Decyzja wykonawcza 2016/587 w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w energooszczędnym oświetleniu zewnętrznym pojazdów wykorzystującym diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.101.17

Akt utracił moc
Wersja od: 27 sierpnia 2020 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/587
z dnia 14 kwietnia 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w energooszczędnym oświetleniu zewnętrznym pojazdów wykorzystującym diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Złożony dnia 7 lipca 2015 r. przez producenta Mazda Motor Europe GmbH wniosek o zatwierdzenie oświetlenia wykorzystującego diody elektroluminescencyjne (LED) oraz złożony dnia 8 stycznia 2016 r. przez producenta Honda wniosek o zatwierdzenie energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011 2  oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009.

(2) Informacje podane we wnioskach producentów Mazda i Honda potwierdzają, że warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zostały spełnione. W związku z tym energooszczędne oświetlenie zewnętrzne LED Mazda i Honda należy zatwierdzić jako technologie innowacyjne.

(3) Decyzjami wykonawczymi 2014/128/UE 3 , (UE) 2015/206 4  i (UE) 2016/160 5  Komisja zatwierdziła trzy wnioski dotyczące technologii, które przyczyniają się do poprawy energooszczędności systemów oświetlenia zewnętrznego. W oparciu o doświadczenia zdobyte w trakcie oceny tych wniosków, jak również na podstawie wniosków Mazda i Honda, wykazano zadowalająco i niezbicie, że energooszczędne oświetlenie zewnętrzne LED, składające się z jednego lub więcej zestawu energooszczędnych świateł zewnętrznych LED, np. w światłach mijania, światłach drogowych, przednich światłach pozycyjnych, przednich światłach przeciwmgielnych, tylnych światłach przeciwmgielnych, przednim kierunkowskazie, tylnym kierunkowskazie, tablicy rejestracyjnej i światłach cofania, spełnia kryteria kwalifikowalności, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 725/2011, oraz przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g CO2/km w porównaniu z referencyjnym systemem oświetlenia zewnętrznego zawierającym taki sam zestaw świateł pojazdu.

(4) Należy zatem zapewnić producentom możliwość poświadczenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki energooszczędnemu oświetleniu zewnętrznemu LED, spełniającemu te warunki. W celu zagwarantowania, że tylko oświetlenie zewnętrzne LED spełniające te warunki zostało zgłoszone do poświadczenia, producent powinien dostarczyć sprawozdanie weryfikujące sporządzone przez niezależny organ, potwierdzające weryfikację zgodności, wraz z wnioskiem o poświadczenie przedłożonym organowi udzielającemu homologacji typu.

(5) Jeżeli organ udzielający homologacji typu stwierdzi, że oświetlenie LED nie spełnia warunków poświadczenia, wniosek o poświadczenie oszczędności powinien zostać odrzucony.

(6) Za właściwe uznaje się zatwierdzenie metody badania w celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zewnętrznemu oświetleniu LED.

(7) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zewnętrznemu oświetleniu LED konieczne jest określenie technologii referencyjnej, względem której należy ocenić energooszczędność oświetlenia LED. Na podstawie nabytego doświadczenia należy uznać oświetlenie halogenowe za technologię referencyjną.

(8) Oszczędności uzyskane dzięki oświetleniu zewnętrznemu LED mogą być częściowo wykazane w badaniu, o którym mowa w załączniku XII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 6 . Należy zatem zapewnić, by wynik tego częściowego badania był uwzględniany w metodzie badania oszczędności CO2 uzyskanych dzięki zewnętrznemu oświetleniu LED.

(9) W celu ułatwienia szerszego wykorzystania energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED w nowych pojazdach producent powinien również mieć możliwość ubiegania się o poświadczenie oszczędności CO2 uzyskanych z kilku oświetleń zewnętrznych LED za pomocą jednego wniosku o poświadczenie. Należy jednak zapewnić, by możliwość ta była wykorzystywana, wówczas gdy stosowany jest mechanizm zachęcający do wdrożenia tylko takiego oświetlenia zewnętrznego LED, które oferuje najwyższą energooszczędność.

(10) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej dotyczącej zewnętrznego oświetlenia LED,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zatwierdzenie

Technologię stosowaną w oświetleniu Mazda wykorzystującym diody elektroluminescencyjne oraz w oświetleniu Honda LED zatwierdza się jako technologię innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.

Artykuł  2

Wniosek o poświadczenie oszczędności CO2

1.  8
 Producent może zwrócić się o poświadczenie oszczędności CO2 z jednego lub kilku zewnętrznych oświetleń LED przeznaczonych do stosowania w pojazdach kategorii M1 z silnikiem spalinowym spalania wewnętrznego lub w hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie typu M1 (NOVC-HEV), które spełniają wymogi pkt 5.3.2 ppkt 3 załącznika 8 do regulaminu nr 101 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym takich pojazdach, które poza benzyną lub olejem napędowym mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85, lub mieszanką tych paliw, i pod warunkiem że pojazdy te są wyposażone w z co najmniej jeden zestaw poniższych świateł LED:
a)
światła mijania;
b)
światła drogowe;
c)
przednie światło pozycyjne;
d)
przednie światło przeciwmgielne;
e)
tylne światło przeciwmgielne;
f)
przedni kierunkowskaz;
g)
tylny kierunkowskaz;
h)
oświetlenie tablicy rejestracyjnej;
i)
światło cofania.

Światło LED lub zestaw świateł LED wchodzących w skład energooszczędnego zewnętrznego oświetlenia LED zapewniają co najmniej zmniejszenie emisji CO2 określone w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia (UE) nr 725/2011.

2. 
Do wniosku o poświadczenie oszczędności uzyskanych dzięki jednemu lub kilku energooszczędnym oświetleniom zewnętrznym LED dołącza się sprawozdanie z niezależnej weryfikacji poświadczające, że to oświetlenie LED spełnia warunki określone w ust. 1.
3. 
Organ udzielający homologacji typu może odrzucić wniosek o poświadczenie, jeżeli stwierdzi, że jedno lub kilka oświetleń zewnętrznych LED nie spełnia warunków określonych w ust. 1.
Artykuł  3

Poświadczenie oszczędności CO2

1. 
Zmniejszenie emisji CO2 w wyniku zastosowania energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED, o którym mowa w art. 2 ust. 1, ustala się przy użyciu metody określonej w załączniku.
2. 
Jeśli producent składa wniosek o poświadczenie oszczędności CO2 uzyskanych dzięki więcej niż jednemu energooszczędnemu oświetleniu zewnętrznemu LED, o którym mowa w art. 2 ust. 1, w odniesieniu do jednej wersji pojazdu, organ udzielający homologacji typu określa, które z badanych energooszczędnych oświetleń zewnętrznych LED osiąga możliwie najniższe emisje CO2, i odnotowuje najniższą wartość w odnośnej dokumentacji homologacji typu. Wartość ta jest wskazywana w świadectwie zgodności zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
3.  9
 W przypadku gdy energooszczędne oświetlenie zewnętrzne LED jest zainstalowane w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel organ udzielający homologacji zapisuje oszczędności CO2 w następujący sposób:
a)
dla pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;
b)
w odniesieniu do pojazdu typu flex-fuel, w którym stosuje się benzynę i E85 - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.
4.  10
 Poświadczone oszczędności CO2 odpowiadające kodowi ekoinnowacji nr 19 można uwzględniać jedynie przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji producentów do dnia 31 grudnia 2020 r.
Artykuł  4

Kod ekoinnowacji

Kod ekoinnowacji nr 19 zapisuje się w dokumentacji homologacji typu w przypadku odesłania do niniejszej decyzji zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 kwietnia 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 11  

METODA OBLICZANIA OSZCZĘDNOŚCI CO2 UZYSKANYCH DZIĘKI OŚWIETLENIU ZEWNĘTRZNEMU POJAZDÓW WYKORZYSTUJĄCEMU DIODY ELEKTROLUMINESCENCYJNE (LED).

1.
WPROWADZENIE

W celu określenia oszczędności emisji CO2, które można przypisać systemowi energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED, składającego się z odpowiedniego zestawu świateł pojazdu, o którym mowa w art. 2, w pojeździe M1, należy określić:

1)
Warunki badania;
2)
Wyposażenie badawcze;
3)
Obliczenie oszczędności energii;
4)
Obliczenie oszczędności emisji CO2;
5)
Wyliczenie błędu statystycznego.
2.
SYMBOLE, PARAMETRY I JEDNOSTKI

Znaki łacińskie

- oszczędności CO2 [g CO2/km]

CO2 - Dwutlenek węgla

CF - Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3

m - Liczba energooszczędnych zewnętrznych świateł LED wchodzących w skład systemu

n - Liczba pomiarów próbki

P - Zużycie energii przez światło pojazdu [W]

- Odchylenie standardowe zużycia energii przez światło LED [W]

- Odchylenie standardowe średniego zużycia energii przez światło LED [W]

- Odchylenie standardowe całkowitych oszczędności CO2 [g CO2/km]

UF - Współczynnik stosowania [-] zdefiniowany w tabeli 4

v - Średnia prędkość jazdy w regulacyjnym nowym europejskim cyklu jezdnym (NEDC) [km/h]

VPe - Zużycie mocy skutecznej określone w tabeli 2

- Wrażliwość skalkulowanych oszczędności emisji CO2 w odniesieniu do zużycia energii przez światło LED

Znaki greckie

Δ - Różnica

ηA - Sprawność alternatora [%]

Indeksy dolne

Indeks (i) odnosi się do świateł pojazdu

Indeks (j) odnosi się do pomiaru próbki

EI - Ekoinnowacyjny

RW - Warunki realne

TA - Warunki homologacji typu

B - Scenariusz odniesienia

3.
WARUNKI BADANIA

Warunki badania spełniają wymogi określone w regulaminie EKG ONZ nr 112 12  w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji świateł głównych pojazdów silnikowych wyposażonych w żarówki lub moduły LED i emitujących asymetryczne światło mijania lub światło drogowe. Zużycie energii określa się zgodnie z pkt 6.1.4 regulaminu EKG ONZ nr 112 oraz pkt 3.2.1 i 3.2.2 załącznika 10 do tego regulaminu.

4.
WYPOSAŻENIE BADAWCZE

Należy użyć następujących urządzeń (rysunek):

-
zasilacza (tj. źródła napięcia zmiennego),
-
dwóch multimetrów cyfrowych, jednego do pomiaru prądu stałego, drugiego do pomiaru napięcia prądu stałego. Na rysunku pokazano przykładowe ustawienie do badania, w którym miernik napięcia prądu stałego jest zintegrowany z zasilaczem.

grafika

Źródło napięcia zmiennego

Ustawienie do badania

5.
POMIARY I OKREŚLENIE OSZCZĘDNOŚCI ENERGII

W odniesieniu do każdego energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED, wchodzącego w skład systemu, pomiar prądu wykonuje się, jak pokazano na rysunku, pod napięciem 13,2 V. Pomiary modułu(-ów) LED, sterowane elektronicznym urządzeniem sterowniczym źródła światła, należy przeprowadzać w sposób określony przez wnioskodawcę.

Producent może zażądać wykonania innych pomiarów prądu przy innych, dodatkowych wartościach napięcia. W takim przypadku producent musi przekazać organowi udzielającemu homologacji typu zweryfikowaną dokumentację dotyczącą konieczności wykonania takich dodatkowych pomiarów. Pomiary prądu przy każdym dodatkowym napięciu należy przeprowadzić kolejno co najmniej pięć (5) razy. Dokładne wartości zainstalowanego napięcia i zmierzonego prądu należy zarejestrować z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

Zużycie energii należy określić, mnożąc wartość zainstalowanego napięcia przez wartość zmierzonego prądu. Należy obliczyć średnie zużycie energii dla każdego energooszczędnego światła zewnętrznego LED (PEIi). Każda wartość musi zostać podana z dokładnością do czterech miejsc po przecinku. Jeżeli do dostarczenia energii elektrycznej do lamp diodowych LED wykorzystuje się silnik krokowy lub sterownik elektroniczny, z pomiaru należy wyłączyć obciążenie elektryczne tej części składowej.

Oszczędności energii uzyskane dzięki każdemu energooszczędnemu światłu zewnętrznemu LED (ΔPi) oblicza się zgodnie z następującym wzorem:

Wzór 1

gdzie zużycie energii przez odpowiednie światło w pojeździe referencyjnym jest określone w tabeli 1.

Tabela 1

Wymogi dotyczące energii elektrycznej dla różnych referencyjnych rodzajów oświetlenia pojazdów

Pojazdy lekkieCałkowita energia elektryczna (PB) [W]
Światła mijania137
Światła drogowe150
Przednie światła pozycyjne12
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej12
Przednie światła przeciwmgielne124
Tylne światła przeciwmgielne26
Przedni kierunkowskaz13
Tylny kierunkowskaz13
Światła cofania52
6.
OBLICZENIE OSZCZĘDNOŚCI EMISJI CO2

Całkowite oszczędności CO2 wynikające z zastosowania systemu oświetleniowego oblicza się za pomocą wzoru 2.

Wzór 2

gdzie

v: średnia prędkość jazdy nowego europejskiego cyklu jezdnego [km/h], wynosząca 33,58 km/h

ηA: Sprawność alternatora [%], która wynosi 67 %,

VPe Zużycie mocy skutecznej zdefiniowane w tabeli 2

Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnikaZużycie mocy skutecznej (Vpe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E850,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem0,280
Silniki na olej napędowy0,220
LPG0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem0,363
Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20)0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodołado-0,275
waniem

CF: Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw (CF)

Rodzaj paliwaWspółczynnik konwersji (CF) [gCO2/l]
Benzyna/E852 330
Olej napędowy2 640
LPG1 629
Współczynnik konwersji (CF) [gCO2/m3]
CNG (G20)1 795

UF: Współczynnik stosowania oświetlenia pojazdu [-] zgodnie z definicją w tabeli 4

Tabela 4

Współczynnik stosowania poszczególnych rodzajów świateł pojazdu

Światło pojazduWspółczynnik stosowania (UF) [-]
Światła mijania0,33
Światła drogowe0,03
Przednie światła pozycyjne0,36
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej0,36
Przednie światła przeciwmgielne0,01
Tylne światła przeciwmgielne0,01
Przedni kierunkowskaz0,15
Tylny kierunkowskaz0,15
Światła cofania0,01
7.
WYLICZENIE BŁĘDU STATYSTYCZNEGO

Należy ilościowo określić błędy statystyczne w wynikach badań, wynikające z pomiarów. Dla każdego energooszczędnego światła zewnętrznego LED, wchodzącego w skład systemu, oblicza się odchylenie standardowe, jak określono we wzorze 3.

Wzór 3

gdzie:

n: liczba pomiarów próbki, wynosząca co najmniej 5.

Odchylenie standardowe zużycia energii przez każde energooszczędne światło zewnętrzne LED (S E-) prowadzi do błędu w wartości oszczędności CO2 (SCC). Błąd ten należy obliczyć za pomocą wzoru 4.

Wzór 4

8.
POZIOM ISTOTNOŚCI

W odniesieniu do każdego typu, wariantu i wersji pojazdu wyposażonego w zestaw energooszczędnych świateł zewnętrznych LED należy wykazać, że błąd w zakresie oszczędności CO2 wyliczonych zgodnie ze wzorem 4 jest nie większy niż różnica między łączną wartością oszczędności CO2 a minimalną wartością progową oszczędności określoną w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (zob. wzór 5).

Wzór 5

gdzie:

MT: Minimalna wartość progowa [g CO2/km], która wynosi 1 g CO2/km

W przypadku gdy wartość całkowitych oszczędności CO2 wynikających z zastosowania systemu energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED, otrzymana w wyniku obliczeń przy użyciu wzoru 5, jest niższa niż wartość progowa określona w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, zastosowanie ma art. 11 ust. 2 akapit drugi wspomnianego rozporządzenia.

1 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009, (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/128/UE z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie zatwierdzenia stosowania modułu świateł mijania z diodami elektroluminescencyjnymi "E-Light" jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 30).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/206 z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego wykorzystującego diody elektroluminescencyjne firmy Daimler AG jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z nowych samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009, (Dz.U. L 33 z 10.2.2015, s. 52).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/160 z dnia 5 lutego 2016 r. w sprawie zatwierdzenia produkowanego przez Toyota Motor Europe energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z nowych samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009, (Dz.U. L 31 z 6.2.2016, s. 70).
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1).
7 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
8 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1861/2019 z dnia 31 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1168/2020 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.258.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 sierpnia 2020 r.

9 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1168/2020 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.258.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 sierpnia 2020 r.
10 Art. 3 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1168/2020 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.258.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 sierpnia 2020 r.
11 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1168/2020 z dnia 6 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.258.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 sierpnia 2020 r.
12 E/ECE/324/Rev.2/Add.111/Rev.3 - E/ECE/TRANS/505/Rev.2/Add.111/Rev.3 z dnia 9 stycznia 2013 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.