Zaproszenie do składania wniosków - "Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2014 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.264.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 września 2013 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW

"Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej (WPR)" na 2014 r. 1

(2013/C 264/09)

(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2013 r.)

1. WPROWADZENIE

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest oparte na rozporządzeniu Rady (WE) nr 814/2000 z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej, które określa rodzaj i treść działań informacyjnych, jakie Unia może współfinansować. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2208/2002, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1820/2004, ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000.

Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 814/2000, ze środków przydzielonych w budżecie na 2013 r. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w terminie od dnia 1 maja 2014 r. do dnia 30 kwietnia 2015 r.

Działanie informacyjne składa się z niezależnego i spójnego zestawu wydarzeń informacyjnych, zorganizowanych w ramach jednego budżetu.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest ponadto regulowane przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (zwane dalej "RF") oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.

2. TEMATYKA I ADRESACI

2.1. Tematyka

Priorytetowy obszar tematyczny

Zreformowana WPR

Konkretne tematy w zależności od odbiorców

Tematy priorytetowe dla obywateli będą uwzględniały ogólne zagadnienia związane z WPR i będą koncentrować się na trzech zasadniczych elementach: bezpieczeństwie żywnościowym, zrównoważonym zarządzaniu naszymi zasobami naturalnymi oraz rozwoju naszych obszarów wiejskich. Celem tych działań jest informowanie jak największej liczby osób o podstawowych aspektach zreformowanej WPR.

W odniesieniu do podmiotów wiejskich działania skupią się na bardziej specyficznych kwestiach, w szczególności na wdrożeniu nowych środków wprowadzanych przez reformę WPR, takich jak konwergencja różnych form pomocy bezpośredniej, jej ekologizacja, zasada wzajemnej zgodności, wsparcie dla młodych rolników i małych gospodarstw rolnych, mechanizmy wsparcia rynkowego, organizacje producentów i organizacje międzybranżowe, rozwój krótkich cyklów dostaw, zarządzanie ryzykiem, systemy ubezpieczeń od utraty dochodów, dostęp do systemów jakości, takich jak ChNP/ChOG/GTS (działania nakierowane na producentów, szczególnie w państwach członkowskich o niskiej liczbie rejestracji), innowacje i restrukturyzacja, modernizacja i dywersyfikacja działalności rolnej oraz inne środki na rzecz rozwoju rolnictwa lub doradztwa w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Niektóre z propozycji dotyczących rodzaju narzędzi informacyjnych służących integrowaniu kampanii informacyjnych zostały przedstawione w pkt 6 ppkt 2.

2.2. Grupy docelowe

Ogół społeczeństwa (ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi w obszarach miejskich) oraz podmioty wiejskie. Skutki danego środka zostaną ocenione zgodnie z rodzajem działania i rodzajem adresatów, do których skierowane jest dane działanie.

3. ORIENTACYJNY HARMONOGRAM

EtapyDzień i czas lub orientacyjny termin
a)Publikacja zaproszenia do składania wnioskówPierwsza połowa września 2013 r.
b)Ostateczny termin składania wniosków30.11.2013
c)Okres oceny1.12.2013-31.3.2014
d)Przekazanie informacji wnioskodawcomPierwsza połowa kwietnia 2014 r.
e)Podpisanie umów w sprawie przyznania dotacjiDruga połowa kwietnia 2014 r.
f)Data rozpoczęcia działania1.5.2014

4. DOSTĘPNY BUDŻET

Ogólny budżet przewidziany na przeprowadzenie działań informacyjnych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3.000.000 EUR.

Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.

5. WYMAGANIA W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI

Wnioski powinny zostać wysłane pocztą do dnia 30 listopada 2013 r. (dowodem daty nadania będzie data stempla pocztowego).
Wnioski należy składać na piśmie i przesyłać je pocztą (zob. pkt 14), wykorzystując formularze zgłoszeniowe i załączniki do nich dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa. eu/agriculture/grants-for-information-measures/
Wnioski należy sporządzić w jednym z języków urzędowych UE. Aby ułatwić rozpatrywanie wniosków w odpowiednim terminie, wnioskodawców zachęca się jednak do składania wniosków w języku angielskim bądź francuskim, a jeżeli nie jest to możliwe, przynajmniej do załączenia tłumaczenia szczegółowego opisu wniosku (formularz nr 3) na język angielski lub francuski.
Wnioskodawcy mają prawo do złożenia tylko jednego wniosku w ramach tego zaproszenia do składania wniosków.
Kwota będąca przedmiotem wniosku o dotację kierowanego do Komisji powinna mieścić się pomiędzy kwotą minimalną a kwotą maksymalną, wskazanymi w pkt 11 ppkt 2 niniejszego zaproszenia.
Procent wnioskowanej dotacji nie może przekraczać wartości procentowej wskazanej w pkt 11 ppkt 2 niniejszego zaproszenia.

Nieprzestrzeganie tych wymagań będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

6. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI 2

6.1. Kwalifikujący się wnioskodawcy

Wnioskodawca (i w stosownych przypadkach powiązane z nim podmioty) musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim od co najmniej dwóch lat w momencie składania wniosku. Fakt ten powinien jasno wynikać z informacji zawartych we wniosku i załączonych do niego dokumentach.

Przykłady kwalifikowalnych organizacji:

organizacje nienastawione na zysk (prywatne lub publiczne),
organy publiczne (krajowe, regionalne lub lokalne),
stowarzyszenia europejskie,
szkoły wyższe,
instytucje oświatowe,
ośrodki badawcze,
przedsiębiorstwa (np. przedsiębiorstwa sektora środków przekazu i komunikacji).

Osoby prawne, które mają prawne lub kapitałowe związki z beneficjentami, nieograniczone do danego działania ani nienawiązane wyłącznie w celu jego realizacji, mogą uczestniczyć w działaniu jako podmioty powiązane oraz mogą deklarować koszty kwalifikowalne zgodnie z pkt 11 ppkt 2.

W tym celu wnioskodawcy wskazują w formularzu wniosku, że są podmiotami powiązanymi.

Jeżeli podmioty powiązane uczestniczą w działaniu, wniosek musi spełniać następujące warunki:

zawierać pisemną zgodę podmiotów powiązanych,
szczegółowo przedstawiać ich rolę w realizacji działania,
zawierać wszelkie odpowiednie dokumenty potwierdzające pozwalające sprawdzić ich zgodność z kryteriami kwalifikowalności, niewykluczenia i selekcji, określonymi w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków.

Wnioski mogą również składać wnioskodawcy, stworzeni specjalnie lub nie na potrzeby działania, składający się z kilku podmiotów prawnych spełniających kryteria kwalifikowalności, niewykluczenia i wyboru określone w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków i wspólnie realizujący proponowane działanie. W takich przypadkach we wnioskach należy wskazać wzmiankowane podmioty. Na potrzeby deklarowania kosztów kwalifikowalnych zgodnie z tym, co określono w pkt 11 ppkt 2, podmioty składowe wnioskodawcy są traktowane jak podmioty powiązane.

W celu oceny kwalifikowalności wnioskodawców od wnioskodawcy i podmiotów z nim powiązanych wymagane są następujące dokumenty potwierdzające:

DokumentOpisUwagi
Dokument AAkt założycielski (statut)Dotyczy wszystkich wnioskodawców niebędących podmiotami prawa publicznego
Dokument BAktualny wyciąg z urzędowego rejestru przewidzianego w przepisach krajowych państwa członkowskiego, w którym wnioskodawca ma siedzibę (np. wyciąg z dziennika urzędowego lub rejestru przedsiębiorców), jednoznacznie stwierdzający nazwisko (nazwę) wnioskodawcy, jego adres oraz datę wpisuDotyczy wszystkich wnioskodawców

6.2. Działania kwalifikowalne w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków

Do niniejszego zaproszenia do składania wniosków kwalifikują się dwa rodzaje zintegrowanych działań w dziedzinie komunikacji społecznej:

1.
na poziomie krajowym (działania o skutkach wyłącznie na poziomie regionalnym lub lokalnym nie kwalifikują się);
2.
na poziomie europejskim (realizowane w kilku państwach członkowskich).

Działania powinny obejmować kilka działań w dziedzinie komunikacji lub narzędzia wymienione poniżej (wykaz jest otwarty):

produkcja i dystrybucja materiałów multimedialnych lub audiowizualnych,
produkcja i dystrybucja materiałów drukowanych (publikacje, plakaty itp.),
tworzenie narzędzi internetowych oraz narzędzi portali społecznościowych,
wydarzenia medialne,
konferencje, seminaria lub warsztaty,
wydarzenia typu "farma w mieście", które pomagają w wyjaśnieniu ludności miejskiej znaczenia rolnictwa,
wydarzenia typu "drzwi otwarte" mające na celu informowanie obywateli o roli rolnictwa,
wystawy i punkty informacyjne - zarówno statyczne, jak i przenośne.

Do programu nie kwalifikują się następujące działania:

działania wymagane prawnie,
działania otrzymujące wsparcie Unii z innej linii budżetowej,
działania dochodowe,
zgromadzenia wspólników i posiedzenia wymagane statutem.

Okres realizacji:

działania nie mogą rozpocząć się przed dniem 1 maja 2014 r.,
działania muszą zakończyć się do dnia 30 kwietnia 2015 r.

6.3. Działania o szczególnym znaczeniu

Działanie informacyjne uznaje się za działanie o szczególnym znaczeniu zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, jeżeli spełnione zostały wszystkie następujące warunki:

1.
działanie jest realizowane w co najmniej 3 państwach członkowskich UE;
2.
działanie informacyjne jest proponowane przez sieć utworzoną na poziomie europejskim lub też ma na celu utworzenie lub rozwój takiej sieci europejskiej;
3.
działanie zawiera program rozpowszechniania zdolny objąć co najmniej 5 % docelowych odbiorców tego działania (ogół społeczeństwa lub podmioty wiejskie) w każdym państwie członkowskim, w tym beneficjentów bezpośrednich i pośrednich.

7. KRYTERIA WYKLUCZENIA

7.1. Wykluczenie z udziału w procedurze

Z ubiegania się o dotację w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wyklucza się wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z następujących sytuacji:

a)
prowadzone jest w stosunku do nich postępowanie upadłościowe, likwidacyjne, są poddani zarządowi sądowemu, prowadzą postępowanie układowe z wierzycielami, zawiesili działalność gospodarczą lub prowadzone jest wobec nich postępowanie dotyczące tych kwestii, bądź też znajdują się w podobnej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych lub wykonawczych;
b)
wnioskodawcy lub osoby posiadające w stosunku do nich uprawnienia reprezentacyjne, decyzyjne lub kontrolne zostali skazani za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej prawomocnym wyrokiem (res judicata) właściwego organu państwa członkowskiego;
c)
wnioskodawcy dopuścili się poważnego uchybienia zawodowego dowiedzionego za pomocą wszelkich właściwych środków, których wykorzystanie instytucja zamawiająca może uzasadnić, w tym poprzez decyzje EBI i organizacji międzynarodowych;
d)
wnioskodawcy nie wypełnili swoich obowiązków w zakresie płacenia składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków zgodnie z przepisami państwa, w którym mają siedzibę, państwa regionalnego urzędnika zatwierdzającego lub państwa, w którym zamówienie ma zostać zrealizowane;
e)
w stosunku do wnioskodawców lub osób posiadających w stosunku do nich uprawnienia reprezentacyjne, decyzyjne lub kontrolne został wydany prawomocny wyrok (res judicata) za nadużycia finansowe, korupcję, udział w organizacji przestępczej, pranie pieniędzy lub jakąkolwiek inną nielegalną działalność naruszającą interesy finansowe Unii;
f)
wnioskodawcy podlegają obecnie karze administracyjnej, o której mowa w art. 109 ust. 1.

7.2. Wykluczenie z procedury przyznania dotacji

Wnioskodawcom nie zostanie przyznane wsparcie finansowe, jeśli w trakcie procedury przyznania dotacji:

a)
znajdują się w sytuacji konfliktu interesów;
b)
są winni wprowadzenia w błąd przy dostarczaniu informacji wymaganych przez Komisję, będących warunkiem udziału w procedurze przyznania dotacji lub nie dostarczyli tych informacji;
c)
znajdują się w jednej z sytuacji powodujących wykluczenie, o których mowa w pkt 7 ppkt 1.

Te same kryteria stosują się do podmiotów powiązanych.

Na wnioskodawców - lub w stosownych przypadkach podmioty powiązane - którzy są winni złożenia fałszywych informacji można nałożyć kary administracyjne i finansowe.

7.3. Dokumenty potwierdzające 3

Wnioskodawcy i podmioty powiązane muszą podpisać oświadczenie potwierdzające, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 106 ust. 1 i art. 107-109 rozporządzenia finansowego, wypełniając odpowiedni formularz dołączony do formularza wniosku towarzyszący zaproszeniu do składania wniosków i dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

8. KRYTERIA SELEKCJI 4

8.1. Zdolność finansowa 5

Wnioskodawcy muszą posiadać stabilne i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności w trakcie okresu przeprowadzania działań lub w roku, na który dotacja jest przyznana oraz w celu uczestniczenia w ich finansowaniu. Zdolność finansowa wnioskodawców będzie oceniana na podstawie następujących dokumentów potwierdzających, które należy przedłożyć wraz z wnioskiem:

oświadczenie oraz
rachunek zysków i strat, bilans za ostatni rok obrotowy, który został zamknięty.

Kontrola zdolności finansowej nie stosuje się do organów publicznych. Nie należy zatem przedstawiać wymienionych powyżej dokumentów, jeżeli wnioskodawca jest organem publicznym.

Powyższe wymogi stosują się do podmiotów powiązanych, zgodnie z tym, co określono w pkt 6 ppkt 1.

Jeżeli w oparciu o przedłożone dokumenty subdelegowany urzędnik zatwierdzający uzna, że zdolność finansowa jest niewystarczająca, może:

zwrócić się o dalsze informacje,
odrzucić wniosek.

8.2. Zdolności operacyjne 6

Wnioskodawcy muszą posiadać kompetencje i kwalifikacje zawodowe wymagane do zrealizowania proponowanego działania.

Z tego względu wnioskodawcy muszą złożyć oświadczenie oraz następujące dokumenty potwierdzające:

życiorys lub opis profilu osób ponoszących główną odpowiedzialność za zarządzanie działaniem i jego realizację,
sprawozdania z działalności organizacji,
wykaz poprzednich projektów i realizowanej działalności, związanych z dziedziną polityki niniejszego zaproszenia lub z działaniami, które mają zostać przeprowadzone.

Powyższe wymogi stosują się do podmiotów powiązanych, zgodnie z tym, co określono w pkt 6 ppkt 1.

9. KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI 7

Różne narzędzia i działania z zakresu komunikacji powinny być ze sobą połączone, charakteryzować się przejrzystą koncepcją i jasno określać cele do realizacji. Powinny wywierać znaczny wpływ, który można będzie zmierzyć za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych obiektywnie weryfikowalnych czynników, które powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem kryteriów SMART (tj. powinny być skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, realne, terminowe).

Każdy kwalifikujący się wniosek będzie oceniany na podstawie następujących kryteriów:

adekwatność działania oraz spodziewane wyniki w powiązaniu z tematami i adresatami, o których mowa w pkt 2 zaproszenia (10 punktów),
skuteczność, racjonalność i spójność proponowanej metodologii i organizacji (łącznie z harmonogramem, programem i możliwym zaangażowaniem sieci europejskiej) (20 punktów, z czego 5 przyznawanych za udział sieci),
adekwatność środków wdrażania oraz zasoby wykorzystywane w związku z zamierzonymi celami (w szczególności efektywność kosztowa) (10 punktów),
geograficzny zakres działania (liczba regionów w przypadku działań o zakresie krajowym lub liczba państw UE w przypadku działań o zakresie europejskim) (15 punktów),
innowacyjny charakter działania oraz stosowane narzędzia komunikacji (10 punktów),
wpływ oczekiwanych wyników oraz ich rozpowszechnianie (odbiorcy docelowi, liczba bezpośrednich i pośrednich beneficjentów, oczekiwany efekt dźwigni) (15 punktów),
możliwość przenoszenia i trwałość spodziewanych wyników (włącznie z możliwym zaangażowaniem sieci europejskiej) (10 punktów),
proponowana ocena ex ante i ex post oraz monitorowanie działań planowanych we wniosku (10 punktów).

Tylko wnioski, które otrzymały łącznie co najmniej 60 na 100 punktów możliwych do zdobycia na tym etapie oceny, zostaną dopuszczone do następnego etapu. Uzyskanie 60 na 100 możliwych punktów nie gwarantuje jednak uzyskania dotacji na dane działanie informacyjne. Komisja może podnieść minimalny próg punktacji w zależności od liczby wniosków, które uzyskały ocenę pozytywną, oraz dostępnych środków budżetowych.

10. ZOBOWIĄZANIA PRAWNE 8

W przypadku przyznania dotacji przez Komisję umowa o udzielenie dotacji, sporządzona w euro i precyzująca warunki oraz poziom finansowania, zostanie wysłana beneficjentowi, podobnie jak opis procedury sformalizowania zobowiązań stron.

Beneficjent musi jako pierwszy podpisać dwa egzemplarze oryginału umowy o udzielenie dotacji i niezwłocznie przesłać je Komisji. Komisja podpisze je w drugiej kolejności.

Proszę zauważyć, że przyznanie dotacji nie daje żadnych praw na lata następne.

11. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE FINANSOWANIA

11.1. Zasady ogólne

a)
Zasada niełączenia dotacji 9

Na dane działanie z budżetu UE może zostać przyznana tylko jedna dotacja.

W żadnych okolicznościach te same koszty nie mogą być dwukrotnie finansowane z budżetu Unii. Aby to zagwarantować, wnioskodawca wskazuje źródła i kwoty finansowania unijnego, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie lub jego część bądź na jego funkcjonowanie w tym samym roku budżetowym, a także wszelkie inne finansowanie, które otrzymał lub o które wnioskował na to samo działanie 10 .

b)
Zasada niedziałania prawa wstecz 11

Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone.

Dotację można przyznać na działanie, którego realizację już rozpoczęto, jedynie w przypadku, gdy ubiegający się o nią wykaże konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji.

W takich przypadkach koszty kwalifikujące się do finansowania nie mogą być poniesione przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dotacji.

c)
Współfinansowanie 12

Współfinansowanie oznacza, że środki, które są niezbędne do przeprowadzenia działania, nie mogą w całości pochodzić z dotacji UE.

Współfinansowanie działania może mieć formę:

zasobów własnych beneficjenta,
dochodu generowanego przez działanie,
wkładów finansowych osób trzecich.
d)
Zrównoważony budżet 13

Szacowany budżet działania należy załączyć do formularza wniosku. Musi on:

być sporządzony w euro. Wnioskodawcy, którzy przewidują, że koszty nie będą ponoszone w euro, muszą stosować kurs wymiany publikowany na stronie internetowej InforEuro:

http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/inforeuro_en.cfm;

posiadać zbilansowane przychody i wydatki,
zawierać szczegółowe obliczenia (ilości, ceny jednostkowe, ceny łączne) i specyfikacje wykorzystane przy jego sporządzaniu w kolumnie "uwagi"; kwoty zryczałtowane (z wyjątkiem stawek ryczałtowych wymienionych w pkt 11 ppkt 2) nie będą akceptowane,
przestrzegać maksymalnych kwot ustanowionych przez Komisję dla niektórych kategorii wydatków (zob. odpowiednie dokumenty dostępne na stronie: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/),
być przedstawiony bez uwzględniania podatku VAT, jeżeli wnioskodawca mu podlega i jest uprawniony do jego odliczenia lub jeśli wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego,
obejmować po stronie przychodów bezpośredni wkład własny wnioskodawcy, finansowanie, o które zwrócono się do Komisji, oraz (w stosownych przypadkach) szczegóły dotyczące wkładów z innych źródeł finansowania, a także wszelkie przychody generowane przez projekt, w tym, o ile ma to zastosowanie, opłaty wymagane od uczestników.
e)
Umowy wdrożeniowe/podwykonawstwo 14

Jeżeli realizacja działania wymaga udzielenia zamówień publicznych (umów wdrożeniowych), beneficjent musi udzielić zamówienia oferentowi proponującemu najlepszą relację jakości do ceny (stosownie do przypadku), unikając konfliktu interesów, oraz musi zachować dokumentację na wypadek audytu.

W przypadku zamówienia powyżej 60.000 EUR beneficjent musi postępować zgodnie z zasadami szczególnymi określonymi w umowie o udzielenie dotacji załączonej do zaproszenia do składania wniosków. Od beneficjenta oczekuje się ponadto przejrzystego udokumentowania procedury przetargowej oraz zachowania dokumentacji na wypadek audytu.

Podmioty działające jako instytucje zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2004/18/WE lub jako podmioty zamawiające w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE postępują zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami w zakresie zamówień publicznych.

Podwykonawstwo, tj. zlecanie na zewnątrz szczególnych zadań lub działań, które stanowią część działania opisanego we wniosku, musi spełniać warunki stosowane we wszelkich umowach wdrożeniowych (zgodnie z tym, co określono powyżej) oraz, w uzupełnieniu do nich, następujące warunki:

może ono obejmować jedynie realizację ograniczonej części działania,
musi być uzasadnione charakterem działania oraz tym, co jest konieczne do jego realizacji,
musi być wyraźnie określone we wniosku.
f)
Wsparcie finansowe dla osób trzecich 15

Zapewnienie wsparcia finansowego dla osób trzecich nie musi być przewidziane we wnioskach.

11.2. Finansowanie 16

Finansowanie ma formę finansowania mieszanego składającego się z:

zwrotu określonej części (50 % lub 75 %) faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych,
finansowanie ryczałtowe w wysokości 7 % łącznych kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta i podmiotów powiązanych, które można uznać za należne z tytułu działania.

Wysokość dotacji nie może przekroczyć ani kosztów kwalifikowalnych, ani wnioskowanej kwoty. Kwoty są wyrażone w euro.

Maksymalna i minimalna wnioskowana kwota

Minimalna i maksymalna wnioskowana kwota (w tym płatność ryczałtowa na koszty personelu i zryczałtowana stawka na koszty pośrednie) wynosi odpowiednio 100.000 EUR i 500.000 EUR.

Maksymalny poziom współfinansowania wynosić będzie 50 % kosztów kwalifikowalnych. W przypadku działań informacyjnych o szczególnym znaczeniu (zob. pkt 6 ppkt 3), jeżeli wniosek zawiera taką prośbę, poziom wkładu Komisji może wynieść do 75 % bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych.

Co za tym idzie, część łącznych wydatków kwalifikowalnych zapisanych w budżecie szacunkowym musi być finansowana ze źródeł innych niż dotacja UE (zob. pkt 11 ppkt 1 lit. c)).

Koszty kwalfikowane 17

Koszty kwalifikowalne stanowią faktycznie poniesione przez beneficjenta dotacji koszty spełniające poniższe kryteria:

zostały poniesione podczas trwania działania,
okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się zgodnie z tym, co określono w umowie o udzielenie dotacji. Jeśli beneficjent wykaże konieczność rozpoczęcia działania przed podpisaniem umowy, można zatwierdzić koszty poniesione przed przydzieleniem dotacji. W żadnych okolicznościach okres kwalifikowalności wydatków nie może rozpocząć się przed datą złożenia wniosku o dotację (zob. pkt 11 ppkt 1 lit. b)),
zostały wskazane w budżecie szacunkowym działania,
są niezbędne do realizacji działania będącego przedmiotem dotacji,
są możliwe do określenia i zweryfikowania, w szczególności są odnotowane w ewidencji księgowej beneficjenta i ustalane zgodnie ze stosownymi standardami rachunkowości kraju, w którym beneficjent ma siedzibę, i zgodnie z jego zwykłą praktyką księgowania kosztów,
spełniają wymogi obowiązującego prawodawstwa podatkowego i socjalnego,
są racjonalne, uzasadnione i zgodne z wymogami należytego zarządzania finansami, zwłaszcza pod względem oszczędności i efektywności.

Procedura księgowa i procedura audytu wewnętrznego beneficjenta muszą umożliwiać bezpośrednie uzgadnianie kosztów i przychodów wykazywanych w związku z działaniem z odpowiadającymi im zapisami i dokumentami potwierdzającymi.

Te same kryteria stosują się do podmiotów powiązanych.

Kwalifikowalne koszty bezpośrednie (50 % lub 75 % współfinansowania)

Kwalifikowalne koszty bezpośrednie działania stanowią koszty, które - biorąc pod uwagę ogólne zasady kwalifikowalności określone powyżej - są identyfikowalne jako konkretne koszty związane bezpośrednio z realizacją działania, a zatem mogą być bezpośrednio w nich zaksięgowane jako:

koszty personelu pracującego przy realizacji działania na podstawie umowy zatrudnienia z wnioskodawcą lub na podstawie równoważnego aktu zatrudnienia, odpowiadające płacom realnym powiększonym o składki na ubezpieczenie społeczne i inne koszty ustawowe wchodzące w skład wynagrodzeń, pod warunkiem że koszty te są zgodne z normalną polityką płacową wnioskodawcy; koszty te mogą obejmować dodatkowe wynagrodzenie, w tym płatności na podstawie umów uzupełniających, niezależnie od charakteru tych umów, pod warunkiem że jest ono wypłacane w sposób spójny za każdym razem, kiedy wymagany jest ten sam rodzaj pracy lub podobna wiedza fachowa, niezależnie od źródła wykorzystanych funduszy,
koszty podróży (na spotkania, w tym, w stosownych przypadkach, spotkania inauguracyjne, konferencje itp.), pod warunkiem, że koszty te są spójne ze zwykłymi praktykami beneficjenta dotyczącymi podróży,
koszty wynikające z umów wdrożeniowych zawartych przez beneficjentów na potrzeby przeprowadzenia działania, pod warunkiem że spełnione są warunki określone w umowie o przyznanie dotacji,
koszty bezpośrednio wynikające z wymogów związanych z realizacją działania (rozpowszechnienie informacji, szczegółowa ocena działania, tłumaczenia, powielanie).

Załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji, załączony do niniejszego zaproszenia, zawiera wykaz przepisów szczególnych związanych z określonym rodzajem kosztów kwalifikowalnych oraz dokumentów potwierdzających wymaganych w ramach sprawozdania końcowego.

Kwalifikowalne koszty pośrednie (ogólne)

Finansowanie ryczałtowe w wysokości 7 % łącznych kosztów kwalifikowalnych działania jest kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich, stanowiących ogólne koszty administracyjne beneficjenta, które można uznać za należne z tytułu działania.

Koszty pośrednie nie mogą zawierać kosztów zapisanych w innej pozycji budżetu.

Koszty niekwalifikowalne

Następujące koszty nie stanowią kosztów kwalifikowalnych:

wkłady rzeczowe,
koszty związane z zakupem nowego lub używanego sprzętu,
koszty amortyzacji sprzętu,
koszty nieprzewidziane w budżecie szacunkowym,
VAT, chyba że beneficjent może wykazać, że nie jest w stanie go odzyskać zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym. VAT płacony przez instytucje będące podmiotami prawa publicznego nie jest jednak kwalifikowalny,
zwrot z kapitału,
dług i opłaty związane z jego obsługą,
rezerwy na ewentualne przyszłe straty i zobowiązania,
zobowiązania z tytułu odsetek,
wątpliwe wierzytelności,
koszty przelewów z Komisji naliczane przez bank beneficjenta,
ujemne różnice kursowe,
koszty zgłoszone przez beneficjenta i pokryte w ramach innego działania lub programu pracy korzystającego z finansowania Unii Europejskiej,
nadmierne lub nieuzasadnione wydatki.

Generowanie zysku w ramach prowadzonego przez beneficjenta działania nie może być celem ani wynikiem przyznania dotacji UE. Zyskiem określa się nadwyżkę wpływów z działania w stosunku do jego kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta, w momencie wnioskowania o płatność salda. Z tego względu w przypadku wypracowania zysku Komisja jest uprawniona do odzyskania odsetka zysku odpowiadającego wkładowi Unii w koszty kwalifikowalne faktycznie poniesione przez beneficjenta w celu realizacji działania.

Naliczenie ostatecznej kwoty dotacji

Ostateczna kwota przyznawanej beneficjentowi dotacji jest określana po zakończeniu działania po zatwierdzeniu wniosku o płatność zawierającego następujące dokumenty 18 , w tym w stosownych przypadkach odpowiednie dokumenty potwierdzające:

końcowe sprawozdanie techniczne dostarczające szczegółowych informacji na temat realizacji działania i jego skutków, wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi,
końcowe sprawozdanie finansowe z faktycznie poniesionych kosztów wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi (zob. załącznik V do projektu umowy o udzielenie dotacji załączonego do niniejszego zaproszenia).

11.3. Uzgodnienia dotyczące płatności 19

Beneficjentowi wypłacana jest płatność pośrednia. Płatność pośrednia ma pokryć wydatki beneficjenta na podstawie wniosku o płatność, gdy działanie jest już częściowo zrealizowane. Na potrzeby określenia kwoty należnej z tytułu płatności pośredniej stawka zwrotu, która ma być stosowana do kosztów kwalifikowalnych zatwierdzonych przez Komisję, jest stawką określoną w pkt 11 ppkt 2 zaproszenia.

Płatność pośrednia nie przekracza 30 % maksymalnej kwoty dotacji.

Komisja ustali kwotę płatności końcowej do zapłacenia beneficjentowi na podstawie obliczenia kwoty końcowej dotacji. Jeżeli wcześniejsze płatności wyniosą łącznie więcej niż kwota końcowa dotacji, od beneficjenta będzie wymagać się zwrotu kwoty nadpłaconej przez Komisję w drodze nakazu odzyskania środków.

12. PUBLIKACJA INFORMACJI

12.1. Ze strony beneficjentów

Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć wkład Unii Europejskiej we wszystkich publikacjach lub w związku z działaniami, na które wykorzystuje się dotację. Ponadto beneficjenci muszą zastrzec, że UE nie jest odpowiedzialna za opinie zawarte w publikacjach lub związane z działaniami, na które wykorzystywana jest dotacja.

W związku z tym beneficjenci są zobowiązani do uwypuklenia nazwy i godła Komisji Europejskiej oraz stosowania szczególnych zasad związanych z wizualną tożsamością WPR we wszystkich swoich publikacjach, plakatach, programach i innych produktach zrealizowanych w ramach współfinansowanego działania.

W tym celu muszą oni używać tekstu i godła Komisji Europejskiej, szczególnych zasad związanych z wizualną tożsamością WPR oraz zastrzeżenia, dostępnych na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

Jeżeli wymóg ten nie został w całości spełniony, dotacja beneficjenta może zostać zmniejszona zgodnie z postanowieniami umowy o udzielenie dotacji.

12.2. Ze strony Komisji 20

Wszelkie informacje o przyznaniu dotacji w ciągu roku budżetowego są publikowane na stronie internetowej Unii Europejskiej nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, w którym dotacje zostały przyznane.

Komisja będzie publikować następujące informacje:

nazwę beneficjenta,
adres beneficjenta,
przedmiot dotacji,
przyznaną kwotę dotacji.

Na racjonalną i odpowiednio uzasadnioną prośbę beneficjenta odstępuje się od publikacji, jeżeli takie ujawnienie informacji stwarza ryzyko naruszenia określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej praw i swobód odnośnych osób lub przynosi szkodę interesom handlowym beneficjentów.

13. OCHRONA DANYCH

Odpowiedź na każde zaproszenie do składania wniosków wiąże się z rejestracją i przetwarzaniem danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, adres i życiorys). Dane te są przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. O ile nie wskazano inaczej, pytania oraz inne wymagane dane osobowe są konieczne do oceny wniosku, zgodnie ze specyfikacją zawartą w zaproszeniu do składania wniosków, i będą one przetwarzane wyłącznie w tym celu przez dział K1 Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych można znaleźć na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:

http://ec.europa.eu/dataprotectionofficer/privacystatement_publicprocurement_en.pdf

Dane osobowe mogą być rejestrowane przez księgowego Komisji albo wyłącznie w bazie danych systemu wczesnego ostrzegania (EWS), albo zarówno w EWS, jak i w centralnej bazie danych o wykluczeniach (CED), jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji wymienionych w:

decyzji Komisji 2008/969/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie systemu wczesnego ostrzegania (dodatkowe informacje można uzyskać na stronie dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:

http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/legal_entities/legal_entities_en.cfm),

lub

rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1302/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie centralnej bazy danych o wykluczeniach (dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej dotyczącej oświadczenia o ochronie prywatności:

http://ec.europa.eu/budget/explained/management/ protecting/protect_en.cfm)

14. PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKÓW

Wnioski należy składać zgodnie z wymogami formalnymi i w terminie określonym w pkt 5.

Nie zezwala się na wprowadzanie zmian we wniosku po upływie terminu składania wniosków. Jednakże w przypadku oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez wnioskodawcę, nieprzedstawienia przez wnioskodawcę dowodów lub niezłożenia oświadczeń, Komisja zwraca się do wnioskodawcy o dostarczenie brakujących informacji lub wyjaśnienie dokumentów potwierdzających w trakcie procesu oceny 21 . Takie informacje lub wyjaśnienie nie zmieniają w zasadniczy sposób wniosku.

Wnioskodawcy zostają poinformowani na piśmie o wynikach procesu oceny dotyczącej ich wniosków 22 .

Składanie wniosków w formie papierowej

Formularze wniosków są dostępne na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

Wnioski należy składać na właściwym formularzu, należycie wypełnione, opatrzone datą, wraz ze zbilansowanym budżetem (dochody/wydatki) i wymaganymi załącznikami, podpisane przez osobę upoważnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji wnioskodawcy.

W stosownych przypadkach wszelkie dodatkowe informacje uznane za niezbędne przez wnioskodawcę można załączyć na oddzielnych kartkach.

Wnioski należy przesyłać na następujący adres 23 :

European Commission

Unit AGRI. K.1.

Call for proposals 2013/C 264/09

To the attention of Angela Filote

L130 4/148A

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

pocztą - decyduje data stempla pocztowego,
przesyłką kurierską (data przyjęcia przez kuriera). Wnioski wysłane faksem nie będą przyjmowane.

Elektroniczne składanie wniosków

Dopuszczalność wniosków będzie oceniana na podstawie wersji papierowej, niemniej, aby ułatwić przetwarzanie wniosków, wnioskodawcy proszeni są o wysłanie pocztą elektroniczną kopii elektronicznej wniosku na adres: agri-grants-applications-only@ec.europa.eu (a NIE na adres: agri-grants@ec.europa.eu). Termin przesłania kopii elektronicznej upływa z dniem 30 listopada 2013 r. o godz. 24.00.

Kontakty

Wszelkie pytania na temat zaproszenia do składania wniosków można przesyłać pocztą elektroniczną na adres:

agri-grants@ec.europa.eu

Termin przesyłania pytań upływa z dniem 8 listopada 2013 r. o godz. 24.00.

Najważniejsze pytania i odpowiedzi zostaną opublikowane na stronie:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

15. PROCEDURA OCENY

Wnioskodawcy spełniający wymogi dopuszczalności będą oceniani w świetle kryteriów wykluczenia.

Komitet oceniający będzie najpierw oceniał wnioski w świetle kryteriów wykluczenia (zob. pkt 7 zaproszenia do składania wniosków).

Komitet oceniający będzie następnie oceniał wnioski w świetle kryteriów przyznania dotacji (zob. pkt 9 zaproszenia do składania wniosków).

Na koniec wnioski, które pomyślnie przejdą przez poprzednie etapy, będą oceniane w świetle kryteriów kwalifikowalności (zob. pkt 6 zaproszenia do składania wniosków) i wyboru (zob. pkt 8 zaproszenia do składania wniosków).

16. ZAŁĄCZNIKI

Formularze wniosków (z wykazem dokumentów, które należy dostarczyć) są dostępne na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

Wzór umowy o przyznanie dotacji jest dostępny na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 12 października 2013 r. (Dz.U.UE.C.13.296.16).
2 Artykuł 131 rozporządzenia finansowego, art. 201 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
3 Artykuł 197 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego
4 Artykuł 132 rozporządzenia finansowego, art. 202 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
5 Artykuły 131 i 132 rozporządzenia finansowego, art. 202 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
6 Artykuł 131 rozporządzenia finansowego, art. 202 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
7 Artykuł 132 rozporządzenia finansowego, art. 203 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
8 Artykuł 121 rozporządzenia finansowego, art. 174 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
9 Artykuł 129 rozporządzenia finansowego.
10 Artykuł 196 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
11 Artykuł 130 rozporządzenia finansowego.
12 Artykuł 125 rozporządzenia finansowego, art. 183 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
13 Artykuł 196 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
14 Artykuł 137 rozporządzenia finansowego, art. 209 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
15 Artykuł 137 rozporządzenia finansowego, art. 210 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
16 Artykuł 123 rozporządzenia finansowego, art. 181 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
17 Artykuł 126 rozporządzenia finansowego.
18 Artykuł 135 rozporządzenia finansowego.
19 Artykuły 90 i 135 rozporządzenia finansowego, art. 207 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
20 Artykuły 35 i 128 ust. 3 rozporządzenia finansowego, art. 21 i 191 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
21 Artykuł 96 rozporządzenia finansowego.
22 Artykuł 133 rozporządzenia finansowego, art. 205 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
23 Artykuł 195 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.