Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie Islandzkiego Funduszu Finansowania Mieszkalnictwa (Icelandic Housing Financing Fund - HFF).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.314.89

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 grudnia 2006 r.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie Islandzkiego Funduszu Finansowania Mieszkalnictwa (Icelandic Housing Financing Fund - HFF)

(2006/C 314/13)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2006 r.)

Na mocy decyzji 185/06/COL z dnia 21 czerwca 2006 r., zamieszczonej po niniejszym streszczeniu w języku oryginału, Urząd Nadzoru EFTA rozpoczął postępowanie zgodnie z art. 1 ust. 2 część I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (Porozumienia o nadzorze i trybunale). Rząd Islandii został poinformowany - otrzymał egzemplarz wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

Rue Belliard, 35

B-1040 Brussels

Wymienione uwagi zostaną przekazane rządowi Islandii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Streszczenie

Okoliczności

Dnia 11 sierpnia 2004 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął decyzję nr 213/04/COL(1). W decyzji tej Urząd stwierdził, że zgodnie z art. 59 ust.2 Porozumienia EOG Islandzki Fundusz Finansowania Mieszkalnictwa (HFF) jest zgodny z zasadami dotyczącymi pomocy państwa.

HFF jest instytucją w całości należącą do państwa islandzkiego, udzielającą osobom rezydującym w Islandii zabezpieczonych kredytem hipotecznym pożyczek na cele mieszkaniowe. Urząd uznał, że HFF otrzymał od państwa islandzkiego pomoc w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG na działalność związaną z finansowaniem i prowadzeniem systemu udzielania pożyczek. Ponadto Urząd uznał, że system HFF ustanowiony w 1999 r. stanowił "nową pomoc", nielegalną ze względów proceduralnych, która przed udzieleniem powinna była zostać zgłoszona Urzędowi i zatwierdzona zgodnie z art. 1 ust. 3 części I Protokołu 3 Porozumienia o nadzorze i trybunale.

Jednakże Urząd doszedł do wniosku, że usługi świadczone przez HFF mogą zostać uznane za "usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym" w rozumieniu art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG. Wniosek ten oparty został na założeniu, że HFF jest zobowiązany do udostępniania środków na cele mieszkaniowe po korzystnych cenach i na takich samych warunkach na całym terytorium Islandii, bez względu na rentowność poszczególnych operacji. Zdaniem Urzędu HFF świadczył usługi niedostępne na rynku prywatnym w Islandii. Dlatego też po wstępnej ocenie Urząd podjął decyzję o zatwierdzeniu systemu HFF bez inicjowania formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia o nadzorze i trybunale.

Decyzja ta została zaskarżona przed Trybunałem EFTA na wniosek Islandzkiego Stowarzyszenia Bankierów i Maklerów Giełdowych. Skarga o unieważnienie oparta została między innymi na twierdzeniu, że HFF nie świadczy usług w ogólnym interesie gospodarczym, ponieważ banki prywatne oferują środki na cele mieszkaniowe na podobnych warunkach. Derogacja zawarta w art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG nie mogła być zatem zastosowana na korzyść HFF. Ponadto poniesiono argument, że Urząd powinien był wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające, ponieważ uznanie działalności HFF za zgodne z art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG nastręczało trudności.

Orzeczenie Trybunału EFTA z dnia 7 kwietnia 2006 r. w sprawie E-9/04

Trybunał EFTA podtrzymał wniosek(2). Zgodnie z opinią Trybunału EFTA przedmiotowa pomoc państwa budziła "wątpliwości ... co do zgodności z funkcjonowaniem Porozumienia EOG", które nie zostały rozstrzygnięte w ramach wstępnej oceny. Tym samym przed podjęciem decyzji Urząd miał obowiązek wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 części I Protokołu 3 Porozumienia o nadzorze i trybunale. Ponieważ nie doszło do wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego, Trybunał EFTA unieważnił decyzję Urzędu.

W kwestii zastosowania art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG Trybunał uznał, że usługi mające na celu udzielanie pożyczek przez HFF mogą być uznane za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, co stanowi uzasadnienie dla przyznania pomocy państwa. Jednak pewne charakterystyczne cechy systemu wzbudziły wątpliwości co do jego zgodności z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. System udzielania pożyczek nie był ograniczony do udzielania pożyczek na budowę lub zakup mieszkań spełniających konkretne kryteria co do wielkości czy wartości. System udzielania pożyczek nie był też ograniczony do pomocy kredytobiorcom przy finansowaniu ich własnych mieszkań. Trybunał EFTA uznał również, że istnieją wątpliwości co do określenia odnośnego rynku na potrzeby oceny, czy system udzielania pożyczek naruszałby rozwój handlu w zakresie pozostającym w sprzeczności z interesami Umawiających się Stron w rozumieniu art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG.

Konsekwencje orzeczenia

Celem niniejszej decyzji o rozpoczęciu postępowania jest wykonanie postanowień orzeczenia Trybunału EFTA i zaproszenie zainteresowanych stron do zgłaszania uwag mogących przyczynić się do wyjaśnienia, czy usługi świadczone przez HFF są zgodne z warunkami zawartymi w art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

grafika

______

(1) Arkusz informacyjny dotyczący tej decyzji został opublikowany w Dz.U. 2005 C 112, str. 8. Zawiera on odsyłacz do strony internetowej Urzędu Nadzoru EFTA, na której zamieszczony został pełny tekst decyzji, nie zawierający informacji poufnych: www.eftasurv.int/fieldof work/fieldstateaid/stateaidregistry/

(2) Orzeczenie z dnia 7 kwietnia 2006 r., sprawa nr E-9/04 Islandzkie Stowarzyszenie Bankierów i Maklerów Giełdowych przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA [2006] Raport Trybunały EFTA (dotychczas nieopublikowany). Orzeczenie jest dostępne na stronie internetowej Trybunału EFTA: www.eftacourt.lu

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.