Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.118.4

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 kwietnia 2013 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder

(2013/C 118/05)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2013 r.)

Decyzją nr 60/13/COL z dnia 6 lutego 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze norweskie otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

Sektor lokalnego transportu autobusowego w Norwegii jest uregulowany ustawą o transporcie zarobkowym z 2002 r. i rozporządzeniem o transporcie zarobkowym z 2003 r. Oba akty prawne uchyliły poprzednie, zasadniczo podobne przepisy. Powyższe ramy legislacyjne przewidują m.in. system koncesji dla przedsiębiorstw, koniecznych do świadczenia usług autobusowego transportu publicznego, i nakładają na okręgi, w tym na Aust-Agder, odpowiedzialność za przyznawanie rekompensat przedsiębiorstwom oferującym przewozy na nierentownych trasach. Takie rekompensaty mogą być przyznane w celu pokrycia różnicy między dochodami pochodzącymi ze sprzedaży biletów a kosztami świadczenia usługi.

W okręgu Aust-Agder, jeszcze przed wejściem w życie Porozumienia EOG, zamówienia na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych, a także szkolnych przewozów autobusowych, zostały przyznane bezpośrednio pięciu operatorom (siedmiu przed 2009 r.) i na tej podstawie, zgodnie z procedurą budżetową miasta, przyznano koncesjonariuszom rekompensaty za obsługę nierentownych połączeń. Rekompensaty płacono w formie rocznej kwoty ryczałtowej, której wysokość oparta była na kosztach poniesionych w poprzednich latach z uwzględnieniem szeregu czynników korygujących. Od 2004 r. stosowana jest nowa metoda obliczania rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych.

Okręg Aust-Agder zawarł umowy na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych i szkolnych przewozów autobusowych z następującymi przedsiębiorstwami: Birkeland Busser AS;

Frolandsruta Frode Oland; Høyvågruta AS, do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS w 2009 r.; Nettbuss Sør AS; Risør i Tvedestrand Bilruter AS ("RTB"), do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS od 2009 r.; Setesdal Bilruter L/L i Telemark Bilruter.

Wszyscy operatorzy prowadzą działalność handlową wykraczającą poza zakres usługi publicznej. Działalność ta obejmuje transport towarowy, autokary wycieczkowe, usługi taksówkarskie i ekspresowe przewozy autobusowe. Operatorzy nie prowadzili jednak konsekwentnie w całym okresie odrębnej rachunkowości w odniesieniu do działalności handlowej i usług publicznych.

Ponadto z informacji przekazanych przez norweskie władze wynika, że kilka gmin opracowało wraz z okręgami Vest-Agder i Aust-Agder projekt współpracy, nazywany projektem ATP, którego celem jest utrzymanie wyższej jakości usług przewozów autobusowych. Od 2004 r. w ramach tego projektu dotacje bezpośrednie otrzymało jedynie przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS, a ich wartość wyniosła około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.).

Ocena środka polegającego na rocznej rekompensacie

Istnienie pomocy państwa

Urząd zastanawia się, czy przyznawana koncesjonariuszom roczna rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej stanowi pomoc państwa. Wysokość rocznej rekompensaty nie została ustalona w drodze procedury zamówień publicznych. Istotne jest, czy jest ona zbliżona do kosztów, które poniosłoby dobrze zarządzane i odpowiednio wyposażone przedsiębiorstwo. Wydaje się, że nie zostały spełnione wymogi wyroku w sprawie Altmark, a zatem rekompensata prawdopodobnie stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Charakter pomocy

Urząd stwierdził, że pomoc została przyznana w dużej mierze w ramach istniejącego programu pomocy stworzonego na podstawie CTA, CTR i Ustawy o edukacji, stosowanych w okręgu Aust-Agder przed wejściem w życie Porozumienia EOG. Urząd nie ma obecnie możliwości ustalenia, czy cała przyznana pomoc wchodziła w zakres programu. Ponadto Urząd nie może ocenić, czy program istniejącej pomocy zmienił swój charakter przez zastosowanie metody ALFA w 2004 r. i czy od tego momentu stanowił program nowej pomocy.

Zgodność pomocy

Na tym etapie wydaje się, że płatności przekazane w ramach bezpośrednio przyznanych koncesji mogą być zgodne z rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej na podstawie art. 49 Porozumienia EOG. Ocena zgodności w ostatecznej decyzji będzie więc miała przede wszystkim na celu zbadanie, czy w przedmiotowej sprawie wystąpiła nadmierna rekompensata.

Ocena środka obejmującego roczne dotacje dla Nettbuss Sør AS

Istnienie pomocy państwa

Ponadto w ramach projektu ATP przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS otrzymało dotacje bezpośrednie w wysokości około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.). Ten selektywny środek, jak jego nazwa wskazuje, najwyraźniej stanowi korzyść ekonomiczną, której przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS nie uzyskałoby w normalnych warunkach rynkowych. Urząd nie otrzymał jednak dokładnych informacji, które pozwoliłyby mu należycie ocenić, czy roczne płatności stanowią pomoc państwa.

Zgodność pomocy

W kwestii projektu ATP z uwagi na brak wystarczających informacji Urząd nie może obecnie ocenić zgodności tego środka z Porozumieniem EOG na podstawie jego art. 49 ani innego postanowienia Porozumienia EOG.

Podsumowanie

W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.