Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa udzielonej trzem islandzkim bankom inwestycyjnym w postaci pożyczek na preferencyjnych warunkach ze zmienionymi harmonogramami spłaty.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.21.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 stycznia 2012 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa udzielonej trzem islandzkim bankom inwestycyjnym w postaci pożyczek na preferencyjnych warunkach ze zmienionymi harmonogramami spłaty

(2012/C 21/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 stycznia 2012 r.)

Decyzją nr 363/11/COL z dnia 23 listopada 2011 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

W czerwcu 2010 r. pewna zainteresowana strona wniosła do Urzędu skargę o domniemane udzielenie przez islandzki skarb państwa niezgodnej z prawem pomocy bankom inwestycyjnym Saga Capital i VBS. Urząd wystąpił o informacje dotyczące tych środków i otrzymał je od władz islandzkich w pismach z dnia 30 września 2010 r. i 3 sierpnia 2011 r.

Stan faktyczny

W dniu 16 marca 2009 r. Ministerstwo Finansów podpisało dwie umowy w sprawie konwersji pożyczek z bankiem Saga Capital Investment Bank hf. opiewające na łączną sumę około 19,7 mld ISK; po pierwsze, umowę pożyczki w wysokości 3,2 mld ISK na spłatę należności, które bank był winien Bankowi Centralnemu Islandii (BCI), wynikających z udzielonych przez BCI krótkoterminowych pożyczek zabezpieczonych; i po drugie, umowę pożyczki w wysokości 16,5 mld ISK na pokrycie należności krótkoterminowych wynikających z instrumentu pożyczkowego pod zastaw papierów wartościowych, który BCI oferuje w imieniu skarbu państwa głównym podmiotom zajmującym się obrotem państwowymi instrumentami dłużnymi.

Wcześniejsze długi wobec BCI były zabezpieczone, między innymi, obligacjami emitowanymi przez trzy banki komercyjne: Glitnir, Kaupthing i Landsbanki Íslands. Po upadku tych banków w październiku 2008 r. wartość aktywów bazowych stała się niepewna, a wspomniane banki inwestycyjne nie były w stanie zabezpieczyć długów w inny sposób ani ich spłacić.

W dniu 23 marca 2009 r. Ministerstwo podpisało podobną umowę pożyczkową z bankiem VBS Investment Bank hf., na kwotę 26,4 mld ISK wynikającą z udzielonych przez BCI bankowi VBS krótkoterminowych pożyczek zabezpieczonych. Ministerstwo podpisało także na podobnych warunkach umowę pożyczkową z bankiem Askar Capital Investment Bank hf opiewającą na około 6,3 mld ISK.

Pożyczki należy spłacić w ciągu następnych siedmiu lat; podlegają one indeksacji oraz oprocentowaniu w wysokości 2 % rocznie. Do celów konwersji zadłużenia pożyczkobiorcy zgodzili się na zawarte w 12 punktach warunki mające na celu zwiększenie prawdopodobieństwa odzyskania środków przez pożyczkodawcę.

Podjęte środki miały dwojaki cel: po pierwsze, stanowiły próbę zabezpieczenia rozległych interesów państwa przez odzyskanie przezeń jak największej części należności, a po drugie były szansą dla przedsiębiorstw finansowych na rozwiązanie problemów i przezwyciężenie trudności.

Ocena

Wydaje się, że pożyczki te, udzielone przez państwo, przynoszą kredytobiorcom korzyść handlową, jako że są oprocentowane dużo poniżej stawek rynkowych. Urząd wyraża wątpliwość co do pełnej zgodności warunków pożyczek, na które zgodził się skarb państwa, z postępowaniem hipotetycznego prywatnego kredytodawcy, który chciałby odzyskać jak największą część swoich należności. Środki te mają charakter selektywny, naruszają konkurencję i wpływają na handel w obrębie EOG. Urząd doszedł więc do wstępnego wniosku, że stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Władze islandzkie nie przedstawiły żadnych dowodów, które umożliwiałyby ocenę zgodności środków z art. 61 ust. 3 lit. b) Porozumienia EOG. Urząd wyraża wątpliwości co do tego, czy warunki pożyczek można uznać za zgodne z właściwymi klauzulami przewidującymi wyłączenia, zawartymi w Porozumieniu EOG.

Podsumowanie

W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.