Decyzja 2006/54/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Albanią i uchylająca decyzję 2004/519/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.35.1

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 2006 r.

DECYZJA RADY
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Albanią i uchylająca decyzję 2004/519/WE

(2006/54/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z 22 marca 2004 r., w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego, a w szczególności jego art. 2(1),

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na szczycie w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie instrumentu partnerstw europejskich jako środka urzeczywistniania perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 przewiduje, że Rada podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwach europejskich, oraz w sprawie wszelkich dalszych zmian.

(3) W dniu 14 czerwca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze partnerstwo europejskie z Albanią(2). Właściwe jest uaktualnienie tego partnerstwa w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniu z postępów z 2005 r. w sprawie przygotowań Albanii do dalszej integracji z Unią Europejską.

(4) W rozporządzeniu (WE) nr 533/2004 stwierdzono, że dalsze działania wynikające z partnerstw europejskich będą zapewniane za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(5) W celu dalszego przygotowania do integracji z Unią Europejską od Albanii oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki na rzecz realizacji priorytetów zawartych w niniejszym partnerstwie europejskim.

(6) Należy uchylić decyzję 2004/519/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 533/2004 w Załączniku do niniejszej decyzji, który stanowi jej integralną część przedstawione są zasady, priorytety i warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Albanią.

Artykuł  2

Analiza realizacji partnerstwa europejskiego będzie przeprowadzana za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności za pośrednictwem przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów.

Artykuł  3

Niniejszym uchyla się decyzję 2004/519/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 30 stycznia 2006.

W imieniu Rady
Przewodniczący
U. PLASSNIK

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 1.

(2) Decyzja Rady 2004/519/WE z 14 czerwca 2004 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Albanią (Dz.U. L 223 z 24.6.2004, str. 20).

ZAŁĄCZNIK 

ALBANIA. PARTNERSTWO EUROPEJSKIE Z 2005 R.

1. WSTĘP

Na szczycie w Salonikach Rada Europejska zatwierdziła stosowanie instrumentu partnerstw europejskich jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

Dnia 14 czerwca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze partnerstwo europejskie z Albanią. Właściwe jest uaktualnienie wymienionego wyżej pierwszego partnerstwa europejskiego na podstawie ustaleń przyjętych w sprawozdaniu z postępów Albanii z 2005 r. Drugie partnerstwo europejskie wyróżnia nowe priorytety działań. Priorytety te dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz etapu przygotowań i w razie konieczności będą ulegać zmianom. Partnerstwo europejskie ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej.

Od Albanii oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa.

2. ZASADY

Ramy europejskiego kursu krajów Bałkanów Zachodnich, aż do przyszłego przystąpienia tych krajów do UE, nadal określa proces stabilizacji i stowarzyszenia.

W odniesieniu do Albanii główne priorytety określone w tych ramach wiążą się ze zdolnością do spełnienia kryteriów określonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz warunkami ustanowionymi dla procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności warunkami określonymi przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. oraz z 21 i 22 czerwca 1999 r., treścią deklaracji końcowej szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. oraz treścią Agendy z Salonik.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie europejskim wybrano na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Albanii ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadza się rozróżnienie między priorytetami krótkoterminowymi, których realizacji oczekuje się w okresie od roku do dwóch lat, oraz priorytetami średnioterminowymi, których realizacji oczekuje się w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wprowadzania w życie.

Ze względu na znaczne koszty, które pociąga za sobą spełnienie wszystkich wymogów UE, a także na złożoność tych wymogów w niektórych dziedzinach, w niniejszym partnerstwie nie wymieniono wszystkich zadań ważnych na obecnym etapie. Przyszłe partnerstwa uwzględniać będą dalsze priorytety, w zależności od postępów czynionych przez Albanię.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono priorytety kluczowe; priorytety te przedstawiono łącznie na początku sekcji 3.1. Kolejność priorytetów kluczowych na liście nie oznacza uporządkowania ich według ich wagi.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Priorytety kluczowe

– Osiąganie konkretniejszych rezultatów w walce z zorganizowaną przestępczością, w szczególności poprzez pełne zastosowanie nowych przepisów prawa dotyczących przestępczości zorganizowanej oraz przyspieszone wdrażanie zorientowanych na działania środków przeciwko zorganizowanej przestępczości.

– Wdrożenie i aktualizacja opracowanego na lata 2004-2005 planu zwalczania korupcji oraz zastosowanie zaleceń zawartych w raportach oceniających opracowanych przez Grupę Państw przeciw Korupcji (GRECO) Rady Europy.

– Wdrożenie istniejących przepisów prawa dotyczących zwrotu lub wypłaty odszkodowań za nieruchomości. W szczególności konieczne jest przyspieszenie zarówno pierwszej rejestracji nieruchomości jak i rozpatrywania wniosków o wypłatę odszkodowań oraz zapewnienie trwałości strategii i mechanizmów kompensacji.

– Zapewnienie większej wolności mediom, w szczególności poprzez szybsze przyjmowanie odpowiednich przepisów dotyczących mediów drukowanych, oraz poprawa prawodawstwa w zakresie mediów elektronicznych, z uwzględnieniem standardów unijnych.

– Dalsze ulepszanie sposobu zarządzania sektorem publicznym, w szczególności w zakresie zarządzania inwestycjami publicznymi, planowania i wykonania.

Kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

System rządów

– Zapewnienie odpowiedniej koncentracji wysiłków na poziomie politycznym i zaangażowania instytucjonalnego oraz promowanie konstruktywnego konsensusu w zakresie wdrażania reform niezbędnych dla postępów w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

Wybory

– Odpowiednie i zgodne z harmonogramem zorganizowanie wyborów lokalnych, które mają odbyć się w 2006 r., przy szybkim wdrożeniu zaleceń OSCE/Biuro ds. Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka wydanych po wyborach do parlamentu w 2005 r. w szczególności poprzez ulepszenie list wyborców.

Administracja publiczna

– Zapewnienie stosowania przepisów dotyczących służby cywilnej w zakresie mianowania urzędników administracji publicznej i samej działalności tejże administracji.

– Gwarantowanie zgodności z ustalonymi zasadami procedur rekrutacji, przenoszenia i zwalniania pracowników służby cywilnej.

– Zapewnienie wdrażania przepisów ustawy o służbie cywilnej oraz podejmowanie wysiłków na rzecz ich ulepszenia.

– Udostępnienie Ministerstwu Integracji Europejskiej odpowiednich pomieszczeń, wyposażenia i odpowiednio wyszkolonych pracowników oraz zapewnienie większej koordynacji prac tego ministerstwa z pracami pozostałych ministerstw.

– Pełne i efektywne zastosowanie systemu zintegrowanego planowania.

Sądownictwo

– Zwiększenie przejrzystości procedur prawa karnego i cywilnego.

– Zagwarantowanie, iż nominacja sędziów i prokuratorów odbywa się w drodze konkursu.

– Wzmocnienie statusu, niezawisłości i ochrony konstytucyjnej sędziów.

– Określenie obiektywnych zasad przydzielania spraw poszczególnym sędziom w oparciu o zasadę przejrzystości.

– Wprowadzenie przejrzystego i opartego na zasługach systemu oceny prokuratorów.

– Zapewnienie lepszej koordynacji działań prokuratorów i policji.

– Zapewnienie przestrzegania postanowień konwencji międzynarodowych przy zakładaniu i prowadzeniu nowych obiektów penitencjarnych.

– Zapewnienie odpowiednich zasobów na wiarygodny system ochrony świadków.

– Zapewnienie coraz wyższego poziomu wykonywania wyroków sądu.

Polityka zwalczania korupcji

– Przyjęcie przepisów niezbędnych dla zapewnienia harmonizacji ram prawnych Albanii z postanowieniami europejskich konwencji o korupcji (prawnokarnej i cywilnoprawnej), ratyfikowanymi przez Albanię, jak również odpowiednich konwencji ONZ.

– Ulepszenie istniejących przepisów prawa dotyczących przekupstwa oraz wprowadzanie ich w życie przy należytym uwzględnieniu zasad koordynacji międzyresortowej.

– Zapewnienie wykonania ustawy o oświadczeniach majątkowych.

– Wzmocnienie zdolności instytucjonalnych w zakresie przeprowadzania dochodzeń i ścigania korupcji.

– Zapewnienie włączenia spraw związanych z korupcją w zakres kompetencji wyspecjalizowanej jednostki działającej przy Prokuraturze w Tiranie (zajmującej się przestępstwami finansowymi).

– Ograniczenie liczby urzędników objętych immunitetem i przyznawanie go jedynie w przypadkach gdy jest to niezbędne.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

Przestrzeganie prawa międzynarodowego w dziedzinie praw człowieka

– Zapewnienie aby wszystkie organy egzekwowania prawa były w pełni świadome swoich obowiązków w zakresie praw człowieka i wykonywały je zgodnie z postanowieniami międzynarodowych konwencji ratyfikowanych przez Albanię, a w szczególności Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

– Ściganie przypadków i sprawców niewłaściwego traktowania przez organy egzekwowania prawa.

– Zapewnienie zgodności albańskiego kodeksu karnego z postanowieniami Konwencji ONZ przeciwko Torturom.

– Realizacja założeń planu generalnego z 2004 r. w celu poprawy warunków w jakich przetrzymywane są osoby zatrzymane i aresztowane.

– Zapewnienie ścisłego przestrzegania kodeksu etycznego systemu więziennictwa.

Prawa cywilne i polityczne

– Dostosowanie przepisów prawa albańskiego dotyczącego zniesławienia do standardów unijnych oraz wykonywanie ich.

– Szybsze wprowadzenie skutecznej legislacji zapewniającej przejrzyste zasady własności środków przekazu.

– Poprawa zarządzania Krajową Radą Radia i Telewizji oraz ukończenie Narodowego Planu Częstotliwości Radiowych i Telewizyjnych.

– Wspieranie niezależności i profesjonalizmu dziennikarzy.

– Zapewnienie rygorystycznego stosowania środków prawnych na mocy których zakazuje się sprzedaży majątku państwowego zanim zakończona zostanie procedura zwrotu mienia.

Prawa mniejszości, prawa kulturowe i ochrona mniejszości

– Udoskonalenie ram prawnych dotyczących mniejszości w celu dostosowania ich do wymogów określonych w Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych oraz zapewnienie ich wdrożenia na terenie całego kraju, w szczególności w zakresie częstszego stosowania języków mniejszości w kontaktach obywateli z władzami oraz stosowania napisów z tradycyjnymi nazwami miejscowymi, poprawy dostępu osób należących do mniejszości do środków masowego przekazu, a także rozszerzenia nauczania języków mniejszości.

– Wdrożenie narodowej strategii na rzecz Romów, stanowiącej część rządowej strategii zwalczania ubóstwa i społecznego wykluczenia. Dostarczanie dokładnych danych dotyczących liczebności mniejszości narodowych w Albanii.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Spełnienie wymogów procesu stabilizacji i stowarzyszenia i wypełnienie zobowiązań z Salonik w dziedzinie współpracy regionalnej i stosunków dobrosąsiedzkich.

– Zapewnienie wykonywania wszystkich regionalnych umów o wolnym handlu oraz prace na rzecz przyszłego regionalnego porozumienia o wolnym handlu w Europie Południowo-Wschodniej.

– Zawarcie i rzeczywiste wdrożenie umów z krajami sąsiednimi, szczególnie w dziedzinie handlu, współpracy transgranicznej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowniczej, zarządzania granicami, readmisji, ochrony środowiska, transportu i energii.

Kryteria gospodarcze

– Utrzymanie stabilności makroekonomicznej poprzez przyspieszenie reform fiskalnych, w szczególności w zakresie budżetu, zarządzania wydatkami i reformy polityki płacowej sektora publicznego.

– Ulepszenie procedur budżetowych poprzez wzmocnienie związku między celami polityki a planowaniem i wykonywaniem budżetu.

– Ograniczanie szarej strefy poprzez skuteczne egzekwowanie ustawodawstwa podatkowego przy poszanowaniu zasady niedyskryminacji oraz nasilenie walki z oszustwami podatkowymi.

– Podjęcie kroków umożliwiających dokonanie prywatyzacji Albtelecomu.

– Poprawa statystyk makroekonomicznych i zakresu rejestru przedsiębiorstw.

– Wdrożenie Narodowej Strategii na rzecz Rozwoju Społecznego i Gospodarczego przy równoczesnym zapewnieniu ścisłej koordynacji z uaktualnionym Planem Działania na rzecz Realizacji Priorytetów Partnerstwa Europejskiego.

– Podjęcie kroków zmierzających do ulepszenia systemów opieki społecznej oraz środków pozwalających na walkę z wykluczeniem społecznym.

Standardy europejskie

Rynek wewnętrzny

Swobodny przepływ towarów

– Wzmocnienie zdolności administracyjnych Sekretariatu WTO oraz Agencji Promocji Eksportu.

– Podjęcie środków zmierzających do podniesienia poziomu świadomości podmiotów gospodarczych na temat standardów i certyfikacji oraz ich znaczenia dla handlu międzynarodowego.

– Opracowanie krajowej strategii nadzoru rynku oraz wzmocnienie Departamentu Ochrony Konsumentów.

– Zapewnienie Departamentowi Akredytacji odpowiedniej infrastruktury fizycznej i przeszkolonego personelu oraz przyjęcie wszechstronnego planu pracy w odniesieniu do przyszłego udziału Albanii w Europejskiej Współpracy w dziedzinie Akredytacji (European Co-operation for Accreditation).

Przepływ osób, świadczenie usług oraz prawo przedsiębiorczości

– Zmiana istniejących przepisów dotyczących prawa przedsiębiorczości celem zapewnienia przedsiębiorstwom krajowym i zagranicznym równego traktowania, wyraźne rozgraniczenie między czasowym a ciągłym świadczeniem usług oraz spełnienie wymogów Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu (USS).

– Zapewnienie proporcjonalności w zakresie transgranicznego świadczenia usług.

– Wzmocnienie ram prawnych i nadzorczych regulujących pracę sektora bankowego i sektora ubezpieczeń, w tym ustanowienie niezależnych i dysponujących odpowiednią liczbą pracowników władz nadzorczych.

Swobodny przepływ kapitału

– Pogłębienie nadzoru ostrożnościowego sektora finansowego.

– Podjęcie dalszych kroków zmierzających do ograniczenia poziomu wykorzystania środków pieniężnych w gospodarce.

Cła i podatki

– Dalsze dostosowywanie do dorobku prawnego UE krajowego prawodawstwa celnego i procedur celnych, w szczególności zapewnienie zgodności procedur w zakresie tranzytu, składów celnych, wyceny celnej, kontroli fizycznych oraz analizy ryzyka ze standardami UE a także, w przypadkach gdy ma to zastosowanie, z postanowieniami międzynarodowych konwencji.

– Pełne zastosowanie zgłoszenia celnego ASYCUDA (Automatyczny System dla Danych Klientów) przez wszystkie urzędy celne oraz wyposażenie tychże urzędów w odpowiedni system ich przetwarzania.

– Podjęcie wszystkich koniecznych kroków w celu odpowiedniego wdrożenia zasad pochodzenia.

– Dalsze dostosowywanie przepisów podatkowych do dorobku prawnego UE oraz przestrzeganie zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw, w tym zapewnienie zgodności nowych środków podatkowych z tymi zasadami.

– Ukończenie procesu komputeryzacji wszystkich urzędów podatkowych.

Konkurencja

– Ulepszenie istniejącego prawa w dziedzinie konkurencji w celu zapewnienia lepszej kontroli przestrzegania zasad konkurencji.

– Zapewnienie organowi ds. konkurencji odpowiednich środków finansowych i personelu.

– Przyjęcie przepisów wykonawczych w zakresie pomocy państwa.

– Utworzenie operacyjnie niezależnego organu ds. pomocy państwa.

– Podjęcie dalszych kroków zmierzających do utworzenia wyczerpującego wykazu programów pomocy państwa.

Zamówienia publiczne

– Wzmocnienie obecnie obowiązujących przepisów w dziedzinie zamówień publicznych oraz podjęcie kroków zmierzających do dostosowanie ich do standardów UE.

– Ścisłe zastosowanie i przestrzeganie procedur przetargowych.

– Wzmocnienie zdolności Agencji Zamówień Publicznych jak również oddziałów ds. zamówień publicznych w poszczególnych ministerstwach.

– Zapewnienie ścigania i karania nadużyć i przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi.

Prawo własności intelektualnej

– Wzmocnienie zdolności administracyjnych w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej (PWI), w tym utworzenie albańskiego Urzędu Ochrony Praw Autorskich.

– Przyjęcie nowych przepisów w dziedzinie własności przemysłowej.

– Dalsze podnoszenie poziomu świadomości podmiotów gospodarczych i organów egzekwowania prawa, w tym organów władzy sądowniczej, na temat kwestii związanych z prawem własności intelektualnej.

– Bardziej zdecydowane egzekwowanie środków stosowanych w walce z piractwem i podrabianiem towarów.

Polityka sektorowa

Przemysł i MŚP

– Zwiększenie zdolności finansowej Agencji ds. MŚP oraz wdrożenie krajowego programu szkoleniowego skierowanego do MŚP.

– Wdrażanie Europejskiej Karty Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

– Wprowadzenie w życie planu działania w zakresie usuwania barier administracyjnych dla inwestycji oraz prawidłowe, obiektywne i oparte na zasadzie niedyskryminacji wykonywanie przepisów mających zastosowanie do działalności gospodarczej oraz odnośnych zasad i procedur.

– Umożliwienie taniej i prostej rejestracji spółek w całym kraju.

– Ulepszenie procedur udzielania licencji i zezwoleń oraz wydawania certyfikatów.

– Przeprowadzenie reformy systemu zaliczki na podatek, w celu ograniczenia trudności napotykanych przez spółki rozpoczynające działalność.

– Realizacja opracowanego w kwietniu 2005 r. planu działania w zakresie walki z nieformalną gospodarką.

– Opracowanie procedur oceny wpływu przedsięwziętych środków regulacyjnych na przedsiębiorstwa.

– Przyjęcie ulepszonych przepisów w dziedzinie prawa handlowego.

– Utworzenie funduszu gwarancji kredytowych oraz zapewnienie, aby był on zarządzany w sposób profesjonalny i niezależny.

– Przyjęcie przepisów dotyczących podpisu elektronicznego.

Rolnictwo i rybołówstwo

– Wzmocnienie systemu bezpieczeństwa żywności oraz odpowiednich systemów kontroli.

– Jasne określenie kompetencji i zwiększenie liczby pracowników służb weterynaryjnych.

– Modernizacja laboratoriów Instytutu Badań Weterynaryjnych.

– Poprawa warunków fitosanitarnych i weterynaryjnych zgodnie z wymogami UE, w szczególności w odniesieniu do tych produktów, które mają znaczący potencjał eksportowy.

– Zwiększenie wysiłków w zakresie dostosowywania przepisów do dorobku prawnego UE w dziedzinie weterynaryjnej i fitosanitarnej oraz dostosowanie systemu identyfikacji i rejestracji bydła do wymagań UE.

– Usprawnienie systemu gromadzenia i przetwarzania danych statystycznych dotyczących rolnictwa, zgodnie z normami i metodami stosowanymi w UE.

Ochrona środowiska

– Wzmocnienie zdolności administracyjnych i zwiększenie koordynacji na poziomie krajowym i lokalnym.

– Wdrożenie przepisów w zakresie oceny oddziaływania na środowisko.

– Przyjęcie strategii dalszego dostosowywania przepisów z dziedziny ochrony środowiska do dorobku prawnego UE oraz prawidłowe wdrażanie istniejących przepisów, w szczególności w zakresie jego egzekwowania.

– Podjęcie działań w miejscach zagrożenia środowiskowego, takich jak wysypisko odpadów stałych w Sharra oraz obszar wydobycia ropy naftowej Patos-Marinez.

– Dalsze opracowywanie i wdrażanie Narodowej Strategii Zaopatrzenia w Wodę i Warunków Sanitarnych oraz Strategii Zaopatrzenia w Wodę i Systemów Kanalizacji Obszarów Wiejskich a także rozpoczęcie wdrażania strategii stopniowego dostosowywania przepisów w zakresie zaopatrzenia w wodę i warunków sanitarnych do dorobku prawnego UE.

– Wprowadzenie w życie postanowień konwencji międzynarodowych z zakresu ochrony środowiska, których Albania jest stroną.

Polityka transportowa

– Wprowadzenie w życie narodowego planu transportu, w tym w zakresie planowania i finansowania utrzymania infrastruktury transportu.

– Wdrożenie programu bezpieczeństwa drogowego oraz poprawa warunków bezpieczeństwa na drogach poprzez rozpoczęcie dostosowywania przepisów prawa albańskiego do dorobku prawnego UE w zakresie masy i rozmiarów pojazdów, badań przydatności do ruchu drogowego, drogowych kontroli stanu technicznego, praw jazdy oraz dokumentów rejestracyjnych pojazdów.

– Podjęcie kroków zmierzających do ograniczenia nielegalnej zabudowy wzdłuż nowych dróg oraz przyjęcie środków zapewniających bezpieczny dostęp do dróg krajowych.

– Rozpoczęcie koniecznych reform sektora transportu kolejowego.

– Systematyczne stosowanie procedur zamówień publicznych przy realizacji dużych projektów inwestycyjnych.

– Zmiana prawodawstwa krajowego w dziedzinie lotnictwa w celu zapewnienia jego zgodności z dorobkiem prawnym UE w przygotowaniu do uczestnictwa Albanii w Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej

– Poprawa bezpieczeństwa na morzu, w szczególności współczynnika zatrzymania statków albańskich na mocy protokołu ustaleń z Paryża.

Energia

– Kontynuacja realizacji uaktualnionych planów działania w zakresie wdrażania Albańskiej Strategii Energetycznej.

– Rozpoczęcie realizacji zobowiązań podjętych w ramach Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Uwzględnianie przepisów dyrektyw WE przy opracowywaniu prawodawstwa w zakresie komunikacji elektronicznej oraz odpowiednie wprowadzanie ich w życie.

– Wzmocnienie roli i zdolności organu regulującego ds. Telekomunikacji, zapewnienie mu niezależności oraz wprowadzenie ulepszonego systemu odwołań.

– Podjęcie działań mających na celu zapewnienie konkurencyjności na rynku sieci i usług łączności elektronicznej.

– Rozpoczęcie procesu dostosowywania do Europejskiej Konwencji o telewizji ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".

– Wzmocnienie zdolności administracyjnych Krajowej Rady Radia i Telewizji oraz ukończenie Narodowego Planu w dziedzinie Radia i Telewizji.

Kontrola finansowa

– Dalsze rozwijanie polityki w zakresie wewnętrznej kontroli finansów publicznych oraz wyraźne określenie funkcji prowadzonych kontroli, odrębnej od funkcji innych kontroli i audytu wewnętrznego.

– Wzmocnienie zdolności operacyjnej Najwyższej Izby Kontroli oraz zapewnienie jej niezależności funkcjonalnej i finansowej.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja

– Wydawanie dokumentów podróży odpowiadających standardom międzynarodowym oraz wprowadzenie scentralizowanego systemu informatycznego dla celów wydawania wiz.

– Wprowadzenie zmian w ustawie o cudzoziemcach w celu zbliżenia przepisów w dziedzinie wiz do standardów UE.

– Wypełnienie podjętych przez Albanię zobowiązań z Ohrid dotyczących bezpieczeństwa i zarządzania granicami, w szczególności poprzez opracowanie strategii zintegrowanego zarządzania granicami zgodnie z wytycznymi UE.

– Skoncentrowanie zwiększonych zasobów finansowych i ludzkich na problemach handlu ludźmi i nielegalnej imigracji.

– Zarządzanie granicami na lotnisku międzynarodowym w Tiranie oraz w portach Durres i Vlora zgodnie z międzynarodowymi standardami.

– Ulepszenie mechanizmów współpracy między służbami celnymi a strażą graniczną.

– Podpisanie Europejskiej konwencji o statusie prawnym pracowników migrujących z 1977 r. i dostosowanie się do jej postanowień.

– Wykonanie przepisów umowy o readmisji podpisanej między WE a Albanią oraz przeprowadzenie negocjacji dotyczących takich umów z krajami pochodzenia migrantów przejeżdżających przez terytorium tego kraju.

– Skierowanie wystarczających zasobów administracyjnych i finansowych na wdrażanie ustawodawstwa dotyczącego azylu i migracji, a w szczególności na realizację krajowych strategii i planów działania dotyczących tej dziedziny.

Pranie brudnych pieniędzy

– Podjęcie zdecydowanych działań pozwalających na lepsze egzekwowanie prawodawstwa dotyczącego przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy poprzez nakładanie kar, konfiskatę, przejęcie lub zamrożenie funduszy.

– Zwiększenie zdolności Jednostki ds. Wywiadu Finansowego, prokuratury oraz policyjnej jednostki zwalczania przestępstw gospodarczych poprzez zapewnienie tym organom odpowiednich zasobów finansowych i informatycznych oraz podniesienie poziomu współpracy operacyjnej.

– Zapewnienie zgodności z prawodawstwem UE obecnej ustawy o zapobieganiu praniu brudnych pieniędzy.

– Dalsze pogłębianie współpracy z władzami innych krajów, w szczególności poprzez wykorzystanie w większym stopniu regionalnej sieci wywiadu finansowego.

– Zapewnienie właściwego egzekwowania wymogów związanych ze sprawozdawczością oraz badanie progów w zakresie sprawozdawczości z transakcji.

Narkotyki

– Wdrożenie strategii na rzecz walki z narkotykami oraz planów działania w tej dziedzinie.

– Zapewnienie oficerom policji, których zadaniem jest walka z narkotykami lepszych szkoleń, wyposażenia i ciągłości zarządzania.

– Identyfikowanie i ściganie winnych korupcji związanej z handlem narkotykami na wszystkich szczeblach administracji publicznej.

– Podjęcie kroków zmierzających do zapewnienia lepszej koordynacji służb krajowych w walce z narkotykami zarówno na terenie kraju jak i z ich partnerami w innych krajach.

– Zapewnienie większej przejrzystości danych dotyczących ilości skonfiskowanych narkotyków oraz, w odniesieniu do uprzednio skonfiskowanych narkotyków, podjęcie środków zapewniających prawidłowe nimi dysponowanie.

Policja

– Zapewnienie pełnego wykonania przepisów ustawy o stopniach policyjnych.

– Dalsze ulepszanie mechanizmów zarządzania albańskiej policji oraz zagwarantowanie, iż jest ona w stanie niezależnie zarządzać posiadanymi zasobami.

– Wzmocnienie zdolności policyjnej jednostki ds. kontroli wewnętrznej oraz zapewnienie odpowiedniego ścigania funkcjonariuszy policji popełniających czyny karalne.

– Przyspieszenie działań zmierzających do zawarcia porozumienia o współpracy z Europolem.

– Opracowanie ujednoliconego podręcznika dla wszystkich funkcjonariuszy policji kryminalnej.

– Wzmocnienie działań policji na szczeblu lokalnym.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

– Wyraźne zdefiniowanie zakresu obowiązków poszczególnych organów państwowych zaangażowanych w walkę z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem oraz przyjęcie środków mających na celu wzmocnienie współpracy, w szczególności między organami władzy sądowniczej a policją.

– Podjęcie dalszych kroków zmierzających do stworzenia spójnych i skoordynowanych systemów gromadzenia i przetwarzania wyników pracy służb wywiadowczych.

– Zwiększanie poziomu wykorzystania specyficznych metod wywiadowczych, przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych, oraz wykorzystania danych zgromadzonych przez służby wywiadowcze.

– Niezwłoczne przyjęcie konkretnych środków pozwalających na zapewnienie ochrony świadków.

– Zapewnienie ekspertom i oficerom śledczym zaangażowanym w walkę z terroryzmem lepszego wyposażenia i szkoleń.

– Dalsze działania na rzecz dostosowania warunków bezpieczeństwa na lotnisku w Tiranie do standardów międzynarodowych.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Wymogi polityczne

Demokracja i praworządność

Wybory

– Podjęcie wczesnych działań przygotowawczych do następnych wyborów parlamentarnych.

Administracja publiczna

– Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i wyszkolonego personelu sektorom administracji odpowiedzialnym za wprowadzenie w życie przepisów Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu a także sektorom odpowiedzialnym za zarządzanie pomocą finansową WE.

– Wprowadzenie zarządzania zorientowanego na wyniki oraz szkoleń dla urzędników służby cywilnej.

– Opracowanie i wdrożenie takiego systemu wynagrodzeń w służbie cywilnej, który umożliwia zarówno odpowiednie planowanie budżetowe jak i motywującą strukturę kariery.

Sądownictwo

– Ściganie poważnych przestępstw, w szczególności przestępczości zorganizowanej, ze szczególnym wykorzystaniem mechanizmów współpracy transgranicznej.

– Zapewnienie odpowiedniego poziomu wyszkolenia sędziów i prokuratorów, w tym w zakresie praw człowieka, etyki, spraw handlowych i kwestii związanych z Układem o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

– Dokonanie przeglądu zakresu obowiązków i kwalifikacji administratorów sądowych oraz stopniowe włączenie ich do służby cywilnej a także zapewnienie wynagrodzenia równoważnego z wynagrodzeniem pozostałych pracowników ministerstw.

– Zapewnienie odpowiednich zasobów finansowych dla Szkoły Sędziów.

– Egzekwowanie prawa dotyczącego ochrony świadków.

Polityka zwalczania korupcji

– Wykonanie postanowień europejskich konwencji o korupcji (prawnokarnej i cywilnoprawnej), ratyfikowanych przez Albanię, jak również odpowiednich konwencji ONZ.

– Skuteczne zwalczanie korupcji na wszystkich szczeblach i we wszystkich dziedzinach, poprzez egzekwowanie obowiązujących przepisów prawa.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

Przestrzeganie prawa międzynarodowego w dziedzinie praw człowieka

– Zagwarantowanie osobom zatrzymanym i aresztowanym traktowania zgodnego z międzynarodowymi normami.

– Zagwarantowanie poszanowania godności człowieka i bezpieczeństwa osób przebywających w aresztach, więzieniach i szpitalach psychiatrycznych, zgodnie z międzynarodowymi konwencjami.

Prawa cywilne i polityczne

– Poprawa systemu sądzenia nieletnich.

– Zapewnienie zgodności z Konwencją Rady Europy o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu.

– Egzekwowanie przepisów dotyczących zwrotu lub wypłaty odszkodowań za nieruchomości skonfiskowane w okresie komunizmu.

– Zakończenie procesu ewidencji wszystkich gruntów.

– Zagwarantowanie, że przekazanie mienia będzie odbywać się zgodnie z prawem, oraz zapewnienie prawidłowej działalności wszystkich organów uczestniczących w tym procesie (notariuszy, organów odpowiedzialnych za ewidencję etc.)

Swoboda wypowiedzi, zrzeszania się i organizowania pokojowych zgromadzeń

– Egzekwowanie nowego prawodawstwa w zakresie mediów drukowanych i elektronicznych przy uwzględnieniu standardów UE.

– Zagwarantowanie, że przyznawanie częstotliwości TV będzie odbywać się w sposób sprawiedliwy i bez dyskryminacji, zgodnie z ustaleniami krajowego planu, a wymagania będą ściśle przestrzegane przez nadawców.

– Zwiększenie bezstronności stacji telewizji publicznej.

– Wspieranie ciągłego podnoszenia poziomu jakości dziennikarstwa.

– Wspieranie czynnego udziału organizacji pozarządowych oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w rządowym procesie decyzyjnym.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Promowanie regionalnego dialogu, stabilności, dobrych stosunków sąsiedzkich oraz współpracy.

Kryteria gospodarcze

– Prowadzenie zrównoważonej polityki makroekonomicznej, kontynuacja dostosowań i konsolidacji w dziedzinie fiskalnej oraz w szczególności zapewnianie zrównoważonego charakteru wymiany handlowej/deficytu obrotów bieżących poprzez zwiększanie konkurencyjności eksportowej.

– Utrzymanie ostrożnego stanowiska w polityce pieniężnej i kursowej.

– Dalsze wzmacnianie audytu zewnętrznego, zarządzania kontrolą finansową i audytu wewnętrznego.

– Ustanowienie skutecznych procedur wykrywania, rozpatrywania i ścigania (domniemanych) przypadków nadużyć i innych nieprawidłowości mających wpływ na fundusze krajowe i międzynarodowe.

– Kontynuacja procesu prywatyzacji, w szczególności w sektorze finansowym i energetycznym.

– Zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących klasyfikacji i wykorzystania gruntów.

– Opracowanie i przyjęcie przepisów w zakresie opodatkowania gruntów oraz nieruchomości.

– Zwiększenie wysiłków zmierzających do poprawy jakości systemu oświaty, w tym szkolnictwa podstawowego, oraz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego.

Standardy europejskie

Rynek wewnętrzny

Swobodny przepływ towarów

– Zapewnienie zdolności administracyjnych umożliwiających spełnienie wymogów Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu w tej dziedzinie.

– Dalsze wdrażanie standardów europejskich i przyspieszanie działań zmierzających do pełnego członkostwa w europejskich instytucjach normalizacyjnych, tj. Europejskim Komitecie Standaryzacji, Europejskim Komitecie Standaryzacji Elektrotechnicznej oraz Europejskim Instytucie Standardów Telekomunikacyjnych.

– Dalsza transpozycja do prawa krajowego dyrektyw opartych na nowym i globalnym podejściu oraz dyrektyw opartych na starym podejściu.

– Pełne wprowadzenie systemu nadzoru rynku wymaganego w dorobku wspólnotowym w zakresie swobodnego przepływu towarów.

– Zapewnienie lepszego funkcjonowania organów odpowiedzialnych za standaryzację, akredytację, certyfikację, metrologię i kalibrację przy uwzględnieniu najlepszych praktyk WE.

– Zagwarantowanie udziału Albanii w europejskiej współpracy w dziedzinie akredytacji (European Cooperation for Accreditation).

Przepływ osób, świadczenie usług oraz prawo przedsiębiorczości

– Zapewnienie sprawiedliwego i bezstronnego wykonywania przepisów dotyczących prawa przedsiębiorczości.

Swobodny przepływ kapitału

– Dalsze działania zmierzające do pełnej liberalizacji przepływu kapitału w celu realizacji wyznaczonego przez WTO terminu 2010 r.

Cła i podatki

– Zapewnienie dalszego zbliżania przepisów prawa krajowego w dziedzinie ceł i podatków do dorobku prawnego UE w tej dziedzinie; dalsza poprawa zdolności administracyjnych w zakresie wdrażania tego prawodawstwa oraz walka z korupcją, przestępczością przygraniczną i praktyką uchylania się od płacenia podatków.

– Poprawa przejrzystości oraz jakości wymiany informacji z Państwami Członkowskimi UE w celu ułatwienia egzekwowania środków zapobiegających unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylaniu się od nich.

Konkurencja

– Konsekwentne egzekwowanie przepisów dotyczących konkurencji w zakresie przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz w zakresie pomocy państwa.

Zamówienia publiczne

– Dostosowanie ram prawnych Albanii do dorobku prawnego UE.

– Stworzenie w pełni sprawnych struktur zajmujących się zamówieniami publicznymi, które zagwarantują, iż procedury zamówień publicznych przeprowadzane są zgodnie z przepisami prawa i zasadami określonymi w Układzie o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

Prawo własności intelektualnej

– Pełne wykonanie postanowień konwencji międzynarodowych z zakresu praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej.

– Zapewnienie właściwego wdrażania prawa własności intelektualnej oraz skuteczniejsza walka z piractwem i podrabianiem towarów.

– Zapewnienie zdolności administracyjnych umożliwiających spełnienie wymogów Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu w tej dziedzinie.

– Stworzenie regionalnych biur ds. praw autorskich.

Statystyka

– Opracowanie danych statystycznych dotyczących działalności gospodarczej oraz statystyk społecznych, w tym dotyczących rynku pracy oraz dalsze działania zmierzające do wdrożenia wszystkich europejskich systemów klasyfikacji, w tym klasyfikacji regionów statystycznych.

Polityka sektorowa

Przemysł i MŚP

– Egzekwowanie ulepszonych przepisów w dziedzinie prawa handlowego.

– Zapewnienie odpowiedniego poziomu wyszkolenia sędziów w zakresie prawodawstwa handlowego i biznesowego.

– Dostosowanie rytmu realizacji strategii na rzecz zwalczania nieformalnej gospodarki do zmian następujących w tym sektorze.

– Dalszy rozwój wyspecjalizowanych struktur wsparcia dla przedsiębiorstw (np. tzw. klastry, inkubatory) oraz sprawdzenie wykonalności projektu stworzenia parku biznesowo-technologicznego.

– Rozpoczęcie opracowywania i stosowania zintegrowanej polityki badawczej oraz opracowywanie nowych środków mających na celu pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności małych przedsiębiorstw.

– Przyjęcie norm jawności i sprawozdawczości finansowej zgodnych ze standardami UE oraz zapewnienie skutecznego ich stosowania.

Rolnictwo i rybołówstwo

– Podjęcie działań na rzecz zbliżenia polityki rybołówstwa Albanii do norm obowiązujących w UE, szczególnie w dziedzinie gospodarki zasobami, systemu inspekcji i kontroli oraz polityki rynkowej i strukturalnej.

– Opracowanie strategii zagospodarowania przestrzennego, rynku obrotu gruntami, rozwoju obszarów wiejskich, zróżnicowania działalności gospodarstw wiejskich oraz zwiększenia konkurencyjności na rynku produktów rolnych.

– Znaczna poprawa poziomu bezpieczeństwa żywności oraz warunków fitosanitarnych i weterynaryjnych, zgodnie z wymogami WE.

– Przygotowanie programu modernizacji zakładów przetwórstwa żywności w celu spełnienia norm UE.

– Rozpoczęcie działań mających na celu identyfikację owiec i kóz oraz rejestrację ich przemieszczania.

– Rozpoczęcie działań mających na celu zapewnienie skutecznej kontroli produkcji przydomowej, zwłaszcza w odniesieniu do produktów objętych specjalnymi wymogami UE oraz budowa zdolności w zakresie analiz fitosanitarnych.

Ochrona środowiska

– Kontynuowanie starań mających na celu rozwiązanie problemu miejsc skażonych.

– Zmniejszenie zanieczyszczeń wytwarzanych przez rafinerię Balsh w tym zrzutów do rzeki Gjanica oraz podejmowanie środków mających na celu ogólnie rozwiązanie problemu zanieczyszczenia wód.

– Wzmocnienie monitorowania środowiska oraz wprowadzenie wystarczająco odstraszających sankcji wobec sprawców zanieczyszczeń.

– Dalsza realizacja zobowiązań regionalnych i międzynarodowych w dziedzinie ochrony środowiska.

Polityka transportowa

– Kontynuacja wykonywania krajowego planu generalnego w dziedzinie transportu, obejmująca także zakończenie budowy korytarza Wschód-Zachód oraz osi Północ -Południe.

– Przeprowadzenie niezbędnych reform instytucjonalnych w celu poprawy zarządzania infrastrukturą transportową, określania priorytetowych inwestycji, opracowywania założeń polityki oraz zwiększanie udziału sektora prywatnego.

– Znaczące postępy prac remontowych portów Durres i Vlora oraz zapewnienie ich skonsolidowanej działalności.

– Osiągnięcie lepszych rezultatów w zakresie bezpieczeństwa drogowego oraz podjęcie dalszych kroków zmierzających do poprawy sytuacji.

– Wdrożenie postanowień Protokołu Ustaleń w sprawie podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej, w tym postanowień dotyczących Obserwatorium ds. Transportu.

Energia

– Kontynuacja odpowiedniej realizacji planów działania dotyczących sektora energetycznego oraz dalsze postępy we wdrażaniu albańskiej strategii energetycznej.

– Terminowa realizacja różnego typu projektów, które mają na celu poprawę infrastruktury wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.

– Dalsza realizacja zobowiązań regionalnych i międzynarodowych w tej dziedzinie w przygotowaniu do stworzenia konkurencyjnego regionalnego rynku energii.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Transpozycja do prawa krajowego i wdrożenie nowych ram prawnych UE w dziedzinie komunikacji elektronicznej.

– Dalsze dostosowywanie do postanowień Europejskiej Konwencji o telewizji ponadgranicznej oraz do dyrektywy "Telewizja bez granic".

Kontrola finansowa

– Opracowanie i wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej oraz zasad pracy niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego, zgodnie ze standardami międzynarodowymi oraz najlepszymi praktykami w UE.

– Opracowanie procedur i rozwinięcie możliwości administracyjnych zapewniających skuteczną ochronę interesów finansowych UE.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

Wizy, kontrole graniczne, azyl i migracja

– Zapewnienie zgodności wszystkich albańskich dokumentów podróży z normami międzynarodowymi.

– Realizacja strategii zintegrowanego zarządzania granicami oraz wypełnienie wszystkich podjętych międzynarodowych zobowiązań w dziedzinie zarządzania granicami.

– Zarządzanie granicami na lotnisku międzynarodowym w Tiranie oraz w portach Durres i Vlora zgodnie z międzynarodowymi standardami.

– Egzekwowanie przepisów prawa z zakresu azylu oraz stworzenie pełnego systemu azylowego zgodnie z międzynarodowymi normami.

– Realizacja krajowej strategii w dziedzinie migracji oraz planu działania w dziedzinie azylu.

– Zapewnienie zdolności kraju do spełnienia wymogów określonych w Układzie o Stabilizacji i Stowarzyszeniu w odniesieniu do obywateli UE pracujących i/lub przebywających na terytorium Albanii.

– Przeprowadzenie negocjacji w sprawie umów o readmisji ze wszystkimi państwami w regionie oraz krajami pochodzenia migrantów przejeżdżających przez terytorium Albanii.

– Przystępowanie stopniowo do wszystkich głównych konwencji międzynarodowych dotyczących migracji a także ich ratyfikowanie i wykonywanie ich postanowień.

Pranie brudnych pieniędzy

– bardziej zdecydowane zwalczanie przestępstw gospodarczych i finansowych, w tym prania pieniędzy i fałszerstwa walut.

– Powołanie agencji międzyresortowej odpowiedzialnej za przejmowanie dochodów z przestępczości.

– Osiągnięcie wymiernych rezultatów w walce z praniem brudnych pieniędzy, zarówno w samym sektorze finansowym jak i poza nim.

Narkotyki

– Kontynuacja wdrażania strategii na rzecz walki z narkotykami oraz planów działania w tej dziedzinie.

– Osiągnięcie znacznie lepszych rezultatów w walce z handlem narkotykami, w szczególności wzakresie zwalczania narkotyków syntetycznych, heroiny i kokainy.

Policja

– Dalsze dostosowywanie działalności służb policyjnych do standardów europejskich, w szczególności poprzez zapewnianie odpowiednich szkoleń i wyposażenia.

– Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu zarządzania sprawami.

– Osiągnięcie znaczących rezultatów w walce z przestępczością, w zwalczaniu korupcji i innych czynów karalnych w samych strukturach policji.

Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i terroryzmu

– Dalsze pogłębianie współpracy międzynarodowej w walce z zorganizowaną przestępczością i terroryzmem.

– Znaczne zwiększenie liczby dochodzeń w zakresie ścigania przestępczości zorganizowanej i nielegalnego handlu oraz skuteczne ich prowadzenie, a także osiągnięcie konkretnych rezultatów w zakresie przejmowania dochodów z prowadzenia działalności przestępczej.

– Pełne transponowanie do prawa krajowego postanowień międzynarodowych konwencji i protokołów dotyczących zapobiegania czynom terrorystycznym, których Albania jest stroną, oraz ich wykonywanie.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stablizacji i stowarzyszenia świadczona będzie na podstawie istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 z 5 grudnia 2000 r., w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(1). Zgodnie z powyższym niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych. Albania może mieć dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.

5. WARUNKOWOŚĆ

Pomoc wspólnotowa dla państw Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia jest uzależniona od dalszych postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich, jak również od postępu w spełnianiu priorytetów niniejszego partnerstwa europejskiego. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do zastosowania przez Radę odpowiednich środków na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty może również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., zwłaszcza w odniesieniu do zobowiązania się przez beneficjentów pomocy do przeprowadzenia reform demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych.

6. MONITOROWANIE

Wdrażanie partnerstwa europejskiego będzie analizowane z zastosowaniem mechanizmów ustanowionych na mocy procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów przedstawianych przez Komisję.

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.