Rozporządzenie wykonawcze 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Dz.U.UE.L.2014.227.18
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 808/2014
z dnia 17 lipca 2014 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3, art. 12, art. 14 ust. 6, art. 41, art. 54 ust. 4, art. 66 ust. 5, art. 67, art. 75 ust. 5 i art. 76 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 ustanawia ogólne przepisy regulujące wsparcie Unii dla rozwoju obszarów wiejskich, finansowane z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW"), uzupełniając wspólne przepisy w zakresie europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ustanowione w części drugiej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 2 . W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania i jednolitego stosowania nowych ram prawnych ustanowionych przez te rozporządzenia Komisja została upoważniona do przyjęcia niektórych przepisów w celu wprowadzenia ich w życie.
(2) Należy ustanowić przepisy dotyczące prezentacji treści programów rozwoju obszarów wiejskich, w oparciu w szczególności o wymogi określone w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 oraz art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Należy także określić, które z tych przepisów dotyczących prezentacji mają również zastosowanie do programów na rzecz wspólnych instrumentów dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji zapewniającej ulgę w kapitale regulacyjnym wdrażanych przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI"), o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. Należy również ustanowić przepisy dotyczące treści ram krajowych.
(3) Należy ustanowić przepisy dotyczące procedur i harmonogramów zatwierdzania ram krajowych.
(4) Aby usystematyzować zmienianie programów rozwoju obszarów wiejskich, należy ustanowić przepisy dotyczące przedstawiania zmian oraz ich częstotliwości. Należy to uczynić, aby w możliwie jak największym stopniu ograniczyć obciążenia administracyjne, pozostawiając elastyczność co do jasno zdefiniowanych sytuacji kryzysowych i sytuacji szczególnych.
(5) Należy ustanowić przepisy regulujące zmienianie ram krajowych, w tym harmonogramu, w szczególności w celu ułatwienia zmian w krajowych ramach państw członkowskich posiadających programy regionalne.
(6) W celu zapewnienia właściwego wykorzystania środków EFRROW należy ustanowić systemy bonów lub systemy równoważne, służące do opłacania kosztów ponoszonych przez uczestników transferu wiedzy i działań informacyjnych, aby zagwarantować, że zwrot kosztów jest wyraźnie powiązany z konkretnym, kwalifikowalnym szkoleniem lub transferem wiedzy świadczonym na rzecz uczestnika.
(7) Aby zagwarantować, że wybrany został usługodawca oferujący najlepszą relację ceny do jakości, selekcja organów lub podmiotów oferujących usługi doradcze musi odbywać się z zastosowaniem krajowych zasad udzielania zamówień publicznych.
(8) Jako że płatności ostateczne powinny być przyznawane wyłącznie pod warunkiem prawidłowego wdrożenia planów biznesowych, należy ustalić wspólne parametry takich ocen. Ponadto, aby ułatwić młodym rolnikom, którzy podejmują działalność, dostęp do innych działań w ramach działania dotyczącego rozwoju gospodarstw i działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, należy ustanowić przepisy dotyczące objęcia kilku działań planami biznesowymi, jak również przepisy dotyczące procedury zatwierdzania odnośnych wniosków.
(9) Państwa członkowskie powinny mieć prawo do obliczania wsparcia na zobowiązania w ramach działań rolno-środowiskow-oklimatycznych, działań związanych z rolnictwem ekologicznym i działań w zakresie dobrostanu zwierząt na podstawie innych jednostek niż jednostki ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, ze względu na szczególny charakter tych zobowiązań. Należy ustanowić przepisy dotyczące przestrzegania maksymalnych dozwolonych kwot, wyjątku dotyczącego płatności za dużą jednostkę przeliczeniową i kursów przeliczenia różnych kategorii zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe.
(10) Aby zagwarantować, że obliczanie dodatkowych kosztów i utraconych dochodów w przypadku działań, o których mowa w art. 28-31, art. 33 i 34 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jest zorganizowane w sposób przejrzysty i umożliwiający weryfikację, należy ustalić pewne elementy wspólne obliczania, które stosuje się we wszystkich państwach członkowskich.
(11) W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji i wzrostu obciążeń administracyjnych należy ustanowić przepisy dotyczące połączenia niektórych działań.
(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące rozpoczęcia funkcjonowania krajowych sieci obszarów wiejskich, jak również ich struktury, w celu zagwarantowania, że sieci te będą działać skutecznie i w odpowiednim czasie, aby towarzyszyć wdrażaniu programów.
(13) W celu zapewnienia informacji i reklamy na temat działań w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, korzystających ze wsparcia EFRROW, instytucja zarządzająca ma obowiązek realizować zadania, które należy określić w niniejszym rozporządzeniu. Instytucja zarządzająca powinna usystematyzować wszelkie swoje działania informacyjne i reklamowe w ramach strategii oraz poprzez ustanowienie jednej strony internetowej lub portalu internetowego pogłębiać wiedzę na temat celów polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz zwiększać dostępność i przejrzystość informacji o możliwościach finansowania. Należy ustanowić przepis dotyczący obowiązku beneficjentów w zakresie informowania o wsparciu EFRROW przyznanym na ich projekty.
(14) Aby ułatwić ustanowienie wspólnego systemu monitorowania i ewaluacji, należy określić wspólne elementy tego systemu, w tym wskaźniki oraz plan ewaluacji.
(15) Należy ustalić główne elementy rocznego sprawozdania z realizacji, o którym mowa w art. 75 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, oraz minimalne wymogi dotyczące planu ewaluacji, o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady wykonania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do prezentacji programów rozwoju obszarów wiejskich, procedur i harmonogramów zatwierdzania oraz zmieniania programów rozwoju obszarów wiejskich i ram krajowych, treści ram krajowych, działań informacyjnych i reklamowych na potrzeby programów rozwoju obszarów wiejskich, wdrażania niektórych działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, monitorowania i ewaluacji oraz sprawozdawczości.
Treść programów rozwoju obszarów wiejskich i ram krajowych
Prezentacja treści programów rozwoju obszarów wiejskich, o której mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, krajowych programów na rzecz wspólnych instrumentów dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji zapewniającej ulgę w kapitale regulacyjnym wdrażanych przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI"), o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, i krajowych ram, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jest ustalana zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Przyjmowanie ram krajowych
Ramy krajowe, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, przyjmuje się zgodnie z przepisami art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Zmiany programów rozwoju obszarów wiejskich
W przypadku wszystkich innych rodzajów zmian łącznie:
Zmiany programów innego rodzaju należy przedłożyć Komisji do dnia 30 września 2025 r.
Zmiana ram krajowych
Transfer wiedzy i działania informacyjne
(uchylony).
Plany biznesowe
Standardowe założenia dotyczące dodatkowych kosztów i utraconych dochodów
Połączenie zobowiązań i połączenie działań
Krajowa sieć obszarów wiejskich
Informacja i reklama
System monitorowania i ewaluacji
Roczne sprawozdanie z realizacji
Prezentację rocznego sprawozdania z realizacji, o którym mowa w art. 75 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, określono w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.
Plan ewaluacji
Minimalne wymogi dotyczące planu ewaluacji, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, określono w pkt 9 część 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 13
CZĘŚĆ 1
Prezentacja treści programów rozwoju obszarów wiejskich
Prezentacja treści programów rozwoju obszarów wiejskich
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
W stosownych przypadkach do programu rozwoju obszarów wiejskich dołącza się wykaz dozwolonych połączeń zobowiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1.
W przypadku działania przewidzianego w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, opis zawiera tabelę ilustrującą związek pomiędzy zobowiązaniami rolno-środowiskowo-klimatycznymi a metodami ich weryfikacji i kontroli;
"16. Zarządzanie ryzykiem (art. 36-39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013)
Zalesianie i tworzenie terenów zalesionych
Zakładanie systemów rolno-leśnych
Zapobieganie zniszczeniom lasów wskutek pożarów lasów, klęsk żywiołowych i katastrof oraz odtwarzanie lasów
Inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska
Wyznaczenie obszarów z ograniczeniami naturalnymi i innymi szczególnymi ograniczeniami
Ubezpieczenie upraw, zwierząt i roślin
Fundusze wspólnego inwestowania dotyczące niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, inwazji szkodników i incydentów środowiskowych
Narzędzie stabilizacji dochodów
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Oświadczenie dotyczące celów i założeń planu ewaluacji, sporządzone w celu zapewnienia podjęcia wystarczających i odpowiednich działań ewaluacyjnych, w szczególności w celu przekazania informacji niezbędnych do sterowania programem, na potrzeby rocznych sprawozdań z realizacji przedłożonych w 2017 r. i 2019 r. oraz na potrzeby ewaluacji ex post, a także aby zapewnić dostępność danych na potrzeby ewaluacji programów rozwoju obszarów wiejskich.
Krótki opis warunków monitorowania i ewaluacji na potrzeby programu rozwoju obszarów wiejskich, ze wskazaniem najważniejszych zaangażowanych podmiotów oraz ich obowiązków. Wyjaśnienie, w jaki sposób działania ewaluacyjne są związane z wdrażaniem PROW pod względem treści i terminów.
Indykatywny opis spodziewanych tematów i działań ewaluacyjnych, w tym, ale nie wyłącznie, spełnienia wymogów dotyczących ewaluacji określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013 i w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. Obejmuje on:
Krótki opis systemu do rejestrowania, przechowywania i przekazywania informacji statystycznych na temat wdrażania programu rozwoju obszarów wiejskich i zarządzania tymi informacjami oraz dostarczania danych dotyczących monitorowania na potrzeby ewaluacji. Wskazanie źródeł danych, które zostaną wykorzystane, luk w danych, potencjalnych problemów o charakterze instytucjonalnym związanych z dostarczaniem danych, a także proponowanych rozwiązań. W niniejszej sekcji wykazuje się, że odpowiednie systemy zarządzania danymi zaczną funkcjonować we właściwym czasie.
Główne cele pośrednie w okresie programowania oraz szacunkowe określenie ram czasowych niezbędnych do zapewnienia, by wyniki były dostępne w odpowiednim terminie.
Opis sposobu rozpowszechniania wniosków z ewaluacji wśród odbiorców docelowych, wraz z opisem ustanowionych mechanizmów podejmowania działań następczych dotyczących wykorzystania wniosków z ewaluacji.
Opis niezbędnych i przewidywanych zasobów służących realizacji planu ewaluacji, wraz ze wskazaniem zdolności administracyjnych, danych, środków finansowych oraz potrzeb w zakresie IT. Opis przewidywanych działań w dziedzinie budowania potencjału mających na celu umożliwienie pełnej realizacji planu ewaluacji.
W przypadku gdy działanie lub rodzaj operacji z określoną stawką wkładu EFRROW stanowi wkład na rzecz instrumentów finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, tabela przedstawia oddzielnie stawki wkładu na rzecz instrumentów finansowych i innych operacji oraz orientacyjną kwotę z EFRROW odpowiadającą planowanemu wkładowi na rzecz danego instrumentu finansowego.
W odniesieniu do działania, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, wkład EFRROW zarezerwowany na operacje wchodzące w zakres art. 59 ust. 6 tego rozporządzenia odpowiada wkładowi, jaki działanie to ma w realizację priorytetów określonych w art. 5 ust. 4 i 5 tego rozporządzenia.
Do celów płatności okresowych, o których mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, płatności salda, o której mowa w art. 37, oraz rozliczania rachunków, o którym mowa w art. 51 tego rozporządzenia, wkład EFRROW wypłacany w odniesieniu do kwalifikujących się wydatków publicznych w ramach danego programu jest przestrzegany na poziomie środka.
W odniesieniu do działań i operacji wchodzących w zakres art. 42 Traktatu - tabela dotycząca dodatkowego finansowania krajowego w podziale na działania zgodnie z art. 82 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, ze wskazaniem zgodności z kryteriami określonymi w tym rozporządzeniu.
W odniesieniu do działań i operacji, które nie są objęte zakresem art. 42 Traktatu - zestawienie programów pomocy objętych art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, które mają być wykorzystane do realizacji programów, w tym nazwa programu pomocy, jak również wkład EFRROW, współfinansowanie krajowe oraz dodatkowe finansowanie krajowe. Zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa musi być zapewniona przez cały okres trwania programu.
Tabeli zestawiającej powinno towarzyszyć zobowiązanie państwa członkowskiego do zgłaszania indywidualnie takich działań zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu, jeżeli jest to wymagane na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa lub też na mocy szczególnych warunków zawartych w decyzji o zatwierdzeniu pomocy państwa.
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
W odniesieniu do krajowych programów na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, stosuje się jedynie lit. a), b) i c) niniejszego punktu
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Wykaz działań podjętych w celu zaangażowania partnerów, oraz streszczenie wyników tych konsultacji.
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Opis:
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
Nie dotyczy programów krajowych na rzecz wspólnych instrumentów wdrażanych przez EBI, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013
CZĘŚĆ 2
Prezentacja treści ram krajowych
Prezentacja treści ram krajowych
W odniesieniu do działań i operacji wchodzących w zakres art. 42 Traktatu - tabela dotycząca dodatkowego finansowania krajowego w podziale na działania zgodnie z art. 82 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, ze wskazaniem zgodności z kryteriami określonymi w tym rozporządzeniu.
W odniesieniu do działań i operacji, które nie są objęte zakresem art. 42 Traktatu - zestawienie programów pomocy objętych art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, które mają być wykorzystane do realizacji programów, w tym nazwa i odniesienia programu pomocy, jak również wkład EFRROW, współfinansowanie krajowe oraz dodatkowe finansowanie krajowe. Zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa musi być zapewniona przez cały okres trwania odnośnych programów.
Tabeli zestawiającej powinno towarzyszyć zobowiązanie państwa członkowskiego do zgłaszania indywidualnie takich działań zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu, jeżeli jest to wymagane na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa lub też na mocy szczególnych warunków zawartych w decyzji o zatwierdzeniu pomocy państwa.
Oświadczenie, czy działanie/operacja jest objęte pomocą państwa w ramach krajowych lub w ramach odnośnych programów rozwoju obszarów wiejskich.
CZĘŚĆ 3
Prezentacja treści programu krajowej sieci obszarów wiejskich
Prezentacja treści programu krajowej sieci obszarów wiejskich
Oświadczenie dotyczące celów i założeń planu ewaluacji, sporządzone w celu zapewnienia podjęcia wystarczających i odpowiednich działań ewaluacyjnych, w szczególności w celu przekazania informacji niezbędnych do sterowania programem, na potrzeby rocznych sprawozdań z realizacji w 2017 r. i 2019 r. oraz na potrzeby ewaluacji ex post, a także aby zapewnić dostępność danych na potrzeby ewaluacji programów krajowej sieci obszarów wiejskich.
Krótki opis warunków monitorowania i ewaluacji na potrzeby programu krajowej sieci obszarów wiejskich, ze wskazaniem najważniejszych zaangażowanych podmiotów oraz ich obowiązków. Wyjaśnienie, w jaki sposób działania ewaluacyjne są związane z wdrażaniem programu krajowej sieci obszarów wiejskich pod względem treści i terminów.
Indykatywny opis spodziewanych tematów ewaluacji związanych z programem krajowej sieci obszarów wiejskich i działań ewaluacyjnych, w tym, ale nie wyłącznie, spełnienia wymogów dotyczących ewaluacji określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013 i w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. Obejmuje to działania niezbędne do ewaluacji wkładu programu w realizację celów programu krajowej sieci obszarów wiejskich, ocenę wartości wskaźnika wyników, analizę skutków netto. Elementy specyficzne dla programu, takie jak nakład pracy niezbędny do opracowania metod lub zajęcia się konkretnymi obszarami polityki.
Krótki opis systemu do rejestrowania, przechowywania i zgłaszania informacji statystycznych na temat wdrażania programu krajowej sieci obszarów wiejskich oraz dostarczania danych dotyczących monitorowania na potrzeby ewaluacji. Wskazanie źródeł danych, które zostaną wykorzystane, luk w danych, potencjalnych problemów o charakterze instytucjonalnym związanych z dostarczaniem danych, a także proponowanych rozwiązań. W niniejszej sekcji wykazuje się, że odpowiednie systemy zarządzania danymi zaczną funkcjonować we właściwym czasie.
Główne cele pośrednie w okresie programowania oraz szacunkowe określenie ram czasowych niezbędnych do zapewnienia, by wyniki były dostępne w odpowiednim terminie.
Opis sposobu rozpowszechniania wniosków z ewaluacji wśród odbiorców docelowych, wraz z opisem ustanowionych mechanizmów podejmowania działań następczych dotyczących wykorzystania wniosków z ewaluacji.
Opis niezbędnych i przewidywanych zasobów służących realizacji planu ewaluacji, wraz ze wskazaniem zdolności administracyjnych, danych, środków finansowych oraz potrzeb w zakresie IT. Opis przewidywanych działań w dziedzinie budowania potencjału mających na celu umożliwienie pełnej realizacji planu ewaluacji.
Jeżeli państwo członkowskie podjęło decyzję o wspieraniu krajowej sieci obszarów wiejskich z konkretnego programu krajowej sieci obszarów wiejskich oraz programów regionalnych, informacje na temat komplementarności między nimi;
CZĘŚĆ 4
Orientacyjny wykaz priorytetów/celów szczegółowych i działań o szczególnym znaczeniu dla uwarunkowań ex ante (związanych z rozwojem obszarów wiejskich i ogólnych), o których mowa w części 1 pkt 6 lit. b) ppkt (ii)
Orientacyjny wykaz priorytetów/celów szczegółowych i działań o szczególnym znaczeniu dla uwarunkowań ex ante (związanych z rozwojem obszarów wiejskich i ogólnych), o których mowa w części 1 pkt 6 lit. b) ppkt (ii)
Priorytety unijne w odniesieniu do rozwoju obszarów wiejskich/celu tematycznego wspólnych ram strategicznych Zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Uwarunkowania ex ante Zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Kryteria, które należy spełnić Zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Zastosowanie do celów szczegółowych, działań |
Rozwój obszarów wiejskich priorytet 3: wspieranie organizacji łańcucha dostaw żywności, w tym przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, dobrostanu zwierząt i zarządzania ryzykiem w rolnictwie Cel tematyczny 5: wspieranie przystosowania się do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem | 3.1. Zapobieganie ryzyku i zarządzanie ryzykiem: istnienie krajowych lub regionalnych ocen ryzyka na potrzeby zarządzania klęskami żywiołowymi, uwzględniających dostosowanie do zmiany klimatu | - gotowa jest krajowa lub regionalna ocena ryzyka zawierająca następujące elementy: - opis procesu, metodologii, metod i danych niewrażliwych wykorzystywanych w ocenach ryzyka oraz opartych na ocenie ryzyka kryteriów określania inwestycji priorytetowych, - opis scenariuszy zakładających jeden rodzaj ryzyka i scenariuszy zakładających wiele rodzajów ryzyka, - uwzględnienie, w stosownych przypadkach, krajowych strategii dostosowania do zmiany klimatu. | Cel szczegółowy: 3B Działania w ramach art. 18, 24 i 36-39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
Rozwój obszarów wiejskich priorytet 4: odtwarzanie, ochrona i wzmacnianie ekosystemów związanych z rolnictwem i leśnictwem Cel tematyczny 5: wspieranie przystosowania się do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem Cel tematyczny 6: zachowanie i ochrona i środowiska naturalnego i wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami | 4.1. Normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska: na poziomie krajowym ustalone są normy dotyczące dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska gruntów, o których to normach mowa w tytule VI rozdział I rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 | - normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska są określone w prawie krajowym i wyszczególnione w programach | Cel(-e) szczegółowy(-e): 4A, 4B, 4C Działania w ramach art. 28, 29 i 30 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
4.2. Wymogi minimalne w odniesieniu do nawozów i środków ochrony roślin: na poziomie krajowym określone są wymogi minimalne w odniesieniu do nawozów i środków ochrony roślin, o których to wymogach mowa w tytule III rozdział I art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | - w programach określone są minimalne wymogi w odniesieniu do nawozów i środków ochrony roślin, o których to wymogach mowa w tytule III rozdział I rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Cel(-e) szczegółowy(-e): 4A, 4B, 4C Działania w ramach art. 28 i 29 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | |
4.3. Inne odpowiednie normy krajowe: na potrzeby tytułu III rozdział I art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 określone są odpowiednie obowiązkowe normy krajowe | - w programach wyszczególnione są odpowiednie obowiązkowe normy krajowe | Cel(-e) szczegółowy(-e): 4A, 4B, 4C Działania w ramach art. 28 i 29 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | |
Rozwój obszarów wiejskich priorytet 5: promowanie efektywnego gospodarowania zasobami i wspieranie przechodzenia w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym na niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu gospodarkę Cel tematyczny 4: wspieranie przechodzenia na niskoemisyjną gospodarkę we wszystkich sektorach Cel tematyczny 6: zachowanie i ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami | 5.1. Efektywność energetyczna: Przeprowadzono działania promujące racjonalne kosztowo ulepszenie efektywnego końcowego wykorzystania energii oraz racjonalne kosztowo inwestycje w efektywność energetyczną przy budowaniu lub renowacji budynków. | - Działania obejmują: - działania służące zapewnieniu wdrożenia minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej budynków, zgodnie z art. 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE 25 , - działania konieczne do utworzenia systemu certyfikacji w odniesieniu do charakterystyki energetycznej budynków spójnego z art. 11 dyrektywy 2010/31/UE, - działania służące zapewnieniu planowania strategicznego w dziedzinie efektywności energetycznej, spójne z art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 26 , - działania spójne z art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/32/WE 27 w sprawie końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych, aby zapewnić dostarczenie klientom końcowym indywidualne liczniki w zakresie, w jakim jest to możliwe technicznie, racjonalne finansowo i proporcjonalne w odniesieniu do potencjalnych oszczędności energii. | Cel(-e) szczegółowy(-e): 5B Działania w ramach art. 17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 |
5.2. Gospodarka wodna: istnienie - w odniesieniu do inwestycji wspieranych przez programy - a) polityki taryfowej w zakresie cen wody, przewidującej odpowiednie zachęty dla użytkowników, aby efektywnie korzystali z zasobów wodnych oraz b) odpowiedniego wkładu różnych użytkowników wody w zwrot kosztów za usługi wodne w stopniu określonym w zatwierdzonych planach gospodarowania wodami w dorzeczu. | W sektorach wspieranych przez EFRROW dane państwo członkowskie zapewnia odpowiedni udział różnych zastosowań wody w odzyskiwaniu kosztów usług związanych z wodą w podziale na sektory zgodnie z art. 9 ust. 1 tiret pierwsze ramowej dyrektywy wodnej z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, społecznych, środowiskowych i gospodarczych skutków odzyskiwania oraz geograficznych i klimatycznych uwarunkowań regionu lub regionów, których to dotyczy. | Cel szczegółowy 5A Działania w ramach art. 17 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | |
5.3. Energia ze źródeł odnawialnych: Przeprowadzono działania promujące wytwarzanie i dystrybucję odnawialnych źródeł energii 28 . | - Przejrzyste systemy wsparcia, priorytet w zakresie dostępu do sieci lub gwarantowanego dostępu i priorytet w zakresie dysponowania oraz standardowe zasady dotyczące ponoszenia kosztów technicznych dostosowań, które udostępniono, oraz dzielenia się tymi kosztami, zgodnie z art. 14 ust. 1 i art. 16 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/28/WE, - Państwo członkowskie przyjęło krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE. | Cel szczegółowy 5C Działania w ramach art. 17, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | |
Rozwój obszarów wiejskich priorytet 6: wspieranie integracji społecznej, zmniejszania ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich Cel tematyczny 2: zwiększenie dostępności, wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych (cel dotyczący szerokopasmowego internetu) | 6.1. Infrastruktura sieci nowej generacji: istnienie krajowych lub regionalnych planów dostępu do sieci nowej generacji uwzględniających działania regionalne na rzecz osiągnięcia celów Unii dotyczących dostępu do szybkiego internetu, koncentrujących się na obszarach, na których rynek nie zapewnia otwartej infrastruktury po przystępnych kosztach i jakości, zgodnych z przepisami unijnymi w zakresie konkurencyjności i pomocy państwa, a także świadczących usługi dostępne dla grup w trudnej sytuacji. | - Gotowy jest krajowy lub regionalny plan sieci nowej generacji, który zawiera: - plan inwestycji w infrastrukturę oparty na analizie ekonomicznej uwzględniającej istniejącą infrastrukturę i plany inwestycyjne sektora prywatnego i publicznego, - modele zrównoważonych inwestycji, które zwiększają konkurencję i zapewniają dostęp do otwartych, przystępnych cenowo, dobrej jakości infrastruktur i usług uwzględniających przyszłe potrzeby, - środki na stymulowanie inwestycji prywatnych. | Cel szczegółowy 6C Działania w ramach art. 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 |
Uwarunkowania ex ante Zgodnie z częścią II załącznika XI do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 | Kryteria, które należy spełnić Zgodnie z częścią II załącznika XI do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 | Mające zastosowanie do celów szczegółowych, działań |
1. Przeciwdziałanie dyskryminacji Istnienie zdolności administracyjnych umożliwiających wdrożenie i stosowanie unijnych przepisów i polityki dotyczących niedyskryminacji w odniesieniu do funduszy ESI. | Rozwiązania zgodne z ramami instytucjonalnymi i prawnymi państw członkowskich dotyczące zaangażowania podmiotów odpowiedzialnych za wspieranie równego traktowania wszystkich osób podczas przygotowywania i wdrażania programów, w tym zapewnienie doradztwa dotyczącego równości w zakresie działań związanych z funduszami ESI. - Rozwiązania w zakresie szkoleń pracowników instytucji zaangażowanych w zarządzanie funduszami ESI oraz kontrola nad tymi funduszami w zakresie unijnych przepisów i polityki dotyczących niedyskryminacji. | Cel szczegółowy 6B Działania w ramach art. 14, 15 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, LEADER |
2. Równouprawnienie płci Istnienie zdolności administracyjnych umożliwiających wdrożenie i stosowanie unijnych przepisów i polityki dotyczących równouprawnienia płci w odniesieniu do funduszy ESI. | Rozwiązania zgodne z ramami instytucjonalnymi i prawnymi państw członkowskich dotyczące zaangażowania podmiotów odpowiedzialnych za równouprawnienie płci podczas przygotowywania i realizacji programów, w tym zapewnienie doradztwa dotyczącego równouprawnienia płci w zakresie działań związanych z funduszami ESI. - Rozwiązania w zakresie szkolenia pracowników instytucji zaangażowanych w zarządzanie funduszami ESI oraz kontrolę nad tymi funduszami z dziedziny unijnych przepisów i polityki dotyczących równouprawnienia płci i uwzględniania aspektu płci. | Cel(-e) szczegółowy(-e): 6A, 6B Działania w ramach art. 14, 15, 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, LEADER |
3. Niepełnosprawność Istnienie zdolności administracyjnych umożliwiających wdrożenie i stosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób z niepełnosprawnościami w odniesieniu do funduszy ESI zgodnie z decyzją Rady 2010/48/WE 29 . | Rozwiązania zgodne z ramami instytucjonalnymi i prawnymi państw członkowskich dotyczące konsultacji i zaangażowania podmiotów odpowiedzialnych za ochronę praw osób z niepełnosprawnościami lub organizacji przedstawicielskich osób z niepełnosprawnościami i innych właściwych zainteresowanych stron podczas przygotowywania i wdrażania programów, Rozwiązania w zakresie szkoleń pracowników instytucji zaangażowanych w zarządzanie funduszami ESI oraz kontrolę nad tymi funduszami z dziedziny obowiązujących unijnych przepisów i polityki dotyczących niepełnosprawności, w tym dostępności i praktycznego stosowania Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z przepisami unijnymi i prawem krajowym. - Rozwiązania dotyczące monitorowania wdrażania przepisów art. 9 Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami w związku z funduszami ESI przy przygotowaniu i wdrażaniu programów. | Cel(-e) szczegółowy(-e): 6A, 6B Działania w ramach art. 19, 20 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, LEADER |
4. Udzielanie zamówień publicznych Istnienie rozwiązań dotyczących skutecznego stosowania unijnych przepisów w zakresie zamówień publicznych w odniesieniu do funduszy ESI. | Rozwiązania dotyczące skutecznego stosowania unijnych przepisów w zakresie zamówień publicznych poprzez stosowne mechanizmy. Rozwiązania zapewniające przejrzystość postępowań o udzielanie zamówienia. Rozwiązania w zakresie szkoleń i rozpowszechniania informacji wśród pracowników zaangażowanych we wdrażanie funduszy ESI. - Rozwiązania zapewniające zdolności administracyjne w celu wdrożenia i stosowania unijnych przepisów w zakresie zamówień publicznych. | Cel(-e) szczegółowy(-e): 2A, 5A, 5B, 5C, 6B Działania w ramach art. 14, 15, 17, 19, 20, art. 21 lit. e) i art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, LEADER |
5. Pomoc państwa Istnienie rozwiązań dotyczących skutecznego stosowania unijnych przepisów w zakresie pomocy państwa w odniesieniu do funduszy ESI. | Rozwiązania dotyczące skutecznego stosowania unijnych przepisów w zakresie pomocy państwa. Rozwiązania w zakresie szkoleń i rozpowszechniania informacji wśród pracowników zaangażowanych we wdrażanie funduszy ESI. - Rozwiązania zapewniające zdolności administracyjne niezbędne do wdrożenia i stosowania unijnych przepisów w zakresie pomocy państwa. | Wszystkie cele szczegółowe i działania, pod warunkiem że operacje w ich ramach wykraczają poza zakres art. 42 Traktatu |
6. Prawodawstwo w dziedzinie ochrony środowiska w zakresie ocen oddziaływania na środowisko (EIA) oraz strategicznych ocen oddziaływania na środowisko (SEA) Istnienie rozwiązań zapewniających skuteczne stosowanie unijnych przepisów w dziedzinie ochrony środowiska w zakresie ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ) oraz strategicznych ocen oddziaływania na środowisko (SEA). | Rozwiązania dotyczące skutecznego stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE 30 (OOŚ) i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/42/WE 31 (SEA). Rozwiązania w zakresie szkoleń i rozpowszechniania informacji wśród pracowników zaangażowanych we wdrażanie dyrektyw dotyczących OOŚ i SEA. - Rozwiązania mające na celu zapewnienie odpowiednich zdolności administracyjnych. | Cel(-e) szczegółowy(-e): 2A, 3A, 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 5C, 5D, 5E, 6A, 6C Działania w ramach art. 17, 19, 20, 21 i 28-35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 |
7. Systemy statystyczne i wskaźniki rezultatu Istnienie podstawy statystycznej niezbędnej do przeprowadzenia ocen skuteczności i ocen oddziaływania programów. Istnienie systemu wskaźników rezultatu niezbędnych przy wyborze działań, które w najefektywniejszy sposób przyczyniają się do osiągnięcia pożądanych rezultatów, do monitorowania postępów w osiąganiu rezultatów oraz do podejmowania ewaluacji oddziaływania. | Gotowe są rozwiązania w zakresie terminowego gromadzenia i agregowania danych statystycznych, które obejmują następujące elementy: identyfikację źródeł i mechanizmów mających na celu zapewnienie walidacji statystycznej, uregulowania dotyczące publikacji i dostępności publicznej zagregowanych danych, skuteczny system wskaźników rezultatu, obejmujący: wybór wskaźników rezultatu dla każdego programu, dostarczających informacji na temat przyczyn uzasadniających wybór działań z zakresu polityki finansowanych przez dany program, ustanowienie wartości docelowych dla tych wskaźników, skuteczny system wskaźników rezultatu, obejmujący: spójność każdego wskaźnika z następującymi wymogami: odporność oraz walidacja statystyczna, jasność interpretacji normatywnej, reagowanie na politykę, terminowe gromadzenie danych, - gotowe są procedury zapewniające, że wszystkie operacje finansowane z programu stosują skuteczny system wskaźników. | Ma zastosowanie, ale został już spełniony, wspólny system monitorowania i oceny |
CZĘŚĆ 5
Kody działań i poddziałań
Kody działań i poddziałań
Działanie na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 lub rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 | Kod działania na podstawie niniejszego rozporządzenia | Poddziałanie do celów programowania | Kod poddziałania na podstawie niniejszego rozporządzenia | |
art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Transfer wiedzy i działalność informacyjna | 1 | Wsparcie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności | 1.1 |
Wsparcie na demonstracje i działania informacyjne | 1.2 | |||
Wsparcie na krótkoterminową wymianę zarządzających gospodarstwami rolnymi i lasami oraz wizyty w gospodarstwach i lasach | 1.3 | |||
art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i zastępstw | 2 | Wsparcie dla korzystających z usług doradczych | 2.1 |
Wsparcie na tworzenie usług z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym, pomocy i usług doradczych, jak również usług doradczych w zakresie leśnictwa | 2.2 | |||
wsparcia na szkolenia doradców | 2.3 | |||
art. 16 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych | 3 | Wsparcie na koszty przystępowania do systemów jakości | 3.1 |
Wsparcie na działania informacyjne i promocyjne realizowane przez grupy producentów na rynku wewnętrznym | 3.2 | |||
art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Inwestycje w środki trwałe | 4 | Wsparcie na inwestycje w gospodarstwach rolnych | 4.1 |
Wsparcie na inwestycje w zakresie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu lub rozwoju produktów rolnych | 4.2 | |||
Wsparcie na inwestycje w infrastrukturę związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem sektora leśnego | 4.3 | |||
Wsparcie na inwestycje nieprodukcyjne związane z realizacją celów rolno-środowiskow-oklimatycznych | 4.4 | |||
art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych | 5 | Inwestycje w działania zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof | 5.1 |
Inwestycje w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof | 5.2 | |||
art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej | 6 | Wsparcie dla młodych rolników na rozpoczęcie działalności | 6.1 |
Wsparcie na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich | 6.2 | |||
Wsparcie na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw | 6.3 | |||
Wsparcie na inwestycje w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej | 6.4 | |||
Płatności dla rolników kwalifikujących się do systemu drobnych producentów rolnych, którzy definitywnie przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi | 6.5 | |||
art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich | 7 | Wsparcie na sporządzanie i aktualizowanie planów rozwoju gmin i wsi na obszarach wiejskich i ich podstawowych usług oraz planów ochrony obszarów Natura 2000 i innych obszarów o wysokiej wartości przyrodniczej i planów zarządzania nimi | 7.1 |
Wsparcie na inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii | 7.2 | |||
Wsparcie na infrastrukturę szerokopasmową, w tym w jej tworzenie, ulepszanie i rozbudowę, pasywną infrastrukturę szerokopasmową oraz zapewnianie dostępu do łączności szerokopasmowej i rozwiązań z zakresu publicznej e-administracji | 7.3 | |||
Wsparcie na inwestycje w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury, i powiązanej infrastruktury | 7.4 | |||
Wsparcie na inwestycje w infrastrukturę rekreacyjną, informację turystyczną i infrastrukturę turystyczną o małej skali służącą publicznemu korzystaniu z tych usług | 7.5 | |||
Wsparcie na badania i inwestycje związane z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej | 7.6 | |||
Wsparcie na inwestycje ukierunkowane na przeniesienie działalności i przebudowę budynków lub innych instalacji położonych w osadach wiejskich lub w ich pobliżu, mające na celu poprawę jakości życia lub poprawę wyników osady w zakresie oddziaływania na środowisko | 7.7 | |||
Pozostałe | 7.8 | |||
art. 21 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów | 8 | Wsparcie na zalesianie i tworzenie terenu zalesionego | 8.1 |
Wsparcie na ustanowienie i utrzymanie systemów rolno-leśnych | 8.2 | |||
Wsparcie na zapobieganie zniszczeniom lasów wskutek pożarów lasów, klęsk żywiołowych i katastrof | 8.3 | |||
Wsparcie na odtwarzanie lasów zniszczonych wskutek pożarów lasów, klęsk żywiołowych i katastrof | 8.4 | |||
Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska | 8.5 | |||
Wsparcie na inwestycje w nowe technologie w dziedzinie leśnictwa oraz w pozyskiwanie, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów leśnych | 8.6 | |||
art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Tworzenie grup i organizacji producentów | 9 | Tworzenie grup producentów i organizacji producentów w sektorze rolnym i leśnym | 9 |
art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne | 10 | Płatności w ramach zobowiązań rolno-środowiskow-oklimatycznych | 10.1 |
Wsparcie na rzecz ochrony i zrównoważonego wykorzystania i rozwoju zasobów genetycznych w rolnictwie | 10.2 | |||
art. 29 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Rolnictwo ekologiczne | 11 | Płatności na rzecz przejścia na praktyki i metody rolnictwa ekologicznego | 11.1 |
Płatności na rzecz utrzymania praktyk i metod rolnictwa ekologicznego | 11.2 | |||
art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Płatności dla obszarów Natura 2000 i płatności związane z ramową dyrektywą wodną | 12 | Płatności kompensacyjne dla obszarów rolnych Natura 2000 | 12.1 |
Płatności kompensacyjne dla obszarów leśnych Natura 2000 | 12.2 | |||
Płatności kompensacyjne dla obszarów rolnych włączonych do planów gospodarowania wodami w dorzeczach | 12.3 | |||
art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami | 13 | Płatności kompensacyjne dla obszarów górskich | 13.1 |
Płatności kompensacyjne dla obszarów charakteryzujących się znaczącymi ograniczeniami naturalnymi | 13.2 | |||
Płatności kompensacyjne dla obszarów charakteryzujących się szczególnymi ograniczeniami | 13.3 | |||
art. 33 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Dobrostan zwierząt | 14 | Płatności z tytułu dobrostanu zwierząt | 14 |
art. 34 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Usługi leśno-środowiskowe i klimatyczne oraz ochrona lasów | 15 | Płatności na rzecz zobowiązań leśnośrodowiskowych i klimatycznych | 15.1 |
Wsparcie na ochronę i promowanie genetycznych zasobów leśnych | 15.2 | |||
art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Współpraca | 16 | Wsparcie na ustanawianie i funkcjonowanie grup operacyjnych EPI na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa | 16.1 |
Wsparcie na projekty pilotażowe oraz rozwój nowych produktów, praktyk, procesów i technologii | 16.2 | |||
Współpraca między małymi podmiotami przy organizowaniu wspólnych procesów pracy i wspólnym korzystaniu z pomieszczeń i zasobów oraz rozwoju lub marketingu usług turystycznych związanych z turystyką wiejską | 16.3 | |||
Wsparcie na horyzontalną i wertykalną współpracę między podmiotami łańcucha dostaw na rzecz tworzenia i rozwoju krótkich łańcuchów dostaw i rynków lokalnych oraz wsparcie działań promocyjnych w kontekście lokalnym, związanych z rozwojem krótkich łańcuchów dostaw i rynków lokalnych | 16.4 | |||
Wsparcie dla wspólnych działań podejmowanych w celu przeciwdziałania zmianie klimatu lub przystosowania się do niej, a także w odniesieniu do wspólnego podejścia do projektów środowiskowych i ciągłych praktyk w zakresie ochrony środowiska | 16.5 | |||
Wsparcie na horyzontalną i wertykalną współpracę między podmiotami łańcucha dostaw na rzecz zrównoważonego dostarczania biomasy do stosowania w produkcji żywności i energii oraz w procesach przemysłowych | 16.6 | |||
Wsparcie na strategie niebędące strategiami lokalnego rozwoju kierowanego przez społeczność | 16.7 | |||
Wsparcie na opracowanie planu urządzenia lasu lub równorzędnych instrumentów | 16.8 | |||
Wsparcie na zróżnicowanie działalności rolniczej na działania dotyczące opieki zdrowotnej, integracji społecznej, rolnictwa wspieranego przez społeczność lokalną oraz edukacji w dziedzinie środowiska i żywności | 16.9 | |||
Pozostałe | 16.10 | |||
art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Zarządzanie ryzykiem | 17 | Ubezpieczenie upraw, zwierząt i roślin | 17.1 |
Fundusze wspólnego inwestowania dotyczące niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, inwazji szkodników i incydentów środowiskowych | 17.2 | |||
Narzędzie stabilizacji dochodów | 17.3 | |||
art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Finansowanie uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich dla Chorwacji | 18 | Finansowanie uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich dla Chorwacji | 18 |
art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 | Wsparcie na rozwój lokalny kierowany przez społeczność w ramach LEADER | 19 | Wsparcie przygotowawcze | 19.1 |
Wsparcie na realizację operacji w ramach strategii lokalnego rozwoju kierowanego przez społeczność | 19.2 | |||
Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania | 19.3 | |||
Wsparcie na koszty bieżące i aktywizację | 19.4 | |||
art. 51-54 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Pomoc techniczna | 20 | Wsparcie na pomoc techniczną (inną niż krajowa sieć obszarów wiejskich) | 20.1 |
Wsparcie na utworzenie i funkcjonowanie krajowej sieci obszarów wiejskich. | 20.2 | |||
art. 39b rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Wyjątkowe tymczasowe wsparcie dla rolników i MŚP szczególnie dotkniętych kryzysem związanym z COVID-19 | 21 | Wyjątkowe tymczasowe wsparcie dla rolników i MŚP szczególnie dotkniętych kryzysem związanym z COVID-19 | 21 |
Art. 39c rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 | Nadzwyczajne tymczasowe wsparcie dla rolników i MŚP szczególnie dotkniętych wpływem rosyjskiej inwazji na Ukrainę | 22 | Nadzwyczajne tymczasowe wsparcie dla rolników i MŚP szczególnie dotkniętych wpływem rosyjskiej inwazji na Ukrainę | 22 |
CZĘŚĆ 6
Kody priorytetów Unii w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i celów szczegółowych
Kody priorytetów Unii w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i celów szczegółowych
Priorytet | Artykuł rozporządzenia (UE) nr 1305/2013/kod celu szczegółowego | Cel szczegółowy |
Priorytet 1: Wspieranie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie i leśnictwie oraz na obszarach wiejskich | art. 5 ust. 1 lit. a) = cel szczegółowy 1A | Wspieranie innowacyjności, współpracy i rozwoju wiedzy na obszarach wiejskich |
art. 5 ust. 1 lit. b) = cel szczegółowy 1B | Wzmacnianie powiązań między rolnictwem, produkcją żywności i leśnictwem a badaniami i innowacją, w tym do celów ulepszonego zarządzania środowiskiem i lepszych wyników | |
art. 5 ust. 1 lit. c) = cel szczegółowy 1C | Wspieranie uczenia się przez całe życie oraz szkolenia zawodowego w sektorach rolnictwa i leśnictwa | |
Priorytet 2: Zwiększanie rentowności gospodarstw i konkurencyjności wszystkich rodzajów rolnictwa we wszystkich regionach | art. 5 ust. 2 lit. a) = cel szczegółowy 2A | Poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowania produkcji rolnej |
oraz promowanie innowacyjnych technologii w gospodarstwach i zrównoważonej gospodarki leśnej | art. 5 ust. 2 lit. b) = cel szczegółowy 2B | Ułatwianie wejścia rolników posiadających odpowiednie umiejętności do sektora rolnictwa, a w szczególności wymiany pokoleń |
Priorytet 3: Wspieranie organizacji łańcucha dostaw żywności, w tym przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, dobrostanu zwierząt | art. 5 ust. 3 lit. a) = cel szczegółowy 3A | Poprawa konkurencyjności producentów rolnych poprzez lepsze ich zintegrowanie z łańcuchem rolno-spożywczym poprzez systemy jakości, dodawanie wartości do produktów rolnych, promocję na rynkach lokalnych i krótkie cykle dostaw, grupy i organizacje producentów oraz organizacje międzybranżowe |
i zarządzania ryzykiem w rolnictwie | art. 5 ust. 3 lit. b) = cel szczegółowy 3B | Wspieranie zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem w gospodarstwach |
Priorytet 4: Odtwarzanie, ochrona i wzmacnianie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem | art. 5 ust. 4 lit. a) = cel szczegółowy 4A | Odtwarzanie, ochrona i wzbogacanie różnorodności biologicznej, w tym na obszarach Natura 2000, i obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, oraz rolnictwa o wysokiej wartości przyrodniczej, a także stanu europejskich krajobrazów |
art. 5 ust. 4 lit. b) = cel szczegółowy 4B | Poprawa gospodarki wodnej, w tym nawożenia i stosowania pestycydów | |
art. 5 ust. 4 lit. c) = cel szczegółowy 4C | Zapobieganie erozji gleby i poprawa gospodarowania glebą | |
Priorytet 5: Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym | art. 5 ust. 5 lit. a) = cel szczegółowy 5A | Poprawa efektywności korzystania z zasobów wodnych w rolnictwie |
art. 5 ust. 5 lit. b) = cel szczegółowy 5B | Poprawa efektywności wykorzystania energii w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym | |
art. 5 ust. 5 lit. c) = cel szczegółowy 5C | Ułatwianie dostaw i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, produktów ubocznych, odpadów i pozostałości oraz innych surowców niespożywczych, dla celów biogospodarki | |
art. 5 ust. 5 lit. d) = cel szczegółowy 5D | Redukcja emisji gazów cieplarnianych i amoniaku z rolnictwa | |
art. 5 ust. 5 lit. e) = cel szczegółowy 5E | Promowanie ochrony węgla oraz pochłaniania dwutlenku węgla w rolnictwie i leśnictwie | |
Priorytet 6: Wspieranie włączenia społecznego, ograniczenie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich | art. 5 ust. 6 lit. a) = cel szczegółowy 6A | Ułatwianie różnicowania działalności, zakładania i rozwoju małych przedsiębiorstw, a także tworzenia miejsc pracy |
art. 5 ust. 6 lit. b) = cel szczegółowy 6B | Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich | |
art. 5 ust. 6 lit. c) = cel szczegółowy 6C | Zwiększanie dostępności technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na obszarach wiejskich oraz podnoszenie poziomu korzystania z nich i poprawianie ich jakości |
ZAŁĄCZNIK II 32
Współczynniki przeliczeniowe zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza (LU), o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2
Współczynniki przeliczeniowe zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza (LU), o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2
1) Byki, krowy i inne bydło powyżej dwóch lat oraz koniowate powyżej sześciu miesięcy | 1,0 LU |
2) Bydło od sześciu miesięcy do dwóch lat | 0,6 LU |
3) Bydło poniżej sześciu miesięcy | 0,4 LU |
4) Owce i kozy | 0,15 LU |
5) Maciory hodowlane > 50 kg | 0,5 LU |
6) Pozostała trzoda chlewna | 0,3 LU |
7) Kury nioski | 0,014 LU |
8) Pozostały drób | 0,03 LU |
Dla kategorii i podkategorii zwierząt ujętych w niniejszej tabeli w wyjątkowych przypadkach współczynniki przeliczeniowe mogą być wyższe lub niższe, biorąc pod uwagę dowody naukowe, które należy objaśnić i właściwie uzasadnić w programach rozwoju obszarów wiejskich. Inne kategorie zwierząt mogą być dodane w wyjątkowych przypadkach. Współczynniki przeliczeniowe dla każdej takiej kategorii ustala się, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności i dowody naukowe, które należy objaśnić i właściwie uzasadnić w programach rozwoju obszarów wiejskich. |
ZAŁĄCZNIK III 33
Działalność informacyjna i reklamowa, o której mowa w art. 13
Działalność informacyjna i reklamowa, o której mowa w art. 13
CZĘŚĆ 1
Działania informacyjne i reklamowe
Działania informacyjne i reklamowe
Instytucja zarządzająca zapewnia, by działania informacyjne i reklamowe były wdrażane zgodnie z jej strategią informacyjną i reklamową, która obejmuje co najmniej następujące elementy:
Instytucja zarządzająca zapewnia, aby potencjalni beneficjenci mieli dostęp do stosownych informacji, w tym w stosownych przypadkach do uaktualnionych informacji przekazywanych z uwzględnieniem dostępności elektronicznych i innych usług komunikacyjnych dla określonych potencjalnych beneficjentów, dotyczących przynajmniej następujących kwestii:
Instytucja zarządzająca informuje opinię publiczną o treści PROW, jego przyjęciu przez Komisję i jego aktualizacji, o najważniejszych osiągnięciach w realizacji programu i jego zamknięciu, a także o jego udziale w realizacji priorytetów Unii Europejskiej określonych w umowie o partnerstwie.
Instytucja zarządzająca zapewnia stworzenie jednej strony internetowej lub jednego portalu internetowego zawierającego informacje, o których mowa w pkt 1.1 i 1.2 oraz akapicie pierwszym niniejszego punktu. Stworzenie jednej strony internetowej nie zakłóca sprawnej realizacji EFRROW, ani nie ogranicza dostępu dla potencjalnych beneficjentów i zainteresowanych stron do informacji. Działania mające na celu informowanie opinii publicznej obejmują elementy określone w części 2 pkt 1.
Instytucja zarządzająca zapewnia, w tym poprzez system krajowej sieci obszarów wiejskich, by organy, które mogą działać jako punkty informacyjne, były zaangażowane w działania informacyjne skierowane do potencjalnych beneficjentów, a w szczególności:
Instytucja zarządzająca dopilnowuje, aby w zawiadomieniu o przyznaniu pomocy beneficjenci byli informowani o tym, że działanie jest finansowane w ramach programu współfinansowanego przez EFRROW i o działaniu i priorytecie danego programu rozwoju obszarów wiejskich.
W przypadku gdy działanie informacyjne lub reklamowe dotyczy jednej lub kilku operacji dofinansowanych z więcej niż jednego funduszu polityki spójności, odniesienie przewidziane w lit. b) może być zastąpione odniesieniem do funduszu ESI.
Nie później niż trzy miesiące po zakończeniu operacji beneficjent umieszcza na stałe tablicę lub billboard dużego formatu w miejscu łatwo widocznym dla ogółu społeczeństwa, w odniesieniu do każdej operacji, która spełnia następujące kryteria:
Billboardy, plakaty, tablice i strony internetowe zawierają opis projektu/operacji i elementy, o których mowa w części 2 pkt 1. Na informacje te przeznaczone jest przynajmniej 25 % powierzchni billboarda, tablicy bądź strony internetowej.
CZĘŚĆ 2
Charakterystyka techniczna działań informacyjnych i reklamowych
Charakterystyka techniczna działań informacyjnych i reklamowych
Każde działanie w zakresie informowania i reklamy zawiera następujące elementy:
"Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie";
Na stronie tytułowej publikacji (np. broszur, ulotek i biuletynów) oraz na plakatach na temat środków i działań współfinansowanych przez EFRROW znajduje się wyraźne wskazanie na udział Unii, a także symbol Unii w przypadku, gdy zamieszczone zostało również godło państwowe lub regionalne. Publikacje zawierają odesłania do organu odpowiedzialnego za treść informacji i do instytucji zarządzającej wyznaczonej do realizacji wsparcia EFRROW lub danego wsparcia krajowego.
W przypadku udostępnienia informacji za pomocą środków elektronicznych (strony internetowe, bazy danych dla potencjalnych beneficjentów) lub jako materiał audiowizualny, przez analogię stosuje się tiret pierwsze.
Strony internetowe dotyczące EFRROW:
ZAŁĄCZNIK IV 34
Wspólny zbiór wskaźników kontekstu, rezultatu i produktu, o których mowa w art. 14 ust. 2
Wspólny zbiór wskaźników kontekstu, rezultatu i produktu, o których mowa w art. 14 ust. 2
C1. Ludność
C2. Struktura wieku
C3. Terytorium
C4. Gęstość zaludnienia
C5. Stopa zatrudnienia *
C6. Stopa samozatrudnienia
C7. Stopa bezrobocia
C8. PKB na mieszkańca *
C9. Wskaźnik ubóstwa *
C10. Struktura gospodarki
C11. Struktura zatrudnienia
C12. Wydajność pracy w podziale na sektory gospodarki
C13. Zatrudnienie w poszczególnych obszarach działalności gospodarczej
C14. Wydajność pracy w rolnictwie
C15. Wydajność pracy w leśnictwie
C16. Wydajność pracy w przemyśle spożywczym
C17. Gospodarstwa rolne
C18. Grunty rolne
C19. Użytki rolne w ramach rolnictwa ekologicznego
C20. Grunty nawadniane
C21. Duże jednostki przeliczeniowe inwentarza
C22. Siła robocza w gospodarstwie
C23. Struktura wieku gospodarujących
C24. Poziom wykształcenia rolniczego gospodarujących
C25. Dochód czynników produkcji rolniczej *
C26. Dochód przedsiębiorcy rolnego *
C27. Łączna produktywność czynników produkcji *
C28. Środki trwałe brutto w rolnictwie
C29. Lasy lub inne grunty zalesione ogółem (FOWL)
C30. Infrastruktura turystyczna
C31. Użytkowanie terenu
C32. Obszary z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami
C33. Intensywność rolnictwa
C34. Obszary Natura 2000
C35. Wskaźnik ptaków krajobrazu rolniczego *
C36. Status ochrony siedlisk rolnych (obszary trawiaste)
C37. Rolnictwo o wysokiej wartości przyrodniczej *
C38. Las chroniony
C39. Pobór wody na potrzeby rolnictwa *
C40. Jakość wody *
C41. Zawartość materii organicznej w glebie na terenie gruntów ornych *
C42. Erozja gleby powodowana przez wodę *
C43. Wytwarzanie energii odnawialnej z rolnictwa i leśnictwa
C44. Wykorzystanie energii w rolnictwie, leśnictwie i przemyśle spożywczym
C45. Emisje gazów z rolnictwa *
R1: procent gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich na inwestycje związane z restrukturyzacją lub modernizacją (cel szczegółowy 2A)
R2: Zmiana w zakresie produkcji rolnej w gospodarstwach otrzymujących wsparcie/w rocznych jednostkach pracy (cel szczegółowy 2A) *
R3: procent gospodarstw rolnych korzystających z planów rozwoju działalności gospodarczej/inwestycji dla młodych rolników otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich (cel szczegółowy 2B)
R4: procent gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie w ramach systemów jakości, rynków lokalnych i krótkich cykli dostaw oraz grup/organizacji producentów (cel szczegółowy 3A)
R5: procent gospodarstw rolnych uczestniczących w systemach zarządzania ryzykiem (cel szczegółowy 3B)
R6: procent lasów lub innych zalesionych obszarów w ramach umów o zarządzanie wspierających różnorodność biologiczną (cel szczegółowy 4A)
R7: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie wspierających różnorodność biologiczną lub krajobrazy (cel szczegółowy 4A)
R8: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarki wodnej (cel szczegółowy 4B)
R9: procent gruntów leśnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarki wodnej (cel szczegółowy 4B)
R10: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarowania glebą i/lub zapobiegania erozji gleby (cel szczegółowy 4C)
R11: procent gruntów leśnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarowania glebą i/lub zapobiegania erozji gleby (cel szczegółowy 4C)
R12: procent gruntów nawadnianych, w odniesieniu do których następuje przechodzenie na bardziej sprawny system nawadniania (cel szczegółowy 5A)
R13: zwiększenie efektywności korzystania z zasobów wodnych w rolnictwie w projektach otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich (cel szczegółowy 5A) *
R14: zwiększenie efektywności korzystania z energii w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym w projektach otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich (cel szczegółowy 5B) *
R15: energia ze źródeł odnawialnych wytworzona w projektach otrzymujących wsparcie (cel szczegółowy 5C) *
R16: procent dużych jednostek przeliczeniowych objętych inwestycjami w zakresie gospodarki zwierzęcej w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych lub amoniaku (cel szczegółowy 5D)
R17: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych lub amoniaku (cel szczegółowy 5D)
R18: ograniczenie emisji metanu i podtlenku azotu (cel szczegółowy 5D) *
R19: ograniczenie emisji amoniaku (cel szczegółowy 5D) *
R20: procent gruntów rolnych i leśnych objętych umowami o zarządzanie przyczyniającymi się do pochłaniania dwutlenku węgla i ochrony węgla (cel szczegółowy 5E)
R21: miejsca pracy stworzone w ramach projektów objętych wsparciem (cel szczegółowy 6A)
R22: procent ludności wiejskiej objętej lokalnymi strategiami rozwoju (cel szczegółowy 6B)
R23: procent ludności wiejskiej korzystającej z ulepszonych usług/infrastruktury (cel szczegółowy 6B)
R24: miejsca pracy stworzone w ramach projektów objętych wsparciem (LEADER) (cel szczegółowy 6B)
R25: procent ludności wiejskiej korzystającej z nowych lub ulepszonych usług/infrastruktury - ICT) (cel szczegółowy 6C)
Wskaźniki drukowane kursywą są również wskaźnikami docelowymi wymienionymi w pkt 4.
Numer | Wskaźniki produktu | Kody działań (artykuły rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 lub rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 |
O.1 | Wydatki ze środków publicznych ogółem (*) | Wszystkie środki |
O.2 | Inwestycje ogółem | 4 (art. 17), 5 (art. 18), 6.4 (art. 19), 7.2-7.8 (art. 20), 8.5 i 8.6 (art. 21) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.3 | Liczba wspieranych działań/operacji | 1 (art. 14), 2 (art. 15), 4 (art. 17), 7 (art. 20), 8.5 i 8.6 (art. 21), 9 (art. 27), 17.2 i 17.3 (art. 36) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.4 | Liczba gospodarstw rolnych/beneficjentów otrzymujących wsparcie | 3 (art. 16), 4.1 (art. 17), 5 (art. 18), 6 (art. 19), 8.1-8.4 (art. 21), 11 (art. 29), 12 (art. 30), 13 (art. 31), 14 (art. 33), 17.1 (art. 36), 21 (art. 39B), 22 (art. 39c) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.5 | Obszar całkowity (ha) | 4 (art. 17), 8.1 to 8.5 (art. 21), 10 (art. 28), 11 (art. 29), 12 (art. 30), 13 (art. 31), 15 (art. 34) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.6 | Powierzchnia fizyczna otrzymująca wsparcie (ha) | 10 (art. 28) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.7 | Liczba wspieranych umów | 10 (art. 28) 15 (art. 34) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.8 | Liczba dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza otrzymujących wsparcie | 14 (art. 33) 4 (art. 17) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.9 | Liczba gospodarstw rolnych uczestniczących w systemach wsparcia | 9 (art. 27), 16.4 (art. 35), 17.2 i 17.3 (art. 36) (rozporządzenie (UE) nr 1305/2013) |
O.10 | Liczba rolników korzystających z dopłat | 17.2 i 17.3 (art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.11 | Liczba dni przeprowadzonych szkoleń | 1 (art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.12 | Liczba uczestników szkolenia | 1 (art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.13 | Liczba beneficjentów, którzy skorzystali z usług doradczych | 2 (art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.14 | Liczba przeszkolonych doradców | 2 (art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.15 | Liczba ludności korzystającej z ulepszonych usług/infrastruktury (w obszarze IT lub w innym obszarze) | 7 (art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.16 | Liczba grup EPI otrzymujących wsparcie, liczba operacji EPI otrzymujących wsparcie oraz liczba i rodzaj partnerów w grupach EPI | 16 (art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.17 | Liczba operacji współpracy otrzymujących wsparcie (innych niż EPI) | 16 (art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.18 | Liczba ludności na obszarze lokalnej grupy działania | 19 (art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.19 | Liczba wybranych lokalnych grup działania | 19 (art. 32 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.20 | Liczba projektów LEADER otrzymujących wsparcie | 19 (art. 35 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.21 | Liczba wspieranych projektów współpracy | 19 (art. 35 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.22 | Liczba i typ promotorów projektów | 19 (art. 35 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.23 | Numer identyfikacyjny lokalnych grup działania uczestniczących w projekcie współpracy | 19 (art. 35 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013) |
O.24 | Liczba tematycznych i analitycznych wymian zorganizowanych przy wsparciu krajowej sieci obszarów wiejskich | Sieć kontaktów (art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.25 | Liczba narzędzi komunikacyjnych krajowej sieci obszarów wiejskich | Sieć kontaktów (art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
O.26 | Liczba działań w ramach Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w których uczestniczyła krajowa sieć obszarów wiejskich | Sieć kontaktów (art. 54 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) |
(*) Wskaźnik ten odpowiada wskaźnikowi ram wykonania ustanowionemu w art. 5 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 215/2014 z dnia 7 marca 2014 r. ustanawiającego zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w zakresie metod wsparcia w odniesieniu do zmian klimatu, określania celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (Dz.U. L 69 z 8.3.2014, s. 65). |
T1: procent wydatków w ramach artykułów 14, 15 i 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do ogółu wydatków poniesionych w ramach PROW (cel szczegółowy 1 A)
T2: łączna liczba operacji współpracy otrzymujących wsparcie w ramach działania dotyczącego współpracy (art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013) (grupy, sieci/klastry, projekty pilotażowe...) (cel szczegółowy 1B)
T3: łączna liczba uczestników szkolenia na podstawie art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 (cel szczegółowy 1C)
T4: procent gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich na inwestycje związane z restrukturyzacją lub modernizacją (cel szczegółowy 2A)
T5: procent gospodarstw rolnych korzystających z planów rozwoju działalności gospodarczej/inwestycji dla młodych rolników otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich (cel szczegółowy 2B)
T6: procent gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie w ramach systemów jakości, rynków lokalnych i krótkich cykli dostaw oraz grup/organizacji producentów (cel szczegółowy 3A)
T7: procent gospodarstw rolnych uczestniczących w systemach zarządzania ryzykiem (cel szczegółowy 3B)
T8: procent lasów/innych zalesionych obszarów w ramach umów o zarządzanie wspierających różnorodność biologiczną (cel szczegółowy 4A)
T9: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie wspierających różnorodność biologiczną lub krajobrazy (cel szczegółowy 4A)
T10: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarki wodnej (cel szczegółowy 4B)
T11: procent gruntów leśnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarki wodnej (cel szczegółowy 4B)
T12: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarowania glebą i/lub zapobiegania erozji gleby (cel szczegółowy 4C)
T13: procent gruntów leśnych w ramach umów o zarządzanie dotyczących poprawy gospodarowania glebą lub zapobiegania erozji gleby (cel szczegółowy 4C)
T14: procent gruntów nawadnianych, w odniesieniu do których następuje przechodzenie na bardziej sprawny system nawadniania (cel szczegółowy 5A)
T15: całkowita suma inwestycji na rzecz efektywności energetycznej (cel szczegółowy 5B)
T16: inwestycje na rzecz wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, ogółem (cel szczegółowy 5C)
T17: procent dużych jednostek przeliczeniowych objętych inwestycjami w zakresie gospodarki zwierzęcej w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych lub amoniaku (cel szczegółowy 5D)
T18: procent gruntów rolnych w ramach umów o zarządzanie w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych lub amoniaku (cel szczegółowy 5D)
T19: procent gruntów rolnych i leśnych objętych umowami o zarządzanie przyczyniającymi się do pochłaniania dwutlenku węgla i ochrony węgla (cel szczegółowy 5E)
T20: miejsca pracy stworzone w ramach projektów objętych wsparciem (cel szczegółowy 6A)
T21: procent ludności wiejskiej objętej strategiami lokalnego rozwoju (cel szczegółowy 6B)
T22: procent ludności wiejskiej korzystającej z ulepszonych usług/infrastruktury (cel szczegółowy 6B)
T23: miejsca pracy stworzone w ramach projektów objętych wsparciem (LEADER) (cel szczegółowy 6B)
T24: procent ludności wiejskiej korzystającej z nowych lub ulepszonych usług/infrastruktury - ICT) (cel szczegółowy 6C)
Wskaźniki | Powiązany wskaźnik produktu | |
Priorytet 2 (P2): | Całkowite wydatki publiczne P2 (EUR) | O.1 |
Liczba gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich na inwestycje związane z restrukturyzacją lub modernizacją (cel szczegółowy 2A) + gospodarstw rolnych korzystających z planów rozwoju działalności gospodarczej/inwestycji dla młodych rolników otrzymujących wsparcie z programu rozwoju obszarów wiejskich (cel szczegółowy 2B) | O.4 | |
Priorytet 3 (P3) | Całkowite wydatki publiczne P3 (EUR) | O.1 |
Liczba gospodarstw rolnych otrzymujących wsparcie w ramach systemów jakości, rynków lokalnych i krótkich cykli dostaw oraz grup producentów (cel szczegółowy 3A) | O.4, O.9 | |
Liczba gospodarstw rolnych uczestniczących w systemach zarządzania ryzykiem (cel szczegółowy 3B) | O.4, O.9 | |
Priorytet 4 (P4) | Całkowite wydatki publiczne P4 (EUR) | O.1 |
Grunty rolne objęte umowami o zarządzanie przyczyniającymi się do poprawy różnorodności biologicznej (cel szczegółowy 4A) + poprawy gospodarki wodnej (cel szczegółowy 4B) + poprawy gospodarowania glebą i/zapobieganiu erozji gleby (cel szczegółowy 4C) | O.5 | |
Priorytet 5 (P5) | Całkowite wydatki publiczne P5 (EUR) | O.1 |
Liczba inwestycji w oszczędności energii i efektywność energetyczną (cel szczegółowy 5B) + inwestycji w zakresie wytwarzania energii odnawialnej (cel szczegółowy 5C) | O.3 | |
Grunty rolne i leśne objęte umowami o zarządzanie przyczyniającymi się do pochłaniania dwutlenku węgla/ochrony węgla (cel szczegółowy 5E) + grunty rolne w ramach umów o zarządzanie w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych lub amoniaku (cel szczegółowy 5D) + grunty nawadniane, w odniesieniu do których następuje przechodzenie na bardziej sprawny system nawadniania (cel szczegółowy 5A) | O.5 | |
Priorytet 6 (P6) | Całkowite wydatki publiczne P6 (EUR) | O.1 |
Liczba operacji wspieranych w celu poprawy podstawowych usług i infrastruktury na obszarach wiejskich (cele szczegółowe 6B i 6C) | O.3 | |
Ludność objęta lokalną grupą działania (cel szczegółowy 6B) | O.18 |
ZAŁĄCZNIK V
Wspólne pytania ewaluacyjne dotyczące rozwoju obszarów wiejskich
Wspólne pytania ewaluacyjne dotyczące rozwoju obszarów wiejskich
W odniesieniu do każdego celu szczegółowego zawartego w PROW na odpowiednie pytanie należy odpowiedzieć w rozszerzonych rocznych sprawozdaniach z wykonania, przedkładanych w 2017 r. i 2019 r., oraz w sprawozdaniu z oceny ex post.
Pytania ewaluacyjne dotyczące innych aspektów rozwoju obszarów wiejskich
Na poniższe pytania należy odpowiedzieć w rozszerzonych rocznych sprawozdaniach z wykonania, przedkładanych w 2017 r. i 2019 r, oraz sprawozdaniu z oceny ex post.
Pytania ewaluacyjne dotyczące celów na poziomie Unii
Na poniższe pytania należy odpowiedzieć w rozszerzonych rocznych sprawozdaniach z wykonania, przedkładanych w 2019 r, oraz w sprawozdaniu z oceny ex post.
ZAŁĄCZNIK VI 35
Główne elementy dokumentów dotyczących wsparcia technicznego na system monitorowania i ewaluacji
Główne elementy dokumentów dotyczących wsparcia technicznego na system monitorowania i ewaluacji
ZAŁĄCZNIK VII 36
Struktura i treść rocznych sprawozdań z realizacji (określonych w art. 50 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz art. 75 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013)
Struktura i treść rocznych sprawozdań z realizacji (określonych w art. 50 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz art. 75 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013)
Dane finansowe z realizacji zawierające, dla każdego działania i celu pośredniego, oświadczenie o wydatkach poniesionych i zgłoszonych w deklaracji wydatków. Obejmuje to całkowite poniesione wydatki publiczne, jak również odzyskiwanie środków i korekty wprowadzone przez państwa członkowskie w poprzednim roku kalendarzowym.
IInformacje dotyczące realizacji PROW mierzonej za pomocą wspólnych i specyficznych wskaźników, w tym postępy poczynione w odniesieniu do celów wytyczonych dla każdego celu szczegółowego i osiągniętych wyników w porównaniu z planowanymi, określonymi w planie wskaźników. Począwszy od rocznego sprawozdania z wykonania, które zostanie przedłożone w 2017 r., postępy w realizacji celów pośrednich określonych w ramach wykonania (tabela F). Dodatkowe informacje na temat etapu wdrażania PROW są dostarczane za pomocą danych dotyczących zobowiązań finansowych, w podziale na działania i cele szczegółowe, i związanych z nimi oczekiwanych postępów w osiąganiu celów.
Tabele:
Opis kroków podjętych przez instytucję zarządzającą i komitet monitorujący w celu zagwarantowania jakości i skuteczności realizacji programu, w szczególności w odniesieniu do problemów napotkanych podczas zarządzania programem, oraz wszelkich podjętych środków naprawczych, w szczególności w odpowiedzi na uwagi poczynione przez Komisję.
Opisy działań podjętych w ramach priorytetu/celu szczegółowego/działania w celu spełnienia uwarunkowania związanego z priorytetem i ogólnego uwarunkowania ex ante, niespełnionego lub częściowo spełnionego w momencie przyjęcia PROW. Należy dokonać odniesienia do kryteriów, które albo nie zostały spełnione, albo zostały spełnione tylko częściowo, do wszystkich strategii, aktów prawnych lub innych istotnych dokumentów, w tym odniesienia do odpowiednich działów i artykułów, do organów odpowiedzialnych za spełnienie uwarunkowania. W razie potrzeby państwa członkowskie mogą dostarczyć wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w celu uzupełnienia opisu.
Roczne sprawozdania z wykonania złożone w 2017 r. i 2019 r. zawierają również informacje na temat wdrażania mierzonego za pomocą wspólnych i specyficznych wskaźników, w tym na temat postępów poczynionych w odniesieniu do celów określonych w planie orientacyjnym podprogramu, jak również na temat zrealizowanego produktu i wydatków w porównaniu z planowanym produktem i wydatkami określonymi w podprogramie.
Roczne sprawozdania z wykonania złożone w 2017 r. i 2019 r. zawierają również następujące informacje wynikające z działań ewaluacyjnych:
Sprawozdawczość i kwantyfikacja osiągnięć programu, w szczególności poprzez ocenę uzupełniających wskaźników rezultatu, oraz istotne pytania ewaluacyjne.
Roczne sprawozdania z wykonania złożone w 2019 r. zawierają również następujące informacje wynikające z działań ewaluacyjnych:
Sprawozdawczość na temat postępów poczynionych na drodze do osiągnięcia celów programu i jego wkładu w realizację unijnej strategii na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, między innymi poprzez ocenę wkładu netto programu do zmian w wartościach wskaźników oddziaływania WPR, oraz istotne pytania ewaluacyjne.
Roczne sprawozdania z wykonania złożone w 2017 r. i 2019 r. zawierają również następujące informacje:
Ocenienie, czy działania zapewniają uwzględnianie i propagowanie równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględnianie problematyki płci w trakcie przygotowywania i wdrażania programów, w tym w odniesieniu do monitorowania, sprawozdawczości i ewaluacji.
Ocenienie, czy podjęte działania zapewniają zgodność celów i wykonania EFRROW z zasadą zrównoważonego rozwoju oraz unijnym wspieraniem celu zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, zgodnie z art. 11 i art. 91 ust. 1 Traktatu, z uwzględnieniem zasady "zanieczyszczający płaci".
Ponadto podawane są informacje na temat wsparcia celów dotyczących zmiany klimatu (monitorowanie zmiany klimatu).
Ocenienie, czy podjęte działania zapewniają zaangażowanie partnerów, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, w przygotowanie sprawozdań z postępów oraz w realizację programów, w tym udział w komitecie monitorującym programy zgodnie z art. 48 wspomnianego rozporządzenia oraz w działaniach sieci obszarów wiejskich.
Roczne sprawozdania z wykonania złożone w 2019 r. zawierają również następujące informacje:
opis postępów w zapewnianiu zintegrowanego podejścia do wykorzystywania EFRROW i innych instrumentów finansowych UE w celu wspierania rozwoju terytorialnego obszarów wiejskich, w tym poprzez lokalne strategie rozwoju.
Roczne sprawozdania z wykonania zawierają również jako załącznik:
specjalne sprawozdanie dotyczące operacji obejmujących instrumenty finansowe. Treść tego sprawozdania jest określona w art. 46 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, a ich przedstawienia dokonuje się za pomocą wzoru funduszu ESI.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 2-7 sprostowania z dnia 19 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/669 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.115.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2018/1077 z dnia 30 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/936 z dnia 6 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.149.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2016/669 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.115.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez pkt 10-12 sprostowania z dnia 19 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.215.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/1997 z dnia 15 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.308.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1009/2020 z dnia 10 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 73/2021 z dnia 26 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.27.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2022/1227 z dnia 15 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.189.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.