Rozporządzenie 388/2005 zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2005.62.7

Akt utracił moc
Wersja od: 9 marca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 388/2005
z dnia 8 marca 2005 r.
zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 246/2003 z dnia 10 lutego 2003 r. zatwierdzające program modułów ad hoc obejmujących lata 2004-2006 w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej wprowadzonym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 577/98(2) zawiera moduł ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę.

(2) Istnieje potrzeba zgromadzenia wszechstronnego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przejścia na emeryturę w celu monitorowania postępu w osiąganiu wspólnych celów określonych we wspólnotowej strategii zatrudnienia i otwartej metodzie koordynacji w obszarze emerytur, która została ogłoszona na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w grudniu 2001 r. Oba procesy określają wspieranie aktywnego starzenia się i wydłużanie okresu życia zawodowego jako priorytety działań, w szczególności poprzez wytyczną 5 zawartą w wytycznych dotyczących zatrudnienia na 2003 r. zatytułowaną "Zwiększenie podaży siły roboczej i wspieranie aktywnego starzenia się", przyjętych przez Radę w dniu 22 lipca 2003 r.(3), oraz poprzez cel 5 procesu reformy emerytur, przedstawionego we wspólnym sprawozdaniu w sprawie celów i metod roboczych w obszarze emerytur zatwierdzonego na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w dniach 14 i 15 grudnia 2001 r. oraz we wspólnym sprawozdaniu Komisji i Rady w sprawie odpowiednich i trwałych systemów emerytalnych, które zostało przyjęte na posiedzeniu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 20 i 21 marca 2003 r.

(3) Zgodnie z decyzją nr 1145/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnotowych środków zachęcających w dziedzinie zatrudnienia(4) działania Wspólnoty dotyczące analiz, badań i współpracy między Państwami Członkowskimi w dziedzinie zatrudnienia i rynku pracy prowadzone są w okresie od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. i jednym z celów tych działań jest rozwój, realizacja i ocena europejskiej strategii zatrudnienia z uwypukleniem długofalowej perspektywy.

(4) Istnieje również potrzeba aktualizacji specyfikacji próby określonej w sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 w celu maksymalizacji analitycznego potencjału próby dla modułu ad hoc.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy zestaw informacji, które należy zebrać w 2006 r. w module ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę, określa Załącznik.

Artykuł  2

W sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 punkt "Próba" otrzymuje brzmienie:

"Próba: Docelowa grupa wiekowa użyta jako próba do niniejszego modułu składa się z osób w wieku 50-69 lat. Kompletny zestaw zmiennych do badania siły roboczej należy zgromadzić w odniesieniu do podpróby dla modułu ad hoc. W przypadku, w którym jednostką próby jest osoba, nie wymaga się żadnych dodatkowych danych o pozostałych członkach rodziny.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) 2257/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 6).

(2) Dz.U. L 34 z 11.2.2003, str. 3.

(3) Dz.U. L 197 z 5.8.2003, str. 13.

(4) Dz.U. L 170 z 29.6.2002, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 7).

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę

1. Zainteresowane Państwa Członkowskie i regiony: wszystkie..

2. Zmienne są kodowane następująco:

Numerowanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" (C11/14, C24 i C67/70) odnosi się do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1575/2000.

KolumnaKodOpisFiltr
240Osoba zmniejszyła liczbę godzin pracy w perspektywie przejścia na pełną emeryturęKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14)
1Tak, osoba objęta jest systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę> 49) lub (C24 = 1, 2))
2Tak, ale osoba nie jest objęta systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę
3Nie, ale planuje przejście na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat
4Nie, i nie planuje przejścia na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat/nie przeszła na emeryturę
5Nie, i nie zna jeszcze swoich planów na najbliższe 5 lat lub plany te nie odnoszą się do niniejszego badania
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze).
PusteBrak odpowiedzi
241/242Planowany wiek zaprzestania wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyściKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
50-93Dwucyfrowy numer
94Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to przed ukończeniem 60 roku życia
95Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to między 60 a 64 rokiem życia
96Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to w 65 roku życia lub później, lub też dana osoba planuje pracować tak długo, jak będzie to możliwe
97Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę i dana osoba w ogóle nie wie, kiedy to nastąpi
98Osoba już zaprzestała wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści
99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
243Zasadniczy status pracy bezpośrednio po porzuceniu ostatniego zatrudnienia lub działalności na własny rachunekKażda osoba w wieku 50-69 oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1Bezrobotni
2Pozostający na emeryturze lub wcześniejszej emeryturze
3Osoby przewlekle chore lub niepełnosprawne
4Inne
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
244Główny powód przejścia na emeryturę lub wcześniejszą emeryturęC243 = 2
1Utrata pracy
2Osiągnięcie wymaganego wieku emerytalnego
3Własne zdrowie lub niezdolność do pracy
4Obowiązek opieki
5Problemy związane z pracą
6Korzystne warunki finansowe przejścia na emeryturę
7Inne niż określone w poprzednich kodach powody zaprzestania pracy
8Inne
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
245Bardziej elastyczna organizacja czasu pracy przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osobyKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1Tak
2Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
246Więcej możliwości podnoszenia kwalifikacji przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osobyKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1Tak
2Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
247Lepsze bezpieczeństwo i/lub ochrona zdrowia w miejscu pracy przyczyniłyby się/przyczyniłyby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osóbKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1Tak
2Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
248/249Wiek, w którym dana osoba zaczęła pobierać emeryturę indywidualnąKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3,
Dwucyfrowy numer5 i (C67/70 - C11/14) >
97Nie pobiera indywidualnej emerytury, chociaż jest do tego uprawniona49) lub (C24 = 1, 2))
98jest/jeszcze nie jest uprawniona do pobierania emerytury indywidualnej
99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
250Osoba pobiera emeryturę indywidualną lub świadczenia indywidualne inne niż emerytura i zasiłek dla bezrobotnych, takie jak np. renta inwalidzka, renta zdrowotna lub zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturęKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1Tak, renta inwalidzka lub renta zdrowotna
2Tak, zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę
3Tak, inne świadczenie indywidualne gdzie indziej niesklasyfikowane
4Tak, połączenie kodów 1, 2 lub 3
5Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
251Główny bodziec finansowy do pozostania w pracyKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz C24 = 1, 2
1Zwiększenie uprawnień emerytalnychi C248/249 < 98
2Zapewnienie wystarczających dochodów gospodarstwu domowemu
3Brak bodźca finansowego
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
252/253Liczba przepracowanych lat w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyściKażda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
Dwucyfrowy numer49) lub (C24 = 1, 2))
99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
254/259Współczynnik ważenia dla modułu badania siły roboczej 2006 (nieobowiązkowe)Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
0000-9999Kolumny 254-257 zawierają liczby całkowite49) lub (C24 = 1, 2))
00-99Kolumny 258-259 zawierają liczby dziesiętne

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.