Decyzja EBC/2007/5 określająca zasady udzielania zamówień publicznych
Dz.U.UE.L.2007.184.34
Akt utracił mocDECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 lipca 2007 r.
określająca zasady udzielania zamówień publicznych (EBC/2007/5)
(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 2007 r.)
ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając art. 11 ust. 6 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego,
uwzględniając decyzję EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmującą Regulamin Europejskiego Banku Centralnego(1), w szczególności jej art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski Bank Centralny (EBC) przestrzega zasady efektywności pod względem kosztów i stara się uzyskać w drodze zamówień najkorzystniejszą cenę na towary, usługi oraz roboty budowlane w stosunku do ich jakości.
(2) Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(2) ("dyrektywa o zamówieniach publicznych") oraz rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) ("rozporządzenie finansowe") nie mają zastosowania w odniesieniu do EBC.
(3) EBC stosuje ogólne zasady prawa zamówień publicznych określone w dyrektywie o zamówieniach publicznych oraz rozporządzeniu finansowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Definicje
Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
Zamówienia dotyczące badań i rozwoju w zakresie zabezpieczeń banknotów euro nie obejmują zamówień na pilotażowy druk tych banknotów.
Zakres obowiązywania
Zasady ogólne
Procedury udzielania zamówień publicznych przeprowadzane są w zgodzie z ogólnymi zasadami przejrzystości i jawności, równego dostępu oraz równego traktowania, a także zasadami niedyskryminacji i uczciwej konkurencji.
Progi
Obliczanie szacunkowej wartości zamówienia
Wyłączenia
Okres obowiązywania i jego przedłużenia
Łączna długość okresów, o które następuje przedłużenie, nie może przekraczać okresu obowiązywania początkowego zamówienia, za wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków.
Dodatkowe dostawy, usługi i roboty budowlane
Łączna wartość dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych co do zasady nie może jednak przekraczać 50 % kwoty, na jaką opiewa początkowe zamówienie.
ROZDZIAŁ II
PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
PROCEDURY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
ODDZIAŁ 1
Rodzaje procedur
Rodzaje procedur
Przegląd
Ogłaszanie informacji o zamówieniach publicznych
Procedura otwarta
Procedura ograniczona
Procedura negocjacyjna
Przed rozpoczęciem negocjacji EBC informuje wszystkich oferentów, którzy kwalifikują się negocjacji, o sposobie, w jaki będą one przeprowadzone.
Dialog konkurencyjny
Umowy ramowe
Zamówienia oparte na umowach ramowych są udzielane na zasadach określonych w niniejszym artykule.
W takim przypadku EBC udziela zamówienia zgodnie z następującą procedurą:
Artykuł 30 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Dynamiczne systemy zakupów
Wezwanie do zgłaszania zainteresowania
Aukcje elektroniczne
Aukcja elektroniczna oparta jest:
Terminy składania wniosków oraz ofert
ODDZIAŁ 2
Przebieg procedury
Przebieg procedury
Komunikacja z kandydatami i oferentami
Żądanie dodatkowej dokumentacji oraz wyjaśnień
Po otwarciu wniosków lub ofert, EBC może zwrócić się do kandydatów i oferentów o uzupełnienie dostarczonej dokumentacji lub o wyjaśnienie poszczególnych kwestii. Żądanie takie nie może naruszać uczciwej konkurencji pomiędzy kandydatami/ oferentami oraz stanowić powodu ich nierównego traktowania ani nie może prowadzić do zmiany warunków dotyczących wniosków lub ofert.
Sprostowanie dokumentacji przetargowej
Zaproszenie do składania ofert
ODDZIAŁ 3
Ocena
Ocena
Ogólne
Zdolność kandydatów/oferentów do otrzymania zamówienia
lub
jeżeli okoliczności wskazują, że otrzymali oni informacje dotyczące wniosku lub oferty przygotowanej przez innego kandydata/oferenta lub też jeżeli przedłożenie odrębnych wniosków/ofert w inny sposób zakłóca swobodną konkurencję między kandydatami/oferentami.
Kryteria kwalifikacji
Kryteria udzielania zamówienia
Jeżeli w opinii EBC przypisanie wag nie jest możliwe z uzasadnionych przyczyn, wskazuje on kryteria uszeregowane w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego.
Oferty rażąco niskie
Na podstawie otrzymanych wyjaśnień i dowodów EBC dokonuje weryfikacji przedmiotowych elementów oferty.
Zawiadomienie o decyzji w sprawie kwalifikacji oraz udzielenia zamówienia
ROZDZIAŁ III
ZAMÓWIENIA PONIŻEJ KWOT PROGOWYCH
ZAMÓWIENIA PONIŻEJ KWOT PROGOWYCH
Procedura bez publikacji ogłoszenia
Jeżeli wartość zamówienia jest poniżej tych kwot progowych, ale jest równa lub przekraczająca kwotę 10.000 EUR, EBC zaprasza, w razie dostatecznej ich liczby, co najmniej trzech odpowiednich wykonawców do złożenia oferty.
W obu przypadkach EBC przekazuje wykonawcom zapytanie ofertowe określające wymogi EBC oraz kryteria udzielenia zamówienia. Przy ustalaniu terminu na złożenie ofert EBC bierze pod uwagę złożoność zamówienia oraz czas potrzebny na przygotowanie oferty.
Zawiadamianie oferentów i lista wykonawców
Zamówienia z wolnej ręki
Jeżeli szacunkowa wartość zamówienia bez podatku VAT wynosi mniej niż 10.000 EUR lub gdy zastosowano wyjątek na podstawie art. 6 ust. 1, EBC może udzielić zamówienia na podstawie jednej oferty.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Odwołanie procedur przetargowych
Procedura odwoławcza
Jurysdykcja
Wyłączną jurysdykcję do rozpatrywania wszelkich sporów pomiędzy EBC a wykonawcą związanych z niniejszą decyzją lub konkretną procedurą o udzielenie zamówienia publicznego posiada Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. Jeśli jest dostępna procedura odwoławcza wskazana w art. 33, skarżący wstrzyma się ze skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości do czasu wydania decyzji EBC w przedmiocie odwołania. Bieg terminów określonych w Traktacie rozpoczyna się z chwilą otrzymania decyzji w przedmiocie odwołania.
Wejście w życie
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 3 lipca 2007 r.
Prezes EBC | |
Jean-Claude TRICHET |
(1) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, str. 33.
(2) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 2006/97/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 107).
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2005, str. 1).
(4) Dz.U. L 320 z 21.10.2004, str. 21.
(5) Rozporządzenie nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1).
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr EBC/2012/10 (2012/367/UE) z dnia 19 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.178.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 września 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2009/154/WE z dnia 27 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.51.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 marca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2010/483/UE z dnia 27 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.238.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2010 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.