Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących potencjalnej pomocy państwa udzielonej poprzez dzierżawę gruntów i wynajem nieruchomości w rejonie Gufunes w Reykjavíku w Islandii.
Dz.U.UE.C.2015.316.22
Akt nienormatywnyZaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących potencjalnej pomocy państwa udzielonej poprzez dzierżawę gruntów i wynajem nieruchomości w rejonie Gufunes w Reykjavíku w Islandii
(Dz.U.UE C z dnia 24 września 2015 r.)
Decyzją nr 261/15/COL z dnia 30 czerwca 2015 r. zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy części I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
W kwietniu 2014 r. Urząd otrzymał skargę o rzekomym udzieleniu przez miasto Reykjavík niezgodnej z prawem pomocy państwa przedsiębiorstwu Íslenska Gámafélagið ("ÍG") poprzez wynajem nieruchomości i dzierżawę gruntów w rejonie Gufunes w Reykjavíku po stawce, która jest rzekomo niższa niż cena rynkowa. Urząd wystąpił o informacje dotyczące tych środków i otrzymał je od władz islandzkich w pismach z dnia 24 lipca 2014 r., 23 stycznia 2015 r. i 23 marca 2015 r.
Stan faktyczny
Rejon Gufunes znajduje się w dzielnicy Grafarvogur w Reykjavíku w Islandii. Do 2001 r. działała w nim fabryka nawozów - Áburðarverksmiðjan. W 2002 r. fabrykę i otaczające ją tereny kupił fundusz planowania miasta Reykjavík ("SR"). W momencie zakupu przez SR gruntów i nieruchomości w rejonie Gufunes rejon ten zajmowało kilku wynajmujących (głównie przedsiębiorcy budowlani i deweloperzy), w tym ÍG. Na mocy umowy zakupu SR przejął wszystkie zobowiązania i prawa fabryki Áburðarverksmiðjan dotyczące istniejących umów dzierżawy.
Według miasta Reykjavík rejonem Gufunes trudno było zarządzać, budynki znajdowały się w złym stanie, a niektórzy wynajmujący nie płacili czynszu. W rejonie nagromadził się też złom, na przykład zniszczone samochody. W świetle tej sytuacji miasto zdecydowało nie przedłużać różnych umów dzierżawy i zawrzeć umowę tylko z jedną stroną. W związku z tym w 2005 r. SR zdecydował o podjęciu negocjacji warunków dzierżawy, sprzątania rejonu i nadzoru nad nim z ÍG, które było w tym czasie największym wynajmującym, jak również nie spóźniało się z płatnością czynszu. W dniu 14 października 2005 r. SR i ÍG podpisały umowę dotyczącą dzierżawy i uporządkowania gruntów w rejonie Gufunes i nadzoru nad nimi. Całkowitą miesięczną cenę wynajmu ustalono na kwotę w wysokości 2 000 000 ISK przeliczaną co miesiąc zgodnie ze wskaźnikiem cen konsumpcyjnych. Umowa obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r., ale od tego czasu została trzykrotnie przedłużona i jest ważna do dnia 31 grudnia 2018 r.
Mimo że żadna z tych umów nie zawiera informacji dotyczących wartości usług świadczonych przez ÍG, miasto oszacowało koszty ponoszone przez to przedsiębiorstwo i uwzględniło je w umowie głównej i późniejszych aneksach do umowy. Według tych oszacowań średni miesięczny koszt ponoszony przez ÍG (z uwzględnieniem ceny wynajmu) wynosi 10 815 624 ISK. Miesięczna cena wynajmu stanowi zatem około 25 % całkowitych miesięcznych kosztów ÍG.
Według skarżącego sposób oszacowania ceny w wyżej wymienionych umowach nie jest jasny, tj. nie jest jasne, jaka była cena za metr kwadratowy i w jaki sposób ustalono cenę wynajmu. Skarżący twierdzi jednak, że cena rynkowa wynajmu nieruchomości powinna wynosić 12-41 mln ISK miesięcznie. Zdaniem skarżącego wynajem przedsiębiorstwu ÍG nieruchomości po cenie dużo niższej niż wartość rynkowa jest sprzeczny z zasadami pomocy państwa EOG.
Według miasta umowy z ÍG nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, ponieważ ÍG nie uzyskało żadnej korzyści, która byłaby sprzeczna z warunkami rynkowymi. Według miasta umowy dzierżawy z dnia 22 lutego 2005 r. i 14 października 2005 r. odpowiadały normalnym warunkom rynkowym. Ponadto zdaniem miasta zły stan obszaru i budynków w momencie zakupu oraz niepewność w zakresie przyszłych planów zagospodarowania tego terenu przez miasto wpłynęły na cenę wynajmu i ograniczyły możliwości miasta w kwestii ogłoszenia przetargu na wynajem nieruchomości. Według miasta obowiązujące umowy wynajmu podpisane z ÍG nie zostaną przedłużone, ponieważ rodzaj działalności prowadzonej przez to przedsiębiorstwo nie jest zgodny z innymi rodzajami działalności, które mają być prowadzone na tym terenie.
Ocena
Urząd ma wątpliwości, czy warunki umów zawartych między miastem a ÍG spełniały wymagania testu prywatnego sprzedawcy, który polega na sprawdzeniu, czy prywatny sprzedawca zgodziłby się na takie same warunki dzierżawy gruntów i wynajmu nieruchomości, o których mowa w niniejszym zaproszeniu, w normalnych warunkach rynkowych. Wydaje się też, że przedmiotowe środki mają selektywny charakter, mogą naruszać konkurencję i wpływać na wymianę handlową na terenie EOG. W związku z tym Urząd nie może wykluczyć możliwości, że środki te stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Władze islandzkie nie przedstawiły na obecnym etapie żadnych argumentów na uzasadnienie zgodności potencjalnej pomocy państwa, o której mowa, z art. 59 ust. 2 lub art. 61 ust. 3 Porozumienia EOG.
Podsumowanie
W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.