Decyzja wykonawcza 2019/1310 ustanawiająca zasady dotyczące funkcjonowania europejskiej puli ochrony ludności i rescEU
Dz.U.UE.L.2019.204.94
Akt obowiązującyDECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/1310
z dnia 31 lipca 2019 r.
ustanawiająca zasady dotyczące funkcjonowania europejskiej puli ochrony ludności i rescEU
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Respektując podstawową odpowiedzialność państw członkowskich za zapobieganie klęskom żywiołowym i katastrofom spowodowanym przez człowieka, zapewnienie gotowości na ich wystąpienie i reagowanie na nie, unijny mechanizm propaguje solidarność i współpracę między państwami członkowskimi zgodnie z art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i art. 196 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(2) Dzięki przyjęciu decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/420 2 unijny mechanizm został wzmocniony poprzez zwiększenie wsparcia finansowego Unii dla europejskiej puli ochrony ludności oraz poprzez ustanowienie rescEU.
(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) decyzji nr 1313/2013/UE zdolności reagowania korzystające ze wsparcia finansowego Unii na pokrycie kosztów związanych z adaptacją należy udostępnić w ramach europejskiej puli ochrony ludności na minimalny okres odpowiadający wysokości otrzymanego finansowania i sięgający od 3 do 10 lat od daty ich faktycznej dostępności. W celu zagwarantowania pewności prawa należy określić dokładne terminy udostępnienia środków.
(4) Zdolności rescEU powinny zapewniać pomoc w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie są wystarczające do zapewnienia skutecznego reagowania na klęski i katastrofy. Należy przyjąć zasady dotyczące ustanowienia zdolności rescEU, zarządzania nimi i ich utrzymania w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia zdolności rescEU.
(5) Zdolności rescEU są udostępniane na potrzeby operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu. Po otrzymaniu wniosku o pomoc za pośrednictwem Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) Komisja, w ścisłej współpracy z wnioskującym państwem członkowskim i państwem członkowskim, które posiada, wynajmuje lub leasinguje zdolności rescEU, podejmuje decyzję w sprawie rozmieszczenia tych zdolności. W celu zapewnienia skutecznego i przejrzystego procesu podejmowania decyzji należy określić kryteria dotyczące decyzji o rozmieszczeniu oraz odpowiednie procedury operacyjne. Należy również określić kryteria dotyczące podejmowania decyzji w sprawie rozmieszczenia w przypadku kolidujących ze sobą wniosków o wykorzystanie zdolności rescEU.
(6) Zdolności rescEU można wykorzystywać do celów krajowych, gdy nie są one wykorzystywane lub potrzebne do reagowania w ramach unijnego mechanizmu. W celu zagwarantowania, by zdolności rescEU były w gotowości do rozmieszczenia w ramach unijnego mechanizmu w terminie określonym w wymogach dotyczących jakości w odniesieniu do poszczególnych rodzajów zdolności rescEU, należy ustanowić odpowiednie zasady dotyczące krajowego wykorzystania tych zdolności.
(7) Kiedy zdolności rescEU są wykorzystywane do celów krajowych, państwa członkowskie powinny powiadomić o tym Komisję. System powiadamiania w przypadku krajowego wykorzystania zdolności rescEU powinien być prosty i skuteczny.
(8) W celu zapewnienia skuteczności operacyjnej należy ustanowić jasne zasady dotyczące demobilizacji i wycofania zdolności rescEU.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 10 decyzji nr 1313/2013/UE państwa członkowskie mogą w szczególnych przypadkach odmówić oddelegowania pracowników obsługujących zdolności rescEU poza terytorium Unii. Należy ustanowić zasady regulujące te szczególne przypadki.
(10) Wraz z przyjęciem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 zdolności do gaszenia pożarów lasów z powietrza określono jako zdolności rescEU. Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, należy określić ich całkowite szacunkowe koszty. Całkowite szacunkowe koszty należy obliczyć z uwzględnieniem kategorii kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku IA do decyzji nr 1313/2013/UE.
(11) W celu skrócenia czasu na rozmieszczenie i zwiększenia pewności prawa należy doprecyzować warunki dotyczące przyjmowania i wykorzystywania zdolności rescEU. Warunki te powinny stanowić podstawę umów operacyjnych między Komisją a państwami członkowskimi.
(12) W celu zapewnienia wyeksponowania Unii i rozmieszczenia zdolności rescEU oraz jednolitych warunków wdrażania art. 20a decyzji nr 1313/2013/UE należy w niniejszej decyzji określić zasady dotyczące odpowiedniego wyeksponowania.
(13) Zdolności rescEU powinny być rejestrowane, certyfikowane i odpowiednio utrzymywane przez państwa członkowskie zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi i międzynarodowymi. Należy również doprowadzić do końca proces certyfikacji w ramach mechanizmu unijnego.
(14) Od momentu wejścia w życie w dniu 21 marca 2019 r. decyzji (UE) 2019/420 Unia może już zapewniać pomoc finansową na pokrycie kosztów operacyjnych. Należy zatem ustanowić zasady i procedury umożliwiające państwom członkowskim zwracanie się o taką pomoc.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Christos STYLIANIDES | |
Członek Komisji |