Zaproszenie do składania wniosków Wsparcie środków informacyjnych dotyczących polityki spójności UE.
Dz.U.UE.C.2020.362.4
Akt nienormatywnyZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
"Wsparcie środków informacyjnych dotyczących polityki spójności UE"
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Spis treści
1. Wprowadzenie - kontekst
2. Cele - Tematyka - Priorytety
3. Harmonogram
4. Dostępny budżet
5. Wymagania dotyczące kwalifikowalności
6. Kryteria kwalifikacyjne
6.1. Kwalifikujący się wnioskodawcy
6.2. Kwalifikujące się działania
6.3. Okres realizacji
7. Kryteria wykluczenia
7.1. Wykluczenie
7.2. Środki naprawcze
7.3. Odrzucenie wniosku złożonego w ramach zaproszenia
7.4. Dokumenty potwierdzające
8. Kryteria kwalifikacji
8.1. Zdolność finansowa
8.2. Zdolność operacyjna
9. Kryteria wyboru
10. Zobowiązania prawne
11. Postanowienia finansowe
11.1. Formy dotacji
11.2. Koszty kwalifikowalne
11.3. Koszty niekwalifikowalne
11.4. Zrównoważony budżet
11.5. Obliczenie ostatecznej kwoty dotacji
11.6. Ustalenia dotyczące sprawozdawczości i płatności
11.7. Inne warunki finansowe
12. Jawność
12.1. Ze strony beneficjentów
12.2. Ze strony Komisji
13. Przetwarzanie danych osobowych
14. Procedura składania wniosków
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych w rozumieniu art. 58 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, ze środków przydzielonych w budżecie na 2020 r. zgodnie z decyzją Komisji C(2020) 305 z dnia 27 stycznia 2020 r. 1 .
Program polityczny Unii Europejskiej na najbliższe lata obejmuje decyzje o zasadniczym znaczeniu dla przyszłości UE: trwa szeroko zakrojona debata na temat priorytetów, na których UE powinna się skupić. Jednocześnie zostaną wkrótce przyjęte nowe wieloletnie ramy finansowe obejmujące okres po 2020 r. oraz ustanowione zostaną nowe programy i mechanizmy finansowania w celu ich wdrożenia.
W tym kontekście ważne jest, aby przyszłe decyzje dotyczące priorytetów UE uwzględniały odpowiednio wkład polityki spójności 2 w realizację priorytetów UE oraz jej potencjał w zakresie przywrócenia więzi między UE a jej obywatelami.
Polityka spójności zapewnia inwestycje we wszystkich regionach UE w celu wspierania tworzenia miejsc pracy, konkurencyjności przedsiębiorstw, wzrostu gospodarczego, zrównoważonego rozwoju oraz poprawy jakości życia obywateli w 276 regionach UE. Inwestycje te, odpowiadające jednej trzeciej całkowitego budżetu UE, przyczyniają się do realizacji priorytetów politycznych UE. Stanowią one najbardziej widoczny i konkretny dowód wpływu, jaki UE ma na codzienne życie milionów swoich obywateli.
Jednak obywatele nadal nie są wystarczająco świadomi osiągnięć polityki spójności i wpływu, jaki mają one na ich życie. Aby możliwa była świadoma debata na temat przyszłych priorytetów UE i aby zapewnić większą przejrzystość w zakresie wykorzystania funduszy UE i jego wyników, obywatele powinni mieć lepszą wiedzę na temat inwestycji w swoich krajach, regionach i miastach.
Komisja Europejska, Parlament Europejski i Rada UE wielokrotnie podkreślały potrzebę zwiększenia widoczności unijnej polityki spójności, jak to wyrażono w konkluzjach Rady ds. Ogólnych 3 dotyczących zbliżenia polityki spójności do obywateli, w rezolucji Parlamentu Europejskiego 4 w sprawie zwiększenia zaangażowania partnerów i widoczności wykorzystania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych i w propozycjach zawartych we wspólnych komunikatach 5 dotyczących polityki spójności wydanych przez Komisję Europejską.
W obecnych ramach prawnych regulujących wdrażanie unijnych funduszy inwestycyjnych i strukturalnych 6 niniejsze zaproszenie do składania wniosków ma na celu zapewnienie wsparcia dla tworzenia i rozpowszechniania informacji i treści związanych z polityką spójności UE, przy jednoczesnym poszanowaniu pełnej niezależności redakcyjnej zaangażowanych podmiotów.
W ramach obecnego zaproszenia do składania wniosków Komisja Europejska zamierza wyłonić potencjalnych beneficjentów celem wdrożenia szeregu środków informacyjnych 7 współfinansowanych przez UE. Głównym celem jest udzielenie wsparcia na tworzenie i rozpowszechnianie informacji i treści związanych z polityką spójności UE 8 , w tym między innymi z Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji 9 i z planem odbudowy dla Europy 10 , z poszanowaniem całkowitej niezależności redakcyjnej zaangażowanych podmiotów.
Dokładna treść proponowanych działań informacyjnych będzie zależała od wyboru redakcyjnego wnioskodawców. Niezależność redakcyjna zostanie zagwarantowana w karcie niezależności, która będzie częścią umowy podpisanej między Komisją Europejską a beneficjentami dotacji.
Szczegółowe cele zaproszenia do składania wniosków to:
Wnioski powinny zawierać ilustrację i ocenę roli polityki spójności w realizowaniu priorytetów politycznych Komisji Europejskiej i podejmowaniu obecnych i przyszłych wyzwań dla UE, jej państw członkowskich, regionów i na poziomie lokalnym. Bardziej szczegółowo powinny one odnosić się do wkładu polityki spójności w:
Oczekiwane rezultaty i produkty są następujące:
Grupą docelową działań informacyjnych, które będą realizowane w ramach niniejszego zaproszenia, jest ogół społeczeństwa i powiązane zainteresowane podmioty. Ściślej ujmując,
Etapy | Data i godzina lub orientacyjny okres | |
a) | Publikacja zaproszenia do składania wniosków | 13.10.2020 |
b) | Ostateczny termin składania wniosków | 12.1.2021 |
c) | Okres oceny | luty-kwiecień 2021 r. |
d) | Przekazanie informacji wnioskodawcom | maj 2021 r. |
e) | Podpisanie umów o udzielenie dotacji | czerwiec-sierpień 2021 r. |
Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków szacuje się na 5 000 000 EUR.
Kwota dotacji wyniesie maksymalnie 300 000 EUR.
Komisja zastrzega sobie prawo do udostępnienia tylko części dostępnych środków finansowych.
Aby wnioski były kwalifikowalne, muszą być:
Niespełnienie tych wymagań będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
Wnioski mogą zostać złożone przez dowolnego z poniższych wnioskodawców 11 :
Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.
Wnioskodawcy, którzy wzięli udział w zaproszeniach ogłoszonych przez Komisję Europejską odpowiednio w 2017, 2018 i 2019 r. (zaproszenie do składania wniosków 2017CE16BAT063, 2018CE16BAT042 i 2019CE16BAT117, dotyczące "Wsparcia środków informacyjnych dotyczących polityki spójności UE") kwalifikują się niezależnie od wyniku poprzednich wniosków.
Po wejściu w życie w dniu 1 lutego 2020 r. umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej 13 , w szczególności art. 127 ust. 6, art. 137 i art. 138, odniesienia do osób fizycznych lub prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej należy rozumieć jako obejmujące osoby fizyczne lub prawne mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie. W związku z tym mieszkańcy i podmioty Zjednoczonego Królestwa kwalifikują się do uczestnictwa w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków.
Państwo prowadzenia działalności
Kwalifikują się jedynie wnioski złożone przez podmioty prawne mające siedzibę w jednym z następujących państw:
Dokumenty potwierdzające
W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:
Należy pamiętać, że w trakcie procedury wnioskodawcy mogą zostać poproszeni o zarejestrowanie i podanie kodu identyfikacyjnego uczestnika (PIC, 9-cyfrowy numer), stanowiącego niepowtarzalny identyfikator ich organizacji w rejestrze uczestników. Wnioskodawcy otrzymają w odpowiednim czasie instrukcje dotyczące sposobu utworzenia PIC.
Po otrzymaniu kodu PIC wnioskodawcy służby zatwierdzające UE (służby zatwierdzające Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych) skontaktują się z wnioskodawcą (za pośrednictwem systemu wymiany komunikatów wbudowanego w rejestr uczestników) i zwrócą się do niego o dostarczenie dokumentów potwierdzających niezbędnych do potwierdzenia tożsamości prawnej i statusu organizacji. Wszystkie niezbędne informacje i instrukcje zostaną przekazane za pośrednictwem odrębnego powiadomienia.
Kwalifikujące się działania powinny być niezbędne do realizacji działania informacyjnego i osiągnięcia założonych wyni- ków/rezultatów zgodnie z celami, tematyką i adresatami wymienionymi w pkt 2 niniejszego zaproszenia.
Wnioskodawcy proszeni są o składanie wniosków dotyczących projektów, których maksymalny czas trwania wynosi 12 miesięcy.
Urzędnik zatwierdzający wyklucza wnioskodawcę z uczestnictwa w procedurach zaproszenia do składania wniosków, jeżeli:
Jeżeli wnioskodawca deklaruje, że znajduje się w jednej z sytuacji wykluczenia wymienionych powyżej (zob. pkt 7.1), musi podać, jakie zastosował środki w celu zaradzenia sytuacji skutkującej wykluczeniem, wykazując w ten sposób swoją wiarygodność. Mogą one obejmować np. środki techniczne, organizacyjne i kadrowe w celu skorygowanie zachowania i zapobieżenia jego wystąpieniu w przyszłości, odszkodowanie za szkody lub zapłatę grzywien lub wszelkich podatków czy składek na ubezpieczenie społeczne. Dokumenty potwierdzające wprowadzenie środków naprawczych należy przedstawić w załączniku do oświadczenia. Nie ma to zastosowania w przypadku sytuacji, o których mowa w pkt 7.1 lit. d).
Urzędnik zatwierdzający nie przyznaje dotacji wnioskodawcy, który:
Te same kryteria mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.
Jeżeli którekolwiek ze złożonych oświadczeń lub którakolwiek z przedłożonych informacji będących warunkiem udziału w tym postępowaniu okażą się fałszywe, na wnioskodawców lub (w stosownych przypadkach) powiązane podmioty można nałożyć sankcje administracyjne (wykluczenie).
Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą przedstawić oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 oraz art. 141 rozporządzenia finansowego 14 , wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku, towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej: https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/newsroom/funding-opportunities/calls-for-proposal/.
Zobowiązanie to może zostać spełnione w jeden z następujących sposobów:
W przypadku dotacji na rzecz jednego beneficjenta:
W przypadku dotacji na rzecz wielu beneficjentów:
Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania, aby utrzymać swoją działalność przez cały okres, na który dotacja została udzielona, oraz aby uczestniczyć w finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:
ALBO
ALBO
Jeżeli na podstawie złożonych dokumentów Komisja uzna, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest niska, może:
Właściwy urzędnik zatwierdzający odrzuci wniosek jeżeli uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca.
Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania. Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć oświadczenie oraz następujące dokumenty potwierdzające:
W celu potwierdzenia zdolności operacyjnej można zażądać dodatkowych dokumentów potwierdzających.
Kwalifikowalne wnioski/projekty będą oceniane według następujących kryteriów:
Kryteria | Czynniki, które należy wziąć pod uwagę | Waga (liczba punktów) | |
1. | Adekwatność środka i przyczynianie się do celów zaproszenia do składania wniosków | - Adekwatność celów wniosku w stosunku do celów i priorytetów zaproszenia do składania wniosków - Adekwatność rodzajów zastosowanych działań informacyjnych w odniesieniu do regionów - Wartość dodana w stosunku do istniejących inicjatyw w regionach Europy - Innowacyjny charakter projektu w odniesieniu do zmian otoczenia komunikacyjnego | 30 punktów (minimalny próg 50 %) |
2. | Zasięg i skuteczność środka | - Konkretne, możliwe do zmierzenia i osiągalne cele, adekwatne pod względem zasięgu i upowszechniania - Na ile plan zasięgu działań (w tym na przykład harmonogram audycji, kanały dystrybucji i liczba gwarantowanych kontaktów na podstawie wcześniejszych danych) jest zdolny zmaksymalizować dotarcie do docelowych odbiorców na poziomie lokalnym, regionalnym, multiregionalnym i krajowym (efekt mnożnikowy), na przykład za pomocą współpracy wnioskodawców dysponujących sieciami lub regionalnych podmiotów/mediów - Skuteczność proponowanych metod realizacji celów niniejszego zaproszenia, w tym metod: tworzenia treści, monitorowania postępów, zapewniania niezależności redakcyjnej, opracowywania rozwiązań technicznych i oceny wyników projektu - Planowana reklama działań oraz metody stosowane do upowszechnienia wyników - Możliwości kontynuacji projektu poza wnioskowanym okresem wsparcia UE | 40 punktów (minimalny próg 50 %) |
3. | Efektywność środka | - Opłacalność pod względem proponowanych zasobów, z uwzględnieniem zarówno kosztów, jak i oczekiwanych wyników | 20 punktów (minimalny próg 50 %) |
4. | Organizacja zespołu projektu i jakość zarządzania projektem | - Jakość proponowanych mechanizmów koordynacji, systemy kontroli jakości oraz rozwiązania zarządzania ryzykiem - Jakość podziału zadań w świetle realizacji działań proponowanego środka | 10 punktów (minimalny próg 50 %) |
Za jakość wniosku przyznaje się maksymalnie 100 punktów. Wymagany minimalny łączny wynik to 60 punktów na 100, lecz w przypadku każdego kryterium należy uzyskać co najmniej 50 % punktów. Jedynie wnioski, które spełniają wspomniane powyżej progi jakości, zostaną umieszczone na liście rankingowej. Osiągnięcie progu nie oznacza automatycznie przyznania dotacji.
W przypadku przyznania przez Komisję dotacji, w celu sformalizowania umowy między stronami, do wnioskodawcy zostanie wysłana umowa o udzielenie dotacji, sporządzona w euro i precyzująca warunki oraz poziom finansowania, jak również informacje o procedurze.
Beneficjent (a w przypadku konsorcjum - koordynator) musi jako pierwszy podpisać dwa egzemplarze oryginału umowy i niezwłocznie odesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.
Wnioskodawcy są świadomi, że złożenie wniosku o dotację pociąga za sobą zaakceptowanie ogólnych warunków załączonych do niniejszego zaproszenia do składania wniosków. Te ogólne warunki są wiążące dla beneficjenta, któremu przyznano dotację, i stanowią załącznik do decyzji o przyznaniu dotacji.
Wysokość dotacji zostanie ustalona przez zastosowanie do kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych i zadeklarowanych przez beneficjenta i jego podmioty powiązane maksymalnej stawki współfinansowania, wynoszącej 80 %.
Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów znajdują się w pkt 11.2.
Wysokość dotacji zostanie ustalona przez zastosowanie do kosztów kwalifikowalnych zadeklarowanych przez beneficjenta i podmioty z nim powiązane maksymalnej stawki współfinansowania wynoszącej 80 %, na podstawie:
Stawka zryczałtowana zostanie wypłacona po zaakceptowaniu kosztów, do których się ją stosuje.
Koszty kwalifikowalne muszą spełniać wszystkie następujące kryteria:
Wewnętrzna procedura księgowa i wewnętrzna procedura audytu beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie powiązanie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem/projektem z odpowiadającymi im rejestrami księgowymi i dokumentami potwierdzającymi.
Te same kryteria mają zastosowanie do kosztów poniesionych przez podmioty powiązane.
Koszty kwalifikowalne mogą być bezpośrednie lub pośrednie.
Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania to:
koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - można zidentyfikować jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:
Te koszty obejmują faktyczne płace powiększone o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń. Mogą one także obejmować dodatkowe wynagrodzenie, w tym płatności na podstawie umów uzupełniających, niezależnie od charakteru tych umów, pod warunkiem że jest ono wypłacane w spójny sposób za każdym razem, kiedy wymagane są prace lub wiedza fachowa tego samego rodzaju, niezależnie od źródła wykorzystanych funduszy.
Koszty zatrudnienia osób fizycznych pracujących na podstawie umowy z beneficjentem innej niż umowa o pracę lub oddelegowanych do beneficjenta przez osobę trzecią mogą być włączone do takich kosztów personelu, o ile spełnione są następujące warunki:
Zalecane metody obliczania kosztów bezpośrednich personelu przedstawiono w dodatku.
Koszty dzierżawy lub leasingu sprzętu lub innego mienia także są kwalifikowalne, pod warunkiem że koszty te nie przekraczają kosztów amortyzacji podobnego sprzętu lub aktywów i są wyłączone z jakichkolwiek opłat za finansowanie.
Przy określaniu kosztów kwalifikowalnych może być uwzględniona tylko ta część amortyzacji, najmu lub leasingu sprzętu, która odpowiada okresowi realizacji oraz rzeczywistemu stopniowi jego wykorzystania do celów działania. W drodze wyjątku na mocy warunków szczegółowych kwalifikowalny może być pełny koszt nabycia sprzętu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem działania i kontekstem wykorzystania wyposażenia lub innych aktywów.
Koszty pośrednie to koszty, które nie są bezpośrednio związane z realizacją działania i w związku z tym nie można ich bezpośrednio przypisać do tego działania.
Stawka zryczałtowana w wysokości 7 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifikowalna jako koszt pośredni, stanowiący ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania/pro- jektu.
Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów wykazanych w innych pozycjach budżetu.
Zwraca się uwagę wnioskodawców na fakt, że jeśli otrzymują dotację na działalność finansowaną z budżetu UE lub Euratomu, nie mogą zadeklarować kosztów pośrednich za okres lub okresy objęte dotacją na działalność, chyba że mogą wykazać, że dotacja na działalność nie pokrywa żadnych kosztów działania.
Aby to wykazać, co do zasady, beneficjent powinien:
Jeżeli dotacja na działalność obejmuje całą zwykłą roczną działalność i budżet beneficjenta, nie jest on uprawniony do otrzymywania żadnych kosztów pośrednich w ramach dotacji na działania.
Następujące pozycje nie są uznawane za koszty kwalifikowalne:
Podatek VAT 15 będzie niekwalifikowalny, jeśli działania, które mają być wspierane dotacją, są działaniami opodatkowanymi / zwolnionymi z podatku z prawem do jego odliczenia lub działaniami podjętymi przez podmioty prawa publicznego działającymi jako organy publiczne państwa członkowskiego (tj. działaniami wynikającymi z wykonywania suwerennych kompetencji lub z prerogatyw państwa członkowskiego w ramach właściwego dla nich systemu prawnego, zgodnie z art. 13 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE 16 : np. działaniami policji, wymiaru sprawiedliwości, definiowaniem i egzekwowaniem polityki publicznej itp.).
Szacowany budżet działania należy załączyć do formularza wniosku. Musi on zawierać zbilansowane przychody i wydatki.
Budżet musi być sporządzony w euro.
W przypadku wnioskodawców, których koszty nie będą ponoszone w euro, należy zastosować kurs wymiany publikowany na stronie internetowej Infor-euro pod adresem:
http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_pl.cfm
Wnioskodawca musi zagwarantować, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie pochodzą w całości z dotacji UE.
Współfinansowanie działania może mieć formę:
Ostateczna kwota dotacji jest obliczana przez Komisję przy dokonywaniu płatności salda. Obliczenie obejmuje następujące etapy:
Etap 1 - Zastosowanie stopy zwrotu w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych i dodanie stawki zryczałtowanej
Kwotę określoną na etapie 1 uzyskuje się przez zastosowanie stawki zwrotu określonej w pkt 11.1.1 do kosztów kwalifiko- walnych faktycznie poniesionych i zaakceptowanych przez Komisję, w tym kosztów zadeklarowanych w formie stawek zryczałtowanych, do których stosuje się poziom współfinansowania zgodnie z pkt 11.1.2.
Etap 2 - Ograniczenie do maksymalnej kwoty dotacji
Całkowita kwota wypłacona przez Komisję beneficjentom nie może w żadnym wypadku przekroczyć maksymalnej kwoty dotacji określonej w umowie o udzielenie dotacji. Jeżeli kwota uzyskana na etapie 1 przewyższa tę maksymalną kwotę, ostateczna kwota dotacji zostaje ograniczona do tej maksymalnej kwoty.
Jeżeli w ramach bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych zadeklarowano pracę wolontariuszy, ostateczna kwota dotacji jest ograniczona do kwoty łącznych kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję pomniejszonej o zatwierdzoną przez Komisję kwotę dotyczącą pracy wolontariuszy.
Etap 3 - Zmniejszenie z tytułu zasady braku zysku
"Zysk" oznacza nadwyżkę wpływów w stosunku do łącznych kosztów kwalifikowalnych działania, w przypadku gdy wpływy stanowią kwotę otrzymaną na etapie 1 i 2 plus dochód wygenerowany w wyniku działania na rzecz beneficjentów i ich podmiotów powiązanych innych niż organizacje nienastawione na zysk.
Za wpływy nie uznaje się wkładów rzeczowych i finansowych wniesionych przez strony trzecie.
Łączne koszty kwalifikowalne działania to skonsolidowane łączne koszty kwalifikowalne zatwierdzone przez Komisję. Dochód wygenerowany przez działanie stanowi ustalony dochód skonsolidowany, wygenerowany lub potwierdzony dla beneficjentów i ich podmiotów powiązanych innych niż organizacje nienastawione na zysk w dniu, w którym sporządzono wniosek o płatność salda.
W przypadku osiągnięcia zysku zostaje on odliczony proporcjonalnie do ostatecznej stawki zwrotu zatwierdzonych przez Komisję rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych działania.
Etap 4 - Zmniejszenie z powodu nieprawidłowej realizacji lub niewywiązania się z innych obowiązków
Komisja może zmniejszyć maksymalną kwotę dotacji, jeżeli działanie nie zostało zrealizowane w sposób prawidłowy (tj. jeżeli nie zostało zrealizowane lub zostało zrealizowane w niezadowalający sposób, jedynie częściowo lub z opóźnieniem) lub jeżeli naruszono inny obowiązek wynikający z umowy.
Kwota zmniejszenia będzie proporcjonalna do stopnia, w jakim działanie zostało zrealizowane w nieprawidłowy sposób, lub do wagi naruszenia.
Beneficjenci mogą wnieść o następujące płatności, o ile spełniają warunki określone w umowie o udzielenie dotacji (np. terminy płatności, limity itp.). Do wniosków o płatność należy dołączyć dokumenty przedstawione poniżej i określone szczegółowo w umowie o udzielenie dotacji:
Wniosek o płatność | Dokumenty towarzyszące |
Płatność zaliczkowa odpowiadająca kwocie do 40 % maksymalnej kwoty dotacji | gwarancja finansowa (zob. pkt 11.6.2) |
Jedna płatność okresowa: Do celów określenia kwoty należnej jako płatność okresowa stawka zwrotu stosowana do kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję wynosi 80 %. Płatność okresowa nie przekracza 40 % maksymalnej kwoty dotacji. Całkowita kwota płatności zaliczkowej i płatności okresowych nie może przekraczać 80 % maksymalnej kwoty dotacji. | a) okresowe sprawozdanie techniczne b) okresowe sprawozdanie finansowe |
Płatność salda Komisja ustali wysokość tej płatności na podstawie obliczenia ostatecznej kwoty dotacji (zob. pkt 11.5 powyżej). Jeżeli wcześniejsze płatności wyniosą łącznie więcej niż kwota końcowa dotacji, od beneficjenta będzie się wymagać zwrotu kwoty nadpłaconej przez Komisję w drodze nakazu odzyskania środków. | a) końcowe sprawozdanie merytoryczne b) końcowe sprawozdanie finansowe c) składające się z już przedłożonych sprawozdań i podające przychody |
W przypadku niewielkich możliwości finansowych zastosowanie ma sekcja 8.1 powyżej.
W celu ograniczenia ryzyka finansowego związanego z płatnością zaliczkową można zażądać gwarancji dotyczącej płatności zaliczkowych na taką samą kwotę, co płatność zaliczkowa.
Gwarancji finansowej w euro udziela zatwierdzony bank lub instytucja finansowa z siedzibą w jednym z państw członkowskich UE. W przypadku gdy beneficjent ma siedzibę w państwie trzecim, Komisja może wyrazić zgodę, aby bank lub instytucja finansowa z siedzibą w tym państwie udzieliły takiej gwarancji, jeżeli uzna ona, że wspomniany bank lub instytucja zapewnia gwarancje i właściwości równorzędne z gwarancjami i właściwościami zapewnianymi przez banki lub instytucje finansowe z siedzibą w państwie członkowskim. Kwot zablokowanych na rachunkach bankowych nie przyjmuje się jako gwarancji finansowych.
Gwarancja może zostać zastąpiona przez:
Gwarancja zostaje zwrócona, jeżeli płatności zaliczkowe są stopniowo rozliczane na podstawie płatności okresowych lub spłat salda, zgodnie z warunkami ustanowionymi w umowie o udzielenie dotacji.
Alternatywnie do żądania gwarancji dotyczącej płatności zaliczkowych Komisja może podjąć decyzję o podziale płatności zaliczkowych na kilka rat.
Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.
Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.
Dotację można przyznać na działanie, którego realizację już rozpoczęto, jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca wykaże we wniosku o dotację konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.
W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogły zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dotacji.
Jeżeli realizacja działania wymaga zastosowania procedury udzielania zamówień publicznych (umów o realizację), beneficjent może udzielić zamówienia zgodnie ze swoimi zwyczajowymi praktykami nabywczymi, pod warunkiem że zamówienie będzie udzielone oferentowi proponującemu najlepszą relację wartości do ceny lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów.
Od beneficjenta oczekuje się przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.
Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2014/24/UE 17 lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2014/25/UE 18 muszą postępować zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.
Beneficjenci mogą zlecić podwykonawstwo czynności będących częścią działania. W takim przypadku muszą - oprócz wyżej wspomnianych warunków najlepszej relacji wartości do ceny i braku konfliktu interesów - zapewnić dodatkowo spełnienie następujących warunków:
Wnioski nie mogą przewidywać wsparcia finansowego dla osób trzecich.
Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację.
W tym względzie beneficjenci zapewniają, aby nazwa i godło Komisji Europejskiej były widoczne we wszystkich ich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach, jak również podczas trwania powiązanych działań (konferencji, seminariów itp.) realizowanych w ramach współfinansowanego projektu.
W tym celu muszą oni wykorzystać:
Do publikacji w formie drukowanej lub elektronicznej:
"Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi < imię i nazwisko autora/partnera> i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej".
W przypadku stron internetowych i kont w mediach społecznościowych:
"Niniejsza(-e) <strona internetowa / niniejsze konto> została(-ło) opracowana(-ne) przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi < imię i nazwisko autora/partnera> i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej".
W przypadku filmów wideo i innych materiałów audiowizualnych:
"Niniejszy(-e) <film wideo / program / nagranie> został(-ło) opracowana(-e) przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść ponosi < imię i nazwisko autora/partnera> i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej".
Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.
Oprócz powyższych obowiązków beneficjenci proszeni są (opcjonalnie) o aktualizację mapy na stronie internetowej Inforegio (poprzez dokonanie wpisu (poprzez złożenie wpisu zawierającego przykłady ich działań).
Z wyjątkiem stypendiów wypłacanych osobom fizycznych oraz innego bezpośredniego wsparcia wypłacanego najbardziej potrzebującym osobom fizycznym wszelkie informacje dotyczące dotacji udzielonych w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.
Komisja będzie publikować następujące informacje:
Na racjonalny i odpowiednio uzasadniony wniosek beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli ujawnienie tych informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.
Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres oraz życiorys). Dane te będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez unijne instytucje, organy i jednostki organizacyjne oraz swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE. O ile nie określono inaczej, pytania oraz wszelkie wymagane dane osobowe niezbędne do oceny wniosku zgodnie z zaproszeniem do składania wniosków będą przetwarzane wyłącznie w tym celu przez DG REGIO - Zarządzanie Budżetem i Finansami.
Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Komisję w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli jedna z sytuacji wymienionych w art. 136 i 141 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 20 dotyczy beneficjenta. Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:
https://ec.europa.eu/info/data-protection-public-procurement-procedures_pl.
Wnioski muszą zostać złożone w terminie określonym w pkt 3.
Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Gdy jednak zachodzi potrzeba wyjaśnienia niektórych aspektów lub korekty błędów pisarskich, Komisja może skontaktować się z wnioskodawcą podczas procedury oceny.
Wnioskodawcy zostaną poinformowani na piśmie o wynikach procesu kwalifikacji.
Wnioski należy przesyłać pocztą elektroniczną w formacie pdf na następujący adres poczty elektronicznej:
REGIO-CALL-FOR-MEDIA@ec.europa.eu.
Dowodem złożenia będzie data i godzina otrzymania wiadomości e-mail wraz z załączonym wnioskiem.
Wnioski wysłane pocztą lub faksem nie będą przyjmowane.
Punkty kontaktowe
Wszelkie pytania dotyczące niniejszego zaproszenia można kierować na adres: REGIO-CONTRACTS@ec.europa.eu. Aby zapewnić skuteczne rozpatrywanie pytań, należy podać wyraźnie w tytule lub w treści wiadomości e-mail odniesienie do niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
Odpowiedzi na zadane pytania zostaną opublikowane w zakładce "Pytania i odpowiedzi" na stronie https://ec.europa.eu/ regional_policy/pl/newsroom/funding-opportunities/calls-for-proposal/, aby zagwarantować równe traktowanie wszystkich potencjalnych wnioskodawców. Wnioskodawcy mogą przesyłać pytania na powyższy adres nie później niż 10 dni przed terminem składania wniosków.
Załączniki
Dodatek
Szczególne warunki dotyczące bezpośrednich kosztów personelu
Szczególne warunki dotyczące bezpośrednich kosztów personelu
Sposoby obliczania kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów personelu, określone poniżej w lit. a) i b), są zalecane i akceptowane jako dające gwarancję, że zadeklarowane koszty zostały faktycznie poniesione.
Komisja może przyjąć inną metodę obliczania kosztów osobowych niż ta, z której korzysta beneficjent, jeżeli uzna, że zapewnia ona odpowiedni poziom gwarancji, że zadeklarowane koszty zostały faktycznie poniesione.
{stawka miesięczna na osobę
pomnożona przez
liczbę miesięcy faktycznie przepracowanych przy realizacji działania.}
Miesiące zadeklarowane za te osoby nie mogą zostać zgłoszone w ramach żadnej innej dotacji UE ani Euratomu.
Stawkę miesięczną oblicza się w następujący sposób:
{roczne koszty personelu za daną osobę
podzielone przez 12}
stosując koszty personelu za każdy pełny rok budżetowy objęty danym okresem sprawozdawczym.
Jeżeli rok budżetowy nie jest zamknięty na koniec okresu sprawozdawczego, beneficjenci muszą zastosować stawkę miesięczną za ostatni dostępny zamknięty rok budżetowy.
{stawka miesięczna za daną osobę pomnożona przez proporcjonalny wymiar czasu pracy przydzielonego na działanie
pomnożona przez
liczbę miesięcy faktycznie przepracowanych przy realizacji działania.}
Zadeklarowany za te osoby proporcjonalny wymiar czasu pracy nie może zostać zgłoszony w ramach żadnej innej dotacji UE ani Euratomu.
Stawkę miesięczną oblicza się w sposób określony powyżej.
{stawka godzinowa za daną osobę pomnożona przez liczbę godzin faktycznie przepracowanych przy realizacji działania}
lub
{stawka dzienna za daną osobę pomnożona przez liczbę dni faktycznie przepracowanych przy realizacji działania}
(po zaokrągleniu w górę lub w dół do najbliższej połowy dnia).
Musi być możliwa identyfikacja i weryfikacja zadeklarowanej liczby faktycznie przepracowanych godzin/dni na osobę.
Łączna liczba godzin/dni zadeklarowanych w ramach dotacji UE lub Euratomu za osobę za rok nie może być wyższa od rocznej liczby godzin/dni efektywnego czasu pracy stosowanej do obliczenia stawki godzinowej/dziennej. Dlatego też maksymalna liczba godzin/dni, jaką można zadeklarować w ramach dotacji, to:
{roczna liczba godzin/dni efektywnego czasu pracy w danym roku (zob. poniżej)
pomniejszona o
łączną liczbę godzin i dni zadeklarowanych przez beneficjenta za daną osobę za dany rok w ramach innych dotacji UE lub Euratomu}
Stawkę godzinową/dzienną oblicza się w następujący sposób:
{roczne koszty personelu za daną osobę
podzielone przez
roczną liczbę indywidualnych godzin/dni efektywnego czasu pracy}
na podstawie kosztów personelu i liczby rocznych godzin/dni efektywnego czasu pracy za każdy pełny rok budżetowy objęty danym okresem sprawozdawczym.
Jeżeli rok budżetowy nie jest zamknięty na koniec okresu sprawozdawczego, beneficjenci muszą zastosować stawkę godzinową/dzienną za ostatni dostępny zamknięty rok budżetowy.
Roczna indywidualna liczba godzin/dni efektywnego czasu pracy to łączna liczba godzin/dni faktycznie przepracowanych przez daną osobę w danym roku. Nie może ona obejmować urlopów ani innych nieobecności (takich jak zwolnienia chorobowe, urlop macierzyński, urlop specjalny itp.). Może jednak obejmować godziny nadliczbowe i czas spędzony na spotkaniach, szkoleniach oraz innych podobnych zajęciach.
W przypadku osób pracujących wyłącznie przy realizacji działania, gdy bezpośrednie koszty personelu obliczane są zgodnie z lit. a), nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji czasu pracy, jeżeli beneficjent podpisze oświadczenie potwierdzające, że dane osoby pracowały wyłącznie nad danym działaniem.
W przypadku osób przydzielonych do realizacji działania w stałym, proporcjonalnym wymiarze ich czasu pracy, gdy bezpośrednie koszty personelu obliczane są zgodnie z lit. b) ppkt (i), nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji czasu pracy, jeżeli beneficjent podpisze oświadczenie potwierdzające, że dane osoby faktycznie pracowały nad danym działaniem w stałym, proporcjonalnym wymiarze ich czasu pracy.
W przypadku osób pracujących nad danym działaniem w niepełnym wymiarze czasu pracy, gdy bezpośrednie koszty personelu obliczane są zgodnie z lit. b) ppkt (ii), beneficjenci muszą przechowywać dla zadeklarowanych godzin/dni ewidencję czasu pracy. Ewidencja czasu pracy musi mieć formę pisemną i musi być zatwierdzana co najmniej raz w miesiącu przez osoby pracujące przy realizacji działania i ich przełożonych.
W przypadku braku wiarygodnej ewidencji czasu pracy w odniesieniu do godzin przepracowanych przy realizacji działania Komisja może zaakceptować alternatywny dowód potwierdzający liczbę zadeklarowanych godzin/dni, jeżeli uzna, że zapewnia on odpowiedni poziom wiarygodności.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.