Zastosowanie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej w transporcie (2010/2208(INI)).
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2012.380E.1
Akt nienormatywny Wersja od: 11 grudnia 2012 r.
Zastosowanie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej w transporcie
P7_TA(2011)0250
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2011 r. w sprawie zastosowań w transporcie globalnych systemów nawigacji satelitarnej - krótko- i średnioterminowa polityka UE (2010/2208(INI))
(2012/C 380 E/01)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2012 r.)
Parlament Europejski,
–
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 czerwca 2010 r. skierowany do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Plan działania w sprawie zastosowań globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS)" (COM(2010)0308),–
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 1 października 2010 r. w sprawie tego planu działania (14146/2010),–
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2010 r. do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanego "Projekt przewodni strategii Europa 2020: Unia innowacji" (COM(2010)0546),–
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 styvznia 2011 r. dotyczące przeglądu śródokresowego europejskich programów nawigacji satelitarnej (COM(2011)0005), w którym stwierdza się, że w celu ukończenia infrastruktury nawigacji satelitarnej konieczne są dodatkowe środki budżetowe,–
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo)(1),–
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi(2),–
uwzględniając zieloną księgę Komisji z dnia 8 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowań nawigacji satelitarnej (COM(2006)0769),–
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 912/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2010 r. ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008(3),–
uwzględniając rezolucję z dnia 29 stycznia 2004 r. dotyczącą komunikatu Komisji skierowanego do Parlamentu Europejskiego i Rady na temat stanu zaawansowania programu Galileo(4),–
uwzględniając art. 48 Regulaminu,–
uwzględniając sprawozdanie Komisji Transportu i Turystyki oraz opinię Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0084/2011),A.
mając na uwadze, że zastosowania globalnych systemów nawigacji satelitarnej stanowią obecnie główny i niezbędny element w każdym sektorze transportu oraz mając na uwadze, że ich wydajne i skuteczne wykorzystanie czyni transport bardziej bezpiecznym, przyjaznym środowisku i oszczędnym,B.
mając na uwadze, że zastosowania w transporcie stanowią 20 % wszystkich ich zastosowań pod względem wielkości i 44 % pod względem wartości, zaś zastosowania dotyczące bezpieczeństwa -głównie w transporcie - stanowią dalsze 5 %,C.
mając na uwadze, że Unia Europejska nie może bezterminowo polegać na systemach opracowanych pierwotnie w innych celach przez inne kraje w zakresie podstawowej infrastruktury wymaganej do obsługi GNSS,D.
mając na uwadze, że EGNOS jest autonomicznym systemem uzupełniającym GPS, uzależnionym od dostępności sygnału GPS do obliczeń i korekty; mając na uwadze, że w pełni niezależnym GNSS będzie dopiero Galileo,E.
mając na uwadze, że europejski system EGNOS został zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu szerokiego i zróżnicowanego, obecnego i przyszłego zapotrzebowania europejskiego i światowego sektora przemysłu na przykład w dziedzinach związanych z bezpieczeństwem i identyfikowalnością transportu, zgodnego z celami nowej, bardziej proaktywnej europejskiej polityki przemysłowej oraz mając na uwadze, że jest on również kompatybilny z GPS i z dużo dokładniejszym systemem Galileo oraz stanowi ich uzupełnienie,F.
mając na uwadze, że komercyjne zastosowania GNSS i Galileo w transporcie stanowią rosnący segment rynku, który należy w jak najwyższym stopniu zabezpieczyć z korzyścią dla europejskiego przemysłu oraz dla tworzenia wymagających kwalifikacji miejsc pracy,G.
mając na uwadze, że GNSS będzie odgrywał zasadniczą rolę we wspomaganiu i promowaniu wykorzystywania inteligentnych systemów transportowych (ITS),H.
mając na uwadze, że rozwój zastosowań i usług GNSS ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania, że inwestycja infrastrukturalna, jaką jest Galileo, będzie w pełni wykorzystywana oraz że system Galileo będzie rozwijany do jego pełnej zdolności,I.
mając na uwadze, że cele tego sektora mają wpływ na wszystkie strategie polityczne UE oraz że jego rozwój i zastosowanie mają bezpośredni wpływ na realizację strategii UE 2020 oraz na rozwój potencjału europejskiego rynku zastosowań i usług GNSS, co doprowadzi do tworzenia miejsc pracy i zwiększenia europejskiej konkurencyjności,J.
mając na uwadze dużą europejską wartość dodaną, jaką mają projekty GNSS i Galileo dla europejskiej polityki przemysłowej, oraz konieczność zagwarantowania im sukcesu,1.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji dotyczący planu działania w sprawie zastosowań globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) oraz szereg konkretnych sektorowych, regulacyjnych i horyzontalnych działań w nim zaproponowanych;2.
zgadza się z Komisją, że ukierunkowany plan działania jest na tym etapie najlepszym wyjściem dla dalszego pobudzenia rozwoju i zastosowań EGNOS i Galileo, zwłaszcza w dziedzinie transportu; podkreśla, że systemy nawigacji satelitarnej powinny gwarantować interoperacyjność między poszczególnymi - w tym konwencjonalnymi - systemami, i powinny ponadto umożliwiać intermodalne wykorzystanie w usługach transportowych pasażerskich i towarowych;3.
zauważa, że z 15 uporządkowanych według sektorów propozycji w planie działania dziewięć odnosi się bezpośrednio do transportu, a większość pozostałych jest wymagana jako podstawa odpowiednich zastosowań w transporcie;4.
wzywa Komisję do szybkiej certyfikacji EGNOS dla lotnictwa cywilnego przez właściwy organ;5.
zgadza się, że podjęcie działań na rzecz propagowania wykorzystania EGNOS i Galileo w lotnictwie cywilnym jest strategicznym wymogiem niezbędnym dla utworzenia SESAR (jednolitego europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym), zwłaszcza jeśli chodzi o jego zastosowanie w procedurach lądowania i na małych lotniskach;6.
ubolewa, że cała Unia Europejska nie jest obecnie objęta EGNOS, i apeluje o priorytetowe potraktowanie rozszerzenia systemu EGNOS na Europę południową, wschodnią i południowo-wschodnią, aby zapewnić stosowanie systemu w całej Europie we wszystkich branżach transportu oraz podkreśla znaczenie dopilnowania, aby jego zasięgiem objęto zarówno kraje MEDA, jak i Bliskiego Wschodu oraz Afryki;7.
podkreśla znaczenie GNSS dla rozwijania ITS; podkreśla, że ITS mogą zaoferować bardziej skuteczne, czystsze i bezpieczniejsze rozwiązania transportowe, a właściwa realizacja pewnej liczby usług ITS wymaga pełnej operacyjności systemów GNSS;8.
zgadza się z poglądem, że EGNOS i Galileo mogą znacząco wpłynąć na zarządzanie ruchem drogowym oraz że w tym sektorze potrzebna jest kampania uświadamiająca w celu zwiększenia wykorzystywania oferowanych przez nie możliwości w zakresie pobierania opłat, eCall, rezerwowania online bezpiecznych parkingów dla ciężarówek i monitorowania w czasie rzeczywistym, aby dzięki temu zwiększyć bezpieczeństwo transportu drogowego i zmniejszyć jego szkodliwy wpływ na środowisko;9.
apeluje w związku z tym do Komisji o przedstawienie koniecznych wniosków regulacyjnych, które dzięki zaletom GNSS zwiększą bezpieczeństwo we wszystkich formach transportu a zwłaszcza na drogach i wpłyną na lepszą wydajność transportu towarowego;10.
zwraca się do Komisji o nasilenie współpracy przemysłowej z krajami trzecimi, aby wspierać rozwój i zgodność zastosowań i usług EGNOS i Galileo;11.
zgadza się, że Komisja powinna starannie rozważyć konieczność zmiany obowiązującego ustawodawstwa w zakresie tachografów cyfrowych, aby zagwarantować odpowiednie korzystanie z możliwości oferowanych przez GNSS w zakresie informacji na temat określania położenia i prędkości;12.
zgadza się, że GNSS może w istotnej mierze przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i wydajności transportu morskiego oraz że Komisja powinna podjąć kroki w celu zwiększenia zainteresowania i wiedzy o możliwych zastosowaniach GNSS w sektorze transportu morskiego i śródlądowego i zaakceptowania zastosowań opartych na EGNOS na szczeblu IMO i ICAO;13.
popiera zamiar zorganizowania przez Komisję kampanii uwrażliwiających skierowanych do poszczególnych podmiotów, dzięki którym przemysł europejski nabierze zaufania do inwestowania w handlowe możliwości unijnych projektów nawigacji satelitarnej;14.
wzywa Komisję do skutecznego wdrożenia zdecydowanych działań na rzecz kampanii informacyjnych przewidzianych w planie działania w celu uzyskania powszechnego wykorzystywania EGNOSS w Europie we wszystkich obszarach stosowania, zapewniając w ten sposób bardziej kompleksowe podejście;15.
nalega, aby Komisja zaproponowała, w kontekście procedury budżetowej i przyszłych wieloletnich ram finansowych, kroki w celu zagwarantowania odpowiedniego poziomu finansowania badań i rozwoju GNSS, a także jego wdrożenia; podkreśla, że finansowanie ze środków UE dla transportu jest obecnie niewielkie oraz że dodatkowe środki na GNSS nie powinny zatem pochodzić z cięć w innych priorytetowych dziedzinach wspólnej polityki transportowej; ponawia apel do Komisji o przedstawienie dla tego konkretnego projektu i dla podobnych projektów, takich jak TEN-T, propozycji dotyczącej finansowania wieloletniego, wykraczającego poza wieloletnie ramy finansowe, w celu zagwarantowania stabilności i wiarygodności ram finansowych dla europejskich projektów o bardziej ambitnych celach niż obecne;16.
zachęca Komisję Europejską do zastanowienia się nad możliwością dodania dochodów pochodzących z działalności komercyjnej Galileo do budżetu UE;17.
zwraca się do Komisji Europejskiej o dostarczenie Parlamentowi informacji na temat sposobu zapewnienia finansowania rocznych kosztów utrzymania Galileo, kiedy już stanie się operacyjny, szacowanych na 800 mln EUR;18.
wzywa Komisję do przedstawienia kompleksowej strategii finansowania, która dodatkowo do odpowiedniego wkładu UE i państw członkowskich mogłaby zawierać m.in. skoordynowane zachęty podatkowe, uproszczone procedury ubiegania się o dofinansowanie, a także ustalenia, które kierowałyby kapitał ryzyka do MŚP i ułatwiały rozwój i marketing EGNOSS i Galileo, we współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Europejskim Funduszem Inwestycyjnym;19.
wzywa Komisję do zagwarantowania, że prawdopodobnie niewydatkowana kwota 100 mln euro ze środków na płatności przeznaczonych na badania w 7. programie ramowym zostanie udostępniona na rozwój zastosowań GNSS;20.
wzywa Komisję do przeanalizowania, jak uproszczone procedury mogą zagwarantować bardziej wydajny i przejrzysty podział funduszy przeznaczonych na wsparcie badań naukowych w dziedzinie transportu dla wszystkich przy zastosowaniu GNSS, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i kładąc nacisk na MŚP;21.
zwraca się do Komisji o ułatwienie MŚP dostępu do finansowania europejskiego, by sprzyjać innowacjom związanym z zastosowaniami GNSS, szczególnie w ramach 7. i 8. programu ramowego;22.
wzywa Komisję do zbadania, jakie problemy dotyczące ochrony danych mogą pojawić się w związku z wykorzystywaniem zastosowań EGNOS oraz do uczynienia wszystkiego, co możliwe, żeby im zaradzić;23.
zauważa konieczność inwestowania w badania nad zastosowaniami i usługami powiązanymi z GNSS - ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych - co ma decydujące znaczenie dla właściwego rozwoju i wykorzystania usług GNSS;24.
wzywa Komisję do wspierania inicjatyw na rzecz rozwoju ośrodków usług właściwych dla danych sektorów, w szczególności w odniesieniu do transportu morskiego;25.
ubolewa, że niedobór funduszy przeznaczonych na badania i innowacje w zakresie zastosowań opartych na EGNOS lub Galileo znacznie opóźnia postęp technologiczny i wzrost potencjału przemysłowego, a także wydajne dla środowiska wdrażanie w Unii Europejskiej i w związku z tym wzywa Komisję do wprowadzenia rozwiązań ułatwiających małym i średnim przedsiębiorstwom dostęp do finansowania;26.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.______
(1) Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.
(4) Dz.U. C 96 E z 21.4.2004, s. 128.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.