Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka wspólnej Komisji Odwoławczej trzech europejskich organów nadzoru nad sektorem usług finansowych (Europejskiego Organu Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi, Europejskiego Organu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Organu Nadzoru nad Ubezpieczeniami i Pracowniczymi Programami Emerytalnymi).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.17.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 stycznia 2011 r.

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka wspólnej Komisji Odwoławczej trzech europejskich organów nadzoru nad sektorem usług finansowych (Europejskiego Organu Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi, Europejskiego Organu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Organu Nadzoru nad Ubezpieczeniami i Pracowniczymi Programami Emerytalnymi)

(2011/C 17/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 stycznia 2011 r.)

1. Opis Organów

Europejski Organ Nadzoru Bankowego (EBA), Europejski Organ Nadzoru nad Ubezpieczeniami i Pracowniczymi Programami Emerytalnymi (EIOPA) i Europejski Organ Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi (ESMA) zostały powołane na mocy odpowiednio rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i rozporządzenia (UE) nr 1095/2010(1). Wspólnie stanowią one europejskie organy nadzoru nad sektorami usług finansowych oraz będą członkami europejskiego systemu organów nadzoru finansowego.

Ich cele w sektorach, za które są odpowiedzialne, obejmują między innymi:

– wprowadzenie solidnego, skutecznego i spójnego poziomu regulacji i nadzoru,

– zapewnienie uczciwości, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych,

– zwiększenie międzynarodowej koordynacji w zakresie nadzoru,

– zapobieganie arbitrażowi regulacyjnemu i wspieranie równych warunków konkurencji,

– zapewnienie, by podejmowanie ryzyka było odpowiednio regulowane i nadzorowane oraz

– wzmocnienie ochrony konsumentów.

Ponadto przewidziano również, że ESMA będzie prowadzić nadzór nad agencjami ratingowymi w UE oraz wykonywać zadania związane z instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym (OTC) i krótką sprzedażą papierów wartościowych.

W tym celu, oprócz przyjmowania niewiążących aktów prawnych, takich jak wytyczne i zalecenia oraz projektów standardów technicznych, każdy z Organów może również w niektórych okolicznościach przyjmować wiążące decyzje skierowane do krajowych organów nadzoru lub poszczególnych instytucji finansowych, które to decyzje wraz z niektórymi innymi decyzjami będą aktami, od których przysługuje odwołanie.

ESMA ma siedzibę w Paryżu (Francja), EBA w Londynie (Zjednoczone Królestwo), a EIOPA we Frankfurcie (Niemcy). Każdy z Organów został ustanowiony w dniu 1 stycznia 2011 r.

2. Wspólna Komisja Odwoławcza

Artykuł 60 i 61 każdego z trzech wymienionych rozporządzeń określa odnośne prawa do odwołań od decyzji Organów. Artykuł 58 i 59 każdego z rozporządzeń przewiduje utworzenie wspólnej Komisji Odwoławczej dla wszystkich trzech Organów. Komisja ta jest odpowiedzialna za rozpatrywanie odwołań od określonych indywidualnych decyzji Organów. Z kolei jej decyzje mogą być przedmiotem odwołań przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Wspólna Komisja Odwoławcza składa się z sześciu członków i sześciu zastępców członków; są to osoby cieszące się dużym uznaniem, posiadające udokumentowaną odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe, również w dziedzinie nadzoru, na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych, rynków papierów wartościowych lub innych usług finansowych. W skład Komisji nie mogą wchodzić obecni pracownicy właściwych organów lub innych instytucji krajowych lub unijnych zaangażowanych w działalność Organów.

Komisja Odwoławcza ma wystarczającą fachową wiedzę prawną umożliwiającą świadczenie fachowych porad prawnych dotyczących legalności wykonywania przez Organy przysługujących im uprawnień. Członkowie Komisji Odwoławczej podejmują decyzje w sposób niezależny. Nie są związani żadnymi instrukcjami.

Komisja Odwoławcza wyznacza swojego przewodniczącego.

Kadencja członków Komisji Odwoławczej trwa pięć lat. Kadencja może zostać odnowiona jednokrotnie.

3. Kryteria kwalifikowalności

W momencie upływu terminu zgłoszeń kandydaci muszą:

– posiadać obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej(2),

– nie być członkiem obecnego personelu właściwych krajowych organów nadzoru ani innych instytucji krajowych lub unijnych zaangażowanych w działalność Organów,

– nie być członkiem grup zainteresowanych podmiotów skupionych wokół danego organu,

– posiadać: a) dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie prawa, ekonomii lub innej dziedzinie adekwatnej do zakresu prac Organów, których normalny czas trwania wynosi co najmniej cztery lata i uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych; lub b) dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie prawa, ekonomii lub innej dziedzinie adekwatnej do zakresu prac Organów, których normalny czas trwania wynosi trzy lata, oraz co najmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe; lub c) kwalifikacje do wykonywania działalności zawodowej jako prawnik w jednym z państw członkowskich,

– posiadać co najmniej 20-letnie doświadczenie zawodowe związane z bankowością, ubezpieczeniami, pracowniczymi programami emerytalnymi, rynkiem papierów wartościowych lub innych usług finansowych (zdobyte po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych lub dyplomu i doświadczenia wymienionego powyżej). Doświadczenie może obejmować opracowywanie polityki i nadzór.

4. Kryteria wyboru

Uwzględniane będą następujące kryteria:

– udokumentowana odpowiednia wiedza i doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w nadzorze wysokiego szczebla w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych, rynków papierów wartościowych lub innych usług finansowych,

– działalność prawnicza lub akademicka związana z nadzorem będzie dużym atutem,

– bardzo dobra znajomość i zrozumienie prawa UE w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych lub rynków papierów wartościowych,

– bardzo dobra znajomość i zrozumienie funkcjonowania sektorów bankowości, ubezpieczeń, pracowniczych programów emerytalnych lub rynków papierów wartościowych,

– bardzo dobra znajomość i zrozumienie procedur regulacyjnych i praktyki sądowniczej w zakresie odwołań od decyzji regulacyjnych lub regulacyjnych procedur arbitrażowych,

– dyspozycyjność w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji Organów,

– możliwość wystąpienia konfliktów interesów, które mogłyby ograniczyć zdolność kandydata do rozpatrywania odwołań,

– znajomość języków Unii (głównym językiem komunikacji w ramach Organów będzie angielski, lecz odwołania mogą być wnoszone w każdym języku urzędowym Unii Europejskiej (3)).

5. Procedura naboru i warunki zatrudnienia

Zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 Zarząd każdego z Organów podejmie decyzję (po konsultacji z odnośnymi Radami Organów Nadzoru) dotyczącą wyznaczenia dwóch członków i dwóch zastępców członków na podstawie wykazu zaproponowanego przez Komisję Europejską.

Członkowie Komisji Odwoławczej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji w Organie, w Zarządzie ani w Radzie Organów Nadzoru. Otrzymują oni zwrot wydatków i wynagrodzenie zgodnie z ograniczeniami budżetowymi europejskich organów nadzoru za zadania wykonywane na podstawie umowy jako świadczeniodawcy usług, lecz nie są oni stałymi pracownikami Organów. Członkowie Komisji Odwoławczej mogą być zatem zatrudnieni na pełny etat, jeśli nie ogranicza to ich dyspozycyjności do rozpatrywania odwołań w krótkim terminie. Po tym jak Komisja Odwoławcza ustanowi swój regulamin wewnętrzny, poziom jej aktywności będzie zależeć od liczby odwołań od decyzji Organów.

Członkowie Komisji Odwoławczej zobowiązują się działać niezależnie i w interesie publicznym. W tym celu składają oni oświadczenie o zobowiązaniach i deklarację, w której wykazują brak interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności, albo ujawniają charakter wszelkich bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności. Oświadczenie i deklaracja składane są corocznie w formie pisemnej i podawane są do publicznej wiadomości.

6. Składanie kandydatur

List motywacyjny i życiorys należy przesłać na poniższy adres. Zaleca się sporządzenie życiorysu w formacie europejskim. Na obecnym etapie nie należy załączać poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp. Należy je przedłożyć na żądanie na późniejszym etapie procedury.

Kompletne zgłoszenie, zawierające list motywacyjny i życiorys, należy przesłać listem poleconym w terminie do dnia 18 lutego 2011 r. (decyduje data stempla pocztowego) na adres Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług:

The European Commission

Internal Market and Services Directorate-General

ESAs - Board of Appeal

Office: SPA2 03/020

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

lub dostarczyć przesyłką kurierską w terminie do dnia 18 lutego 2011 r. na adres Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego i Usług:

The European Commission

Internal Market and Services Directorate-General

ESAs - Board of Appeal

Office: SPA2 03/020

c/o Courrier Central

Avenue du Bourget 3

1140 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Na kopercie należy umieścić wyraźną adnotację: "CONFIDENTIAL - DO NOT OPEN".

lub przesłać pocztą elektroniczną na adres: MARKT-ESA-BOARD-OF-APPEAL@ec.europa.eu do północy dnia 18 lutego 2011 r. Po przesłaniu zgłoszenia kandydat powinien otrzymać elektroniczne potwierdzenie odbioru; jeśli takiego potwierdzenia nie otrzymał, zaleca się również przesłanie kopii zgłoszenia listem poleconym.

7. Polityka równych szans

Instytucje i inne organy UE stosują politykę równych szans i przy przyjmowaniu zgłoszeń nie stosują zróżnicowania ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, przekonania polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

8. Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych(4).

______

(1) Opublikowane w Dz.U. L 331 z 15.12.2010.

(2) Państwami członkowskimi Unii Europejskiej są: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo.

(3) Języki urzędowe Unii Europejskiej to: angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski.

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.