Decyzja 2006/55/WE w sprawie Zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną i uchylenie decyzji 2004/515/WE
Dz.U.UE.L.2006.35.19
Akt utracił mocDECYZJA RADY
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną i uchylająca decyzję 2004/515/WE
(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z 22 marca 2004 r. w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, a w szczególności jego art. 2(1),
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na posiedzeniu w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 przewiduje, że Rada podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwach europejskich, oraz w sprawie wszelkich dalszych zmian.
(3) W dniu 14 czerwca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze partnerstwo europejskie z Bośnią i Hercegowiną.(2) Właściwe jest uaktualnienie tego partnerstwa w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac, na podstawie ustaleń przyjętych w sprawozdaniu z postępów z 2005 r. w sprawie przygotowań Bośni i Hercegowiny do dalszej integracji z Unią Europejską.
(4) W rozporządzeniu (WE) 533/2004 stwierdzono, że dalsze działania wynikające z partnerstw europejskich będą zapewniane za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.
(5) W celu dalszego przygotowania do integracji z Unią Europejską od Bośni i Hercegowiny oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki na rzecz realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.
(6) Należy w związku z tym uchylić decyzję 2004/515/WE,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 533/2004 w Załączniku do niniejszej decyzji, który stanowi jej integralną część, przedstawione są, zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną.
Analiza realizacji partnerstwa europejskiego przeprowadzana jest za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności za pośrednictwem przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów.
Uchyla się decyzję 2004/515/WE.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, 30 stycznia 2006
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
U. PLASSNIK |
______
(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 1.
(2) Decyzja Rady 2004/515/WE z 15 czerwca 2004 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Bośnią i Hercegowiną (Dz.U. L 221 z 26.6.2004, str. 10).
ZAŁĄCZNIK
BOŚNIA I HERCEGOWINA: PARTNERSTWO EUROPEJSKIE Z 2005 R.
BOŚNIA I HERCEGOWINA: PARTNERSTWO EUROPEJSKIE Z 2005 R.
Na posiedzeniu w Salonikach Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.
Pierwsze partnerstwo europejskie z Bośnią i Hercegowiną zostało przyjęte przez Radę dnia 14 czerwca 2004 r. Komisja uważa, że właściwe jest uaktualnienie pierwszego partnerstwa na podstawie ustaleń przyjętych w sprawozdaniu z postępów Bośni i Hercegowiny z 2005 r. Drugie partnerstwo europejskie wyróżnia nowe priorytety działań. Priorytety te dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz etapu przygotowań i w razie konieczności będą ulegać zmianom. Partnerstwo europejskie ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej.
Od Bośni i Hercegowiny oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.
2. ZASADY
Ramy europejskiego kursu krajów Bałkanów Zachodnich, aż do przyszłego przystąpienia tych krajów do UE, nadal określa proces stabilizacji i stowarzyszenia.
Główne priorytety określone dla Bośni i Hercegowiny są powiązane z jej możliwościami spełnienia kryteriów ustalonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz z warunkami ustalonymi dla procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności z warunkami określonymi przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., a także z treścią ostatecznego oświadczenia szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. i agendą z Salonik.
3. PRIORYTETY
Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie europejskim wybrano na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Bośni i Hercegowiny ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Priorytety zostały podzielone na krótkoterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu jednego do dwóch lat, oraz średnioterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wprowadzania w życie.
Ze względu na znaczne koszty, których wymaga wykonanie wszystkich wymogów UE, a także na złożoność tych wymogów w niektórych dziedzinach, w niniejszym partnerstwie nie wymieniono na obecnym etapie wszystkich ważnych zadań. Przyszłe partnerstwa uwzględniać będą dalsze priorytety, w zależności od postępów czynionych przez Bośnię i Hercegowinę.
Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono priorytety kluczowe i przedstawiono je łącznie na początku sekcji 3.1. Kolejność priorytetów kluczowych na liście nie oznacza uporządkowania ich według ich wagi.
3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE
Priorytety kluczowe
– Pełna współpraca z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii (MTKJ) w zatrzymaniu znajdujących się na wolności osób oskarżonych przez MTKJ o zbrodnie wojenne.
– Pełne wdrożenie porozumienia w sprawie restrukturyzacji policji z października 2005 r. Stworzenie w tych ramach Dyrekcji ds. Przeprowadzenia Restrukturyzacji Policji do grudnia 2005 r. oraz przyjęcie planu działania w sprawie wdrażania reformy zgodnie z zasadami określonymi przez Komisję i w terminie określonym w umowie.
– Przyjęcie całego niezbędnego prawodawstwa w zakresie państwowego radia i telewizji na poziomie kraju i tworzących je podmiotów oraz rozpoczęcie wdrażania go.
– Zapewnienie, aby wszystkie ministerstwa i instytucje na poziomie kraju były odpowiednio finansowane, operacyjne i dysponowały odpowiednimi pomieszczeniami oraz personelem.
– Przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania kompleksowego planu działania w sprawie reformy administracji publicznej, biorąc pod uwagę wyniki przeglądów administracji publicznej dotyczących jej działania i sektorów.
– Zapewnienie istnienia prawdziwego rynku wewnętrznego w Bośni i Hercegowinie.
Wymogi polityczne
Demokracja i praworządność
System rządów
– Podjęcie kroków w celu zapewnienia Zgromadzeniu Parlamentarnemu Bośni i Hercegowiny wystarczającego zaplecza technicznego i personelu.
– Dalsze polepszenie i wzmocnienie koordynacji między krajem i tworzącymi je podmiotami przez stworzenie stałych i zinstytucjonalizowanych mechanizmów koordynacji.
– Zapewnienie odpowiednich dalszych działań wynikających ze sprawozdań Najwyższych Izb Kontroli Bośni i Hercegowiny oraz podjęcie odpowiednich kroków przeciwko osobom odpowiedzialnym za nieprawidłowości.
Wybory
– Przejęcie pełnej odpowiedzialności za organizację i finansowanie wyborów parlamentarnych i prezydenckich w 2006 r.
– Zmiana prawodawstwa wyborczego w odniesieniu do członków prezydium Bośni i Hercegowiny oraz przedstawicieli w Izbie Ludowej w celu zapewnienia pełnej zgodności z Europejską Konwencją Praw Człowieka oraz ze zobowiązaniami wynikającymi z przystąpienia do Rady Europy.
– Zapewnienie Działowi ds. Kontroli istniejącemu w ramach Komisji Wyborczej niezbędnego personelu.
Administracja publiczna
– Zapewnienie Urzędowi Koordynatora Administracji Publicznej niezbędnych zasobów ludzkich i zaplecza technicznego, aby mógł sprawować swoje funkcje.
– Podjęcie kroków w celu zapewnienia sprawnego działania agencji służby cywilnej oraz opracowanie i wdrożenie wydajnych procedur naboru; niezwłoczne zatrudnienie pracowników służby cywilnej, w szczególności na poziomie krajowym, wyłonionym dzięki sprawnej procedurze naboru.
– Wdrożenie programu szkoleń dla administracji publicznej przyjętego w maju 2005 r.
– Przyjęcie nowego prawodawstwa dotyczącego krajowego rzecznika praw obywatelskich i zapewnienie połączenia biura krajowego rzecznika z biurami lokalnych rzeczników.
System sądownictwa
– Zapewnienie pełnej odpowiedzialności za Sąd Krajowy, Urząd Prokuratora oraz Wysoką Radę Sędziów i Prokuratorów w zakresie finansów, administracji i personelu oraz zapewnienie ich właściwego działania.
– Przyspieszenie rozpatrywania zaległych spraw w sądach.
– Rozwinięcie wydajnego systemu zajmującego się przestępczością nieletnich.
Polityka zwalczania korupcji
– Przygotowanie szczegółowego planu działania zwalczania korupcji na podstawie krajowej strategii zwalczania korupcji.
– Harmonizacja prawodawstwa antykorupcyjnego na obszarze Bośni i Hercegowiny.
– Zapewnienie skutecznego wdrożenia ustawy o konflikcie interesów.
Prawa człowieka i ochrona mniejszości
– Wykreślenie odwołania do kary śmierci zapisanego w Konstytucji Republiki Serbskiej.
– Wdrożenie konwencji międzynarodowych ratyfikowanych przez Bośnię i Hercegowinę, w tym wymogów związanych ze sprawozdawczością.
– Zapewnienie, że Komisja ds. Praw Człowieka utworzona w ramach Trybunału Konstytucyjnego rozpatrzy wszystkie nierozwiązane sprawy związane z prawami człowieka.
– Dalsze polepszenie ram prawnych dotyczących mniejszości w celu pełnego dostosowania ich do wymogów określonych w Konwencji Ramowej Rady Europy o Ochronie Mniejszości Narodowych oraz zapewnienie wykonywania ich na terenie całego kraju.
– Stworzenie Rady Mniejszości Narodowych i podobnych organów na poziomie podmiotów.
– Opracowanie oraz rozpoczęcie wdrażania sektorowych planów działania w ramach krajowej strategii dla Romów, które są częścią kompleksowej strategii mającej na celu zmniejszenie ubóstwa.
Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe
– Dalsza poprawa współpracy regionalnej oraz zapewnienie dobrych stosunków sąsiedzkich między innymi na rzecz wspierania procesu pojednania.
– Udział w zapewnieniu rozwiązania nierozstrzygniętych kwestii dotyczących granic z Chorwacją oraz Serbią i Czarnogórą.
– Znacząca poprawa wdrażania dwustronnych umów o wolnym handlu oraz prace na rzecz przyszłego regionalnego porozumienia o wolnym handlu w Europie Południowo-Wschodniej.
– Zawarcie i wdrożenie umów z krajami sąsiednimi, szczególnie w dziedzinach współpracy przygranicznej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowniczej, zarządzania granicami, readmisji, ochrony środowiska, transportu i energii.
– Zapewnienie odpowiedniego finansowania Funduszu na rzecz Powrotu Uchodźców i jego pełnej operacyjności. Wkład w zapewnienie realizacji Deklaracji z Sarajewa. Zakończenie procesu powrotu uchodźców oraz osiągnięcie znacznego postępu w ich integracji gospodarczej i społecznej.
– Zajęcie się wszystkimi pozostałymi zobowiązaniami wynikającymi z przystąpienia do Rady Europy, w szczególności w dziedzinach edukacji i wyborów.
Wymogi gospodarcze
– Realizacja polityk prowadzących do stworzenia stabilnego środowiska makro-ekonomicznego oraz zwrócenie szczególnej uwagi na wzrost kredytu w kontekście ustaleń dokonanych przez radę ds. waluty.
– Wdrożenie krajowych ustaw ramowych oraz ustaw na poziomie podmiotów dotyczących rejestracji przedsiębiorstw.
– Wspieranie prac Grupy Roboczej ds. Zrównoważenia Fiskalnego, mając na uwadze ogólny cel zmniejszenia realnych wydatków publicznych.
– Zakończenie procesu rozliczania roszczeń krajowych oraz przyjęcie na poziomie krajowym ustawy o długu wewnętrznym mającej na celu skierowanie płatności na te roszczenia.
– Przyjęcie ustawy o Krajowej Radzie Fiskalnej i stworzenie procedur umożliwiających jej skuteczne funkcjonowanie.
– Reforma i zapewnienie większej elastyczności systemu ustalania płac, w szczególności w sektorze publicznym.
– Opracowanie i wdrożenie projektu instytucjonalizacji Jednostki ds. Planowania Polityki Gospodarczej.
– Dokonanie znacznego postępu w systemie zarządzania przedsiębiorstwami, między innymi przez przyspieszenie procesu prywatyzacji i restrukturyzacji prywatnych funduszy inwestycyjnych.
– Uchwalenie ustawy o restrukturyzacji finansowej oraz rozpoczęcie wdrażania jej przepisów.
– Zapewnienie odpowiedniego działania sądów handlowych i rozszerzenie ich działalności na rozpatrywanie i przeprowadzanie procedur upadłościowych.
Standardy europejskie
Rynek wewnętrzny
Swobodny przepływ towarów
– Wdrożenie istniejącego prawodawstwa w dziedzinie normalizacji, certyfikacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności, stworzenie instytucji przewidzianych w tym prawodawstwie oraz zapewnienie im sprzętu i personelu, aby mogły wykonywać swoje zadania. Podjęcie dalszych kroków w celu dostosowania zasad i przepisów w tych dziedzinach do dorobku prawnego Wspólnoty, w szczególności aby stworzyć warunki sprzyjające handlowi.
– W odniesieniu do działań mających wpływ na wymianę handlową - stworzenie wewnętrznych mechanizmów konsultacji i powiadamiania w sprawie nowych przepisów technicznych przed ich przyjęciem.
– Zapewnienie stałego postępu we wprowadzaniu standardów europejskich.
– Stworzenie Agencji Nadzoru Rynku oraz zapewnienie jej warunków do wykonywania swoich zadań. Podjęcie dalszych kroków w celu stworzenia struktury nadzoru rynku zgodnej z wymogami dorobku wspólnotowego w dziedzinie swobodnego przepływu towarów.
Przepływ osób, świadczenie usług oraz prawo przedsiębiorczości
– Stworzenie Agencji Ubezpieczeniowej Bośni i Hercegowiny i zapewnienie, że stanie się ona w pełni operacyjna.
– Sprowadzenie nadzoru bankowego do poziomu kraju oraz zapewnienie skutecznego działania organu nadzorczego.
– Zapewnienie przyjęcia na szczeblu krajowym przepisów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego torujących drogę do wdrożenia głównych elementów procesu bolońskiego oraz konwencji lizbońskiej.
Cła i podatki
– Dalsze dostosowanie krajowego prawodawstwa celnego i procedur celnych do dorobku prawnego UE.
– Zapewnienie, że ramy prawne regulujące funkcjonowanie stref wolnocłowych są zgodne ze standardami UE i zagwarantowanie odpowiedniego nadzoru tychże stref.
– Podjęcie wszystkich koniecznych kroków w celu odpowiedniego wdrożenia zasad pochodzenia.
– Wdrożenie zasad wyceny celnej zgodnie z międzynarodowymi standardami i praktykami.
– Zwiększenie zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania prawodawstwa celnego oraz walki z korupcją, przestępczością przygraniczną i uchylaniem się od płacenia podatków.
– Zapewnienie sprawnego funkcjonowania organu ds. podatków pośrednich.
– Pełne wdrożenie i egzekwowanie ustawy o VAT oraz dalsze zbliżenie prawodawstwa podatkowego do dorobku prawnego Wspólnoty.
– Zobowiązanie się do przestrzegania zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw i zapewnienie, by nowe środki podatkowe były zgodne z tymi zasadami.
Konkurencja
– Wzmocnienie zdolności Rady ds. Konkurencji tak, aby była w stanie w pełni wykonywać swoje zadania w dziedzinie egzekwowania odpowiednich zasad oraz wspierania polityki konkurencji.
– Przyjęcie niezbędnego prawodawstwa w dziedzinie konkurencji i pomocy państwa oraz dostosowanie już istniejącego prawodawstwa do zasad UE w dziedzinie konkurencji i pomocy państwa.
Zamówienia publiczne
– Zapewnienie odpowiedniego wdrożenia prawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych, w tym stworzenie Agencji Zamówień Publicznych i organu zajmującego się kontrolą zamówień publicznych oraz zapewnienie im personelu i środków finansowych.
Prawo własności intelektualnej
– Wdrożenie i egzekwowanie istniejących ram prawnych, w szczególności przez zapewnienie właściwego działania Instytutu ds. Własności Intelektualnej.
Statystyka
– Przyjęcie oraz rozpoczęcie wdrażania umowy pomiędzy podmiotami systemu statystycznego w sprawie poprawy działania centralnej agencji statystycznej w Bośni i Hercegowinie.
Polityka sektorowa
Przemysł i MŚP
– Niezwłoczne przyjęcie obecnie proponowanej strategii na poziomie kraju dotyczącej MŚP oraz rozpoczęcie wykonywania priorytetowych działań.
– Opracowanie racjonalnej i kompleksowej polityki w dziedzinie przemysłu.
Rolnictwo i rybołówstwo
– Opracowanie krajowej kompleksowej strategii w dziedzinie rolnictwa, opartej na zaleceniach przeglądu dotyczącego działania z listopada 2004 r. oraz zapewnienie ram prawnych do jej wdrożenia.
– Kontynuowanie prac związanych z dostosowaniem prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym.
– Stworzenie krajowej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności i zapewnienie jej pełnej operacyjności. Zapewnienie operacyjności Agencji Fitosanitarnej.
– Wzmocnienie możliwości laboratoryjnych i inspekcji w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym; stworzenie laboratorium referencyjnego oraz opracowanie procedur pobierania próbek zgodnie z wymogami UE.
– Dostosowanie systemu identyfikacji i rejestracji bydła do wymagań UE.
– Usprawnienie systemu gromadzenia i przetwarzania danych statystycznych dotyczących rolnictwa, zgodnie z normami i metodami stosowanymi w UE.
Ochrona środowiska
– Przyjęcie krajowej ustawy o środowisku naturalnym i stworzenie ram dla ochrony środowiska naturalnego na obszarze całego kraju.
– Stworzenie i zapewnienie sprawnego działania Państwowej Agencji Środowiska.
Energia
– Rozpoczęcie realizacji zobowiązań podjętych w ramach Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.
– Opracowanie i przyjęcie kompleksowej strategii energetycznej; kontynuowanie reform zmierzających do liberalizacji sektora energii.
– Zapewnienie, że niezależny operator systemu i przedsiębiorstwo przesyłania staną się szybko w pełni operacyjne, każde z nich jako odrębne przedsiębiorstwo na poziomie kraju.
Polityka transportowa
– Wdrożenie krajowej ustawy o kolei.
– Dostosowanie prawodawstwa krajowego w dziedzinie lotnictwa do dorobku prawnego UE, w przygotowaniu do uczestnictwa w Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej.
Społeczeństwo informacyjne i media
– Przyjęcie ustawy o Agencji ds. Społeczeństwa Informacyjnego oraz stworzenie takiej agencji.
– Dalsza liberalizacja rynku telekomunikacji i zapewnienie skutecznego wdrożenia istniejącego prawodawstwa przez organ regulujący w celu pobudzenia konkurencji.
– Dalsze wzmocnienie roli i zdolności administracyjnych organu regulacyjnego.
Kontrola finansowa
– Opracowanie strategii publicznej wewnętrznej kontroli finansowej.
Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo
Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja
– Zapewnienie odpowiedniej liczby personelu w działach ds. azylu i migracji w Ministerstwie Bezpieczeństwa.
– Wdrożenie ustawy o przemieszczaniu się i pobycie cudzoziemców z 2003 r. Zapewnienie, że każda zmiana tej ustawy jest zgodna z dorobkiem prawnym wspólnotowym oraz ze standardami międzynarodowymi i że ma wartość dodaną w odniesieniu do istniejących przepisów.
– Dalsze zmniejszenie liczby wiz wydawanych na granicy.
– Wdrożenie wszystkich zobowiązań międzynarodowych i regionalnych w dziedzinie zarządzania granicami.
Pranie brudnych pieniędzy
– Zapewnienie całego personelu Jednostce ds. Wywiadu Finansowego (JWF).
– Dalsze wzmocnienie współpracy pomiędzy JWF i departamentem ds. postępowania karnego Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony
– Sprawne wdrożenie i egzekwowanie prawodawstwa w dziedzinie zwalczania praktyk prania brudnych pieniędzy oraz jego dalsza poprawa.
– Przestrzeganie stosownych konwencji międzynarodowych.
Narkotyki
– Opracowanie krajowej polityki w dziedzinie narkotyków w zgodnie ze standardami UE.
– Przyjęcie ustawy o zapobieganiu nadużywania narkotyków i ich prekursorów.
Policja
– Dalsze wzmocnienie Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony, w szczególności przez zapełnienie wszystkich etatów.
Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu
– Zapewnienie stosownego wdrażania krajowego planu działania w dziedzinie zwalczania handlu ludźmi.
– Podjęcie dodatkowych kroków w celu ochrony ofiar handlu ludźmi oraz w celu odpowiedniego wdrożenia prawodawstwa w zakresie ochrony świadków.
– Wzmocnienie możliwości działania Państwowej Agencji ds. Dochodzeń i Ochrony w dziedzinie walki z terroryzmem; usprawnienie międzynarodowej współpracy w tej dziedzinie, w tym przez odpowiednie wdrożenie konwencji międzynarodowych.
– Przyjęcie ustawy o ochronie danych osobowych oraz stworzenie Agencji Ochrony Danych.
3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE
Wymogi polityczne
System rządów
– Zapewnienie stałego postępu w przejmowaniu pełnej odpowiedzialności na poziomie kraju za tworzenie polityk i proces podejmowania decyzji.
Administracja publiczna
– Wdrożenie kompleksowego planu działania w sprawie reformy administracji publicznej.
– Zapewnienie urzędnikom służby cywilnej na terenie całego kraju możliwości szkoleń oraz dalsza poprawa opracowywania polityk i koordynacji.
– Zwiększenie możliwości dalszej harmonizacji przepisów prawa z dorobkiem UE oraz zwiększenie roli Bośni i Hercegowiny w programowaniu pomocy i wdrażaniu jej w celu przygotowania się do decentralizacji pomocy Wspólnoty.
Reforma policji
– Wdrożenie planu działania w sprawie restrukturyzacji policji.
Sądownictwo
– Zapewnienie odpowiednich szkoleń w sądownictwie, w szczególności w zakresie prawodawstwa w dziedzinie praw człowieka oraz kwestii związanych z wdrażaniem przyszłego Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.
– Zagwarantowanie, że wszystkie sądy mają niezbędne zaplecze techniczne i środki finansowe w celu zapewnienia skutecznego i odpowiedniego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.
Polityka zwalczania korupcji
– Wdrożenie planu działania na rzecz zwalczania korupcji oraz zaleceń Grupy Państw Rady Europy przeciwko Korupcji (GRECO).
– Zapewnienie, że międzynarodowe konwencje o zwalczaniu korupcji są odpowiednio wdrażane i że następuje rzeczywisty spadek przypadków korupcji.
Prawa człowieka i ochrona mniejszości
– Zapewnienie pełnej zgodności prawodawstwa krajowego z Europejską Konwencją Praw Człowieka.
– Zapewnienie ochrony mniejszości zgodnie ze standardami UE i międzynarodowymi.
– Wdrożenie krajowej strategii na rzecz Romów oraz związanych z nią sektorowych planów działania.
Kryteria gospodarcze
– Utrzymanie stabilności makroekonomicznej oraz tempa prac w kierunku zrównoważenia rachunków zewnętrznych.
– Dalsze prace w kierunku zmniejszenia wydatków publicznych wyrażonych jako udział w PKB.
– Dalsza poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz zarządzania przedsiębiorstwami oraz dążenie do restrukturyzacji tego sektora, w tym przedsiębiorstw użyteczności publicznej.
– Dalsze wzmacnianie koordynacji polityki fiskalnej i gospodarczej.
– Zapewnienie odpowiedniego działania Jednostki ds. Planowania Polityki Gospodarczej przy Agencji Podatków Pośrednich.
– Stworzenie kompleksowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych rządu.
– Wzmocnienie procedur w zakresie planowania budżetowego, wykonywania go i podejmowania za niego odpowiedzialności.
– Wdrożenie polityk mających na celu zmniejszenie bezrobocia, w szczególności bezrobocia długoterminowego.
– Usprawnienie koordynacji pomiędzy urzędami pracy w całym kraju oraz podjęcie kroków w celu zmniejszenia fragmentacji rynku pracy.
– Zwiększenie wysiłków zmierzających do poprawy jakości systemu oświaty, w tym szkolnictwa podstawowego, oraz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego. Zajęcie się problemem fragmentacji systemu edukacyjnego oraz pokrywaniem się funkcji na różnych poziomach organizacyjnych. Usprawnienie opracowywania polityki oraz planowania strategicznego w celu polepszenia jakości edukacji.
– Kontynuacja reform niezbędnych do spełnienia zasad i obowiązków w ramach WTO w celu przyspieszenia starań o członkostwo w WTO.
Standardy europejskie
Rynek wewnętrzny i wymiana handlowa
Swobodny przepływ towarów
– Dalsze dostosowywanie do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie normalizacji, certyfikacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności oraz transpozycja dyrektyw starego, nowego i globalnego podejścia.
Cła i podatki
– Zapewnienie dalszego zbliżania do wspólnotowego dorobku prawnego prawodawstwa w dziedzinie ceł i podatków; dalsza poprawa zdolności administracyjnych do wdrażania tego prawodawstwa oraz walka z korupcją, przestępczością przygraniczną i praktyką uchylania się od płacenia podatków.
– Poprawa przejrzystości oraz jakości wymiany informacji z UE w celu ułatwienia egzekwowania środków zapobiegających unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylaniu się od nich.
Konkurencja
– Wdrożenie prawodawstwa w dziedzinie pomocy państwa.
– Przedstawienie wyczerpującego wykazu pomocy państwa.
Zamówienia publiczne
– Zapewnienie, że ramy prawne Bośni i Hercegowiny dotyczące zamówień publicznych są zgodne z dorobkiem wspólnotowym i że procedury dotyczące zamówień publicznych są odpowiednio wdrażane.
Statystyka
– Opracowanie wiarygodnych statystyk ekonomicznych i rozwój zdolności instytucjonalnych do opracowywania i publikowania podstawowych danych statystycznych, zharmonizowanych z normami europejskimi, w dziedzinie rachunków narodowych, statystyk rynku pracy oraz statystyk przedsiębiorstw.
Polityka sektorowa
Przemysł i MŚP
– Wdrożenie narodowej strategii w sprawie MŚP.
– Zapewnienie wdrożenia polityki w dziedzinie przemysłu.
– Rozpoczęcie prac nad zintegrowaną polityką w dziedzinie badań naukowych i rozpoczęcie jej stosowania.
Rolnictwo i rybołówstwo
– Wdrożenie na poziomie kraju kompleksowej strategii w dziedzinie rolnictwa.
– Rozpoczęcie działań mających na celu identyfikację owiec i kóz oraz rejestrację ich przemieszczania.
– Przygotowanie programu modernizacji zakładów przetwórstwa żywności w celu spełnienia norm UE.
– Rozpoczęcie działań mających na celu zapewnienie skutecznej kontroli produkcji przydomowej, w szczególności w przypadku produktów objętych specjalnymi wymogami UE.
Ochrona środowiska
– Dalsze wzmacnianie zdolności administracyjnych instytucji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego, w szczególności na poziomie kraju, oraz zapewnienie wdrożenia prawodawstwa, które już zostało transponowane.
– Wprowadzenie funkcjonującego systemu monitorowania środowiska.
Polityka transportowa
– Dalsza restrukturyzacja i liberalizacja sektora kolejowego.
– Zapewnienie stopniowego zbliżenia prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie transportu, w szczególności odnośnie do standardów technicznych i bezpieczeństwa, społecznych oraz do liberalizacji rynku.
– Wdrożenie postanowień Protokołu Ustaleń w sprawie podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej, w tym Obserwatorium ds. Transportu.
Energia
– Wdrożenie planów działania na poziomie podmiotów dotyczących restrukturyzacji rynku energii.
– Skonsolidowanie działań urzędów regulacji energetyki na poziomie kraju i tworzących go podmiotów.
– Podjęcie kroków w celu osiągnięcia konkretnego postępu w sektorze gazu, między innymi przez rozwinięcie strategii dotyczącej gazu, stworzenie operatora i regulatora systemu oraz rozwinięcie wewnętrznego rynku gazu.
Społeczeństwo informacyjne i media
– Wdrożenie prawodawstwa w zakresie państwowego radia i telewizji oraz zakończenie reformy strukturalnej tego sektora.
– Dostosowanie prawodawstwa do ram regulacyjnych UE w dziedzinie komunikacji elektronicznej i usług oraz zapewnienie wdrożenia go.
– Dostosowanie do Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".
Kontrola finansowa
– Opracowanie i wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej oraz zasad pracy niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego, zgodnie z uznanymi standardami międzynarodowymi oraz najlepszymi praktykami w UE.
– Wzmocnienie zdolności operacyjnych oraz niezależności funkcjonalnej i finansowej Najwyższej Izby Kontroli.
– Opracowanie procedur i rozwinięcie zdolności administracyjnych zapewniających skuteczną ochronę interesów finansowych UE.
Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo
Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja
– Pełne wdrożenie strategii zintegrowanego zarządzania granicami oraz odniesienie sukcesu w skutecznym zarządzaniu granicami.
– Całkowite przejęcie odpowiedzialności za działanie ośrodków przyjęć.
Pranie brudnych pieniędzy
– Zapewnienie stałej poprawy wyników w zakresie egzekwowania przepisów dotyczących prania brudnych pieniędzy.
Narkotyki
– Zapewnienie, że organy egzekwowania prawa dysponują odpowiednim sprzętem do walki z handlem narkotykami oraz że w dalszym ciągu usprawniana jest współpraca między agencjami oraz współpraca międzynarodowa; osiągnięcie wymiernych wyników w tej dziedzinie.
– Stworzenie na poziomie kraju Urzędu ds. Narkotyków.
Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu
– Zapewnienie pełnego wykonania wszystkich środków uzgodnionych w ramach planu działania przeciwko przestępczości zorganizowanej.
4. PROGRAMOWANIE
Pomoc Wspólnoty krajom Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia świadczona będzie na podstawie istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(1). Zgodnie z powyższym, niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych. Bośnia i Hercegowina może mieć dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.
5. WARUNKOWOŚĆ
Pomoc wspólnotowa dla państw Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia jest uzależniona od dalszych postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich, jak również od postępu w spełnianiu priorytetów niniejszego partnerstwa europejskiego. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do podjęcia przez Radę odpowiednich środków, na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty może również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., szczególnie w zakresie podejmowania się przez beneficjentów pomocy przeprowadzenia demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych reform.
6. MONITOROWANIE
Wykonywanie partnerstwa europejskiego monitorowane jest za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów
______
(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.