzeb w zakresie normalizacji 2 .

Komisja będzie również wspierać normalizację jako istotny element rozdziału dotyczącego barier technicznych w handlu w ramach każdej negocjowanej przez nią umowy o wolnym handlu.

ZAŁĄCZNIK

Pilne potrzeby w zakresie normalizacji określone w komunikacie w sprawie strategii normalizacji
Nr ref.TytułOdniesienieNormy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjneSzczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
1Przegląd istniejących norm w celu określenia potrzeby ich nowelizacji bądź też konieczności opracowania nowych norm, aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowej dekady Europy oraz wspierać odporność jednolitego rynku UEEuropejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final

Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie, COM(2021) 118 final

Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy, COM(2021) 350 final

Opracowanie metodyki, wstępnego przeglądu i próby istniejących standardów na potrzeby dokonania ich przeglądu w świetle celów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie i cyfrowej dekadzie Europy oraz w kontekście odpornego jednolitego rynku.Wkład w realizację celów Komisji Europejskiej, na przykład obniżenie do zera emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r. lub umożliwienie 75 % przedsiębiorstw w UE korzystania z narzędzi cyfrowych, takich jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja czy duże zbiory danych.
2Produkcja szczepionek i leków przeciwko COVID-19Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady, Wspólny front do walki z COVID-19

COM(2021) 35 final

Opracowanie norm europejskich w celu ustanowienia standardowego zestawu danych, które należy uwzględnić w formularzu zawierającym szczegółowe informacje na temat wyników testów na COVID-19. Zbadanie wykonalności ustanowienia norm dla produktów jednorazowego użytku potrzebnych do produkcji szczepionek i środków terapeutycznych w celu zwiększenia interoperacyjności kluczowych składników produkcyjnych i zminimalizowania ryzyka zakłóceń w produkcji w przypadku niedoborów tych materiałów.Zwiększenie produkcji i dostaw szczepionek i leków przeciw COVID-19 oraz informacji na ich temat.
3Surowce krytyczne w kontekście baterii oraz zużytych bateriiWniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylającego dyrektywę 2006/66/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 COM(2020) 798 final i 2020/0353(COD)Nowelizacja istniejących norm europejskich i opracowanie nowych norm dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii.

Nowelizacja dotyczyć będzie: materiałooszczędnego, wysokiej jakości recyklingu kluczowych strumieni odpadów (zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym paneli fotowoltaicznych), zużytych baterii, pojazdów wycofanych z eksploatacji i zużytych wiatraków oraz przygotowania ich do ponownego użycia.

Ogólnounijne wymogi jakościowe dotyczące surowców wtórnych.

Normy przyczynią się do waloryzacji surowców w odpadach poprzez recykling, np. baterii, oraz do ograniczenia potrzeb w zakresie nowych surowców w kluczowych zastosowaniach. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do wzmocnienia odporności UE poprzez ograniczenie ryzyka związanego dostawami surowców.
4Odporność infrastruktury na zmianę klimatu oraz niskoemisyjna produkcja cementuCOM(2021) 82 "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", pkt 2.3.2 oraz COM(2020) 662 "Fala renowacji na potrzeby Europy - ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia"Nowelizacja szerszego zbioru norm dotyczących aktywów (w tym innych niż infrastruktura), które są podatne na skutki zmiany klimatu, zgodnie z najnowszą wiedzą, w celu poprawy ich odporności na zmianę klimatu.

Opracowanie norm wspierających rozwiązania techniczne w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, aby ułatwić i przyspieszyć ich upowszechnienie w całej UE.

Poprawa odporności na zmianę klimatu zarówno istniejących zasobów infrastruktury, jak i nowych dużych projektów infrastrukturalnych.

Cement jest istotnym elementem sektora budowlanego, dlatego przeprowadzona zostanie ocena potencjału przekształcenia go w niskoemisyjny wyrób budowlany - w pełnej zgodności z zasadą neutralności pod względem technologicznym.

5Technologie wodorowe i ich komponentyWniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych energii ze źródeł odnawialnych i gazów ziemnych oraz wodoru (wersja przekształcona)

COM(2021) 804 final

Opracowanie europejskich norm jakości, technologii i bezpieczeństwa w celu wsparcia wdrażania jednolitego rynku wodoru.Poprawa dostępności punktów ładowania i ich konserwacji.
6Transport i składowanie wodoruWniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę (UE) 2018/2001 w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych

COM(2021) 557 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 347/2013

COM(2020) 824 final

Dyrektywa (UE) 2019/692 zmieniająca dyrektywę 2009/73/WE dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego

Rozporządzenie (UE) 2018/1999 w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu

Nowelizacja istniejących lub opracowanie nowych europejskich norm jakości i bezpieczeństwa gazu - istotnych dla wprowadzania gazu do sieci i dla innych zastosowań końcowych, a także dla jakości paliw opartych na wodorze.Umożliwienie i promowanie rozwoju metod transportu i składowania wodoru, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej sieci gazowych oraz unikaniu niezamierzonych barier.
7Normy dotyczące certyfikacji układów scalonych pod względem bezpieczeństwa, autentyczności i niezawodnościCyfrowa dekada Europy: cele cyfrowe na 2030 r.

Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie

Opracowanie norm wspierających certyfikację układów scalonych, aby zapewnić ich bezpieczeństwo, autentyczność i niezawodność.Zapewnienie wymogów dotyczących zaufania i cyberbezpieczeństwa dla przyszłych inteligentnych urządzeń, systemów i platform łączności, które będą musiały opierać się na zaawansowanej elektronice i będą w dużej mierze zależeć od cech technologii bazowej.

Normy będą wspierać certyfikację tych układów scalonych w odniesieniu do zaufania i bezpieczeństwa i będą obejmować łańcuch wartości aż do integracji z produktami końcowymi.

8Inteligentne umowy dotyczące przestrzeni danychAkt w sprawie danych (w tym przegląd dyrektywy 96/9/WE w sprawie ochrony prawnej baz danych)

Rozporządzenie ustanawiające ramy wykorzystywania danych w UE

Zob. opublikowane inicjatywy pod adresem: https:// ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your- say/initiatives/13045-Akt-w-sprawie-danych-oraz- zmienione-przepisy-dotyczace-ochrony-prawnej- baz-danych_pl

Opracowanie norm spełniających pewne zasadnicze wymogi dotyczące inteligentnych umów, jak określono w przyszłym akcie w sprawie danych.

Należy domniemywać, że inteligentna umowa zgodna z normą spełnia zasadnicze wymogi.

Zapewnienie, aby inteligentne umowy wykorzystywane do wymiany danych były wiarygodne i interoperacyjne, tak aby mogły być wykorzystywane do wspierania wymiany i łączenia danych.

W Europie dane nie są skoncentrowane na dużych platformach technologicznych, lecz nadal są rozpowszechniane w wielu miejscach. W ramach swojej strategii w zakresie danych UE pomaga przedsiębiorstwom w łączeniu danych na potrzeby np. szkolenia algorytmów uczenia maszynowego i aplikacji w dziedzinie opieki zdrowotnej, transportu i energetyki.

Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych, o ile działania te są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii
Nr ref.TytułOdniesienieNormy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjneSzczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
9Zaawansowane usługi produkcyjneDyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca usług na rynku wewnętrznym w odniesieniu do odpowiedniego prawodawstwa sektorowego i COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danychOpracowanie norm europejskich w celu wsparcia świadczenia usług i danych dotyczących robotów, zarządzania przemysłowym łańcuchem dostaw i konserwacji predykcyjnej maszyn sieciowych.Poprawa świadczenia usług transgranicznych na jednolitym rynku i wspieranie przejrzystości transakcji w łańcuchu dostaw.
10Usługi budowlaneDyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca usług na rynku wewnętrznymOpracowanie norm europejskich w celu wsparcia świadczenia usług transgranicznych w budownictwie, np. usług architektonicznych i inżynieryjnych, a także usług związanych z efektywnością energetyczną budynków.Poprawa świadczenia usług transgranicznych na jednolitym rynku.
11Usługi pocztoweDyrektywa 97/67/WE w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług; dyrektywa 2002/39/WE w odniesieniu do dalszego otwarcia na konkurencję wspólnotowych usług pocztowych; dyrektywa 2008/6/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz rozporządzenie (UE) 2018/644 w sprawie transgranicznych usług doręczania paczekNowelizacja istniejących lub opracowanie nowych norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych w takich obszarach jak jakość usług i cyfryzacja.Poprawa jakości usług i wspieranie interoperacyjności między sieciami krajowymi oraz skutecznej usługi powszechnej w ramach jednolitego rynku.
12Wymogi dostępności produktów i usług, w tym ICTDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług oraz dyrektywa (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznegoOpracowanie norm dotyczących wymogów dostępności produktów określonych w załączniku I do dyrektywy (UE) 2019/882, takich jak:

- wymogi dotyczące udzielania informacji;

- projektowanie interfejsu użytkownika i uwzględniające potrzebę funkcjonalności; usługi wsparcia; opakowanie produktu;

- instrukcje dotyczące instalacji, konserwacji, przechowywania i usuwania produktu;

- zapewnienie dostępności produktów wykorzystywanych do świadczenia usługi;

Ułatwianie osobom

z niepełnosprawnościami korzystania z produktów i usług ICT - takich jak terminale samoobsługowe, aplikacje, strony internetowe/platformy, usługi online i komunikacja online ze służbami ratunkowymi oraz z innych usług wchodzących w zakres dyrektywy.

- ułatwienie korzystania z tych usług osobom z niepełnosprawnościami: udzielanie informacji na temat funkcjonowania usługi, świadczenie usług, które są optymalne dla osób z niepełnosprawnościami oraz określanie kryteriów funkcjonalnych w tym zakresie.

Opracowanie zharmonizowanych norm dotyczących usług objętych zakresem dyrektywy oraz miejsc świadczenia tych usług.

13Zarządzanie ruchem kosmicznym i wprowadzanie na rynek danych pozyskanych w przestrzeni kosmicznejRozporządzenie (UE) 2021/696 ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu KosmicznegoOpracowanie europejskich norm zarządzania ruchem kosmicznym.

Opracowanie europejskich norm wspierających wykorzystanie przez użytkowników i rynek danych i usług kosmicznych oferowanych w ramach unijnego programu kosmicznego (Galileo, EGNOS, Copernicus, SSA, GOVSATCOM).

W celu:

(1) ograniczenia obecnego i przyszłego ryzyka operacyjnego oraz w celu ochrony europejskiej infrastruktury kosmicznej;

(2) zwiększenia wykorzystania przez użytkowników i rynek danych i usług kosmicznych poprzez ułatwienie ich integracji w różnych sektorach.

Obejmują one: samochody autonomiczne i podłączone do sieci, koleje, lotnictwo, bezzałogowe statki powietrzne, specjalistyczny sprzęt użytkownika.

14Jakość powietrza - skuteczność opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrzaArt. 6 i 7 oraz załącznik I do dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrzaOpracowanie zatwierdzonej normy lub zatwierdzonych norm badań w celu oceny działania opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza.

Norma posłuży do oceny, czy systemy oparte na czujnikach są zgodne z celami w zakresie jakości danych określonymi w dyrektywie 2008/50/WE.

Poprawa ocen jakości powietrza przez ocenę stopnia, w jakim systemy oparte na czujnikach spełniają cele dotyczące jakości danych określone w dyrektywie 2008/50/WE.

Norma (normy) pozwoli(-ą) również na szersze stosowanie tej metody monitorowania, a tym samym na lepszą ocenę jakości powietrza.

15Jakość powietrza atmosferycznego - oceny oparte na modelowaniuArt. 6 i 7 oraz załącznik I do dyrektywy 2008/50/WEOpracowanie norm zapewniających obiektywną, wiarygodną i porównywalną ocenę jakości powietrza opartą na modelowaniu oraz o jakości wystarczającej do generowania wiarygodnych informacji na temat stężeń zanieczyszczeń powietrza w powietrzu.Zapewnienie, aby zebrane informacje na temat zanieczyszczenia powietrza były wystarczająco reprezentatywne i porównywalne w całej UE.
16Jakość powietrza - metody pomiaru na potrzeby monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzuArt. 4 ust. 1, 8 i 13 oraz załącznik V do dyrektywy 2004/107/WE w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzuOpracowanie norm dla referencyjnych metod pomiaru stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu.Zadbanie o to, by analiza wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu była wystarczająco dokładna, wiarygodna i porównywalna w całej UE.
17Emisje przemysłoweDyrektywa 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)Opracowanie norm europejskich w celu zapewnienia pobierania próbek i analizy odpowiednich substancji zanieczyszczających oraz pomiarów parametrów procesu, a także zapewnienie jakości zautomatyzowanych systemów pomiarowych i referencyjnych metod pomiarowych w celu kalibracji tych systemów.Ograniczenie - a w miarę możliwości wyeliminowanie - zanieczyszczenia powstałego w wyniku działalności przemysłowej.
18Sortowane odpady z tworzyw sztucznych i tworzywa sztuczne pochodzące z recyklinguDziałania określone w załączniku I do Europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym, COM(2018) 28 Działania zwiększające ilość materiału pochodzącego z recyklingu: opracowanie norm jakości dla sortowanych odpadów z tworzyw sztucznych i tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu we współpracy z Europejskim Komitetem NormalizacyjnymOpracowanie nowych norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych oraz nowelizacja istniejących norm europejskich w celu rozwiązania kwestii proceduralnych i infrastrukturalnych związanych z recyklingiem tworzyw sztucznych - w celu wspierania jakości łańcucha wartości recyklingu tworzyw sztucznych.

Normy te powinny określać wymogi dotyczące możliwości recyklingu produktów z tworzyw sztucznych, jakości sortowanych odpadów z tworzyw sztucznych oraz jakości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, z uwzględnieniem ich zamierzonego zastosowania w produktach po recyklingu.

Oferowanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, które zaspokajają potrzeby marek produktów i producentów w celu zapewnienia niezawodnej i dużej ilości materiałów o stałych specyfikacjach jakościowych.
19Materiały mające kontakt z wodą pitnąDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (wersja przekształcona)Opracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do analitycznych metod określania substancji migrujących z materiałów oraz metod badania materiałów końcowych mających kontakt z wodą pitną.Ochrona jakości wody pitnej i zdrowia publicznego.

Materiały mające kontakt z wodą pitną mogą mieć wpływ na jej jakość (np. poprzez wyciekanie substancji).

Należy opracować metody analityczne i badawcze w celu zapewnienia bezpieczeństwa materiałów końcowych mających kontakt z wodą pitną.

20Oczyszczanie ściekówDyrektywa Rady dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych (91/271/EWG) i rozporządzenie (UE) nr 305/2011 ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 568/2014, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 574/2014 i rozporządzeniem (UE) 2019/1020Zmiana istniejącej normy EN 12566: Małe oczyszczalnie ścieków dla obliczeniowej liczby mieszkańców (OLM) do 50, w siedmiu częściach.Poprawa ochrony środowiska i zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia.
21Naturalne czynniki chłodniczeRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006Opracowanie nowej normy dotyczącej wymogów i procesu analizy ryzyka w odniesieniu do systemów chłodniczych wyposażonych w łatwopalne czynniki chłodnicze, które są wykorzystywane w transporcie drogowym towarów wrażliwych na temperaturę.

Zmiana norm EN 378-1, EN 378-2 i EN 378-3 oraz stworzenie całkowicie nowej części 5 dotyczącej klasyfikacji bezpieczeństwa i informacji dotyczących czynników chłodniczych.

Zapewnienie łatwiejszego i szerszego upowszechnienia naturalnych czynników chłodniczych w sektorze RAC, co zmniejszyłoby wpływ takich urządzeń na środowisko.

Pośrednio może to zwiększyć konkurencyjność unijnych przedsiębiorstw w tym sektorze.

22Produkty nawozoweRozporządzenie (UE) 2019/1009 ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE oraz decyzja wykonawcza Komisji C(2020) 612 w sprawie wniosku o normalizację skierowanego do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego w odniesieniu do produktów nawozowych UE na potrzeby rozporządzenia (UE) 2019/1009Opracowanie nowych norm europejskich, aktualizacja istniejących dokumentów normalizacyjnych i dostosowanie programu prac Komisji wdrażającego decyzję C(2020) 612 w celu terminowego zapewnienia najnowocześniejszych norm.Udostępnianie nawozów na jednolitym rynku i ustanowienie jednolitych warunków udostępniania nawozów z materiałów pochodzących z recyklingu lub materiałów organicznych na całym jednolitym rynku.
23Bezpieczeństwo żywności - żywienie zwierzątRozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślinOpracowanie nowych norm europejskich w odniesieniu do metod analitycznych w dziedzinie żywienia zwierząt w odniesieniu do:

- zakazanych dodatków;

- zanieczyszczeń (metale, toksyny roślinne, miko- toksyny);

- dozwolonych dodatków;

- radioaktywności;

- materiałów opakowaniowych.

Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa pasz i żywności.
24Bezpieczeństwo żywności - zanieczyszczenia w żywnościRozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślinOpracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do substancji zanieczyszczających procesy chemiczne (takich jak akryloamid, nadchloran, furany, 3-monochloropropan diol i estry glicydowe) w żywności.Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
25Bezpieczeństwo żywności - metale w żywnościRozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślinOpracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do metali (takich jak nikiel, chrom VI) w żywności.Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
26Bezpieczeństwo żywności - mikotoksyny i toksyny roślinne w żywnościRozporządzenie (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślinOpracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod analitycznych w dziedzinie prawodawstwa dotyczącego bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do mikotoksyn i toksyn roślinnych w żywności.Ustanowienie znormalizowanych metod analizy ma ogromne znaczenie dla zagwarantowania (i) jednolitego stosowania i kontroli prawodawstwa europejskiego we wszystkich państwach członkowskich UE oraz (ii) wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
27Ochrona statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazemDyrektywa 2014/90/UE w sprawie wyposażenia morskiegoOpracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej badania stałych proszkowych i podobnych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem.Poprawa bezpieczeństwa morskiego.

Międzynarodowa Organizacja Morska dokonuje przeglądu swoich wytycznych dotyczących zatwierdzania stałych proszkowych instalacji gaśniczych w celu ochrony statków przewożących skroplone gazy luzem.

Jak dotąd nie istnieje jednak żadna zatwierdzona norma badania dotycząca próby ogniowej w odniesieniu do pożaru strumieniowego/półki kablowej. Opracowanie takiej normy, w ścisłej koordynacji z ISO, powinno poprawić bezpieczeństwo na morzu nie tylko tankowców, ale również statków pasażerskich o napędzie gazowym.

28Dane dotyczące klimatuKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego i Komitetu Regionów "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", COM(2021) 82 final i COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danychOpracowanie norm gwarantujących, że dane pochodzące zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego będą rejestrowane, gromadzone i udostępniane w sposób kompleksowy i jednolity.Zwiększenie dokładności oceny ryzyka związanego z klimatem poprzez dostarczanie danych ilościowych dotyczących strat spowodowanych klęskami żywiołowymi.
29Dynamiczna ocena cyklu życia w celu oszacowania pochłaniania dwutlenku węgla w wyrobach budowlanychCOM(2021) 572 Strategia leśna UE, sekcja 2.1. oraz COM(2021) 800 Zrównoważony obieg węgla, sekcja 3.1.Opracowanie znormalizowanych ram dynamicznej oceny cyklu życia w celu dokładniejszego uwzględnienia pochłaniania dwutlenku węgla związanego ze składowaniem dwutlenku węgla w wyrobach budowlanych.Głównym celem jest lepsze odzwierciedlenie postępów poczynionych w dynamicznej ocenie cyklu życia w celu uwzględnienia składowania dwutlenku węgla w normach dotyczących wyrobów budowlanych, głównie przy stosowaniu współczynników charakterystyki uzależnionych od czasu, stosowanych do dynamicznej analizy zbioru wejść i wyjść.
30Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne komputerówRozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla komputerów i serwerówNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla komputerów i serwerów za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych, uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy.Zmniejszenie zużycia energii przez komputery i serwery.
31Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń do gotowaniaRozporządzenie Komisji (UE) nr 66/2014 z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennychNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń do gotowania.Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia do gotowania.
32Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne wyświetlaczy elektronicznychRozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2013 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego wyświetlaczy elektronicznychNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla wyświetlaczy elektronicznych obejmujących funkcję kodowania o wysokim zakresie dynamicznym (HDR) i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub Hd), ustanowienie specjalnej metody badania zachowania ABC oraz dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych.Zmniejszenie zużycia energii przez wyświetlacze elektroniczne (telewizory, monitory), obejmujące funkcję HDR i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub HD), poprzez ustanowienie specjalnej metody badania ABC i dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych.
33Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne źródeł światłaRozporządzenie Komisji (UE) 2019/2020 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2015 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego źródeł światłaNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm obejmujących procedury i metody pomiaru wymaganych parametrów w odniesieniu do:

- lamp fluorescencyjnych i wysokoprężnych lamp wyładowczych;

- stateczników zdolnych do zasilania takich lamp;

- opraw oświetleniowych zdolnych do zasilania takich lamp;

- opraw oświetleniowych do oświetlenia biur; opraw oświetleniowych do oświetlenia ulicznego.

Zmniejszenie zużycia energii przez źródła światła, mające przynieść szacunkowo 41,9 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r.
34Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne miejscowych ogrzewaczy pomieszczeńRozporządzenie Komisji (UE) 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej miejscowych ogrzewaczy pomieszczeńNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń.Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na środowisko.
35Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń chłodniczychRozporządzenie Komisji (UE) 2019/2019 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 643/2009- Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń chłodniczych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze, mające przynieść szacunkowo 10 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r.
36Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniejRozporządzenie Komisji (UE) 2019/2024 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej na podstawie dyrektywy 2009/125/WE oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2018 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniejNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń chłodniczych z funkcją sprzedaży bezpośredniej, obejmujących metody i obliczenia do pomiaru wymaganych parametrów.Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia chłodnicze z funkcją sprzedaży bezpośredniej, mające przynieść szacunkowo 48 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r.
37Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne odkurzaczyRozporządzenie Komisji (UE) nr 666/2013 z dnia 8 lipca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla odkurzaczyNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących odkurzaczy w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Zmniejszenie zużycia energii przez odkurzacze w fazie ich użytkowania.
38Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne ogrzewaczy pomieszczeńRozporządzenie Komisji (UE) nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 811/2013 w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczneNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Standaryzacja wymogów dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w całej UE.

Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów.

39Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne podgrzewaczy wodyRozporządzenie Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 812/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczneNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Standaryzacja wymogów dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do podgrzewaczy wody oraz wymogów dotyczących strat stojących przez zasobniki ciepłej wody użytkowej w całej UE.

Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów.

40Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne smartfonów i tabletówRozporządzenie Komisji PLAN/2020/9213 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla smartfonów i tabletów oraz rozporządzenie delegowane Komisji PLAN/2020/9217 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego smartfonów i tabletówOpracowanie nowych norm dla smartfonów i tabletów w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Ograniczenie wpływu na środowisko związanego ze smartfonami i tabletami.
41Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki, systemy)Rozporządzenie Komisji PLAN/2020/7002 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki i systemy) oraz rozporządzenie delegowane Komisji PLAN/2020/7007 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów)Opracowanie nowych norm dla produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów) w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Zmniejszenie wpływu produktów fotowoltaicznych na środowisko (modułów, falowników i systemów).
42Ekoprojekt klimatyzatorów typu powietrze-powietrze i pomp ciepłaRozporządzenie Komisji (UE) nr 206/2012 z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/We w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r.Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla klimatyzatorów typu powietrze- powietrze i pomp ciepła za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy.Zmniejszenie zużycia energii przez klimatyzatory typu powietrze-powietrze i pompy ciepła w fazie użytkowania, a także ich poziomu mocy akustycznej.
43Ekoprojekt silników elektrycznychRozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/We, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009Nowelizacja istniejących norm wraz z następującymi elementami:

1) określenie wymogów w zakresie efektywnego gospodarowania zasobami, w tym identyfikacji i ponownego wykorzystania metali ziem rzadkich w silnikach z magnesami trwałymi;

2) poziom dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji;

3) metoda i klasy energetyczne dla silników o napięciu znamionowym powyżej 1 000 V;

4) kombinacje silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe);

5) objęcie zakresem innych typów silników, w tym silników z magnesami trwałymi.

Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii przez silniki elektryczne.

Celem jest zmniejszenie wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.

44Ekoprojekt elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowychProjekt wniosku dotyczącego ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE).../... ustanawiającego wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 - PLAN/2016/444Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych.Zmniejszenie zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci.
45Ekoprojekt zasilaczy zewnętrznychRozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących zasilaczy zewnętrznych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe.Głównym celem jest standaryzacja zużycia energii przez zasilacze zewnętrzne, co przyczyni się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.
46Ekoprojekt wentylatorów przemysłowychRozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 666/2013 z dnia 8 lipca 2013 r. i rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r.Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm, aby umożliwić podejście oparte na rozszerzonych produktach, w szczególności poprzez określenie wystarczającej liczby punktów operacyjnych oraz metody interpolacji/obliczania lub krzywej charakterystycznej.

Uzupełnienie bezpośrednich metod pomiarowych odpowiednimi metodami obliczeniowymi/ interpolacji i określenie ich ważności.

Metody dla wentylatorów wirnikowych i dużych wentylatorów przenośnych oraz dla dużych wentylatorów, np. przez ekstrapolację z modeli skalowanych.

Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych służących do pomiaru zużycia energii przez wentylatory przemysłowe.

Celem jest zmniejszenie wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienie się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.

47Ekoprojekt napędów o zmiennej prędkości obrotowejRozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009Nowelizacja istniejących norm wraz z następującymi elementami:

1) straty układu bezpośrednio związane z układami bezstopniowej regulacji obrotów, w szczególności straty wywołane w górę w sieci, gdy prąd wejściowy nie jest sinusoidalny, oraz straty harmoniczne wywołane w dół w silniku;

Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych służących do pomiaru zużycia/strat energii przez układy bezstopniowej regulacji obrotów.

W celu zmniejszenia wskaźników strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.

2) poziom dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji;

3) w stosownych przypadkach dodanie klas energetycznych sprzyjających bardziej wydajnym napędom;

4) ustanowienie wymogów dla kombinacji silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe);

5) dodanie innych rodzajów układów bezstopniowej regulacji obrotów.

48Interoperacyjność systemu koleiDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) oraz COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danychAktualizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących (w szczególności, ale nie tylko):

- transportu towarowego w odniesieniu do ogólnych aspektów logistycznego łańcucha wartości;

- systemów łączności pociąg-ziemia;

- cyfryzacji i automatyzacji, multimodalności i mobilności jako usługi;

- cyberbezpieczeństwa;

- Europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym oraz automatycznej eksploatacji pociągów na podstawie 5G;

- cyfrowych sprzęgów samoczynnych do wagonów towarowych oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu intermodalnego i kombinowanego;

- wirtualnej certyfikacji;

- obsługi technicznej opartej na warunkach;

- wykorzystania nowych materiałów i paliw alternatywnych.

Wsparcie specyfikacji technicznych dotyczących interoperacyjności i architektury systemu kolei, w tym cyfryzacji (służącej sprawnemu ruchowi pociągów oraz przynoszącej korzyści użytkownikom), automatyzacji i cyberbezpieczeństwa.
Rozważenie połączenia danych z europejskimi danymi dotyczącymi mobilności poprzez łączenie i udostępnianie danych z istniejących i przyszłych baz danych dotyczących transportu i mobilności.
49Wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitroRozporządzenie (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych

Rozporządzenie (UE) 2017/746 w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących projektowania i produkcji:

- wyrobów medycznych objętych rozporządzeniem (UE) 2017/745;

- wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro objętych rozporządzeniem (UE) 2017/746.

Normy te będą miały zastosowanie do projektowania i produkcji, zarządzania ryzykiem oraz obowiązków podmiotów gospodarczych i sponsorów, w tym dotyczących:

- systemów zarządzania jakością;

- zarządzania ryzykiem;

- badań klinicznych i badań działania;

- oceny klinicznej;

- dowodów klinicznych.

Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku w odniesieniu do wyrobów medycznych przez ustanowienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa dla wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro.

Powinny one uwzględniać wspólne problemy bezpieczeństwa w odniesieniu do takich produktów, zapewniając w ten sposób wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników i innych osób.

50Bezpieczna eksploatacja systemów bezzałogowych statków powietrznychRozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1058 z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/945 w odniesieniu do wprowadzenia dwóch nowych klas systemów bezzałogowych statków powietrznychOpracowanie nowych norm europejskich w celu uwzględnienia wymogów odnoszących się do zagrożeń związanych z eksploatacją systemów bezzałogowych statków powietrznych.Zapewnienie, aby systemy bezzałogowych statków powietrznych działały bezpiecznie i przy niskim ryzyku, tak aby nie musiały podlegać standardowym procedurom zgodności z wymogami lotniczymi.
Dotyczą one szczególnych cech i funkcji niezbędnych do ograniczenia ryzyka związanego z bezpieczeństwem lotu, prywatnością i ochroną danych osobowych, bezpieczeństwem lub środowiskiem.
51Bezpieczeństwo zabawekDyrektywa 2009/48/WE w sprawie bezpieczeństwa zabawekOpracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wsparcia najnowocześniejszych technologii w zakresie bezpieczeństwa zabawek i chemikaliów w zabawkach.Uwzględnienie kwestii postępu technologicznego na rynku zabawek, który spowodował problemy związane z bezpieczeństwem i wzbudził większe obawy konsumentów.
52Wymogi bezpieczeństwa w odniesieniu do niektórych produktów dla dzieciDyrektywa 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktówOpracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w celu zapewnienia bezpieczeństwa niektórych produktów dla dzieci (z wyłączeniem zabawek), odzwierciedlających najnowocześniejsze osiągnięcia.Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów poprzez wzmocnienie bezpieczeństwa produktów dla dzieci, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych oraz wymogów prawodawstwa.
53Systemy ochronne w przestrzeniach zagrożonych wybuchemDyrektywa 2014/34/UE w sprawie urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (ATEX)Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w celu zapewnienia zdrowia oraz bezpieczeństwa urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Wymogi te określono w załączniku II do dyrektywy 2014/34/UE.Zapewnienie, aby maszyny i inne urządzenia z własnym potencjalnym źródłem zapłonu, przeznaczone do zainstalowania w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, były wystarczająco chronione przed ryzykiem wybuchu. Ewentualnie, w przypadku braku takiej możliwości, zapewnienie, by ewentualny wybuch był wystarczająco złagodzony.
54Wyroby pirotechniczneDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wytwarzania na rynku wyrobów pirotechnicznych (wersja przekształcona)Prace normalizacyjne mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych: aktualizacja obecnych norm dotyczących wyrobów pirotechnicznych w celu odzwierciedlenia wymogów zawartych w obowiązującej dyrektywie 2013/29/UE oraz najnowszych osiągnięć technologicznych.Zwiększenie bezpieczeństwa wyrobów pirotechnicznych i jakości ocen zgodności tych wyrobów - poprzez dostosowanie istniejących norm w tej dziedzinie do obecnych wymogów prawnych i wymogów bezpieczeństwa, a także do najnowszych osiągnięć technologicznych.
55Urządzenia kolei linowychRozporządzenie (UE) 2016/424 w sprawie urządzeń kolei linowychOpracowanie lub nowelizacja norm w celu zapewnienia szczegółowych specyfikacji technicznych dotyczących (i) projektowania i budowy urządzeń kolei linowych, ich infrastruktury, podzespołów i elementów systemu bezpieczeństwa oraz (ii) eksploatacji urządzeń kolei linowych.Poprawa bezpieczeństwa urządzeń kolei linowych.
56Wyroby budowlaneRozporządzenie (UE) nr 305/2011 w sprawie wyrobów budowlanych i COM(2020) 662 "Fala renowacji na potrzeby Europy - ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia"Opracowanie nowych europejskich norm dotyczących metod i kryteriów oceny wyrobów budowlanych, w szczególności tych wspierających renowację budynków, które mają być stosowane jako standardowe specyfikacje techniczne na mocy rozporządzenia (UE) nr 305/2011.Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku wyrobów budowlanych oraz ekologizacja budynków.
57Dźwigi i elementy bezpieczeństwa do dźwigówDyrektywa 2014/33/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów, decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/76 i decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1220Opracowanie nowych norm europejskich, aktualizacja istniejących dokumentów normalizacyjnych i dostosowanie programu prac Komisji wdrażającego decyzję (UE) 2021/76 i decyzję (UE) 2021/1220 w celu terminowego dostarczenia najnowocześniejszych norm.Zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa oraz, w stosownych przypadkach, bezpieczeństwa własności, a także zagwarantowanie uczciwej konkurencji na rynku UE.
58Pokładowe urządzenia ważąceRozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1213 z dnia 12 lipca 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy zapewniające jednolite warunki wdrażania interoperacyjności i zgodności pokładowych urządzeń ważącychOpracowanie normy dotyczącej przekazywania informacji na pokładowych urządzeniach ważących między ciężarówką a przyczepą za pośrednictwem współpracujących inteligentnych systemów transportowych.

Nowa norma musi rozwijać warstwę aplikacyjną komunikacji między różnymi pojazdami w zespole pojazdów ciężarowych, w oparciu o połączenie bezprzewodowe między stacjami współpracujących inteligentnych systemów transportowych w pojeździe silnikowym a stacjami w przyczepach lub naczepach, zgodnie z normami EN 302 663, EN 302 636-4-1 i EN 302 636-5.

Wspieranie znormalizowanej metody kontroli pojazdów lub zespołów pojazdów, które mogą być przeciążone, aby zapobiec nadmiernym szkodom na drogach i zapewnić możliwość manewrowania.
59Urządzenia ciśnienioweDyrektywa 2014/68/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń ciśnieniowychNowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla urządzeń lub zespołów ciśnieniowych.Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom. Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym.
60Urządzenia gazoweRozporządzenie (UE) 2016/426 w sprawie urządzeń spalających paliwa gazoweOpracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie urządzeń spalających paliwa gazowe.

Prace będą odpowiedzią na następujące kwestie:

- zmiany wprowadzone w zasadniczych wymaganiach;

- rozwój sytuacji w zakresie paliw gazowych ze źródeł odnawialnych;

- przewidywany wzrost wykorzystania wodoru;

- dostępne nowe technologie (np. urządzenia z ogniwami paliwowymi).

Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa oraz racjonalnego wykorzystania energii (efektywność energetyczna) w przypadku urządzeń spalających paliwa gazowe.
61Proste zbiorniki ciśnienioweDYREKTYWA 2014/29/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku prostych zbiorników ciśnieniowychNowelizacja istniejących norm serii EN 286 i opracowanie nowych norm.Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom. Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym.
62Przyrządy do ważenia i pomiaruDyrektywa 2014/31/UE w sprawie wag nieautomatycznych

Dyrektywa 2014/32/UE w sprawie przyrządów pomiarowych

Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie wag i przyrządów pomiarowych.(i) Ochrona ludności przed nieprawidłowymi wynikami operacji ważenia za pomocą wag nieautomatycznych wykorzystywanych do niektórych kategorii zastosowań;

(ii) wspieranie prawidłowych i identyfikowalnych przyrządów pomiarowych, które mogą być wykorzystywane do różnych zadań pomiarowych, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na codzienne życie ludzi na wiele sposobów.

Zadania te są realizowane ze względów interesu publicznego, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony środowiska, ochrony konsumentów, nakładania podatków i ceł oraz uczciwego handlu.

Mogą one wymagać stosowania przyrządów pomiarowych podlegających kontroli prawnej.

63Bezpieczne i wiarygodne systemy sztucznej inteligencjiWniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) oraz zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii

https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e4c43528-ccfc-11ea-adf7- 01aa75ed71a1/language-en

Ustanowienie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i użytkowania systemów sztucznej inteligencji w UE, uwzględniających wymogi dotyczące ich bezpieczeństwa i wiarygodności, w tym zarządzania ryzykiem, jakości danych, przejrzystości, nadzoru ze strony człowieka, dokładności, odporności i cyberbezpieczeństwa.Zapewnienie, aby systemy sztucznej inteligencji mogły być bezpieczne i wiarygodne, były odpowiednio monitorowane w całym cyklu ich życia, respektowały podstawowe wartości i prawa człowieka uznawane w UE oraz wzmacniały europejską konkurencyjność.
64Zamówienia publiczneDyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, art. 22 oraz COM(2020) 66 Europejska strategia w zakresie danychOpracowanie dokumentów normalizacyjnych na potrzeby cyklu życia elektronicznych zamówień publicznych typu koniec-koniec, aby zapewnić interoperacyjność transgraniczną i wspierać wspólne europejskie przestrzenie danych dla administracji publicznych.Normy te mają na celu ułatwienie interoperacyjności między nabywcami i dostawcami zamówień publicznych, zwłaszcza na poziomie transgranicznym.

Osiągnięcie interoperacyjności ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia jednolitego rynku w Europie.

65Cyberbezpieczeństwo urządzeń radiowychDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowychOpracowanie nowych norm wspierających niektóre wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa dla określonych urządzeń radiowych.Poprawa cyberbezpieczeństwa niektórych urządzeń radiowych.
66E-fakturowanieDyrektywa 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego, art. 3 i decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/1870 z dnia 16 października 2017 r.Aktualizacja lub nowelizacja normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego, tak aby uwzględnić rozwój technologiczny i zapewnić pełną i stałą interoperacyjność fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.Promowanie upowszechnienia fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych oraz uzupełnianie wysiłków na rzecz upowszechnienia elektronicznych zamówień publicznych.
67Cyfrowe paszporty dla produktów i usługInicjatywa ustawodawcza dotycząca polityki zrównoważonych produktówOpracowanie norm europejskich dotyczących wymogów związanych z wiarygodnością, bezpieczeństwem i przejrzystością cyfrowych paszportów dla produktów i usług.Celem jest stworzenie podstaw umożliwiających zapewnienie wysokiej efektywności środowiskowej wszystkich produktów oraz, w miarę możliwości i w stosownych przypadkach, usług na rynku UE poprzez poprawę przepływu informacji za pomocą cyfrowych paszportów.
68Kod QR dla płatności natychmiastowych w punkcie interakcjiCOM(2020) 592 w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznychOpracowanie normy kodu QR umożliwiającej inicjowanie i przyjmowanie płatności natychmiastowych (zarówno w obrębie jednego państwa członkowskiego, jak i transgranicznie) przy użyciu urządzenia elektronicznego (np. telefonu komórkowego) w różnych sytuacjach, takich jak fizyczne sklepy, handel elektroniczny, między osobami fizycznymi, między przedsiębiorstwami, między przedsiębiorstwami i konsumentami, faktury itp.Wspieranie transgranicznej interoperacyjności rozwiązań w zakresie płatności natychmiastowych oraz tworzenia ogólnoeuropejskich rozwiązań w zakresie płatności natychmiastowych, a także ich upowszechnienia.
69Normy wspierające infrastrukturę usług blockchainCyfrowa dekada Europy: cele cyfrowe na 2030 r.

Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie

Opracowanie norm, które będą wspierać ogólne wdrożenie infrastruktury usług blockchain i technologii rozproszonego rejestru w całej UE.Wspieranie europejskiej infrastruktury usług blockchain, która jest ekologiczna, bezpieczna, interoperacyjna w pełnej zgodności z wartościami UE i ramami prawnymi UE, zwiększając tym samym skuteczność i niezawodność transgranicznego i krajowego/lokalnego świadczenia usług publicznych oraz promując nowe modele biznesowe.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.