Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do niektórych zmian do ustawy nr 50/1988 w sprawie podatku od wartości dodanej mających zastosowanie do klientów islandzkich centrów danych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.111.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 kwietnia 2013 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do niektórych zmian do ustawy nr 50/1988 w sprawie podatku od wartości dodanej mających zastosowanie do klientów islandzkich centrów danych

(2013/C 111/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2013 r.)

Decyzją nr 3/13/COL z dnia 16 stycznia 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom islandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

W marcu 2011 r. władze islandzkie zwróciły się do Urzędu Nadzoru EFTA ("Urzędu") w celu omówienia ewentualnego zgłoszenia środków pomocy państwa dotyczących niektórych zmian do ustawy nr 50/1988 w sprawie podatku od wartości dodanej (ustawy w sprawie VAT) w odniesieniu do klientów islandzkich centrów danych. Urząd przekazał uwagi na etapie poprzedzającym zgłoszenie i wyraził opinię, że przedmiotowe środki mogą potencjalnie zawierać elementy pomocy państwa.

Pismem złożonym w dniu 2 września 2011 r. władze Islandii zgłosiły Urzędowi - ze względu na pewność prawa - zmiany do ustawy w sprawie VAT, które mają wpływ na branżę centrów danych w Islandii, twierdząc, że zgłoszone środki nie stanowią pomocy państwa. Do tego czasu zmiany wprowadzone w ustawie w sprawie VAT weszły już w życie z mocą od dnia 1 maja 2011 r.

Ocena środków pomocy

Zgodnie z islandzkim systemem podatku od wartości dodanej (VAT) zobowiązanie podatkowe obejmuje wszystkie krajowe transakcje dotyczące produkcji i dystrybucji towarów oraz świadczenia usług na wszystkich etapach, w tym przywozu. Nierezydenci mają możliwość, w pewnych okolicznościach, ubiegania się o zwrot podatku VAT od islandzkich organów podatkowych.

Urzędowi zgłoszono następujące zmiany wprowadzone do ustawy w sprawie VAT, dotyczące klientów centrów danych:

(i)
nieopodatkowanie podatkiem VAT transakcji dotyczących usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz nierezydentów;
(ii)
nieopodatkowanie podatkiem VAT transakcji dotyczących świadczenia przez centra danych usług mieszanych na rzecz nierezydentów;
(iii)
zwolnienie z podatku VAT przywozu serwerów i podobnych urządzeń przez niektórych nierezydentów w celu wykorzystania w centrach danych.

Według władz islandzkich celem zmian wprowadzonych do ustawy w sprawie VAT jest zapewnienie, by otoczenie gospodarcze centrów danych w Islandii było, pod względem przepisów dotyczących podatku VAT, porównywalne z otoczeniem ich konkurentów działających w państwach członkowskich UE. Zmiany mają również na celu unikanie podwójnego opodatkowania. Ponadto, jak stwierdzono w uwagach załączonych do projektu ustawy zmieniającej przedmiotową ustawę, jednym z celów odnośnych zmian jest zwiększenie konkurencyjności islandzkich centrów danych oraz promowanie nowego zastosowania zasobów energetycznych Islandii na potrzeby branży centrów danych.

Jeśli chodzi o pierwszy środek, Urząd jest zdania, że nieopodatkowanie podatkiem VAT transakcji dotyczących usług świadczonych drogą elektroniczną jest zgodne z zasadą eksportowania świadczeń określoną w islandzkim ustawodawstwie dotyczącym podatku VAT, zgodnie z którą podatek VAT nie jest pobierany od towarów i usług świadczonych za granicą. Ponieważ środek jest zgodny z logiką i ogólnym charakterem islandzkiego systemu podatku VAT, nie można uznać go za selektywny, a zatem nie stanowi on pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Jeśli chodzi o drugi środek, Urząd stwierdził, wbrew stanowisku władz islandzkich, że należy go ocenić oddzielnie. Ponieważ termin "usługi mieszane" jest otwarty, nie można stwierdzić, że wszystkie usługi mieszane świadczone przez islandzkie centra danych na rzecz klientów niebędących rezydentami są faktycznie wykorzystywane za granicą i tam też czerpie się z nich korzyści, a zatem że wchodzą w zakres stosowania "zasady eksportowania świadczeń", tak jak w przypadku usług świadczonych drogą elektroniczną. W toku zwykłej działalności gospodarczej podatkiem VAT byłyby opodatkowane transakcje obejmujące usługi mieszane, które są uznawane za świadczone w Islandii. A zatem poprzez nieopodatkowanie podatkiem VAT usług mieszanych klientom centrów danych niebędącym rezydentami przyznaje się zasadniczo korzyść gospodarczą w postaci niższej ceny nabycia przedmiotowej usługi. Niemniej jednak Urząd przyznaje, że w zakresie, w jakim usługi mieszane centrów danych stanowią usługi dodatkowe do usług świadczonych drogą elektroniczną, tj. są niepodzielne i są ze sobą nieodłącznie powiązane oraz są wykorzystywane za granicą i tam też czerpie się z nich korzyści, ma zastosowanie to samo stwierdzenie dotyczące braku korzyści gospodarczej.

Jeśli chodzi o trzeci środek, Urząd wstępnie stwierdza, że przedsiębiorstwa z innych państw EOG i z Wysp Owczych, które przywożą serwery i podobne urządzenia do Islandii do własnego użytku w islandzkich centrach danych, uzyskują korzyść gospodarczą w postaci niższych kosztów swojego sprzętu komputerowego z powodu zwolnienia z płatności islandzkiego podatku VAT. Ponadto Urząd stwierdził, że środek jest selektywny i wykracza poza logikę i ogólny charakter islandzkiego systemu podatku VAT.

Podsumowanie

Urząd wstępnie stwierdził, że środki w formie zwolnienia z VAT przywozu serwerów i podobnych urządzeń oraz nieopodatkowanie podatkiem VAT transakcji obejmujących usługi mieszane niebędące usługami dodatkowymi do usług świadczonych drogą elektroniczną stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Urząd ma wątpliwości co do zgodności tych środków z postanowieniami Porozumienia EOG dotyczącymi pomocy państwa.

W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 14 protokołu 3 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjentów.

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.