Zaproszenie do składania wniosków - "Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2015 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.383.5

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 października 2014 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
"Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2015 r.

(2014/C 383/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2014 r.)

1. WPROWADZENIE - KONTEKST

Zaproszenie do składania wniosków opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 .

Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych w rozumieniu art. 45 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ze środków przydzielonych w budżecie na 2015 r. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w okresie od dnia 1 maja 2015 r. do dnia 30 kwietnia 2016 r.

Działanie informacyjne jest niezależnym i spójnym zestawem wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach jednego budżetu.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 (zwane dalej RF) oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 3 .

2. CELE, TEMATYKA I ADRESACI

Środki informacyjne mają na celu w szczególności ułatwić wyjaśnianie, wdrażanie i rozwój WPR, jak również pomóc obywatelom w zrozumieniu jej treści i celów.

2.1. Tematyka

Priorytetowy obszar tematyczny

WPR po 2013 r.

Konkretne tematy w zależności od odbiorców

Tematy priorytetowe dla obywateli będą uwzględniały ogólne zagadnienia związane z WPR i powinny koncentrować się na trzech zasadniczych elementach: bezpieczeństwo żywności, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi oraz rozwój obszarów wiejskich. Celem tych działań jest informowanie jak największej liczby osób o podstawowych aspektach nowej WPR.

W odniesieniu do podmiotów wiejskich działania powinny skupić się na wdrożeniu środków wprowadzanych w ramach niedawnej reformy WPR oraz na szczególnych kwestiach związanych z inicjatywami politycznymi zainicjowanymi po reformie WPR takich jak "rolnictwo ekologiczne".

Niektóre z propozycji dotyczących rodzaju narzędzi informacyjnych służących integrowaniu kampanii informacyjnych zostały przedstawione w pkt 6.2.

2.2. Odbiorca docelowy

Adresaci to ogół społeczeństwa (ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi w obszarach miejskich) oraz przede wszystkim podmioty wiejskie. Skutki danego środka zostaną ocenione zgodnie z rodzajem działania i rodzajem adresatów, do których skierowane jest dane działanie.

3. ORIENTACYJNY HARMONOGRAM

EtapyData i godzina lub orientacyjny okres
a)Publikacja zaproszenia do składania wnioskówpierwsza połowa października 2014 r.
b)Ostateczny termin składania wniosków5.1.2015
c)Okres oceny12.1.2015-31.3.2015
d)Przekazanie informacji wnioskodawcompierwsza połowa kwietnia 2015 r.
e)Podpisanie umów o udzielenie dotacjidruga połowa kwietnia 2015 r.
f)Data rozpoczęcia działania1.5.2015

4. DOSTĘPNY BUDŻET

Ogólny budżet przewidziany na przeprowadzenie działań informacyjnych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3 000 000 EUR.

Kwota ta zależy od dostępności środków przewidzianych w projekcie budżetu na 2015 r., po przyjęciu budżetu na 2015 r. przez władzę budżetową, lub przewidzianych w dwunastej części środków tymczasowych.

Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

5. WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI

-
Wnioski powinny zostać wysłane pocztą do dnia 5 stycznia 2015 r. (listem poleconym, dowodem wysłania będzie data stempla pocztowego lub data otrzymania) lub przesyłką kurierską (data przyjęcia przez kuriera służy jako dowód daty wysłania).
-
Wnioski należy składać na piśmie i przesyłać je pocztą (zob. pkt 14), wykorzystując formularze zgłoszeniowe i budżetowe dostępne na stronie internetowej:http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
-
Wnioski muszą zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE. Aby ułatwić rozpatrywanie wniosków w odpowiednim terminie, wnioskodawców zachęca się jednak do składania wniosków w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, a jeżeli nie jest to możliwe, przynajmniej do załączenia tłumaczenia szczegółowego opisu wniosku (formularz nr 3) na język angielski.
-
Wnioskodawcy mogą złożyć tylko jeden wniosek w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

Nieprzestrzeganie tych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

6. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

6.1. Kwalifikujący się wnioskodawcy

Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim UE.

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej na mocy obowiązujących przepisów krajowych mogą być kwalifikującymi się wnioskodawcami, pod warunkiem że ich przedstawiciele mają zdolność do podejmowania w ich imieniu zobowiązań prawnych i zapewniają gwarancję ochrony finansowych interesów Unii równoważną do gwarancji, jaką zapewniałyby osoby prawne, oraz przedstawiają dowody na to, że ich zdolność finansowa i operacyjna jest taka sama, jak osób prawnych.

Wraz z formularzem wniosku należy przedłożyć dokumenty potwierdzające.

Osoby fizyczne, jak również podmioty ustanowione wyłącznie w celu realizacji działania w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami.

Przykłady kwalifikowalnych organizacji:

-
organizacje nienastawione na zysk (prywatne lub publiczne),
-
organy publiczne (krajowe, regionalne lub lokalne),
-
stowarzyszenia europejskie,
-
szkoły wyższe,
-
instytucje oświatowe,
-
ośrodki badawcze,
-
przedsiębiorstwa (np. przedsiębiorstwa sektora środków przekazu i komunikacji).

Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z wnioskodawcami, które ani nie są ograniczone do danego działania ani nie są ustanowione wyłącznie w celu jego realizacji (np. członkowie sieci kontaktów, federacje, organizacje związkowe), mogą uczestniczyć w działaniu jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11.2.

Prawne lub kapitałowe związki nie mogą być ani ograniczone do działania, ani ustanowione wyłącznie do celów jego wdrożenia. Oznacza to, że związek taki powinien istnieć niezależnie od przyznania dotacji; powinien on istnieć przed zaproszeniem do składania wniosków i być ważny po zakończeniu działania.

Prawny i kapitałowy związek określający powiązanie obejmuje trzy pojęcia:

(i)
kontrolę, zdefiniowaną w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 4 w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek.

Podmioty powiązane z beneficjentem mogą zatem być:

-
podmiotami kontrolowanymi bezpośrednio lub pośrednio przez beneficjenta (spółkami-córkami lub spółkami bezpośrednio zależnymi). Mogą one być również podmiotami kontrolowanymi przez podmiot kontrolowany przez beneficjenta (spółki-wnuczki lub spółki pośrednio zależne); to samo tyczy się kolejnych szczebli kontroli,
-
podmiotami bezpośrednio lub pośrednio kontrolującymi beneficjenta (spółki dominujące). Podobnie mogą one być podmiotami kontrolującymi podmiot kontrolujący beneficjenta,
-
podmiotami znajdującymi się pod tą samą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą co beneficjent (spółki-siostry);
(ii)
członkostwo, tj. kiedy beneficjent jest prawnie zdefiniowany jako np. sieć, federacja, stowarzyszenie, w którym uczestniczą również wnioskowane podmioty powiązane lub beneficjent uczestniczy w tym samym podmiocie (np. sieci, federacji, stowarzyszeniu) co wnioskowane podmioty powiązane;
(iii)
szczególny przypadek organów publicznych i podmiotów publicznych.

Podmioty publiczne i organy publiczne (podmioty ustanowione jako takie na podstawie prawa krajowego, europejskiego lub międzynarodowego) nie zawsze są uznawane za podmioty powiązane (np. uniwersytety publiczne lub ośrodki badawcze).

Pojęcie powiązania w sferze publicznej obejmuje:

-
różne poziomy struktury administracyjnej w przypadku administracji zdecentralizowanej (np. ministerstwa krajowe, regionalne lub lokalne (w przypadku podmiotów wyodrębnionych prawnie) mogą być uznane za powiązane z państwem),
-
organy publiczne ustanowione przez władzę publiczną do celów administracyjnych i przez nią kontrolowane. Ten warunek należy sprawdzić w oparciu o statut lub inne akty założycielskie ustanawiające organ publiczny. Nie jest konieczne, aby organ publiczny był finansowany, w całości lub częściowo, z budżetu publicznego (np. szkoły krajowe powiązane z państwem).

Następujące podmioty nie są podmiotami powiązanymi z beneficjentem:

-
podmioty, które zawarły umowę (udzielanie zmówień) lub zlecenie o podwykonawstwo z beneficjentem, działają jako koncesjonariusze lub podmioty uprawnione w zakresie usług publicznych dla beneficjenta,
-
podmioty, które otrzymują wsparcie finansowe od beneficjenta,
-
podmioty, które współpracują regularnie z beneficjentem na podstawie protokołu ustaleń lub dzielą niektóre aktywa,
-
podmioty, które podpisały umowę konsorcyjną w ramach umowy o udzielenie dotacji. Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu, wniosek musi spełniać następujące warunki:
-
zidentyfikować w formularzu wniosku takie podmioty powiązane,
-
zawierać pisemną zgodę podmiotów powiązanych,
-
przedstawić dokumenty potwierdzające, które pozwalają zweryfikować, czy spełniają one kryteria kwalifikowalności i niewykluczenia.

W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:

DokumentOpisUwagi
Dokument Akopia umowy spółki/aktu założycielskiego/statutu lub równoważnego dokumentu
Dokument Bkopia świadectwa urzędowej rejestracji lub innego oficjalnego dokumentu poświadczającego ustanowienie podmiotu
Dokument C (jeżeli dotyczy)dokument poświadczający prawny lub kapitałowy związek z wnioskodawcądotyczy podmiotów powiązanych

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej powinny przedłożyć dokumenty wymienione powyżej. Jeżeli nie można dostarczyć wymienionych powyżej dokumentów, muszą one zastąpić je jakimkolwiek dokumentem uznanym za istotny.

Muszą one ponadto przedstawić dokument poświadczający zdolność ich przedstawicieli prawnych do podejmowania zobowiązań prawnych w ich imieniu.

6.2. Działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków

Do niniejszego zaproszenia do składania wniosków kwalifikują się dwa rodzaje zintegrowanych działań w dziedzinie komunikacji społecznej:

1)
na poziomie krajowym (działania o skutkach wyłącznie na poziomie regionalnym nie kwalifikują się);
2)
na poziomie europejskim (skutki w kilku państwach członkowskich).

Działania powinny obejmować kilka działań w dziedzinie komunikacji lub narzędzi wymienionych poniżej (wykaz jest otwarty):

-
produkcja i dystrybucja materiałów multimedialnych lub audiowizualnych,
-
produkcja i dystrybucja materiałów drukowanych (publikacje, plakaty itp.),
-
tworzenie narzędzi internetowych oraz narzędzi portali społecznościowych,
-
wydarzenia medialne,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i badania dotyczące kwestii związanych z WPR,
-
wydarzenia typu "wieś w mieście", które pomagają w wyjaśnieniu ludności miejskiej znaczenia rolnictwa,
-
wydarzenia typu "drzwi otwarte" mające na celu pokazanie obywatelom roli rolnictwa,
-
wystawy i punkty informacyjne - zarówno statyczne, jak i przenośne. Do programu nie kwalifikują się następujące działania:
-
działania wymagane prawnie;
-
działania otrzymujące wsparcie Unii z innej linii budżetowej;
-
zgromadzenia wspólników i posiedzenia wymagane statutem. Okres realizacji:
-
działania nie mogą rozpocząć się przed dniem 1 maja 2015 r.,
-
działania muszą zakończyć się najpóźniej dnia 30 kwietnia 2016 r.

7. KRYTERIA WYKLUCZENIA

7.1. Wykluczenie z udziału w procedurze

Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z następujących sytuacji:

a)
prowadzone jest w stosunku do nich postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, są poddani zarządowi sądowemu, prowadzą postępowanie układowe z wierzycielami, zawiesili działalność gospodarczą, lub prowadzone jest wobec nich postępowanie dotyczące tych kwestii, bądź też znajdują się w podobnej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;
b)
wnioskodawcy lub osoby posiadające w stosunku do nich uprawnienia reprezentacyjne, decyzyjne lub kontrolne zostali skazani za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej prawomocnym wyrokiem (res judicata) właściwego organu państwa członkowskiego;
c)
wnioskodawcy dopuścili się poważnego uchybienia zawodowego dowiedzionego za pomocą wszelkich właściwych środków, których wykorzystanie instytucja zamawiająca może uzasadnić, w tym poprzez decyzje EBI i organizacji międzynarodowych;
d)
wnioskodawcy nie wypełnili swoich obowiązków w zakresie płacenia składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków zgodnie z przepisami państwa, w którym mają siedzibę, lub państwa, w którym znajduje się właściwy urzędnik zatwierdzający, lub państwa, w którym umowa o udzielenie dotacji ma zostać wykonana;
e)
w stosunku do wnioskodawców lub osób posiadających w stosunku do nich uprawnienia reprezentacyjne, decyzyjne lub kontrolne został wydany prawomocny wyrok (res judicata) za nadużycia finansowe, korupcję, udział w organizacji przestępczej, pranie pieniędzy lub jakąkolwiek inną nielegalną działalność naruszającą interesy finansowe Unii;
f)
wnioskodawcy podlegają obecnie karze administracyjnej, o której mowa w art. 109 ust. 1.

7.2. Wykluczenie z procedury przyznania dotacji

Wnioskodawcom nie zostanie przyznane wsparcie finansowe, jeśli w trakcie procedury przyznania dotacji:

a)
znajdują się w sytuacji konfliktu interesów;
b)
są winni wprowadzenia w błąd przy dostarczaniu informacji wymaganych przez Komisję, będących warunkiem udziału w procedurze przyznania dotacji lub nie dostarczyli tych informacji;
c)
znajdują się w jednej z sytuacji powodujących wykluczenie, o których mowa w pkt 7.1.

Te same kryteria wykluczenia z uczestnictwa mają zastosowanie do podmiotów powiązanych.

Na wnioskodawców - lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane - którzy są winni złożenia fałszywych informacji - można nałożyć kary administracyjne i finansowe.

7.3. Dokumenty potwierdzające

Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku, towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

8. KRYTERIA SELEKCJI

8.1. Zdolność finansowa

Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności w trakcie okresu przeprowadzania działań lub w roku, na który dotacja jest przyznana oraz w celu uczestniczenia w ich finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:

-
oświadczenie, oraz
-
rachunek zysków i strat, bilans za ostatni rok budżetowy, który został zamknięty,
-
w odniesieniu do nowo założonych podmiotów - biznesplan może zastąpić wymienione powyżej dokumenty.

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność finansową taką samą jak osoby prawne.

Kontrola zdolności finansowej nie ma zastosowania się do organów publicznych. Nie należy zatem przedstawiać wymienionych powyżej dokumentów, jeżeli wnioskodawca jest organem publicznym.

Jeżeli w oparciu o przedłożone dokumenty subdelegowany urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca, może:

-
zwrócić się o dalsze informacje,
-
odrzucić wniosek.

8.2. Zdolności operacyjne

Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania.

Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć oświadczenie oraz następujące dokumenty potwierdzające:

-
życiorys lub opis profilu osób ponoszących główną odpowiedzialność za zarządzanie działaniem i jego realizację,
-
sprawozdania z działalności organizacji,
-
wykaz poprzednich projektów i realizowanej działalności, związanych z dziedziną polityki niniejszego zaproszenia lub z działaniami, które mają zostać przeprowadzone.

Podmioty nieposiadające osobowości prawnej muszą przedłożyć dowód na to, że posiadają zdolność operacyjną taką samą jak osoby prawne.

9. KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI

Różne narzędzia i działania z zakresu komunikacji powinny być ze sobą połączone, charakteryzować się przejrzystą koncepcją i jasno określać cele do realizacji. Powinny wywierać znaczny wpływ, który można będzie zmierzyć za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych obiektywnie weryfikowalnych wskaźników, które powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem kryteriów SMART (tj. powinny być skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, realne, terminowe). Wskaźniki zewnętrzne to wskaźniki, które ustanowiono poza organizacją beneficjenta lub działaniem. Wskaźniki wewnętrzne to wskaźniki, które ustanowiono w ramach organizacji beneficjenta lub w ramach działania.

Wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:

-
adekwatność działania oraz spodziewane wyniki w odniesieniu do tematów i adresatów, o których mowa w pkt 2 zaproszenia (10 punktów),
-
skuteczność, racjonalność i spójność proponowanej metodologii i organizacji (łącznie z harmonogramem, programem, zaangażowaniem sieci krajowych/europejskich itp.) (20 punktów),
-
adekwatność i jakość środków wdrażania oraz zasobów wykorzystywanych w związku z zamierzonymi celami (w szczególności efektywność kosztowa) (10 punktów),
-
zakres geograficzny działania (15 punktów),
-
innowacyjny charakter działania oraz stosowane narzędzia komunikacji (10 punktów),
-
wpływ oczekiwanych wyników oraz ich rozpowszechnianie (odbiorca docelowy, liczba bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, oczekiwany efekt mnożnikowy) (15 punktów),
-
możliwość przenoszenia i trwałość spodziewanych wyników (10 punktów),
-
proponowana ocena ex ante i ex post oraz działania monitorujące planowane we wniosku (10 punktów).

10. ZOBOWIĄZANIA PRAWNE

W przypadku przyznania dotacji przez Komisję umowa o udzielenie dotacji, sporządzona w euro i precyzująca warunki oraz poziom finansowania, zostanie wysłana beneficjentowi, podobnie jak opis procedury w celu sformalizowania zobowiązań stron.

Beneficjent musi jako pierwszy podpisać 2 egzemplarze oryginału umowy o udzielenie dotacji i niezwłocznie przesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.

Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.

11. PRZEPISY FINANSOWE

11.1. Zasady ogólne

a)
Zasada niełączenia dotacji

Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.

W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii. Aby to zagwarantować, wnioskodawca wskazuje źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie lub jego część bądź na jego funkcjonowanie w tym samym roku budżetowym, a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie.

b)
Zasada niedziałania prawa wstecz

Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.

c)
Współfinansowanie

Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie mogą w całości pochodzić z dotacji UE.

Współfinansowanie działania może mieć formę:

-
zasobów własnych beneficjenta,
-
dochodu generowanego przez działanie,
-
wkładów finansowych osób trzecich.
d)
Zrównoważony budżet

Szacowany budżet działania należy załączyć do formularza wniosku. Musi on:

-
być sporządzony w euro. Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany na stronie internetowej InforEuro: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/ info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm
-
posiadać zbilansowane przychody i wydatki,
-
zawierać szczegółowe szacunki kosztów i istotne wyjaśnienia w kolumnie "uwagi"; kwoty zryczałtowane (z wyjątkiem stawek ryczałtowych wymienionych w pkt 11.2) nie będą akceptowane,
-
przestrzegać maksymalnych kwot ustanowionych przez Komisję dla niektórych rodzajów wydatków (zob. odpowiednie dokumenty dostępne na stronie: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/),
-
być przedstawiony bez uwzględniania podatku VAT, jeżeli wnioskodawca mu podlega i jest uprawniony do jego odliczenia lub jeśli wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego,
-
obejmować po stronie przychodów bezpośredni wkład własny wnioskodawcy, finansowanie, o które zwrócono się do Komisji, oraz (w stosownych przypadkach) szczegóły dotyczące wkładów z innych źródeł finansowania, a także wszelkie przychody generowane przez projekt, w tym, o ile ma to zastosowanie, opłaty wymagane od uczestników.
e)
Umowy realizacyjne/podwykonawstwo

Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów realizacyjnych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie lub najniższą cenę (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.

W przypadku zamówienia powyżej 60 000 EUR beneficjent musi postępować zgodnie ze zasadami szczególnymi określonymi w umowie o udzielenie dotacji załączonej do zaproszenia do składania wniosków. Od beneficjenta oczekuje się ponadto przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.

Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 postępują zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.

Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki stosowane we wszelkich umowach realizacyjnych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, w uzupełnieniu do nich, następujące warunki:

-
może ono obejmować jedynie realizację ograniczonej części działania,
-
musi być uzasadnione charakterem działania oraz tym, co jest konieczne do jego realizacji,
-
musi być wyraźnie określone we wniosku.
f)
Wsparcie finansowe dla osób trzecich

Wnioski nie mogą przewidywać wsparcia finansowego dla osób trzecich.

11.2. Finansowanie

Finansowanie ma formę finansowania mieszanego składającego się z:

-
zwrotu w wysokości 50 % rzeczywiście poniesionych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych,
-
wkładu ryczałtowego w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania, który jest kwali-fikowalny w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania.

W przypadku organizacji otrzymujących dotację na działalność przez okres wdrażania działania informacyjnego koszty pośrednie nie są kwalifikowalne.

To samo tyczy się kosztów personelu, które są już objęte dotacją na działalność.

Kwota dotacji

Kwota dotacji (w tym płatność ryczałtowa na koszty pośrednie) wyniesie pomiędzy 75 000 EUR a 300 000 EUR.

Oznacza to, że część działania informacyjnego musi być finansowana przez beneficjenta lub przez wkłady inne niż wkład UE.

(zob. sekcja 11.1c)

Koszty kwalifikowalne

Koszty kwalifikowalne stanowią faktycznie poniesione przez beneficjenta dotacji koszty spełniające wszystkie poniższe kryteria:

-
zostały poniesione podczas trwania działania, z wyjątkiem kosztów związanych ze sprawozdaniami końcowymi,
-
zostały wskazane w budżecie szacunkowym działania,
-
są niezbędne do realizacji działania będącego przedmiotem dotacji,
-
są możliwe do określenia i zweryfikowania, w szczególności są odnotowane w ewidencji księgowej beneficjenta i ustalane zgodnie ze stosownymi standardami rachunkowości państwa, w którym beneficjent ma siedzibę, i zgodnie z jego zwykłą praktyką księgowania kosztów,
-
spełniają wymogi stosownego prawodawstwa podatkowego i socjalnego,
-
są racjonalne, uzasadnione i zgodne z wymogami należytego zarządzania finansami, zwłaszcza pod względem oszczędności i efektywności.

Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.

Te same kryteria odnoszą się do podmiotów powiązanych.

Kwalifikowalne koszty bezpośrednie

Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania stanowią koszty, które - biorąc pod uwagę warunki kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane, np.:

-
koszty personelu pracującego przy realizacji działania na podstawie umowy o pracę z wnioskodawcą lub na podstawie równoważnego aktu zatrudnienia, odpowiadające płacom realnym powiększonym o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń, pod warunkiem że koszty te są zgodne z normalną polityką płacową wnioskodawcy. Koszty te mogą obejmować dodatkowe wynagrodzenie, w tym płatności na podstawie umów uzupełniających, niezależnie od charakteru tych umów, pod warunkiem że jest ono wypłacane w sposób spójny za każdym razem, kiedy wymagany jest ten sam rodzaj pracy lub podobna wiedza fachowa, niezależnie od źródła wykorzystanych funduszy. Koszty personelu administracji państwowej stanowią również koszty kwalifikowalne w stopniu, w jakim są związane z kosztami zadań, które nie byłyby realizowane przez dany organ władzy publicznej, gdyby nie przystąpiono do realizacji danego projektu,
-
koszty podróży (na spotkania, w tym, w stosownych przypadkach, spotkania inauguracyjne, konferencje itp.), pod warunkiem że koszty te są spójne ze zwykłymi praktykami beneficjenta dotyczącymi podróży,
-
koszty wynikające z umów realizacyjnych zawartych przez beneficjentów na potrzeby przeprowadzenia działania, pod warunkiem że spełnione są warunki określone w umowie o przyznanie dotacji,
-
koszty bezpośrednio wynikające z wymogów związanych z realizacją działania (upowszechnienie informacji, szczegółowa ocena działania, tłumaczenia, powielanie).

Załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji, załączony do niniejszego zaproszenia, zawiera wykaz dokumentów potwierdzających odnoszących się do kosztów kwalifikowalnych oraz dokumentów potwierdzających wymaganych w ramach sprawozdania końcowego.

Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)

Finansowanie ryczałtowe w wysokości 7 % łącznych bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifiko-walne w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania.

Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.

Koszty niekwalifikowalne

Następujące koszty nie stanowią kosztów kwalifikowalnych:

-
wkład niepieniężny,
-
koszty związane z zakupem nowego lub używanego sprzętu,
-
koszty amortyzacji sprzętu,
-
VAT, chyba że beneficjent może wykazać, że nie jest w stanie go odzyskać zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym. VAT płacony przez instytucje będące podmiotami prawa publicznego nie jest jednak kwalifikowalny,
-
zwrot z kapitału,
-
dług i opłaty związane z jego obsługą,
-
rezerwa na straty lub spłatę długów,
-
należne odsetki,
-
wątpliwe wierzytelności,
-
koszty przelewów z Komisji naliczane przez bank beneficjentowi,
-
straty wynikające z różnic kursowych,
-
koszty zgłoszone przez beneficjenta i pokryte w ramach innego działania korzystającego z dotacji UE,
-
nadmierne lub nieuzasadnione wydatki.

Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji

Ostateczna kwota przyznawanej beneficjentowi dotacji jest określana po zakończeniu działania po zatwierdzeniu wniosku o płatność zawierającego następujące dokumenty, w tym w stosownych przypadkach odpowiednie dokumenty potwierdzające:

-
końcowe sprawozdanie techniczne dostarczające szczegółowych informacji na temat realizacji działania i jego skutków, wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi,
-
końcowe sprawozdanie finansowe z faktycznie poniesionych kosztów wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi (zob. załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji załączonego do niniejszego zaproszenia).

Generowanie zysku w ramach prowadzonego przez beneficjenta działania nie może być celem ani wynikiem przyznania dotacji UE. Zyskiem określa się nadwyżkę wpływów z działania w stosunku do jego kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta w momencie wnioskowania o płatność salda. Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta w celu realizacji działania.

11.3. Okresy sprawozdawcze i warunki płatności

Stosuje się następujące opcje dotyczące okresów sprawozdawczych i warunków płatności:

Opcja 1 (do potwierdzenia przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji)

Pierwszy okres sprawozdawczy od wejścia w życie do końca szóstego miesiąca realizacji działania:

Beneficjentowi będzie wypłacona płatność wstępna. Nie przekracza ona 40 % maksymalnej kwoty określonej w art. I.3 umowy o udzielenie dotacji.

Ostatni okres sprawozdawczy od siódmego miesiąca realizacji działania do końca działania:

Beneficjentowi będzie wypłacone saldo.

Opcja 2 (do potwierdzenia przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji)

Jeden okres sprawozdawczy od wejścia w życie umowy do końca okresu ustanowionego w art. I.2.2 umowy o udzielenie dotacji:

Beneficjentowi będzie wypłacone saldo.

12. PUBLIKACJA INFORMACJI

12.1. Ze strony beneficjentów

Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację. Ponadto beneficjenci muszą zastrzec, że UE nie jest odpowiedzialna za opinie wyrażone w publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystywana jest dotacja.

W tym względzie beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i godła Unii Europejskiej we wszystkich swoich publikacjach, na plakatach, w programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego projektu.

W tym celu muszą używać tekstu i godła Unii Europejskiej oraz zastrzeżenia prawnego, które są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.

12.2. Ze strony Komisji

Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.

Komisja będzie publikować następujące informacje:

-
nazwę beneficjenta,
-
adres beneficjenta,
-
przedmiot dotacji,
-
przyznaną kwotę dotacji.

Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.

13. OCHRONA DANYCH

Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 7 . O ile nie wskazano inaczej, pytania oraz inne wymagane dane osobowe są konieczne do oceny wniosku, zgodnie ze specyfikacją zawartą w zaproszeniu do składania wniosków, i będą one przetwarzane wyłącznie w tym celu przez dział E5 Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności: http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf

Dane osobowe mogą być rejestrowane przez księgowego Komisji albo wyłącznie w bazie danych systemu wczesnego ostrzegania (EWS), albo zarówno w EWS, jak i w centralnej bazie danych o wykluczeniach (CED), jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji wymienionych w:

-
decyzji Komisji 2008/969/WE, Euratom z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie systemu wczesnego ostrzegania do użytku urzędników zatwierdzających Komisji oraz agencji wykonawczych 8 (dodatkowe informacje można uzyskać na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/legal_entities/legal_entities_en.cfm), lub
-
rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 1302/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie centralnej bazy danych o wykluczeniach 9 (dodatkowe informacje można uzyskać na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności: http://ec.europa.eu/budget/explained/management/protecting/protect_en.cfm).

14. PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW

Wnioski należy składać zgodnie z wymogami formalnymi i w terminie określonym w pkt 5.

Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Jednakże jeżeli na skutek oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez wnioskodawcę, wnioskodawca nie przedstawi dowodów lub nie złoży oświadczeń, Komisja w trakcie procesu oceny zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie brakujących informacji lub wyjaśnienie dokumentów potwierdzających. Takie informacje lub wyjaśnienie nie zmieniają w zasadniczy sposób wniosku.

Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu oceny dotyczącej ich wniosków.

Składanie wniosków w formie papierowej

Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

Wnioski należy składać na właściwym formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, wraz ze zbilansowanym budżetem (dochody/wydatki), podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji wnioskodawcy.

W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.

Wnioski należy przesyłać na następujący adres:

European Commission

Unit AGRI. E.5

Call for proposals 2014/C 383/06

To the attention of Head of Unit

L130 4/148A

1049 Bruxelles

BELGIQUE/BELGIË

-
pocztą z datą przyjęcia przez pocztę wskazaną na stemplu pocztowym,
-
przesyłką kurierską (z datą przyjęcia przez kuriera).

Niemniej w celu ułatwienia rozpatrywania wniosków, wnioskodawców uprasza się o wysłanie również elektronicznej kopii wniosku na adres: agri-grants-applications-only@ec.europa.eu (A NIE na adres: agri-grants@ec.europa.eu). Termin przesłania kopii elektronicznej upływa z dniem 5 stycznia 2015 r. o godz. 24.00.

Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie dokumentów przedłożonych w wersji papierowej.

Proszę zwrócić uwagę, że przedłożenie wniosku wyłącznie drogą elektroniczną nie jest dopuszczalne.

Kontakt

Wszelkie pytania na temat zaproszenia do składania wniosków można przesyłać pocztą elektroniczną na adres: agri-grants@ec.europa.eu. Termin przesłania pytań upływa z dniem 15 grudnia 2014 r. o godz. 24.00.

Najważniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

15. PROCEDURA OCENY

Wnioski spełniające wymogi dopuszczalności będą oceniane w świetle różnych kryteriów zgodnie z tym, co następuje:

1.
Komitet oceniający będzie najpierw oceniał wnioski w świetle kryteriów wykluczenia (zob. pkt 7 zaproszenia do składania wniosków).
2.
Komitet oceniający będzie następnie oceniał wnioski w świetle kryteriów selekcji (zob. pkt 8 zaproszenia do składania wniosków).
3.
Komitet oceniający będzie w konsekwencji oceniał wnioski, które pomyślnie przeszły przez poprzednie etapy oceny, w świetle kryteriów przyznania dotacji (zob. pkt 9 zaproszenia do składania wniosków).
4.
Komitet oceniający będzie na koniec oceniał wnioski w świetle kryteriów kwalifikowalności (zob. pkt 6 zaproszenia do składania wniosków).

Wnioski muszą otrzymać co najmniej 50 % w odniesieniu do każdego kryterium przyznania dotacji, a łącznie - co najmniej 60 %. Wnioski, które nie osiągnęły minimalnego progu jakości, zostaną odrzucone.

W następstwie oceny wniosków Komisja sporządzi ranking wszystkich wniosków wraz z osiągniętymi wynikami.

Na jego podstawie Komisja sporządzi wykaz wniosków do możliwego finansowania, w zależności od budżetu dostępnego na niniejsze zaproszenie do składania wniosków.

16. ZAŁĄCZNIKI

-
Formularz wniosku (z wykazem dokumentów, które należy dostarczyć) jest dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
-
wzór umowy o udzielenie dotacji jest dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19.
5 Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.
6 Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1.
7 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
8 Dz.U. L 344 z 20.12.2008, s. 125.
9 Dz.U. L 344, 20.12.2008, s. 12.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.