Rozporządzenie 621/2004 ustanawiające zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w odniesieniu do działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięć Funduszu Spójności

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2004.98.22

Akt utracił moc
Wersja od: 2 kwietnia 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 621/2004
z dnia 1 kwietnia 2004 r.
ustanawiające zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w odniesieniu do działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięć Funduszu Spójności

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 2001 r. ustanawiające Fundusz Spójności(1), w szczególności jego art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wykonanie decyzji Komisji 96/455/WE z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie i Komisję działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących przedsięwzięć Funduszu Spójności na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94(2) wymaga uproszczenia, ponieważ niektóre środki okazały się zbyt skomplikowane, aby je wykonać.

(2) Jest sprawą podstawową, aby ułatwić wykonanie działań informacyjnych i promocyjnych oraz poprawę ich skuteczności w celu zwiększenia widoczności projektów i podniesienia publicznej świadomości roli, jaką odgrywa Unia Europejska poprzez politykę spójności.

(3) Środki informacji dotyczące Funduszu Spójności powinny być zharmonizowane z tymi dotyczącymi funduszy strukturalnych, jak ustanowiono rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych(3).

(4) Propagowane wiadomości powinny być wyjaśnione i instrumenty najlepiej dostosowane do celu zwiększenia zidentyfikowanej publicznej świadomości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ZASADY I ZAWARTOŚĆ DZIAŁAŃ

Artykuł  1

Działania informacyjne i promocyjne dotyczące pracy Funduszu Spójności będą miały na celu zwiększenie publicznej świadomości projektów częściowo finansowanych przez Fundusz i pokazanie roli, jaką Wspólnota odgrywa za pośrednictwem tego Funduszu.

Działania będą skierowane na opinię publiczną w Państwach Członkowskich, które z nich skorzystają i będą dążyć do zaprojektowania jednolitego wizerunku roli Wspólnoty.

W miarę potrzeb mogą one obejmować działalność dotyczącą programów i projektów częściowo finansowanych przez fundusze strukturalne na mocy rozporządzenia (WE) nr 1159/2000.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewniają, że ich władze odpowiedzialne za wykonanie projektów Funduszu Spójności (zwane dalej władzami odpowiedzialnymi) podejmą wszelkie kroki administracyjne, aby zapewnić informacje i promocję tych projektów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Opracują one spójny zestaw środków na cały czas trwania projektów, po podjęciu decyzji w sprawie współfinansowania ze strony Funduszu Spójności.

Artykuł  3

Władze odpowiedzialne będą notyfikować Komisji, łącznie z jej biurem i odpowiednim Państwem Członkowskim, o działaniach określonych w art. 2 akapit drugi. Gdzie to właściwe, mogą one prosić o pomoc techniczną do ich wykonania.

Artykuł  4

W uzupełnieniu opisu projektu, zarówno działania, jak i informacje oraz instrumenty promocyjne, będą obejmować:

a) wyjaśnienie w następujących słowach lub w jakimś równoważnym wyrażeniu roli jaką odgrywa Unia poprzez Fundusz Spójności:

"Niniejszy projekt pomaga zmniejszyć gospodarcze i społeczne nierówności między obywatelami Unii Europejskiej";

b) flaga europejska, zgodnie z zasadami graficznymi wymienionymi w Załączniku, z następującymi słowami lub jakimś równoważnym wyrażeniem:

"Niniejszy projekt jest częściowo finansowany przez Unię Europejską".

Artykuł  5

Odpowiedzialne władze prześlą do Komisji wszelkie informacje potrzebne do przygotowania rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1164/94.

ROZDZIAŁ  II

DZIAŁANIA INFORMACYJNE I PROMOCYJNE

SEKCJA  1

Środki przymusowe

Artykuł  6

Środki określone w art. 7 i 8 zostaną podjęte, gdy projekty będą wykonywane.

Artykuł  7
1.
Gdy już Komisja podejmie decyzję o częściowym finansowaniu jakiegoś projektu, media (prasa, radio, telewizja) zostaną poinformowane o jego rozpoczęciu, głównych etapach jego wykonania i jego zakończeniu w najbardziej właściwej formie, głównie poprzez spotkania z prasą, lecz również przez komunikaty prasowe i inne środki.

Tam gdzie koszt całkowity projektu jest mniejszy niż 50 milionów EUR, konferencje prasowe określone w akapicie pierwszym nie będą obowiązkowe.

Odpowiedzialne władze zadecydują, stosownie, o prowadzeniu takich konferencji, w zależności od wagi i wpływu projektu.

2.
Dokumentacja dotycząca projektu będzie dostarczona mediom i każdej innej zainteresowanej stronie.
Artykuł  8
1.
Tablice reklamowe będą wznoszone w miejscach projektu w czasie prac.

Plakietki upamiętniające zastąpią tablice reklamowe w miejscach infrastruktury dostępnych ogółowi społeczeństwa przez czas nie dłuższy niż sześć miesięcy od zakończenia prac.

2.
Jeżeli projekt otrzymuje finansowanie z Funduszu Spójności, zostanie wzniesiona tablica reklamowa lub przytwierdzona plakietka opisująca projekt i podająca informacje wymienione w art. 4.

Ta informacja powinna zajmować co najmniej 25 % tablicy reklamowej.

SEKCJA  2

Inne działania

Artykuł  9

W uzupełnieniu środków wymienionych w art. 7 i 8 odpowiedzialne władze i promotorzy projektu mogą zastosować inne działania dla osiągnięcia celu publicznej świadomości określonego w art. 1, w szczególności:

a) prezentowanie plakatów w lokalizacjach o wysokiej oglądalności;

b) przygotowywanie publikacji (broszury, ulotki, listy reklamowe itp.) oraz materiału wideo;

c) tworzenie stron internetowych.

ROZDZIAŁ  III

ROLA KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH

Artykuł  10

Na spotkaniach komitetu monitorującego, którego to dotyczy, przewodniczący złoży sprawozdanie o postępach w sprawie działań promocyjnych i dostarczy członkom kopie wytworzonych materiałów lub dowody na podjęte środki reklamowe i wykorzystane instrumenty, takie jak fotografie tablic reklamowych i wydarzeń.

Artykuł  11

Zgodnie z art. 7 przewodniczący komitetu monitorującego, z pomocą Komisji, będzie informował media o pracy komitetu i postępach projektów, za które jest odpowiedzialny.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  12

Decyzja 96/455/EWG traci moc.

Odwołania do uchylonej decyzji należy traktować jako odwołania do niniejszej decyzji.

Artykuł  13

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1265/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 62).

(2) Dz.U. L 188 z 27.7.1996, str. 47.

(3) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 30.

ZAŁĄCZNIK

Szczegółowe zasady graficzne dotyczące flagi europejskiej można znaleźć na:

http://europa.eu.int/abc/symbols/emblem/index_en.htm

Przykład podstawowych elementów, jakie mają być włączone do informacji i instrumentów i środków reklamy:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.