Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.287.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 października 2013 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy 1

(2013/C 287/07)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2013 r.)

Decyzją nr 259/13/COL z dnia 19 czerwca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. Uwzględniając m.in. art. 109 ust. 2 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanego dalej "Porozumieniem EOG") oraz równoległe kompetencje Komisji Europejskiej oraz Urzędu w niniejszej sprawie, Urząd będzie również przekazywać wszelkie otrzymane uwagi do Komisji Europejskiej, chyba że zainteresowana strona przekazująca uwagi zgłosi uzasadniony sprzeciw wobec takiego przekazania.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał od Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych ("ELFAA") skargę dotyczącą uczestnictwa Norwegii, Szwecji i Danii w odnawialnym instrumencie kredytowym ("nowy instrument") na rzecz linii lotniczych Scandinavian Airlines ("SAS").

Pismem z dnia 18 lutego 2013 r. Urząd wezwał władze Norwegii do przedstawienia uwag w sprawie informacji zawartych w skardze oraz w sprawie zarzutów dotyczących niezgodnej z prawem pomocy państwa. Władze Norwegii odpowiedziały pismem z dnia 25 marca 2013 r. Przedstawiły również dodatkowe informacje pismem z dnia 6 czerwca 2013 r.

Ocena środka

W ostatnich latach linie SAS były uzależnione od zewnętrznych instrumentów kredytowych w zakresie utrzymania swojej gotowości finansowej. Od grudnia 2006 r. linie SAS korzystały z odnawialnego instrumentu kredytowego ("stary instrument"), udostępnianego wyłącznie przez kilka banków udzielających kredytu. Stary instrument miał przestać obowiązywać w czerwcu 2013 r. Po negocjacjach w listopadzie 2012 r. banki zaakceptowały nowy instrument, który miał zostać ustanowiony wspólnie z czterema największymi akcjonariuszami - Norwegią, Szwecją i Danią ("państwa") oraz z głównym akcjonariuszem prywatnym - Fundacją Knut and Alice Wallenberg ("KAW").

W związku z powyższym 50 % nowego instrumentu zapewniają państwa proporcjonalnie do swojego udziału w liniach SAS, a pozostałe 50 % - KAW oraz banki udzielające kredytu zaangażowane w stary instrument (z wyjątkiem jednego banku). Państwa i KAW uczestniczą w nowym instrumencie na takich samych warunkach jak banki.

Urząd ocenił, czy ustanowienie nowego instrumentu przyznało liniom SAS nienależne korzyści gospodarcze, i uznał, że zasada pari passu nie może mieć zastosowania, ponieważ żaden inwestor prywatny nie wziął udziału w nowym instrumencie w taki sam sposób jak organy publiczne. Pod tym względem banki udzielające kredytu w przybliżeniu o połowę zmniejszyły swój udział w nowym instrumencie (w porównaniu ze starym instrumentem); Urząd nie może wykluczyć, że udział prywatnych kredytodawców mógł być związany z ich istniejącym zaangażowaniem kredytowym w liniach SAS, a także z udziałem państw w nowym instrumencie, a nie z samą perspektywą rentowności.

Urząd zbadał także, czy udział państw w nowym instrumencie można uznać za możliwy do przyjęcia dla inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Pod tym względem Urząd ma wątpliwości, czy odpowiedni plan operacyjny i towarzyszące mu analizy rentowności, stanowiące podstawę dla udziału państw, są wystarczająco solidne, aby skłonić prywatnego inwestora do udziału w nowym instrumencie.

Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z wyjątkami określonymi w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG. Warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację określone w wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji nie wydają się być spełnione.

Podsumowanie

W świetle powyższych rozważań na obecnym etapie Urząd nie może stwierdzić, że udział państw w nowym instrumencie odbywa się na zasadach rynkowych. W związku z tym nie może wykluczyć nienależnej korzyści przyznanej na rzecz SAS, potencjalnie stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z Porozumieniem EOG.

W związku z tym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

grafika

1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 października 2013 r. (Dz.U.UE.C.2013.290.9).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.