Decyzja EBC/2015/36 (2016/3) ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego
Dz.U.UE.L.2016.1.4
Akt obowiązującyDECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2016/3
z dnia 18 listopada 2015 r.
ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w ramach wspólnych zespołów nadzorczych Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (EBC/2015/36)
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 i 7,
(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego") stanowi, że Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Zgodnie z motywem 79 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego posiadanie wysoko zmotywowanego, dobrze wyszkolonego i bezstronnego personelu jest nieodzowne dla skutecznego nadzoru.
(2) Zgodnie z art. 3-6 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 2 (zwanego dalej "rozporządzeniem ramowym w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego") EBC odpowiada za tworzenie i skład wspólnych zespołów nadzorczych składających się z personelu EBC i właściwych organów krajowych. Koordynator wspólnego zespołu nadzorczego, przy pomocy subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, zapewnia koordynację prac wspólnego zespołu nadzorczego.
(3) Mając na uwadze istotną rolę subkoordynatorów koordynujących pracę członków wspólnych zespołów nadzorczych ze strony właściwych organów krajowych, konieczne i proporcjonalne jest wprowadzenie jednolitego procesu oceny zwrotnej działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w jednolitych zespołach nadzorczych. Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pomaga w zapewnieniu należytego funkcjonowania wspólnych zespołów nadzorczych poprzez przyczynianie się do ciągłej poprawy działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych. Ocena zwrotna w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego ma pierwotnie formę testu odbywanego na miejscu, który jest ograniczony w czasie. EBC rozważy bardziej szczegółowe wdrożenie mechanizmu oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego na podstawie doświadczeń zdobytych podczas testu odbywanego na miejscu. Właściwe organy krajowe oraz EBC są wyłącznie odpowiedzialne za ocenę pracowniczą swojego personelu. Właściwe organy krajowe mogą wykorzystać informacje zwrotne przekazane zgodnie z niniejszą decyzją w bieżącym zarządzaniu swoimi personelem, informacje te mogą również stanowić część wewnętrznych systemów ocen pracowniczych w odpowiednich właściwych organach krajowych, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.
(4) Uwzględniając, że ocena zwrotna jest niezbędna dla zarządzania jednolitymi zespołami nadzorczymi, Europejski Inspektor Ochrony Danych zaaprobował mechanizm oceny zwrotnej w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pod warunkiem określenia precyzyjnego działania mechanizmu oceny zwrotnej w akcie prawnym przyjętym na odpowiednim poziomie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: