Decyzja wykonawcza 2014/465/UE w sprawie zatwierdzenia wysokosprawnego alternatora DENSO jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 oraz zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2013/341/UE
Dz.U.UE.L.2014.210.17
Akt utracił mocDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 16 lipca 2014 r.
w sprawie zatwierdzenia wysokosprawnego alternatora DENSO jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 oraz zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2013/341/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 31 października 2013 r. dostawca DENSO Corporation ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie wysokosprawnego alternatora DENSO ("DENSO Efficient Alternator") jako technologii innowacyjnej. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Komisja stwierdziła, że w pierwotnym wniosku brakuje określonych istotnych informacji i zwróciła się do wnioskodawcy o ich uzupełnienie. Wnioskodawca dostarczył te informacje w dniu 30 stycznia 2014 r. Ustalono, że wniosek jest kompletny, a okres przeznaczony na ocenę Komisji rozpoczął się w dniu następującym po terminie urzędowego otrzymania wniosku, tj. w dniu 31 stycznia 2014 r.
(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 (wytycznymi technicznymi) 3 .
(3) Wniosek odnosi się do wysokosprawnego alternatora DENSO na potrzeby klas prądu 150A, 180A i 210A. Sprawność alternatora, ustalona zgodnie z podejściem VDA opisanym w pkt 5.1.2 załącznika I do wytycznych technicznych, wynosi co najmniej 77 %. We wspomnianym podejściuuwzględnia się metodykę badań określoną w normie międzynarodowej ISO 8854:2012 4 . Alternator wnioskodawcy posiada zwiększoną sprawność w porównaniu z alternatorem bazowym dzięki zmniejszeniu trzech następujących strat: strat związanych z procesem prostowania poprzez optymalizację procesu prostowania dzięki zastosowaniu modułu "MOSFET", tj. zastosowaniu tranzystora polowego typu metal-tlenek-półprzewodnik; strat w żelazie w stojanie poprzez zastosowanie cienkolaminowanego rdzenia wykonanego ze stali magnetycznej; oraz strat w miedzi w stojanie poprzez zastosowanie "przewodnika segmentowego", który ma wyższy współczynnik przestrzenny i krótszą końcówkę cewki. Technologia ta różni się zatem od "Valeo Efficient Generation Alternator" zatwierdzonego jako technologia innowacyjna decyzją wykonawczą Komisji 2013/341/UE 5 .
(4) Komisja uważa, że informacje podane we wniosku wykazują, że warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione.
(5) Wnioskodawca wykazał, że ten rodzaj wysokosprawnego alternatora opisany w przedmiotowym wniosku był stosowany w nie więcej niż 3 % nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009.
(6) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Komisja uważa, że w przypadku zainstalowania technologii innowacyjnej w nowym typie pojazdu za odpowiednią technologię referencyjną należy uznać alternator o sprawności 67 %. W przypadku gdy wysokosprawny alternator DENSO jest zamontowany w istniejącym typie pojazdu, technologią referencyjną powinien być alternator zastosowany w najnowszej wersji tego typu wprowadzonej do obrotu.
(7) Wnioskodawca przedstawił metodę badania ograniczenia emisji CO2, która obejmuje wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do wysokosprawnych alternatorów. Komisja uznaje, że metodyka testów zapewni możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne wyniki testów i że umożliwia ona wykazanie w wiarygodny sposób istotnych pod względem statystycznym korzyści w postaci zmniejszenia emisji CO2 wynikających z technologii innowacyjnej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(8) Komisja zauważa, że wnioskodawca w swojej metodyce wykorzystał wzór do obliczania standardowego odchylenia wartości sprawności alternatora, który zwiększa dokładność wyniku w porównaniu ze wzorem (1) w metodyce określonej w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE. Metodyka badań wnioskodawcy i wzory na obliczanie oszczędności CO2 są we wszystkich innych aspektach identyczne z metodyką określoną we wspomnianej decyzji wykonawczej. W rezultacie Komisja uważa, że metodyka Komisji określona w decyzji wykonawczej 2013/341/UE powinna być stosowana do określania zmniejszenia emisji CO 2 wynikającego z zastosowania wysokosprawnego alternatora DENSO. W związku ze zwiększoną dokładnością wynikającą z obliczenia standardowego odchylenia zaproponowanego przez Denso, należy jednakże odpowiednio skorygować wzór (1) określony w załączniku do decyzji wykonawczej 2013/341/UE. Korekta nie powinna wpłynąć na jakiekolwiek oszczędności CO2 certyfikowane za pomocą metodyki określonej w decyzji wykonawczej 2013/341/UE przed wejściem w życie niniejszej decyzji wykonawczej.
(9) W tym kontekście Komisja uznaje, że wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający, że zmniejszenie emisji uzyskane dzięki technologii innowacyjnej wynosi co najmniej 1 g CO2/km.
(10) Komisja zauważa, że oszczędności wynikające z technologii innowacyjnej mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań i dlatego ostateczną łączną wartość oszczędności do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(11) Komisja stwierdza, że sprawozdanie weryfikujące zostało sporządzone przez Vehicle Certification Agency (VCA), która jest niezależnym zatwierdzonym organem, i że w sprawozdaniu tym potwierdza się ustalenia zawarte we wniosku.
(12) W związku z powyższym Komisja uznaje, że nie należy wnosić sprzeciwu w odniesieniu do zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.
(13) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą.
(14) Producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich wartości emisji CO2 w celu spełnienia swoich określonych celów w zakresie emisji poprzez oszczędności CO2 wynikające z zastosowania technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą, powinien - zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 - powołać się na niniejszą decyzję wykonawczą w swoim wniosku o wydanie świadectwa homologacji typu WE dla przedmiotowych pojazdów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: