Rozporządzenie 2321/2002 dotyczące zasad udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz zasad upowszechniania wyników badań celem realizacji szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej
Dz.U.UE.L.2002.355.23
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2321/2002 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 16 grudnia 2002 r.
dotyczące zasad udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz zasad upowszechniania wyników badań celem realizacji szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej (2002-2006)
(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2002 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 167 i art. 172 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szósty program ramowy Wspólnoty Europejskiej dotyczący działań badawczych, rozwoju technologicznego i pokazowych, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) ("szósty program ramowy"), został przyjęty decyzją nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4). Zasady współudziału finansowego Wspólnoty, wymienione w załączniku III do tej decyzji, wymagają uzupełnienia innymi przepisami.
(2) Przepisy te powinny mieścić się w spójnych i przejrzystych ramach, które uwzględniają w pełni cele i cechy instrumentów określonych w załączniku III do szóstego programu ramowego, w celu zagwarantowania możliwie najbardziej wydajnej realizacji, biorąc pod uwagę potrzebę łatwego dostępu dla uczestników poprzez procedury uproszczone. Szczególnie dotyczy to przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w związku z uczestnictwem w ugrupowaniach przedsiębiorstw.
(3) Zasady udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów powinny brać pod uwagę charakter działań w zakresie działań badawczych, rozwoju technologicznego, włączając pokazowe. Ponadto mogą one różnić się w zależności od tego, czy uczestnik ma siedzibę w Państwie Członkowskim, w państwie stowarzyszonym, będącym krajem kandydującym lub nie, lub w państwie trzecim, oraz od jego formy prawnej, a mianowicie od tego, czy jest on organizacją krajową, międzynarodową, o znaczeniu europejskim bądź nie, MŚP, europejskim ugrupowaniem interesów gospodarczych lub stowarzyszeniem stworzonym przez uczestników.
(4) W zgodzie z szóstym programem ramowym uczestnictwo podmiotów prawnych z państw trzecich powinno być przewidziane na równi z celami współpracy międzynarodowej, w szczególności zawartymi w art. 164 i 170 Traktatu.
(5) Organizacje międzynarodowe, których działalność poświęcona jest rozwojowi współpracy w dziedzinie badań w Europie i których członkami są w większości Państwa Członkowskie lub państwa stowarzyszone, przyczyniają się do tworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Dlatego należy je zachęcić do udziału w szóstym programie ramowym.
(6) Wspólne Centrum Badawcze bierze udział w pośrednich działaniach dotyczących badań i rozwoju technologii na tych samych zasadach jak podmioty prawne mające siedzibę w Państwie Członkowskim.
(7) Działania w ramach szóstego programu ramowego powinny być zgodne z interesami finansowymi Wspólnoty i powinny zabezpieczać te interesy. Odpowiedzialność Komisji za realizację programu ramowego i jego programów szczególnych obejmuje również aspekty finansowe stąd wynikające.
(8) Zasady dotyczące upowszechniania wyników badań powinny wspierać ochronę własności intelektualnej oraz wykorzystanie i upowszechnianie tych wyników. Powinny one zapewniać, że uczestnicy mają wzajemny dostęp do istniejącego know-how oraz do wiedzy wypływającej z prac badawczych w zakresie niezbędnym do prowadzenia prac badawczych lub do korzystania z powstałej wiedzy. Jednocześnie zasady te powinny gwarantować ochronę dóbr intelektualnych uczestników. Powinny one również uwzględniać cechy integrowanych projektów i sieci doskonałości, w szczególności przez oferowanie uczestnikom wysokiego stopnia elastyczności, oraz pozwalając im na przyjęcie między sobą najbardziej odpowiednich ustaleń w celu ich współpracy i wykorzystania powstałej wiedzy. Umowy takie mogą tworzyć cześć porozumienia konsorcjum.
(9) Działania w ramach szóstego programu ramowego powinny być przeprowadzane w zgodności z zasadami etycznymi, włączając w to zasady odzwierciedlone w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, oraz powinny dążyć zarówno do podniesienia roli kobiet w badaniach, jak i poprawy przekazywania informacji i dialogu ze społeczeństwem oraz powinny wspierać udział najbardziej peryferyjnych regionów Wspólnoty,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY WSTĘPNE
PRZEPISY WSTĘPNE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz zasady upowszechniania wyników badań przeprowadzonych w ramach szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej dotyczącego działań badawczych, rozwoju technologicznego i pokazowych, przyczyniających się do tworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) (zwany dalej "szóstym programem ramowym"), z wyjątkiem działań BRT wykonywanych przez wspólne przedsiębiorstwo lub jakiekolwiek inne formy ustanowione na podstawie art. 171 Traktatu.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia
1) "działalność BRT" oznacza działania badawcze i rozwoju technologicznego, włączając działania pokazowe, określone w załączniku I i III do szóstego programu ramowego;
2) "działanie bezpośrednie" oznacza działalność BRT przedsięwziętą przez Wspólne Centrum Badawcze (zwane dalej WCB) w realizacji zadań powierzonych mu w ramach szóstego programu ramowego;
3) "działanie pośrednie" oznacza działalność BRT przedsięwziętą przez jednego lub więcej uczestników w ramach instrumentu szóstego programu ramowego;
4) "instrumenty" oznaczają warunki pośredniej interwencji Wspólnoty, ustanowione w załączniku III do szóstego programu ramowego, z wyjątkiem współudziału finansowego Wspólnoty na podstawie art. 169 Traktatu;
5) "umowa" oznacza porozumienie o dotacji między Wspólnotą a uczestnikami dotyczące wykonania pośredniego działania, ustanawiające prawa i obowiązki między Wspólnotą i uczestnikami z jednej strony oraz między uczestnikami w tym działaniu pośrednim z drugiej;
6) "porozumienie konsorcjum" oznacza porozumienie, które zawierają między sobą uczestnicy pośredniego działania w celu jego realizacji. Takie porozumienie nie ma wpływu na zobowiązania uczestników wobec Wspólnoty lub wobec siebie nawzajem, wynikające z niniejszego rozporządzenia lub umowy;
7) "uczestnik" oznacza podmiot prawny wnoszący wkład do pośredniego działania lub mającą prawa i obowiązki w odniesieniu do Wspólnoty, na mocy niniejszego rozporządzenia lub zgodnie z umową;
8) "podmiot prawny" oznacza każdą osobę fizyczną lub każdą osobę prawną utworzoną na mocy prawa krajowego w miejscu jej ustanowienia, na mocy prawa wspólnotowego lub prawa międzynarodowego, posiadającą osobowość prawną i zdolną do bycia podmiotem praw i zaciągania zobowiązań we własnym imieniu;
9) "konsorcjum" oznacza wszystkich uczestników tego samego działania pośredniego;
10) "koordynator" oznacza uczestnika wyznaczonego przez pozostałych uczestników tego samego działania pośredniego i zaakceptowanego przez Komisję, posiadającego szczególne dodatkowe obowiązki wynikające z niniejszego rozporządzenia i umowy;
11) "organizacja międzynarodowa" oznacza każdy podmiot prawny powstały ze stowarzyszenia państw, innych niż Państwa Wspólnoty, ustanowioną na podstawie Traktatu lub podobnego aktu, posiadającą wspólne instytucje i międzynarodową osobowość prawną odrębną od osobowości jej Państw Członkowskich;
12) "międzynarodowa organizacja o znaczeniu europejskim" oznacza organizację międzynarodową, której większość członków stanowią Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej lub państwa stowarzyszone i której głównym celem jest wspieranie europejskiej współpracy naukowej i technologicznej;
13) "stowarzyszony kraj kandydujący" oznacza państwo stowarzyszone, zatwierdzone przez Wspólnotę jako kandydat do przystąpienia do Unii Europejskiej;
14) "państwo stowarzyszone" oznacza państwo, które jest stroną umowy międzynarodowej ze Wspólnotą, na mocy której wnosi ono wkład finansowy do całości lub części szóstego programu ramowego;
15) "państwo trzecie" oznacza państwo, które nie jest ani Państwem Członkowskim, ani państwem stowarzyszonym;
16) "europejskie ugrupowanie interesów gospodarczych (EUIG)" oznacza każdy podmiot prawny ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2137/85(5);
17) "małe i średnie przedsiębiorstwa" (zwane dalej MŚP) oznaczają przedsiębiorstwa, które spełniają kryteria wymienione w zaleceniu Komisji 96/280/WE(6);
18) "ugrupowanie przedsiębiorstw" oznacza każdy podmiot prawny składający się w przeważającej części z MŚP i reprezentujący ich interesy;
19) "budżet" oznacza plan finansowy, oceniający wszystkie przychody i wydatki konieczne do realizacji działania pośredniego;
20) "nieprawidłowość" oznacza każde naruszenie przepisów prawa wspólnotowego lub każde naruszenie zobowiązania umownego wynikającego z działania lub zaniechania podmiotu prawnego, które narusza lub mogłoby naruszyć ogólny budżet Unii Europejskiej lub budżety zarządzane przez nią, poprzez nieuzasadnione wydatki;
21) "istniejące know-how" oznacza informacje, które posiadają uczestnicy przed zawarciem umowy lub które są zdobyte równocześnie z podpisaniem umowy, jak również prawa autorskie lub prawa odnoszące się do takich informacji, uzyskane w następstwie wniosków lub przyznania patentów, wzorców użytkowych, odmian roślin, dodatkowych świadectw ochronnych lub podobnych form ochrony;
22) "wiedza" oznacza wyniki, włącznie z informacjami o tym, czy mogą być chronione czy nie, uzyskane w rezultacie bezpośrednich i pośrednich działań, jak również prawa autorskie lub prawa odnoszące się do takich wyników, uzyskane w następstwie wniosków lub przyznania patentów, wzorców użytkowych, odmian roślin, dodatkowych świadectw ochronnych lub podobnych form ochrony;
23) "upowszechnianie" oznacza ujawnienie wiedzy za pomocą właściwych środków, innych niż publikacje wynikające z formalności w celu ochrony wiedzy;
24) "użytkowanie" oznacza bezpośrednie lub pośrednie wykorzystanie wiedzy w pracach badawczych albo w celu rozwoju, tworzenia i wprowadzania do obrotu produktu lub procesu, albo tworzenia i świadczenia usługi;
25) "program pracy" oznacza plan opracowany przez Komisję w celu realizacji programu szczegółowego;
26) "wspólny program działalności" oznacza działania podjęte przez uczestników, którzy są zobowiązani do realizacji sieci doskonałości;
27) "prawa dostępu" oznacza licencje i prawa używania wiedzy lub istniejącego know-how;
28) "uzasadniony interes" oznacza każdy rodzaj interesów użytkownika, szczególnie interesy handlowe, na które można powoływać się w przypadkach wymienionych w niniejszym rozporządzeniu; w tym celu uczestnik musi udowodnić, że niewzięcie pod uwagę w danym przypadku jego interesów spowodowałoby dla niego nieproporcjonalnie dużą szkodę;
29) "plan realizacji" oznacza plan działań uczestników w projekcie zintegrowanym;
30) "państwa przemysłowe" oznacza te państwa trzecie, które są członkami G7;
31) "organ publiczny" oznacza organ sektora publicznego lub podmiot prawny podlegający prawu prywatnemu, wykonujący zadania służby publicznej i zapewniający odpowiednie gwarancje finansowe.
Niezawisłość
a) bezpośredniego lub pośredniego udziału, przekraczającego 50 % wartości nominalnej wyemitowanego kapitału akcyjnego podmiotu prawnego lub większości praw głosu akcjonariuszy lub wspólników tego podmiotu;
b) bezpośrednich lub pośrednich kompetencji decyzyjnych podmiotu prawnego, faktycznych lub wynikających z mocy prawa.
ROZDZIAŁ II
UCZESTNICTWO W DZIAŁANIACH POŚREDNICH
UCZESTNICTWO W DZIAŁANIACH POŚREDNICH
Zasady ogólne
Minimalna liczba uczestników i miejsce ich siedziby
Uczestnictwo pomiotów prawnych z państw trzecich
Każdy podmiot prawny utworzony w państwie trzecim, który ma być objęty szczególnymi działaniami współpracy międzynarodowej przewidzianymi w pozycji "Koncentracja i integracja badań wspólnotowych" szóstego programu ramowego, może otrzymać wspólnotowe wsparcie finansowe w granicach budżetu przeznaczonego w załączniku II do szóstego programu ramowego na działania określone w art. 164 lit. b) Traktatu.
Każdy podmiot prawny utworzony w państwie trzecim, innym niż kraje wymienione w akapicie drugim, biorący udział w działaniach BRT, wskazanych w akapicie pierwszym, może otrzymać wspólnotowe wsparcie finansowe, jeśli przewidziano wsparcie w tym celu w ramach działalności BRT lub jeśli jest ono istotne dla prowadzenia działań pośrednich.
Może on otrzymać wspólnotowe wsparcie finansowe, jeśli przewidziano wsparcie w tym celu w działalności BRT lub jeśli jest ono istotne dla prowadzenia działań pośrednich.
Może on otrzymać wspólnotowe wsparcie finansowe, jeśli przewidziano wsparcie w tym celu w działalności BRT, lub jeśli jest ono istotne dla prowadzenia działań pośrednich.
Uczestnictwo organizacji międzynarodowych
Każda organizacja międzynarodowa, inna niż organizacja międzynarodowa o znaczeniu europejskim, może wziąć udział w działaniach BRT, określonych w art. 6 ust. 1, podlegających warunkom określonym w jego akapicie pierwszym i trzecim, oraz w innych działaniach BRT, podlegających warunkom określonym w ust. 2 i 3 wspomnianego artykułu.
Warunki odnoszące się do zasobów i kompetencji technicznych
W toku prac uczestnicy posiadają zasoby w terminie i wysokości niezbędnej do prowadzenia działania pośredniego.
Przez zasoby niezbędne do prowadzenia działań pośrednich rozumie się zasoby ludzkie, infrastrukturę, zasoby finansowe, własność niematerialną i inne zasoby udostępnione przez stronę trzecią na podstawie wcześniejszego zobowiązania.
Składanie wniosków o działania pośrednie
Zaproszenia do składania wniosków mogą pociągać za sobą procedurę dwustopniowej oceny. W tym przypadku w następstwie pozytywnej oceny wstępnego wniosku w pierwszym etapie zainteresowani wnioskodawcy w drugim etapie są proszeni o złożenie kompletnego wniosku.
a) szczególnych działań wspierających działalność podmiotów prawnych określonych w programach pracy;
b) szczególnych działań wspierających, składających się z zakupu lub usługi, które podlegają warunkom stosowanym w procedurze udzielania zamówień publicznych;
c) szczególnych działań wspierających, posiadających cechy charakterystyczne i wartości szczególne do celów oraz treści naukowej i technologicznej programów szczególnych, dla których można złożyć Komisji wnioski o dotacje, jeśli zostały one przewidziane w programie pracy właściwego programu szczególnego oraz jeśli taki wniosek nie wchodzi w zakres otwartego zaproszenia do składania wniosków;
d) szczególnych działań wspierających, objętych art. 11.
Ocena i wybór wniosków o działania pośrednie
a) naukowa i technologiczna doskonałość oraz stopień innowacji;
b) możliwość pomyślnego prowadzenia działania pośredniego oraz zapewnienie jego sprawnego zarządzania, ocenione pod względem zasobów i kompetencji, łącznie z ustaleniami organizacyjnymi przewidzianymi przez uczestników;
c) przydatność do celów programu szczegółowego;
d) europejska wartość dodana, masa krytyczna zaangażowanych zasobów oraz wkład w polityki wspólnotowe;
e) jakość planu korzystania i upowszechniania wiedzy, potencjał wspierania innowacji oraz jasne plany zarządzania własnością intelektualną.
a) dla sieci doskonałości: zakres i stopień osiągnięcia integracji oraz zdolność sieci do wspierania doskonałości w środowisku nie obejmującym jej członków, jak również perspektywy trwałej integracji możliwości badawczych i zasobów po zakończeniu okresu objętego wspólnotowym wsparciem finansowym;
b) dla projektów zintegrowanych: skala dążeń do celu oraz zdolność zasobów do znaczącego wzmocnienia konkurencyjności lub rozwiązania problemów społecznych;
c) dla zintegrowanych inicjatyw odnoszących się do infrastruktury: perspektywy trwania danej inicjatywy w długim okresie, po zakończeniu okresu objętego wspólnotowym wsparciem finansowym.
a) synergia z edukacją na wszystkich poziomach;
b) gotowość i zdolność do pracy z osobami spoza wspólnoty badawczej i ze społeczeństwem jako całością, w celu rozprzestrzeniania świadomości i wiedzy oraz badania szerszych społecznych implikacji wnioskowanych prac;
c) działania w celu zwiększenia roli kobiet w badaniach.
Niniejsze kryteria oraz te wymienione w ust. 2 i 3 mogą być określone lub uzupełnione w programie pracy, w szczególności biorąc pod uwagę wkład wniosku o działania pośrednie w poprawę informowania społeczeństwa i w dialog społeczny oraz wspieranie konkurencyjności MŚP.
Każdy uczestnik, który dopuścił się nieprawidłowości w realizacji działania pośredniego, może być w każdym czasie wyłączony z procedury oceny i selekcji, z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności.
Wszystkie złożone wnioski o działania pośrednie są traktowane przez Komisję jako poufne, co gwarantuje, że zasada poufności jest przestrzegana w przypadku wszystkich procedur i że niezależni eksperci również są tym zobowiązani.
Wnioski nie są oceniane w sposób anonimowy, chyba że ustalono inaczej w zaproszeniu do składania wniosków.
Wyznaczenie niezależnych ekspertów
Komisja może dodatkowo ustanowić grupy niezależnych ekspertów jako doradców do spraw realizacji wspólnotowej polityki badawczej.
a) Niezależni eksperci wyznaczeni przez Komisję w celu oceny przewidzianej w art. 6 szóstego programu ramowego i jego programów szczególnych są osobami bardzo wysokiej rangi z dziedziny nauki, przemysłu lub polityki ze znacznym doświadczeniem w badaniach, polityki badawczej, zarządzania programami badawczymi, na poziomie krajowym lub międzynarodowym.
b) Niezależni eksperci wyznaczeni przez Komisję do pomocy w ocenie wniosków w sprawie centrów doskonałości i projektów zintegrowanych oraz w celu monitorowania wniosków wybranych i realizowanych są osobami z dziedziny nauki, przemysłu i/lub osobami posiadającymi doświadczenie w dziedzinie innowacji, a także wysoki poziom wiedzy. Są międzynarodowymi autorytetami w danych dziedzinach specjalistycznych.
c) Niezależni eksperci wyznaczeni przez Komisję w celu stworzenia grup określonych w drugim akapicie ust. 1 są uznanymi specjalistami pod względem wiedzy, umiejętności i szerokiego doświadczenia w dziedzinie dotyczącej kwestii, którymi zajmować ma się dana grupa.
d) W przypadkach innych niż określone w lit. a), b) i c), w celu uwzględnienia w sposób zrównoważony różnych podmiotów gospodarczych z sektora badań, Komisja wyznacza niezależnych ekspertów z umiejętnościami i wiedzą odpowiednimi do powierzonych im zadań. W tym celu Komisja opiera się na zaproszeniach do składania wniosków od osób indywidualnych oraz zaproszeniach adresowanych do instytucji badawczych w związku z ustanowieniem list odpowiednich kandydatów lub może, jeśli uzna to za właściwe, wybrać osobę spoza listy, lecz posiadającą właściwe umiejętności.
Umowy i porozumienia konsorcjum
Aby uprościć zawieranie umów, Komisja, po zasięgnięciu opinii zainteresowanych stron z Państw Członkowskich oraz państw stowarzyszonych, przygotuje wzorcową umowę.
Umowa, podpisana między Komisją i wszystkimi uczestnikami działania pośredniego, wchodzi w życie z dniem podpisania przez Komisje i koordynatora. Inni uczestnicy określeni w umowie przystępują do niej zgodnie z jej warunkami, przyjmując prawa i obowiązki uczestników.
Każdy uczestnik, przystępujący do istniejącego działania pośredniego, przystępuje do umowy oraz przyjmuje prawa i obowiązki uczestników wobec Wspólnoty.
a) wewnętrzna organizacja konsorcjum;
b) uzgodnienia dotyczące praw własności intelektualnej;
c) rozstrzygnięcie wewnętrznych sporów odnoszących się do porozumienia konsorcjum.
W tym celu Komisja konsultuje się zainteresowanymi stronami z Państw Członkowskich i państw stowarzyszonych.
Realizacja działań pośrednich
Wspólnotowe wsparcie finansowe jest wypłacane na rzecz koordynatora. Koordynator zarządza wspólnotowym wsparciem finansowym w zakresie jego przydziału uczestnikom oraz działaniami zgodnymi z umową i decyzjami przyjętymi przez konsorcjum zgodnie z procedurami wewnętrznymi ustanowionymi w porozumieniu konsorcjum.
Uczestnicy powiadamiają Komisję o każdym przypadku, który może mieć wpływ na realizację działania pośredniego oraz na prawa Wspólnoty, włączając w to zmianę porozumienia konsorcjum.
W przypadku gdyby uczestnik naruszył umowę i w przypadku gdyby konsorcjum nie zadośćuczyniło temu naruszeniu, Komisja może, w ostateczności i jeśli wszystkie inne podejścia zostały zbadane, postawić uczestników odpowiedzialnych przed następującymi okolicznościami:
a) Niezależnie od odpowiednich działań podejmowanych w stosunku do uczestnika naruszającego porozumienie, Komisja może żądać od pozostałych uczestników realizacji działania pośredniego.
b) W przypadku gdy realizacja nie jest możliwa lub gdy pozostali uczestnicy odmawiają przestrzegania lit. a), Komisja może zakończyć umowę i odzyskać wspólnotowe wsparcie finansowe. Prowadząc dochodzenie w sprawie niekorzystnych warunków finansowych, Komisja uwzględnia prace już podjęte i otrzymane wyniki i w ten sposób ustanawia wielkość długu.
c) W części dotyczącej długu określonego zgodnie z lit. b), który powstaje w stosunku do uczestnika naruszającego porozumienie, Komisja może podzielić go między pozostałych uczestników na podstawie udziału każdego z uczestników w zatwierdzonych wydatkach, do wysokości sumy wspólnotowego wsparcia finansowego, które każdy z uczestników jest uprawniony otrzymać.
W przypadku gdy uczestnikiem jest organizacja międzynarodowa, organ publiczny lub podmiot prawny, których uczestnictwo w działaniu pośrednim jest zagwarantowane przez Państwo Członkowskie lub państwo stowarzyszone, taki uczestnik jest odpowiedzialny wyłącznie za swój własny dług i nie ponosi odpowiedzialności za długi żadnego z pozostałych uczestników.
Wspólnotowe wsparcie finansowe
a) W przypadku sieci doskonałości przyjmuje formę stałej dotacji na rzecz integracji, na podstawie wspólnego programu działalności. Wysokość dotacji obliczana jest przy uwzględnieniu stopnia integracji, liczby naukowców, których wszyscy uczestnicy zamierzają integrować, cechy danej dziedziny badań oraz wspólnego programu działalności.
Wspomniana dotacja jest wypłacana na podstawie wyników, w następstwie bieżącej realizacji wspólnego programu działalności i pod warunkiem że wydatki potwierdzone przez zewnętrznego audytora lub, w przypadku instytucji publicznych, właściwego urzędnika publicznego są wyższe niż całkowita dotacja.
b) Dla niektórych działań wspierających rozwój zasobów ludzkich i mobilności oraz dla niektórych szczególnych działań wsparcia, z wyjątkiem działań pośrednich określonych w art. 9 ust. 2 lit. b), wsparcie może przyjąć formę płatności zryczałtowanych.
c) Dla projektów zintegrowanych oraz dla innych instrumentów, z wyjątkiem określonych w lit. a) i b) oraz działań pośrednich określonych w art. 9 ust. 2 lit. b), wsparcie przyjmuje postać dotacji do budżetu, obliczonej jako udział procentowy budżetu, określonego przez uczestników, jako niezbędny do prowadzenia działania pośredniego, dostosowanego do rodzaju działania oraz przy uwzględnieniu modelu kosztów przyjętego przez zainteresowanego uczestnika.
Wydatki konieczne do realizacji działania pośredniego są potwierdzone przez zewnętrznego audytora lub w przypadku instytucji publicznych właściwego urzędnika publicznego.
a) muszą być rzeczywiste, ekonomiczne oraz niezbędne do realizacji działania pośredniego;
b) muszą być ustalone zgodnie ze zwyczajnymi zasadami rachunkowości indywidualnego uczestnika;
c) muszą być odnotowane w rachunkowości uczestników lub w przypadku zasobów stron trzecich, określonych w art. 8 ust. 2 akapit trzeci, w odpowiednich dokumentach finansowych tych stron trzecich;
d) nie podlegają podatkom pośrednim, cłom i oprocentowaniu, a także nie mogą przynosić zysków.
Na zasadzie odstępstwa od rzeczywistych zasad i za zgodą uczestników umowa może określać stawki przeciętne współudziału finansowego Wspólnoty ze względu na rodzaj wydatków lub ustalonych ryczałtów, jak również wartość ze względu na działalność, która jest zbliżona do przewidzianych wydatków.
Zmiany w zasadach członkostwa konsorcjum
Wycofanie się uczestnika nie ma wpływu na prawa dostępu na podstawie art. 26 ust. 2 i art. 27 ust. 2.
Konsorcjum musi powiadomić Komisję o wszelkich zmianach dotyczących zasad członkostwa. Komisja może wnieść sprzeciw do tych zmian w ciągu sześciu tygodni od otrzymania powiadomienia. Nowi uczestnicy przystępują do umowy zgodnie z warunkami określonymi w art. 12 ust. 2.
Konsorcjum publikuje dodatkowe zaproszenie oraz obwieszcza je powszechnie, wykorzystując szczególne wsparcie informacyjne, przede wszystkim strony internetowe szóstego programu ramowego, specjalistyczne czasopisma i broszury, krajowe punkty kontaktowe utworzone przez Państwa Członkowskie oraz państwa stowarzyszone w celu informowania i wspierania.
Konsorcjum ocenia oferty w świetle kryteriów regulujących ocenę i wybór działania pośredniego, określonych zgodnie z art. 10 ust. 4 i 5, przy pomocy niezależnych ekspertów wyznaczonych przez konsorcjum na podstawie kryteriów określonych w art. 11 ust. 2 lit. b).
Późniejszych zmian zasad konsorcjum dokonuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w ust. 1 akapit trzeci.
Dodatkowe wsparcie finansowe
Komisja może zwiększyć wspólnotowe wsparcie finansowe dla działania pośredniego już rozpoczętego, w celu zwiększenia jego zakresu, tak aby objąć nim nowe działalności, które mogą dotyczyć nowych uczestników.
Komisja czyni tak w przypadku działania pośredniego określonego w art. 9 ust. 1 i art. 9 ust. 2 lit. c) w drodze zaproszenia do składania dodatkowych wniosków, które Komisja publikuje i ogłasza zgodnie z art. 9 ust. 4 i które może być ograniczone, jeśli jest to konieczne, do działań pośrednich już realizowanych. Komisja ocenia i wybiera takie wnioski na podstawie art. 10.
Działalność konsorcjum na rzecz stron trzecich
W przypadku gdy umowa uwzględnia możliwość przedsięwzięcia wszystkich bądź niektórych działalności konsorcjum na rzecz stron trzecich, konsorcjum zapewnia, że fakt ten jest należycie podany do publicznej wiadomości, zgodnie, gdzie to właściwe, z umową.
Konsorcjum ocenia i wybiera spośród wszystkich wniosków otrzymanych od stron trzecich, zgodnie z zasadami przejrzystości, sprawiedliwości oraz bezstronności, a także zgodnie z zasadami umowy.
Monitorowanie i kontrola naukowa, technologiczna i finansowa
W procesie monitorowania sieci doskonałości, projektów zintegrowanych oraz, w miarę potrzeby, innych działań pośrednich Komisja jest wspomagana przez niezależnych ekspertów wyznaczonych zgodnie z art. 11 ust. 2.
Komisja gwarantuje, że wszystkie informacje dotyczące istniejącego know-how oraz wiedzy oczekiwanej bądź nabytej podczas realizacji działania pośredniego, które otrzymuje, są traktowane poufnie.
Umowa określa warunki, na mocy których uczestnicy mogą sprzeciwić się kontroli technologicznej w zakresie wykorzystania i upowszechniania wiedzy, przeprowadzanej przez upoważnionych przedstawicieli Komisji.
Informacje udostępniane Państwom Członkowskim i państwom stowarzyszonym
Komisja udostępnia każdemu Państwu Członkowskiemu lub państwu stowarzyszonemu, na jego żądanie, informacje na temat wiedzy wynikłej z prac prowadzonych w ramach działania pośredniego, pod warunkiem że takie informacje są właściwe dla polityki publicznej, chyba że uczestnik przedstawi uzasadnione argumenty przeciwko takiemu działaniu.
Pod żadnym pozorem udostępnienie informacji nie przenosi żadnych praw czy obowiązków Komisji oraz uczestników określonych w art. 21-28 na Państwo Członkowskie lub państwo stowarzyszone, które otrzymało taka informację.
Dopóki takie informacje ogólne nie zostaną upublicznione lub udostępnione przez uczestników lub zakomunikowane bez ograniczeń poufności, Państwa Członkowskie oraz państwa stowarzyszone stosują się do obowiązku Komisji o zachowaniu poufności, ustanowionego niniejszym rozporządzeniem.
Ochrona interesów finansowych Wspólnoty
Komisja zapewnia, że podczas realizacji działań pośrednich interesy finansowe Wspólnoty są chronione przez skuteczne kontrole oraz środki odstraszające, a także, jeśli wykryto nieprawidłowości, przez system skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 oraz (Euratom, WE) nr 2185/96(9) oraz z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999(10).
ROZDZIAŁ III
ZASADY UPOWSZECHNIANIA I WYKORZYSTANIA
ZASADY UPOWSZECHNIANIA I WYKORZYSTANIA
Własność wiedzy
Komisja lub inni uczestnicy działania pośredniego mogą wnieść sprzeciw w ciągu 30 dni od daty powiadomienia o powyższym przekazaniu własności. Komisja może wnieść sprzeciw w stosunku do każdego przekazania stronom trzecim, w szczególności gdy strona trzecia nie została ustanowiona w Państwie Członkowskim lub państwie stowarzyszonym, w przypadku gdy takie przekazanie nie leży w interesie rozwoju konkurencyjności dynamicznej, opartej na wiedzy gospodarki europejskiej lub jest niezgodnie z zasadami etycznymi. Inni uczestnicy mogą wnieść sprzeciw w stosunku do każdego przekazania własności, pod warunkiem że ma ono niekorzystny wpływ na ich prawa dostępu.
Ochrona wiedzy
Wykorzystanie i upowszechnianie wiedzy
a) konieczność ochrony prawa własności intelektualnej;
b) korzyści szybkiego upowszechnienia, np. w celu uniknięcia powielania wysiłków badawczych i uzyskania synergii między działaniami pośrednimi;
c) poufność;
d) uzasadnione interesy uczestników.
Udostępnianie wiedzy powstałej w wyniku działań bezpośrednich
Wiedza powstała w wyniku działań bezpośrednich może być udostępniona jednej lub więcej zainteresowanym podmiotom prawnym, w szczególności, tym, które zostały utworzone w Państwie Członkowskim lub państwie stowarzyszonym, pod warunkiem że wspomniane podmioty prawne podejmują się użycia wiedzy, albo zagwarantowania jej użycia. Taka dostępność wiedzy podlega odpowiednim warunkom ustanowionym i opublikowanym przez Komisję, w szczególności dotyczącym uiszczenia opłat.
Zasady dotyczące praw dostępu w działaniach pośrednich
Komisja może sprzeciwić się każdemu przyznaniu praw dostępu stronom trzecim, w szczególności tym niemającym siedziby w Państwach Członkowskich lub Państwach Stowarzyszonych, jeśli takie przyznanie nie leży w interesie rozwoju konkurencyjności dynamicznej, opartej na wiedzy gospodarki europejskiej lub jest niezgodne z zasadami etycznymi.
Prawa dostępu do przeprowadzenia działania pośredniego
Prawa dostępu w celu wykorzystania
Zobowiązania niezgodne lub ograniczające
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | M. FISCHER BOEL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 332 E z 27.11.2001, str. 275, Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 266 oraz Dz.U. C 262 E z 29.10.2002, str. 489.
(2) Dz.U. C 94 z 18.4.2002, str. 1.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 listopada 2002 r.
(4) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 199 z 31.7.1985, str. 1.
(6) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.
(7) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(8) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, str. 5.
(9) Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2).
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.