Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale w sprawie norweskiego programu pomocy związanego z przyznawaniem wsparcia finansowego dla sektora drzewnego - "programu na rzecz sektora drzewnego".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.272.19

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 listopada 2006 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale w sprawie norweskiego programu pomocy związanego z przyznawaniem wsparcia finansowego dla sektora drzewnego - "programu na rzecz sektora drzewnego"

(2006/C 272/06)

(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2006 r.)

Na mocy decyzji nr 147/06/COL z dnia 17 maja 2006 r., zamieszczonej w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienie o nadzorze i Trybunale). Władze norweskie zostały poinformowane poprzez przekazanie im kopii decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA niniejszym wzywa państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie środka, o którym mowa, w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

35, Rue Belliard

B-1040 Brussels

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony przedstawiające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym, pisemnym wnioskiem o utajnienie ich tożsamości.

STRESZCZENIE

Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do norweskiego programu pomocy polegającego na przekazywaniu dotacji przedsiębiorstwom sektora drzewnego ("programu na rzecz sektora drzewnego"), którego podstawowym celem jest poprawa w zakresie przetwarzania wyrobów z drewna, zwiększenie wykorzystania wyrobów z drewna oraz poprawienie relacji na różnych poziomach wymiany handlowej między sektorem leśnym i rynkiem.

Program na rzecz sektora drzewnego został wprowadzony przez władze norweskie w 2000 r. na okres pięciu lat i przewiduje dotacje dla przedsiębiorstw, instytucji itp., które mogą przyczynić się do osiągnięcia ogólnego celu ujętego w ramach programu na rzecz sektora drzewnego. We wstępnej opinii Urzędu program na rzecz sektora drzewnego obejmuje przyznanie pomocy państwa. Program na rzecz sektora drzewnego nie został zgłoszony Urzędowi, wszelka pomoc w rozumieniu art. 61 ust. 1 porozumienia EOG przyznana w ramach tego programu jest zatem bezprawna.

Urząd ocenił program na rzecz sektora drzewnego na podstawie wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa dotyczących pomocy na badania i rozwój oraz pomocy regionalnej. Urząd ocenił również zgodność programu na rzecz sektora drzewnego z rozporządzeniami o wyłączeniach grupowych dotyczącymi pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz pomocy szkoleniowej. Ponadto zbadano zgodność programu z art. 61 ust. 3 lit. c) na podstawie zasad ustanowionych w wyżej wspomnianych rozporządzeniach o wyłączeniach grupowych.

Zważywszy, że program na rzecz sektora drzewnego nie zawiera wystarczająco szczegółowych definicji rodzaju projektów, na które można udzielić wsparcia, ani opisów kosztów kwalifikowanych czy pułapów maksymalnej kwoty pomocy, jaką można przyznać, pomoc w ramach programu na rzecz sektora drzewnego może być potencjalnie przyznana na różne rodzaje działań, niezależnie od związanej z nimi intensywności pomocy i bez względu na to, czy koszty tych działań są kwalifikowane czy nie. Władze norweskie stwierdziły jednak, że w praktyce program na rzecz sektora drzewnego był realizowany na podstawie poziomów intensywności pomocy, o których mowa w wytycznych w sprawie pomocy państwa oraz rozporządzeniach o wyłączeniach grupowych. Urząd zwrócił się wobec tego do władz norweskich z zapytaniem, czy administracyjna praktyka wdrażania programu na rzecz sektora drzewnego zgodnie z wytycznymi w sprawie pomocy państwa oraz istotnymi zasadami przewidzianymi w rozporządzeniach o wyłączeniach grupowych może zostać potwierdzona dalszymi dowodami. Niezależnie od tego Urząd zastrzegł sobie prawo do zajęcia ostatecznego stanowiska w sprawie takiej praktyki administracyjnej wobec faktu istnienia w ramach programu na rzecz sektora drzewnego równoległej praktyki stuprocentowego finansowania projektów, podczas gdy w opinii władz norweskich nie wiąże się to z żadną pomocą państwa.

W takich okolicznościach Urząd nie był w stanie stwierdzić z całkowitą pewnością, że dotacje w ramach programu na rzecz sektora drzewnego zostały przyznane zgodnie z wytycznymi w sprawie pomocy państwa lub istotnymi zasadami przewidzianymi w rozporządzeniach o wyłączeniach grupowych. Dlatego też ma wątpliwości, czy program na rzecz sektora drzewnego jest zgodny z zasadami porozumienia EOG.

Władze norweskie stwierdziły, że program na rzecz sektora drzewnego zawiera przepisy, które są zgodne z zasadami udzielania pomocy de minimis w ramach rozporządzenia o pomocy de minimis lub uprzednio obowiązującego rozdziału 12 wytycznych w sprawie pomocy państwa dotyczącego zasady de minimis w odniesieniu do pomocy państwa. Jednakże wydaje się, że reguły dotyczące pomocy de minimis w ramach programu na rzecz sektora drzewnego nie zawierają przepisów pozwalających na sprawdzenie, czy odbiorcy pomocy de minimis otrzymali inną pomoc de minimis w ciągu trzech lat poprzedzających uzyskanie dotacji. Oznacza to, że całkowita kwota otrzymanej pomocy może przekraczać próg pomocy de minimis.

Wobec powyższych okoliczności Urząd nie był w stanie wywnioskować, czy pomoc rzekomo przyznana według zasady de minimis rzeczywiście kwalifikuje się jako taka.

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA

Nr 147/06/COL

z dnia 17 maja 2006 r.

w sprawie programu na rzecz sektora drzewnego

("Verdiskapningsprogrammet for tre")

Norwegia

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.