Zaproszenie do składania wniosków - "Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej". Realizacja rocznych programów roboczych i szczególnych działań w ramach pozycji budżetowej 05 08 06 w 2007 r.
Dz.U.UE.C.2006.236.71
Akt nienormatywny"Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej". Realizacja rocznych programów roboczych i szczególnych działań w ramach pozycji budżetowej 05 08 06 w 2007 r.
(2006/C 236/07)
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2006 r.)
1.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Niniejsze zaproszenie określa priorytetowe zagadnienia i działania oraz terminy składania wniosków i rozpoczęcia przedmiotowych działań.
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania rocznych programów roboczych i szczególnych działań ze środków przydzielonych w budżecie na 2007 r.
2.
Priorytety i cele na 2007 r.
Priorytety i cele na 2007 r.
– informowaniu o kwestiach dotyczących zreformowanej wspólnej polityki rolnej (WPR) oraz o tym, jak koncentruje się ona na oddzieleniu dotacji bezpośrednich od produkcji i na rozwoju obszarów wiejskich poprzez wspieranie zatrudnienia, konkurencyjności, rozwoju i stabilności w UE-25,
– rozważeniu możliwości i korzyści, jakie dwa filary WPR zapewniają sektorowi rolnemu i zrównoważonemu rozwojowi obszarów wiejskich,
– informowaniu o tym, że zreformowana WPR zasadniczo przyczynia się do realizacji celów Wspólnoty w międzynarodowych negocjacjach handlowych,
– informowaniu o europejskim modelu rolnictwa i ogólnych korzyściach jakie przynosi ono społeczeństwu obywatelskiemu.
2.1. Przekazywane informacje
Główne informacje, jakie Komisja pragnie przekazać docelowym odbiorcom, są następujące:
– Zreformowana WPR przyczynia się do zrównoważonego rozwoju sektora rolnego oraz wzmacnia jego ukierunkowanie na rynek i tym samym konkurencyjność.
– Zbliżające się reformy wspólnych organizacji rynków wina, owoców i warzyw oraz bananów, a także działania podjęte w celu uproszczenia WPR zostały opracowane na podstawie powyższych ogólnych celów. Zapewnią one przyszły długoterminowy i zrównoważony rozwój przedmiotowych sektorów.
– Plan działań w sprawie biomasy i strategia UE dotycząca biopaliw przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju sektora energii wytwarzanej z biomasy pochodzącej z drewna, odpadów i upraw rolnych, wykorzystywanej do ogrzewania, produkcji energii elektrycznej i transportu oraz oferują nowe możliwości rolnikom i właścicielom lasów.
– Europejski plan działań na rzecz żywności ekologicznej i rolnictwa ekologicznego oferuje producentom nowe możliwości oraz wspiera innowację promując rolnictwo ekologiczne.
– Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 promuje bardziej zintegrowane podejście do rozwoju obszarów wiejskich i ma na celu ochronę środowiska naturalnego i terenów wiejskich, poprawę jakości życia na obszarach wiejskich oraz promowanie zróżnicowania gospodarki wiejskiej.
– Zreformowana WPR zapewnia lepsze wykorzystanie środków, ponieważ uzależnia przyznanie wsparcia bezpośredniego od przestrzegania norm w zakresie ochrony środowiska naturalnego, dobrostanu zwierząt, zdrowia ludzi, zwierząt i roślin, a także dlatego, że przewiduje finansowanie projektów promujących rozwój społeczności wiejskiej, nie tylko poszczególnych gospodarstw rolnych.
– Zreformowana WPR umożliwia Wspólnocie zaoferowanie jej partnerom lepszych warunków wymiany handlowej zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo żywności.
Wnioskodawcy powinni wykazać, jaki kanał czy kanały komunikacji uznają za najbardziej odpowiednie w tej dziedzinie w odniesieniu do poszczególnych kwestii i poszczególnych docelowych odbiorców i dlaczego. Są oni również proszeni o przedłożenie planu medialnego odnośnie do proponowanych projektów, który powinien zawierać szczegóły dotyczące realizacji projektu oraz metody przekazywania informacji i pomiaru efektywności. Wnioskodawcy są proszeni o zwrócenie szczególnej uwagi na plan medialny przy przygotowywaniu swoich wniosków.
2.2. Rodzaje działań
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków Komisja oczekuje wniosków dotyczących następujących rodzajów działań:
– kampanie informacyjne organizowane na obszarach wiejskich, takie jak warsztaty objazdowe,
– konferencje i seminaria, w szczególności na obszarach wiejskich,
– kampanie telewizyjne i radiowe (takie jak reklamy, programy typu talk show, itp.),
– spotkania w celu wymiany informacji, w szczególności pomiędzy starymi i nowymi państwami członkowskimi,
– warsztaty na obszarach wiejskich organizowane dla ośrodków powielania informacji działających na rzecz rolników i potencjalnych beneficjentów działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
– stoiska informacyjne organizowane przez władze krajowe odpowiedzialne za rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich na targach rolniczych, rozpowszechniające materiały informacyjne opublikowane przez Komisję i władze krajowe,
– inne rodzaje działań, takie jak publikacje i portale internetowe, będą brane pod uwagę jedynie jeśli wnioskodawcy wykażą, że oferują znaczącą wartość dodaną w porównaniu z podobnymi środkami zastosowanymi już przez samą Komisję. Wnioskodawców z 10 nowych państw członkowskich szczególnie zachęca się do składania wniosków w sprawie tych działań w ich własnym języku.
Komisja spodziewa się projektów o wysokiej wartości dodanej, w których mogą być wykorzystane różne media. Przykładem może być konferencja z udziałem delegatów, nadana następnie w telewizji, oraz publikacja i rozpowszechnianie poruszonych na niej kwestii w prasie lokalnej lub regionalnej oraz w Internecie.
2.3. Docelowi odbiorcy
Docelowi odbiorcy projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków to:
– społeczność wiejska, rolnicy i inni potencjalni beneficjenci działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich;
– ogół społeczeństwa.
Wnioskodawcy powinni określić, w jaki sposób zamierzają dotrzeć do odbiorców docelowych, oraz czy ich propozycja projektu ukierunkowana jest na odbiorców z więcej niż jednego kraju, a jeśli tak, to z których krajów i w jaki sposób.
3.
Definicje
Definicje
Szczególne działanie informacyjne jest niezależnym wydarzeniem informacyjnym o charakterze krótkotrwałym, zorganizowanym w ramach oddzielnego budżetu. Przykładami szczególnych działań są konferencje, seminaria, spotkania informacyjne lub produkcje audiowizualne, itd. Inne rodzaje wydarzeń, takie jak cykl seminariów na ten sam temat zorganizowanych w różnych miejscowościach lub miastach tego samego regionu, objazdowe kampanie informacyjne lub prace audiowizualne składające się z kilku części, mogą również być zaakceptowane jako szczególne działania pod warunkiem, że są zorganizowane w ramach oddzielnego budżetu i zakończone w krótkim czasie oraz że przewidziane szczególne działania nie mogą być uwzględniane oddzielnie.
Roczny program roboczy składa się z dwóch do pięciu szczególnych działań informacyjnych.
4.
Czas trwania i budżet
Czas trwania i budżet
Ogólny budżet dostępny na przeprowadzenie działań w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3.000.000 EUR. Kwota ta zostanie podzielona pomiędzy działania uznane przez komitet oceniający za działania posiadające wysoką jakość zgodnie z pkt 2 załącznika III.
Koszty kwalifikowane określono w załączniku IV. Wkład Komisji w wybrane działania ograniczony jest do 50 % łącznych kosztów kwalifikowanych (w tm ustalona pojedyncza kwota wypłacana na koszty personelu). W wyjątkowych przypadkach może on być zwiększony do 75 %. Działanie uznaje się za leżące w szczególnym interesie zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, jeżeli otrzyma co najmniej 75 punktów na 100 w ramach oceny przeprowadzanej na podstawie kryteriów przyznawania finansowania nr 1-4 określonych w pkt 2 załącznika III.
Nie zezwala się na wstępne finansowanie działań, które otrzymały dotację na podstawie niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
Wybór wniosku nie zobowiązuje Komisji do przyznania pełnej kwoty, o jaką zwraca się wnioskodawca. Dotacja w żadnym razie nie może przekroczyć kwoty określonej we wniosku. W przypadku rocznych programów roboczych Komisja zastrzega sobie prawo do zaakceptowania jedynie części programu.
5.
Ogólne instrukcje dotyczące składania wniosków
Ogólne instrukcje dotyczące składania wniosków
Wnioski o finansowanie powinny być przedkładane w jednym z urzędowych języków Wspólnoty. Jednak aby umożliwić rozpatrzenie wniosków w szybkim czasie, wnioskodawców zachęca się do załączenia co najmniej opisu działania sporządzonego w języku angielskim lub francuskim.
Wnioski należy sporządzić na odpowiednich formularzach dostępnych w Internecie pod następującym adresem:
http:/ec.europa.eu/comm/agriculture/grants/capinfo/index_en.htm
Kompletny wniosek składa się z następujących elementów:
– wniosek podpisany i datowany przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy,
– honorowe oświadczenie dotyczące kryteriów wykluczenia podpisane i datowane przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy,
– formularze wniosku 1-4,
– budżet podpisany i datowany przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy,
– wszystkie dodatkowe dokumenty wymienione w załączniku I.
Wszystkie dokumenty otrzymywane przez służby Komisji są skanowane strona po stronie, nie należy zatem zszywać stron wniosku i dokumentów towarzyszących.
5.2. Kiedy i komu przesłać wniosek
W terminie do dnia 24 listopada 2006 r. wnioskodawcy muszą przesłać jeden egzemplarz pełnego wniosku listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dowodem daty nadania będzie pieczęć na kopercie) na następujący adres:
European Commission
Unit AGRI. K.1
Call for proposals 2006/....../...)
For attention Mr H.-E. Barth
L130 4/148A
B-1049 Brussels
Jednocześnie, z tym że nie później niż do godziny 24.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) dnia 24 listopada 2006 r., wnioskodawcy muszą również przesłać elektroniczną kopię wniosku zawierającą jedynie elektroniczną wersję pisma-wniosku, formularzy 1-4 oraz budżetu, przy czym dokumenty te muszą być takie same jak dokumenty wysłane pocztą. Należy je przesłać na następujący adres poczty elektronicznej:
AGRI-GRANTS@ec.europa.eu
6.
Procedura i harmonogram
Procedura i harmonogram
Następnie doraźny komitet oceniający przystąpi do oceny wniosków. Ocena składać się będzie z trzech kolejnych etapów opisanych poniżej. Do kolejnego etapu przechodzą jedynie wnioski spełniające wymogi poprzedniego etapu.
(1) ocena wniosków pod kątem kryteriów kwalifikacji i wykluczenia wskazanych w załączniku II,
(2) ocena wniosków pod kątem kryteriów selekcji dotyczących możliwości technicznych i finansowych wskazanych w pkt 1 załącznika III,
(3) ocena wniosków w świetle kryteriów przyznania finansowania wskazanych w pkt 2 załącznika III.
Po dokonaniu oceny komitet oceniający sporządzi wykaz działań posiadających najwyższą jakość (zob. pkt 2 załącznika III).
Decyzja Komisji o przyznaniu dotacji może różnić się od wniosku wydanego przez komitet oceniający.
Komisja przewiduje sporządzenie listy odbiorców oraz zatwierdzonych kwot w terminie do dnia 31 maja 2007 r.
Jeżeli dotacja, której dotyczy wniosek, zostanie przydzielona, odbiorca otrzyma umowę w sprawie przyznania dotacji, zawierającą kwoty wyrażone w euro, określającą warunki i poziom finansowania. Jeżeli dotacja nie zostanie przyznana, wnioskodawca otrzyma pisemną informację przedstawiającą przyczyny odrzucenia wniosku, z odesłaniem w szczególności do kryteriów kwalifikacji, selekcji i przyznawania finansowania.
7.
Reklama
Reklama
Jeśli beneficjent nie zgadza się z wyżej określonym obowiązkiem, Komisja zastrzega sobie prawo zmniejszenia kwoty dotacji przeznaczonej na przedmiotowe działanie lub całkowitej odmowy wypłaty dotacji beneficjentowi.
______
(1) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 7.
(2) Dz.U. L 337 z 13.12.2002, str. 21.
(3) Dz.U. L 320 z 21.10.2004, str. 14.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
DODATKOWE DOKUMENTY WYMAGANE DO UBIEGANIA SIĘ O DOTACJĘ
DODATKOWE DOKUMENTY WYMAGANE DO UBIEGANIA SIĘ O DOTACJĘ
Wymagane dokumenty | Komentarze |
Karta identyfikacyjna osoby prawnej (wraz z wszystkimi powiązanymi dokumentami uzupełniającymi) | Wszyscy wnioskodawcy. Dostępna na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 zaproszenia do składania wniosków. |
Karta identyfikacji finansowej | Wszyscy wnioskodawcy. Dostępna na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 zaproszenia do składania wniosków. |
Formularz dotyczący konfliktu interesów | Wszyscy wnioskodawcy i partnerzy. Przygotowany zgodnie ze wzorem dostępnym na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 zaproszenia do składania wniosków. |
Akt założycielski (statuty) i aktualne sprawozdanie ogólne | Dotyczy wszystkich wnioskodawców i partnerów niebędących organami publicznymi. |
Aktualny wyciąg z wpisu wnioskodawcy do rejestru działalności przewidziany w ustawodawstwie państwa członkowskiego, w którym wnioskodawca ma siedzibę. | Nieobowiązkowe w przypadku organów publicznych. |
Bilanse i sprawozdania roczne za ostatnie dwa zamknięte lata obrotowe lub jakikolwiek inny dokument (np. zaświadczenie z banku) poświadczający sytuację finansową wnioskodawcy oraz jego zdolność do utrzymania działalności w okresie realizacji działania. | Nieobowiązkowe w przypadku organów publicznych. |
Życiorysy personelu, który zajmie się przygotowaniem, wdrożeniem, kontrolą i oceną proponowanego działania. | Wszyscy wnioskodawcy i partnerzy. |
Dowód wkładu finansowego z innych źródeł finansowych (w tym partnerów) do proponowanego działania (składające się co najmniej z oficjalnego potwierdzenia finansowania przez każdego z nich, z wymienieniem tytułu działania i kwoty wkładu). | Jeżeli dotyczy. |
Sprawozdanie z zewnętrznego badania sprawozdań finansowych wykonane przez zatwierdzonego rewidenta i potwierdzające sprawozdania finansowe za ostatni zamknięty rok obrotowy oraz oceniające wykonalność finansową wnioskodawcy. | Jedynie w przypadku, gdy wnioskowana dotacja wynosi co najmniej 300.000 EUR. |
Jeżeli wnioskodawca zamierza skorzystać z usług dostawców/podwykonawców i jeśli kwota wszystkich usług wykonywanych przez jednego dostawcę/podwykonawcę przekroczy 10.000 EUR, wnioskodawca będzie musiał przedstawić dowody, że rozważył co najmniej trzy oferty, a także załączyć wybraną ofertę. Wnioskodawcy będą wówczas musieli wykazać, że wybrany dostawca/ podwykonawca oferuje najwyższą wartość za daną kwotę oraz uzasadnić wybór, w przypadku gdy wybrana oferta nie jest najkorzystniejsza cenowo. | Jeśli dowody te są nie są dostępne w chwili składania wniosku, informacje te muszą być dostarczone w chwili przedłożenia końcowym sprawozdaniu merytorycznym i finansowym. |
ZAŁĄCZNIK II
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYKLUCZENIA
KRYTERIA KWALIFIKACJI I WYKLUCZENIA
(a) Ogólne warunki składania wniosków
Aby wszystkie wnioski składane w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków zostały wzięte pod uwagę, muszą one spełniać następujące kryteria:
– wnioski muszą być przesłane pocztą najpóźniej do dnia 24 listopada 2006 r. (decyduje data stempla pocztowego);
– wnioski składane są w jednym z języków urzędowych Wspólnoty;
– pismo-wniosek z nazwą działania i kwotą oczekiwanej dotacji musi być podpisane przez osobę odpowiedzialną w strukturze organizacyjnej wnioskodawcy;
– wniosek i budżet musi być wypełniony pismem maszynowym na oryginalnym formularzu dostępnym na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 zaproszenia do składania wniosków;
– wnioskodawcy mają prawo do złożenia tylko jednego wniosku w roku budżetowym.
Wnioski, które nie spełniają jednego lub więcej z wyżej wymienionych kryteriów, będą odrzucane.
(b) Kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do szczególnych działań
Wnioski dotyczące szczególnych działań muszą spełniać następujące kryteria:
– wnioskodawca musi być osobą prawną posiadającą siedzibę w państwie członkowskim od co najmniej dwóch lat;
– wysokość dotacji, której dotyczy wniosek, musi wynosić od 12.500 do 100.000 EUR.
– działanie musi być zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem i kontrolą) w terminie od 1 czerwca 2007 r. do 31 maja 2008 r.
– Wniosek musi składać się z jednego formularza nr 4 i jednego budżetu (łącznie z tabelą wydatków i tabelą przychodów).
(c) Kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do rocznych programów roboczych
Wnioski dotyczące rocznych programów roboczych muszą spełniać następujące kryteria:
– wnioskodawca musi być niedochodowym podmiotem prywatnym posiadającym siedzibę w państwie członkowskim od co najmniej dwóch lat;
– wszyscy partnerzy rocznego programu roboczego muszą również być podmiotami prywatnymi;
– roczny program roboczy musi składać się z co najmniej dwóch i maksymalnie pięciu szczególnych działań informacyjnych;
– wysokość dotacji, której dotyczy wniosek, musi wynosić od 50.000 do 500.000 EUR. Wysokość dotacji dla każdego szczególnego działania w ramach każdego programu musi odpowiadać limitom wymienionym powyżej w pkt b);
– działanie musi być zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem i kontrolą) w terminie od 1 czerwca 2007 r. do 31 maja 2008 r.
– wniosek musi składać się z jednego formularza nr 4 i jednego budżetu (tabela wydatków i tabela przychodów) dla każdego szczególnego działania programu rocznego.
(d) Kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do wszystkich wniosków
Niezależnie od rodzaju zaproponowanego działania, do wszystkich wniosków mają zastosowanie następujące kryteria:
– oprócz działań wymienionych w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 814/2000 do przyznania dotacji nie kwalifikują się:
– działania dochodowe;
– zgromadzenia wspólników ani posiedzenia wymagane ustawą.
– Budżet przewidywany na zaproponowane działanie musi:
– składać się z części "wydatki" i części "przychody";
– być podpisany i datowany w części "wydatki" i części "przychody" przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy;
– posiadać zbilansowane przychody i wydatki. Strona wydatków budżetowych przedstawiać będzie wyraźnie koszty kwalifikujące się do finansowania wskazane w załączniku IV;
– wskazywać szczegółowe obliczenia i specyfikacje wykorzystane przy jego sporządzaniu;
– być przedstawiony bez uwzględniania podatku VAT, jeżeli wnioskodawca mu podlega i jest uprawniony do jego odliczenia;
– obejmować po stronie przychodów bezpośredni wkład własny wnioskodawcy, finansowanie z Komisji oraz, jeżeli dotyczy, szczegóły na temat wkładów z innych źródeł finansowych, a także wszelkie przychody generowane przez projekt, w tym, o ile to stosowne, opłaty wymagane od uczestników.
2. Kryteria wykluczenia
Komisja wykluczy wszystkich wnioskodawców, którzy znajdują się w jednej z sytuacji opisanych w art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2208/2002.
Wnioskodawcy muszą załączyć do swoich wniosków honorowe oświadczenie podpisane i datowane przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, stwierdzające, iż wnioskodawca nie znajduje się w żadnej z wymienionych wyżej sytuacji (zob. formularz wniosku dostępny na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 zaproszenia do składania wniosków). W zależności od wyników analizy ryzyka w zakresie zarządzania Komisja może zażądać dodatkowych dowodów. Na wnioskodawców, którzy zostaną uznani za winnych składania fałszywych deklaracji, mogą zostać nałożone kary administracyjne i finansowe.
ZAŁĄCZNIK III
KRYTERIA SELEKCJI I PRZYZNANIA FINANSOWANIA
KRYTERIA SELEKCJI I PRZYZNANIA FINANSOWANIA
Aby dowieść własnych możliwości technicznych, wnioskodawcy muszą wykazać w odniesieniu do siebie samych i partnerów, iż:
– posiadają niezbędne umiejętności techniczne bezpośrednio związane z przygotowaniem, wdrożeniem, kontrolą i oceną proponowanego rodzaju działania;
– posiadają co najmniej trzyletnie doświadczenie w proponowanej tematyce.
Aby dowieść własnych możliwości finansowych, wnioskodawcy muszą wykazać w odniesieniu do siebie samych i partnerów, iż:
– ich sytuacja finansowa jest na tyle stabilna, że pozwala utrzymać działalność przez okres realizacji działania. Ocena zostanie dokonana na podstawie dokumentów wymienionych w załączniku I i wszelkich innych informacji, które Komisja uzna za właściwe.
2. Kryteria przyznania finansowania
Każde działanie będzie oceniane w świetle następujących kryteriów:
(1) (maksymalnie 25 punktów) Oceniana będzie istotność i ogólne znaczenie działania, w szczególności w świetle:
– zakresu, w jakim cele i treść działania zgodne są z celami określonymi w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 814/2000 oraz odpowiadają priorytetowej tematyce określonej w zaproszeniu do składania wniosków (15 punktów);
– ogólnej jakości wniosku. Propozycje projektów powinny charakteryzować się przejrzystością w zakresie podejścia koncepcyjnego i osiągnięcia pożądanych rezultatów. Opis działania i przekazywane informacje muszą być dokładne, a rola i zadania każdego z partnerów powinny być jasno określone. Harmonogram pracy powinien być realistyczny i dostosowany do celów projektu (10 punktów).
(2) (maksymalnie 25 punktów) Oceniana będzie ogólna wartość dodana wniosku, w szczególności w świetle::
– liczby krajów objętych danym działaniem (10 punktów);
– liczby i reprezentatywności organizacji - z wyłączeniem podwykonawców - zaangażowanych przy sporządzaniu, wdrażaniu i rozpowszechnianiu działania (5 punktów);
– aspektów finansowych wniosku. Propozycje powinny wykazać, że projekt zagwarantuje dobrą jakość za wsparcie finansowe, o które wystąpiono do Komisji, oraz że zapewni największą efektywność pod względem kosztów (10 punktów).
(3) (maksymalnie 25 punktów) Oceniana będzie wybrana metoda rozpowszechniania, w szczególności w świetle:
– rozmiaru, jakości i reprezentatywności grupy odbiorców docelowych (w tym beneficjentów pośrednich) względem rodzaju działania (15 punktów),
– wykorzystanych kanałów rozpowszechniania (w szczególności prasa, radio i telewizja, Internet, dystrybucja bezpośrednia) oraz ich roli w danym działaniu (10 punktów).
(4) (maksymalnie 25 punktów) Ocenione zostanie podsumowanie działania, w szczególności w świetle:
– umotywowania spodziewanych korzyści z danego działania oraz oceny wyników po wykonaniu działania (15 punktów),
– technik wykorzystanych (ankiet, kwestionariuszy, danych statystycznych itd.) do pomiaru skutków przekazanych informacji (10 punktów).
Działania uznawane będą za posiadające najwyższą jakość i zostaną zaproponowane do objęcia finansowaniem, jeżeli otrzymają co najmniej 60 na 100 przyznawanych punktów zgodnie z opisanymi powyżej kryteriami 1-4, oraz uzyskają co najmniej 50 % punktów możliwych dla każdego kryterium. Komisja może podnieść minimalny dopuszczalny poziom w świetle dostępnych zasobów budżetowych.
ZAŁĄCZNIK IV
KOSZTY KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO DOFINANSOWANIA
KOSZTY KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO DOFINANSOWANIA
a) wynikać bezpośrednio i wyłącznie z danego działania (przygotowanie, wdrożenie, kontrola i ocena) oraz mieć zasadnicze znaczenie dla realizacji działania;
b) być rozsądne i udokumentowane oraz odpowiadać zasadom dobrego zarządzania finansowego, w szczególności pod względem oszczędności oraz efektywności kosztów;
c) zostać rzeczywiście poniesione, tzn. poparte otrzymanymi oryginałami dokumentów towarzyszących (zob. poniżej pkt 3, tabela) i odpowiednimi dowodami płatności, być odnotowane w księgach odbiorcy lub dokumentach podatkowych, być możliwe do określenia i zweryfikowania.
Jeżeli kwalifikujące się koszty są bezpośrednio pokrywane przez inny podmiot finansujący, należy to wskazać w budżecie szacunkowym po stronie przychodów i w ostatecznym budżecie w pozycji "Inne wkłady" oraz podmiot finansujący musi potwierdzić to na piśmie jak określono w załączniku I;
Jeżeli wnioskodawca zamierza skorzystać z usług dostawców/podwykonawców i jeśli kwota wszystkich usług wykonywanych przez jednego dostawcę/podwykonawcę przekroczy 10.000 EUR, wnioskodawca będzie musiał przedstawić dowody, że rozważył co najmniej trzy oferty, a załączyć także wybraną ofertę i podać powód dokonania takiego wyboru. Dokumenty te muszą być załączone do końcowego sprawozdania merytorycznego i finansowego. Brak tych dokumentów upoważni Komisję do uznania tych wydatków za niekwalifikujące się do finansowania.
d) powstać w okresie ustalonym jako czas trwania działania, określonym w umowie w sprawie przyznania dotacji. Przyjmuje się, iż wszelkie wydatki poniesione przed podpisaniem umowy stanowią ryzyko wnioskodawcy i nie będą prawnie ani finansowo wiążące dla Komisji;
e) być przewidziane w budżecie szacunkowym.
(2) Koszty niekwalifikujące się do finansowania to:
– wkłady rzeczowe;
– nieokreślone lub ryczałtowe wydatki, z wyjątkiem szczególnych przypadków, o których mowa w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków;
– koszty pośrednie (czynsz, elektryczność, woda, gaz, ubezpieczenie, podatki itd.);
– zainwestowane koszty kapitałowe, rezerwy na nieprzewidziane wydatki, odsetki od należnych zobowiązań, straty na różnicach kursowych, podarunki i wydatki na artykuły luksusowe;
– koszty wynikające z zakupu nowego lub używanego sprzętu;
– podlegający odliczeniu podatek VAT;
– koszty nieprzewidziane w budżecie szacunkowym.
(3) Szczególne przepisy dotyczące kosztów kwalifikujących się do finansowania i wymagane dokumenty towarzyszące
Kategoria wydatków | Wydatki kwalifikujące się | Wymagane dokumenty towarzyszące |
Koszty personelu | 1) Pracownicy W przypadku, gdy łączne koszty działania (oprócz kosztów pracowników) wynoszą ponad 15.000 EUR: wypłaca się jednolitą kwotę ustaloną na maksymalnie 10.000 EUR, w tym koszty personelu na przygotowanie, wdrożenie, kontrolę i ocenę. W przypadku, gdy łączne koszty działania (oprócz kosztów pracowników) wynoszą mniej niż lub są równe 15.000 EUR: wypłaca się jednolitą kwotę ustaloną na maksymalnie 5.000 EUR, w tym koszty personelu na przygotowanie, wdrożenie, kontrolę i ocenę. | Dokumenty towarzyszące nie są wymagane. |
2) Osoby pracujące na własny rachunek | Faktura wskazująca co najmniej tytuł działania, charakter wykonanej pracy oraz okres jej wykonywania. | |
Koszty transportu | 1) Kolej Koszt podróży drugą klasą z wykorzystaniem jak najkrótszej trasy(1). | Bilet |
2) Samolot Opłaty rezerwacyjne i koszt podróży lotniczej klasą ekonomiczną z wykorzystaniem jak najtańszej promocyjnej stawki (APEX, PEX, Excursion itd.) | - Bilet lub elektroniczna rezerwacja (z ceną); - Wykorzystana karta pokładowa. Karta pokładowa powinna określać nazwisko, datę, miejsce wylotu i przylotu oraz numer miejsca; - Faktura biura podróży, jeżeli ma zastosowanie. | |
3) Autobus dalekobieżny, prom i inne środki transportu publicznego(2) Podróż między miastami z wykorzystaniem jak najkrótszej trasy. | Faktura wskazująca przynajmniej miejsce odjazdu i przyjazdu, liczbę pasażerów i daty odbywania podróży. | |
4) Samochód prywatny lub wynajęty (3) W przypadku podróży w obie strony na odległość do 300 km dieta w wysokości 0,25 EUR na kilometr. | Podpisane oświadczenie ("Oświadczenie podróży samochodem") należy przedstawić z wykorzystaniem oryginalnego wzoru, który jest dostępny na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 niniejszego zaproszenia do składania wniosków. | |
Zakwaterowanie i posiłki | 1) Osoby zatrzymujące się w hotelu: jedna dieta za noc(4) (w tym zakwaterowanie i posiłki na 24 godziny). Informacji o wysokości dziennej diety można uzyskać na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 niniejszego zaproszenia do składania wniosków. | W celu otrzymania zwrotu diety, należy przedstawić rachunek hotelowy. Rachunek ten powinien określać nazwisko osoby, daty oraz liczbę noclegów. Jeżeli rachunek dotyczy grupy, powinien zawierać te same informacje. |
2) Osoby niezatrzymujące się w hotelu: 1/2 diety za 24 godziny (w tym zakwaterowanie i posiłki). Całkowitą kwotę diety oblicza się w następujący sposób: | W celu otrzymania zwrotu diety, należy przedstawić oświadczenie każdego uczestnika ("Oświadczenie uczestnika") z wykorzystaniem oryginalnego wzoru, który jest dostępny na stronie internetowej wskazanej w pkt 5.1 niniejszego zaproszenia do składania wniosków. | |
(½ diety x liczba godzin)/24 godziny | ||
Liczbę godzin oblicza się od początku do końca pobytu na miejscu. | ||
Tłumaczenia ustne | 1) Pracownicy: koszty pracowników wchodzą w zakres maksymalnych kosztów pracowników, jak określono w kategorii "koszty personelu". | Dokumenty towarzyszące nie są wymagane. |
2) Osoby pracujące na własny rachunek: do maksymalnej kwoty 600 EUR dziennie (bez VAT). | Faktura wskazująca co najmniej tytuł działania, języki, z których i na które dokonywano tłumaczenia, daty wykonania prac oraz liczbę przepracowanych godzin. | |
Tłumaczenia pisemne | 1) Pracownicy: koszty pracowników wchodzą w zakres maksymalnych kosztów pracowników, jak określono w kategorii "koszty personelu". | Dokumenty towarzyszące nie są wymagane. |
2) Osoby pracujące na własny rachunek: do maksymalnej kwoty 45 EUR za stronę (bez VAT). | Faktura wskazująca co najmniej tytuł działania, języki, z których i na które dokonywano tłumaczenia oraz ilość przetłumaczonych stron. | |
Wynagrodzenie konsultantów i prelegentów(5) | Do maksymalnej kwoty 600 EUR dziennie (bez VAT). | Faktura wskazująca co najmniej tytuł działania, charakter wykonanej pracy oraz okres jej wykonywania. Zakwaterowanie, posiłki i koszty transportu: patrz: kategorie wydatków. |
Wynajem sal konferencyjnych i sprzętu | Faktura wskazująca co najmniej tytuł działania, charakter sprzętu oraz okres, w którym były wynajmowane sale konferencyjne i sprzęt. | |
(1) Gdy korzysta się z innej klasy środka transportu, wydatki będą się kwalifikowały jedynie po przedstawieniu zaświadczenia firmy transportowej określającego koszt podróży drugą klasą, w którym to przypadku kwalifikujące się wydatki będą ograniczone do tej wysokości. | ||
(2) Bilety na autobus miejski, metro, tramwaj czy koszty taksówek nie kwalifikują się. | ||
(3) Wydatki poniesione przez użytkowników na benzynę, parkowanie, płatne drogi i posiłki nie kwalifikują się. Koszty wynajmu samochodu nie kwalifikują się. | ||
(4) Rachunki za restauracje, za catering, przerwy na kawę itp. nie będą przyjmowane. Koszty te są zawarte w dziennej diecie. | ||
(5) Wynagrodzenia ekspertów i prelegentów nie kwalifikują się, jeżeli dane osoby są krajowymi, wspólnotowymi lub międzynarodowymi urzędnikami publicznymi, członkami lub pracownikami organizacji otrzymującej dotację bądź organizacji stowarzyszonej lub afiliowanej. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.