Rozporządzenie 20/98 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.4.40

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 20/98
z dnia 7 stycznia 1998 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2520/97(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 określa, że nowe organizacje producentów lub organizacje producentów, które nie zostały uznane na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1363/95(4), mogą skorzystać z okresu przejściowego nie dłuższego niż pięć lat, w którym muszą spełnić warunki uznania, ustanowione w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; rozporządzenie (WE) nr 478/97(5) ustala warunki dla udzielenia wstępnego uznania organizacji producentów;

w celu wsparcia tworzenia organizacji producentów art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje także, że w ciągu pięciu lat od momentu wstępnego uznania, Państwa Członkowskie mogą przyznawać organizacjom producentów, którym udzielono wstępnego uznania, dwa rodzaje pomocy, z których jeden ma na celu pokrycie kosztów tworzenia i administracji, a drugi pokrycie części inwestycji, wymaganych w celu uzyskania uznania i wymienionych w planach uznania;

w celu ułatwienia właściwego stosowania systemu pomocy na pokrycie kosztów tworzenia i administracji, pomoc powinna być przyznawana według stawki zryczałtowanej; pomoc według stawki zryczałtowanej powinna podlegać pułapowi w celu dostosowania jej do ograniczeń budżetowych; w celu uwzględnienia różnych potrzeb finansowych różnej wielkości organizacji producentów, pułap ten należy dostosować do produkcji nadającej się do wprowadzenia na rynek organizacji producentów; ponieważ zasady zawarte w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2118/78(6) nie mają już zastosowania, rozporządzenie to powinno być odpowiednio uchylone;

kryteria wyboru ustanowione przez Komisję na podstawie art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 951/97 z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie poprawy warunków przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych(7) powinny być stosowane w odniesieniu do inwestycji kwalifikujących się na mocy tego rozporządzenia, w celu zapewnienia spójności między poszczególnymi środkami finansowanymi przez Wspólnotę, do czasu aż nie zostaną wprowadzone w życie nowe wytyczne polityki rolnej w zakresie owoców i warzyw, wprowadzone rozporządzeniem (WE) nr 2200/96;

pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu powinna być wstrzymana z chwilą uznania organizacji producentów przez Państwo Członkowskie; jednakże w celu uwzględnienia wieloletniego finansowania inwestycji, te, które kwalifikują się do pomocy inwestycyjnej na mocy niniejszego rozporządzenia, mogą być przeniesione do programów operacyjnych, określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96;

w przypadku łączenia pomoc może być nadal przyznawana organizacjom producentów, wynikających z łączenia;

w celu zapewnienia, że pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniem jest odpowiednio stosowana, dane Państwo Członkowskie powinno sprawdzać, czy przyznanie pomocy jest uzasadnione, przy czym uwzględniana jest wszelka poprzednio przyznana pomoc na potrzeby związane z uruchomieniem organizacji producentów oraz wszelkie działania producentów między organizacjami producentów; Państwa Członkowskie muszą również zapewnić, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków kwalifikujących się do wspólnotowego finansowania na mocy niniejszego rozporządzenia;

należy ustanowić procedury dokonywania kontroli i nakładania kar;

artykuł 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje specjalny program dla Portugalii; należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia zgodności z tym specjalnym programem;

Komitet Zarządzający ds. Świeżych Owoców i Warzyw nie dostarczył opinii w terminie ustalonym przez swojego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady w sprawie przyznawania pomocy, przewidzianej w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 organizacjom producentów, którym udzielono wstępnego uznania.
2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "organizacja producentów, której udzielono wstępnego uznania" oznacza nową organizację producentów, lub taką, która nie została uznana na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2200/96, a której Państwo Członkowskie udzieliło wstępne uznanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97;

b) "producent" oznacza producenta, określonego w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 412/97(8);

c) "plan uznania" oznacza plan stopniowego uznania zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 478/97, przedstawiony przez organizację producentów, którego przyjęcie oznacza początek okresu, określonego w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, nie dłuższego niż pięciu lat;

d) 1 "produkcja wprowadzona do obrotu" oznacza produkcję członków organizacji producentów w kategorii, dla której udzielone jest wstępne uznanie:

– dostarczona do organizacji producentów i faktycznie sprzedana przez tę organizację w postaci świeżej lub przetworzonej,

– sprzedana na warunkach określonych w art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3 tiret drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96, za zezwoleniem organizacji,

– (skreślone).

Produkcja wprowadzana do obrotu nie obejmuje produkcji członków innych organizacji producentów wprowadzanej do obrotu za pośrednictwem danej organizacji zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c pkt 3 tiret drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

e) "wartość produkcji wprowadzanej do obrotu" oznacza wartość produkcji wprowadzanej do obrotu na etapie "loco organizacja producentów" lub tam, gdzie to jest właściwe, jako "produkt zapakowany lub przygotowany nieprzetworzony".

3. 2
W przypadku klęski żywiołowej uznawanej przez właściwe władze krajowe produkcja wprowadzona do obrotu w rozumieniu ust. 2 zostaje określona w wysokości co najmniej 70 % przeciętnej teoretycznej wartości równej:

– obszarowi należącemu do organizacji producentów, której udzielono wstępnie uznania oraz na którym uprawiany jest dany produkt w ciągu roku, w którym ma miejsce klęska żywiołowa, pomnożonemu przez:

– przeciętny plon oraz przeciętną cenę uzyskaną przez organizację producentów bądź jej członków za dany produkt w ciągu trzech lat przed wystąpieniem klęski żywiołowej bądź, gdy tak zadecyduje Państwo Członkowskie, uzyskaną w tym samym regionie uprawy w czasie trzech lat przed wystąpieniem klęski żywiołowej.

Artykuł  2
1.
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest na pokrycie kosztów ustanawiania i funkcjonowania organizacji producentów, według stawki zryczałtowanej.
2.
Pomoc określona w ust. 1 ustalona jest dla każdej organizacji producentów na podstawie jej rocznej produkcji wprowadzonej do obrotu i jest:

a) kwota, w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 5 %, 5 %, 4 %, 3 % i 2 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu maksymalnie do 1.000.000 ECU, oraz

b) kwota, w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % i 1,5 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu przekraczającej 1.000.000 ECU,

c) pułap dla każdej organizacji producentów nie może przekraczać:

– 100.000 ECU za pierwszy rok,

– 100.000 ECU za drugi rok,

– 80.000 ECU za trzeci rok,

– 60.000 ECU za czwarty rok,

– 50.000 ECU za piąty rok,

d) 3 być wypłacane w ratach rocznych na koniec każdego okresu rocznego w odniesieniu do wykonania planu uznania. Aby obliczyć roczne raty, Państwa Członkowskie mogą zastosować jako podstawę roczną produkcję wprowadzoną do obrotu odpowiadającą rocznemu okresowi innemu niż okres, w odniesieniu do którego wypłacana jest rata roczna, jeżeli wymagają tego kontrole. Okres, wobec którego użyty roczny okres nie powinien pokrywać się z rzeczywistym danym okresem rocznym, musi być krótszy niż 12 miesięcy.

Artykuł  3
1. 4
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest bezpośrednio lub poprzez instytucje kredytowe w postaci specjalnych pożyczek na pokrycie kosztów inwestycji związanych z wykonywaniem środków w planie uznania, opisanych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 478/97.

Wyłączeniu podlegają inwestycje naruszające konkurencję w innych działalnościach gospodarczych organizacji.

2.
Inwestycje przynoszące pośrednie lub bezpośrednie korzyści takim działalnościom finansowane będą pro rata ich wykorzystania dla sektorów lub produktów, dla których udzielono wstępnego uznania.
Artykuł  4

1. Pomoc przewidziana w art. 2 i 3 jest wstrzymana po udzieleniu uznania.

2.
W przypadku złożenia programu operacyjnego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 411/97(9), Państwo Członkowskie zapewnia, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania środków już finansowanych w ramach planu uznania.
3.
Inwestycje kwalifikujące się do pomocy na pokrycie kosztów, określonych w art. 3 mogą być przeniesione do programów operacyjnych, przewidzianych o ile są zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 411/97.
Artykuł  5 5
1.
Organizacje producentów powinny, każda z osobna, przedstawić pojedynczy wniosek o pomoc określoną w art. 2 i 3 w terminie trzech miesięcy od końca każdego rocznego okresu określonego w art. 2 ust. 2 lit. d).
2.
Wszystkim wnioskom o pomoc towarzyszą pisemne deklaracje organizacji, stwierdzające, że organizacja:

– spełnia i będzie spełniać przepisy rozporządzeń (WE) nr 2200/96 i (WE) nr 478/97 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia,

– nie otrzymała, nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać bezpośrednio ani pośrednio podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków do wspólnotowego finansowania na mocy niniejszego rozporządzenia.

3.
Państwa Członkowskie wypłacają pomoc w terminie sześciu miesięcy od otrzymania pełnego wniosku.
Artykuł  6
1.
Pomoc przewidziana w art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia może być przyznana lub nadal przyznawana organizacjom producentów, którym udzielono wstępngoe uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97 i które wynikają z łączenia się organizacji producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy tego rozporządzenia oraz jedną lub kilkoma z poniższych:

a) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 478/97;

b) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, uznanym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1035/72;

c) jedną lub kilkoma organizacjami producentów, uznanym na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

2.
Do celów obliczania pomocy płaconej zgodnie z ust. 1, organizacja producentów wynikająca z łączenia się zastępuje organizacje, które się łączą.
Artykuł  7

Państwa Członkowskie oceniają kwalifikację organizacji producentów do pomocy na mocy niniejszego rozporządzenia, aby stwierdzić, czy pomoc jest właściwie uzasadniona, przy czym uwzględnione będą warunki i data przyznania wcześniejszej pomocy publicznej organizacjom producentów, z których pochodzą członkowie danej organizacji producentów oraz wszelkie przejścia członków między organizacjami producentów.

Artykuł  8 6

Wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie na pomoc określoną w art. 2 i 3 kwalifikują do pomocy z Sekcji Gwarancji EFOGR.

Artykuł  9 7

Wkład Wspólnoty w stosunku do pomocy określonej w art. 2 wynosi:

– 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych dla regionów objętych celami 1 i 2 określonymi w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 50 % kwalifikujących się wydatków publicznych dla pozostałych regionów.

Artykuł  10 8
1.
Wkład Wspólnoty w stosunku do pomocy określonej w art. 3, wyrażony w równoważniku dotacji kapitałowej, nie przekracza w ujęciu procentowym kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3:

– 50 % w regionach objętych celami 1 i 2, określonymi w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 30 % w pozostałych regionach.

2.
Zainteresowane Państwa Członkowskie muszą zobowiązać się do pokrywania co najmniej 5 % kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3.
3.
Beneficjenci pomocy na pokrycie kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych, określonych w art. 3, płacą co najmniej:

– 25 % w regionach celu 1 i 2 określonego w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 45 % w pozostałych regionach.

Artykuł  11 9

Bez uszczerbku dla kontroli przeprowadzanych zgodnie z tytułem VI rozporządzenia (WE) nr 2200/96 Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole organizacji producentów w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznawania pomocy określonej w art. 2 i 3.

Artykuł  12 10
1.
Jeżeli kontrola przeprowadzona na mocy art. 11 wykazuje, iż:

– wartość produkcji wprowadzonej do obrotu jest mniejsza niż kwota wykorzystana do obliczenia pomocy określonej w art. 2, lub

– pomoc objęta niniejszym rozporządzeniem nie została wykorzystana zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie lub zatwierdzonym planem uznania,

od beneficjenta wymaga się zwrotu kwoty niesłusznie wypłaconej w podwójnej wysokości, plus odsetki za okres między wypłatą a zwrotem.

Stosowaną stopą procentową jest stopa stosowana przez Europejski Bank Centralny do swych operacji w EUR, opublikowana w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich, obowiązującą w dniu dokonania nienależnej wypłaty, plus trzy punkty procentowe.

2.
Jeżeli różnica między wysokością pomocy faktycznie wypłaconej a pomocy należnej jest większa niż 20 % tej ostatniej, od beneficjenta wymagać się będzie zwrotu całej otrzymanej pomocy, plus odsetki wymienione w ust. 1.
3.
W przypadku złożenia umyślnie fałszywej deklaracji lub w wyniku poważnego zaniedbania spraw wchodzących w zakres niniejszego rozporządzenia dana organizacja producentów zostaje pozbawiona otrzymywania pomocy przez pozostały okres trwającego planu uznania.
4.
Ustępy 1, 2 i 3 stosuje się bez uszczerbku dla przepisów w odniesieniu do innych kar, które zostaną nałożone, jak przewidziano w art. 48 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
Artykuł  13 11

Jeżeli władze portugalskie wykazują, iż w danym roku pomoc wypłacona organizacji producentów w Portugalii na mocy niniejszego rozporządzenia jest niższa niż pomoc określona w art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, pomoc przewidziana w art. 2 ust. 2 zostaje zwiększona tak, by spełniała przepisy wyżej wymienionego art. 14.

W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej uznawanej przez właściwe władze portugalskie, art. 1 ust. 3 niniejszego rozporządzenia stosuje się przy obliczaniu produkcji wprowadzanej do obrotu, przeznaczonej do celów art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

Artykuł  14

Rozporządzenie (EWG) nr 2118/78 traci moc.

Jednakże nadal stosuje się w odniesieniu do organizacji producentów, które wystąpiły o przyznanie pomocy na mocy art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz do obliczenia, które będą sporządzane zgodnie z art. 13 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 stycznia 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 41.

(3) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 4.

(5) Dz.U. L 75 z 15.3.1997, str. 4.

(6) Dz.U. L 246 z 8.9.1978, str. 11.

(7) Dz.U. L 142 z 2.6.1997, str. 22.

(8) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 16.

(9) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 9.

1 Art. 1 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
2 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 243/1999 z dnia 1 lutego 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.27.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1999 r.
3 Art. 2 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
4 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
6 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
7 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
8 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
9 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
10 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 983/2000 z dnia 11 maja 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.113.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 2000 r.
11 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 243/1999 z dnia 1 lutego 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.27.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1999 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.