Zaproszenie do składania wniosków (nr IX-2022/02) - DOTACJE DLA EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH.
Dz.U.UE.C.2021.247.20
Akt nienormatywnyZaproszenie do składania wniosków (nr IX-2022/02)
"DOTACJE DLA EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH"
(2021/C 247/04)
A. WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE
B. CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
C. CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA
D. DOSTĘPNY BUDŻET
E. WYMOGI W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
F. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
F.1. Kryteria wykluczenia
F.2. Kryteria kwalifikowalności
F.3. Kryteria kwalifikacji
F.4. Kryteria przyznawania i podział finansowania
G. WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU
H. WARUNKI
I. HARMONOGRAM
J. UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
K. INNE INFORMACJE
A.
WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE
WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE
B.
CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
C.
CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA
CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA
D.
DOSTĘPNY BUDŻET
DOSTĘPNY BUDŻET
E.
WYMOGI W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
WYMOGI W ZAKRESIE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
Dokumenty wniosku muszą być opatrzone podpisem odręcznym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przy czym ten ostatni musi być zgodny z rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania (eIDAS) 7 .
Jeżeli wnioski składane są elektronicznie, a niektóre dokumenty opatrzone są podpisami odręcznymi, wnioskodawca przechowuje i udostępnia wszelkie oryginały, w całości lub w części, na wniosek służb Parlamentu Europejskiego, przesyłając je na następujący adres:
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego do rąk: Didier KLETHI, dyrektor generalny DG ds. Finansów ADENAUER 04T003 L-2929 Luxembourg LUXEMBOURG |
Wszelką inną korespondencję dotyczącą wniosku prowadzi się za pośrednictwem funkcyjnej skrzynki poczty elektronicznej, wskazanej powyżej.
F.
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
F.2. Kryteria kwalifikowalności
F.3. Kryteria kwalifikacji
F.4. Kryteria przyznawania i podział finansowania
G.
WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU
WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU
H.
WARUNKI
WARUNKI
I.
HARMONOGRAM
HARMONOGRAM
J.
UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
K.
INNE INFORMACJE
INNE INFORMACJE
Załącznik: Formularz wniosku o finansowanie, w tym również formularz informacji finansowych, oświadczenie w sprawie warunków i kryteriów wykluczenia, wzór szacunkowego budżetu oraz oświadczenie, że wniosek złożono za pośrednictwem powiązanej europejskiej partii politycznej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK a
FORMULARZ WNIOSKU O FINANSOWANIE
FORMULARZ WNIOSKU O FINANSOWANIE
NA ROK BUDŻETOWY [WSTAWIĆ ROK]
STRUKTURA WNIOSKU O FINANSOWANIE
Poniższa tabela ma pomóc w przygotowaniu wniosku o finansowanie. Można jej używać jako listy kontrolnej przy sprawdzaniu, czy wniosek zawiera wszystkie wymagane dokumenty.
Numer dokumentu | Dokumenty do przedłożenia | |
Dokumenty, które należy dostarczyć, ale które nie zostały ujęte w tym wzorze wniosku o finansowanie | ||
1. | Pismo przewodnie z podaniem wnioskowanej kwoty dotacji na rok budżetowy n, podpisane przez przedstawiciela prawnego | □ |
2. | Pismo przedstawiciela prawnego potwierdzające upoważnienie do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu wnioskodawcy | □ |
3. | Wykaz osób posiadających uprawnienia w zakresie reprezentowania oraz uprawnienia decyzyjne lub kontrolne w stosunku do organizacji wnioskodawcy, takich jak przewodniczący, członkowie zarządu, sekretarz generalny lub skarbnik 14 | □ |
4. | Dowód rejestracji przez Urząd w dniu złożenia wniosku o finansowanie (tylko wnioskodawcy, w przypadku których decyzja o rejestracji nie jest jeszcze publicznie dostępna, tj. nie została jeszcze opublikowana na stronie internetowej Urzędu lub w Dzienniku Urzędowym) | □ |
5. | Program prac | □ |
6. | Jedynie w przypadku nowego wnioskodawcy, który nie mógł spełnić warunków określonych w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014: ostatnie sprawozdanie finansowe po audycie, przygotowane przez zawodowego księgowego | □ |
Dokumenty, które należy dostarczyć i które zostały ujęte w tym wzorze wniosku o finansowanie | ||
7. | Formularz identyfikacji finansowej (tylko w przypadku nowego wnioskodawcy lub w przypadku zmiany nazwy, adresu lub rachunku bankowego) | □ |
8. | Oświadczenie w sprawie ogólnych warunków oraz kryteriów wykluczenia | □ |
9. | Wyważone szacunki budżetowe | □ |
10. | Oświadczenie o złożeniu wniosku za pośrednictwem powiązanej europejskiej partii politycznej | □ |
FORMULARZ INFORMACJI FINANSOWYCH
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE OGÓLNYCH WARUNKÓW ORAZ KRYTERIÓW WYKLUCZENIA
Ja, niżej podpisany, prawny przedstawiciel [wstawić nazwę wnioskodawcy] oświadczam, że:
- zapoznałem się z warunkami ogólnymi, określonymi we wzorze umowy o udzielenie dotacji, i wyrażam na nie zgodę,
- wnioskodawca nie znajduje się w jednej z sytuacji opisanych w art. 136 ust. 1* i art. 141* rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenie finansowe") 15 ;
- wnioskodawca nie podlega żadnym karom przewidzianym w art. 27 ust. 1* oraz w art. 27 ust. 2 lit. a)* ppkt (v), (vi) i (vii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 16 ;
- organizacja składająca wniosek posiada zdolność finansową i organizacyjną do wdrożenia umowy o udzielenie dotacji;
- informacje zawarte w niniejszym wniosku oraz w załącznikach do niego są prawdziwe, a żadna inna informacja nie została, w całości lub w części, zatajona przed Parlamentem Europejskim;
Podpis osoby upoważnionej:
Tytuł (pani, pan, prof. ...), imię i nazwisko: | |
Stanowisko w organizacji składającej wniosek o finansowanie: | |
Miejscowość/data: | |
Podpis: |
(*) Przepisy artykułów przywołanych w powyższych odniesieniach znajdują się poniżej:
Artykuł 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego
Właściwy urzędnik zatwierdzający wyklucza osobę lub podmiot, o których mowa w art. 135 ust. 2, z uczestnictwa w procedurach wyboru regulowanych niniejszym rozporządzeniem lub z selekcji w celu wykonania środków finansowych Unii, w przypadku gdy ta osoba lub podmiot znajduje się w co najmniej jednej z poniższych sytuacji:
a) osoba lub podmiot znajdują się w stanie upadłości, prowadzone jest wobec nich postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, ich aktywami zarządza likwidator lub sąd, zawarcia układu z wierzycielami, gdy ich działalność gospodarcza jest zawieszona lub gdy znajdują się one w jakiejkolwiek analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w prawie Unii lub prawie krajowym;
b) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że osoba lub podmiot naruszyły swoje obowiązki dotyczące uiszczania podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne wynikające z mającego zastosowanie prawa;
c) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że osoba lub podmiot dopuściły się poważnego wykroczenia zawodowego poprzez naruszenie mających zastosowanie przepisów ustawowych lub wykonawczych lub norm etycznych grupy zawodowej, do której ta osoba lub ten podmiot należą, lub poprzez jakiekolwiek bezprawne zachowanie, które ma wpływ na ich zawodową wiarygodność, w przypadku gdy tego rodzaju zachowanie wskazuje na bezprawny zamiar lub rażące niedbalstwo, w tym również w szczególności poprzez którekolwiek z poniższych zachowań:
(i) fałszywe lub wynikające z zaniedbania fałszywe przedstawienie informacji wymaganych do weryfikacji braku podstaw wykluczenia lub spełnienia kryteriów kwalifikowalności lub kryteriów kwalifikacji lub w ramach realizacji zobowiązania prawnego;
(ii) zawarcie porozumienia z innymi osobami lub podmiotami w celu zakłócenia konkurencji;
(iii) naruszenie praw własności intelektualnej;
(iv) próby wpłynięcia na proces podejmowania decyzji przez właściwego urzędnika zatwierdzającego w trakcie procedury wyboru;
(v) próby pozyskania poufnych informacji, które mogą dać danej osobie lub danemu podmiotowi nienależną przewagę w procedurze wyboru;
d) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku - że osoba lub podmiot dopuściły się któregokolwiek z następujących czynów:
(i) nadużycia finansowego w rozumieniu art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 oraz art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich ustanowionej aktem Rady z dnia 26 lipca 1995 r.;
(ii) korupcji, zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 2 dyrektywy (UE) 2017/1371 oraz korupcji czynnej w rozumieniu art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy państw członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionej aktem Rady z dnia 26 maja 1997 r., lub zachowań, o których mowa w art. 2 ust. 1 decyzji ramowej Rady 2003/568/WSiSW, lub korupcji zdefiniowanej w innych mających zastosowanie przepisach;
(iii) zachowań związanych z organizacją przestępczą, o których mowa w art. 2 decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW;
(iv) prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w rozumieniu art. 1 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849;
(v) przestępstw terrorystycznych lub przestępstw związanych z działalnością terrorystyczną, zgodnie z definicją zawartą odpowiednio w art. 1 i 3 decyzji ramowej Rady 2002/475/WSiSW, lub podżegania do popełnienia przestępstwa, pomocnictwa lub usiłowania popełnienia takich przestępstw, o których to czynach mowa w art. 4 tej decyzji;
(vi) pracy dzieci lub innych przestępstw związanych z handlem ludźmi, o których mowa w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE;
e) osoba lub podmiot dopuściły się znaczących uchybień, jeżeli chodzi o przestrzeganie podstawowych obowiązków związanych z wykonaniem zobowiązania prawnego finansowanego z budżetu, co:
(i) doprowadziło do przedterminowego zakończenia obowiązywania zobowiązania prawnego;
(ii) doprowadziło do zastosowania ryczałtowego odszkodowania lub innych kar umownych; lub
(iii) zostało odkryte przez urzędnika zatwierdzającego, OLAF lub Trybunał Obrachunkowy w następstwie kontroli, audytów lub dochodzeń;
f) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że osoba lub podmiot dopuściły się nieprawidłowości w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95;
g) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że osoba lub podmiot utworzyły podmiot w innej jurysdykcji z zamiarem obejścia obowiązków podatkowych, socjalnych lub jakichkolwiek innych obowiązków prawnych w jurysdykcji ich siedziby statutowej, zarządu lub głównego przedsiębiorstwa;
h) stwierdzono - w drodze prawomocnego wyroku lub ostatecznej decyzji administracyjnej - że utworzono podmiot z zamiarem, o którym mowa w lit. g).
Artykuł 141 ust. 1 rozporządzenia finansowego
Właściwy urzędnik zatwierdzający odrzuca z procedury wyboru uczestnika, który:
a) znajduje się w sytuacji wykluczenia ustalonej zgodnie z art. 136;
b) nie przedstawił informacji wymaganych jako warunek udziału w postępowaniu lub przedstawił informacje wprowadzające w błąd;
c) był wcześniej zaangażowany w przygotowanie dokumentów wykorzystywanych w procedurze wyboru, w przypadku gdy pociąga to za sobą naruszenie zasady równego traktowania, w tym również zakłócenie konkurencji, któremu nie można zaradzić w inny sposób.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 wnioskodawca nie może podlegać żadnym karom przewidzianym w art. 27 ust. 1 i w art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii).
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 - art. 27 ust. 1
Zgodnie z art. 16 Urząd tytułem kary usuwa europejską partię polityczną lub europejską fundację polityczną z rejestru w następujących sytuacjach:
a) jeżeli wobec danej partii lub fundacji wydano prawomocny wyrok stwierdzający podjęcie przez nią nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii, zgodnie z art. 106 ust. 1 rozporządzenia finansowego;
b) jeżeli zgodnie z procedurami określonymi w art. 10 ust. 2-5 stwierdzono, że nie spełnia już ona jednego lub kilku warunków określonych w art. 3 ust. 1 lub art. 3 ust. 2;
ba) jeżeli decyzja o zarejestrowaniu danej partii lub fundacji opiera się na nieprawidłowych bądź błędnych informacjach, za które odpowiada wnioskodawca, lub jeżeli decyzja taka została uzyskana w drodze oszustwa; lub
c) jeżeli wniosek państwa członkowskiego o usunięcie z rejestru ze względu na poważne zaniedbanie obowiązków przewidzianych w prawie krajowym spełnia wymogi określone w art. 16 ust. 3 lit. b).
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 - art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii)
Urząd nakłada kary finansowe w następujących sytuacjach:
a) naruszenia niewymierne:
(v) jeżeli wobec europejskiej partii politycznej lub europejskiej fundacji politycznej wydano prawomocny wyrok stwierdzający podjęcie przez nią nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii zgodnie z art. 106 ust. 1 rozporządzenia finansowego;
(vi) jeżeli dana europejska partia polityczna lub europejska fundacja polityczna kiedykolwiek celowo nie podała informacji lub celowo podała nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, lub jeżeli organy uprawnione na mocy niniejszego rozporządzenia do przeprowadzania audytu lub kontroli beneficjentów finansowania z budżetu ogólnego Unii Europejskiego wykryły nieprawidłowości w rocznych sprawozdaniach finansowych, uznawane za stanowiące istotne pominięcia lub błędy zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości, zdefiniowanymi w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.
(vii) jeżeli po przeprowadzeniu procedury weryfikacji, o której mowa w art. 10a, stwierdzi się, że dana europejska partia polityczna lub europejska fundacja polityczna świadomie wywarła wpływ lub usiłowała wywrzeć wpływ na wynik wyborów do Parlamentu Europejskiego, wykorzystując naruszenie stosownych przepisów o ochronie danych osobowych.
ZAŁĄCZNIK b
SZACUNKOWY BUDŻET
SZACUNKOWY BUDŻET
Koszty | Dochody | |||||
Koszty kwalifikowalne | Budżet | Faktycznie | Budżet | Faktycznie | ||
A.1: Koszty zatrudnienia pracowników 1. Wynagrodzenia 2. Składki 3. Szkolenie zawodowe 4. Koszty delegacji 5. Inne koszty zatrudnienia pracowników | D.1 Uwolnienie "rezerwy na pokrycie kosztów kwalifikowalnych w pierwszym kwartale roku N" | nie dotyczy | ||||
D.2 Finansowanie Parlamentu Europejskiego przyznane na rok N | ||||||
D.3 Wkłady pochodzące od członków | ||||||
3.1 od organizacji członkowskich 3.2 od indywidualnych członków | ||||||
A.2: Koszty infrastruktury i koszty operacyjne 1. Czynsz, media i koszty utrzymania 2. Koszty instalacji, eksploatacji i utrzymania urządzeń 3. Koszty amortyzacji ruchomości i nieruchomości 4. Materiały papiernicze i narzędzia biurowe 5. Opłaty pocztowe i telekomunikacyjne 6. Koszty druku, tłumaczeń, reprodukcji 7. Inne koszty związane z infrastrukturą | D.4 Darowizny | |||||
D.5 Inne zasoby własne | ||||||
(określić jakie) | ||||||
A.3: Koszty administracyjne 1. Koszty dokumentacji (prasa, agencje prasowe, bazy danych) 2. Koszty analiz i badań 3. Koszty sądowe 4. Koszty księgowe i koszty audytu 5. Inne koszty administracyjne 6. Wsparcie dla stron trzecich | ||||||
A.4: Posiedzenia i koszty reprezentacyjne 1. Koszty posiedzeń 2. Uczestnictwo w seminariach i konferencjach 3. Koszty reprezentacyjne 4. Koszty zaproszeń 5. Inne koszty związane z organizacją posiedzeń | ||||||
A.5: Koszty rozpowszechniania i publikacji 1. Koszty publikacji 2. Tworzenie i użytkowanie stron internetowych 3. Koszty reklamy 4. Drobne materiały promocyjne 5. Seminaria i wystawy 6. Inne koszty związane z polityką informacyjną | ||||||
A.6: Przydział na "rezerwę na pokrycie kosztów kwalifikowalnych w pierwszym kwartale roku N+1" | ||||||
A. KWOTA CAŁKOWITA KOSZTÓW KWALIFIKOWALNYCH | ||||||
Koszty niekwalifikowalne 1. Przydział na inne rezerwy 2. Opłaty finansowe 3. Straty kursowe 4. Wierzytelności wątpliwe na rzecz stron trzecich 5. Inne (określić jakie) 6. Wkłady rzeczowe | ||||||
B. KWOTA CAŁKOWITA KOSZTÓW NIEKWALIFIKO- WALNYCH | ||||||
C. KOSZTY OGÓŁEM | D.6. Odsetki z tytułu płatności zaliczkowych | |||||
D.7. Wkłady rzeczowe | ||||||
D. DOCHODY OGÓŁEM | ||||||
E. Zyski/straty (D-C) | ||||||
F. Zasoby własne przeniesione na rachunek rezerwy | ||||||
G. Zyski/straty związane z kontrolą zgodności z zasadą non profit (E-F) |
Ja, niżej podpisany, prawny przedstawiciel [wstawić nazwę partii] oświadczam, że zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 niniejszy wniosek o finansowanie [wstawić nazwę wnioskodawcy] w roku budżetowym 2022 został złożony za pośrednictwem powiązanej europejskiej partii politycznej [wstawić nazwę powiązanej europejskiej partii politycznej].
Podpis osoby upoważnionej:
Tytuł (pani, pan, prof. ...), imię i nazwisko: | |
Stanowisko w europejskiej partii politycznej: | |
Miejscowość/data: | |
Podpis: |
"1. Kontrola nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, jest sprawowana we współpracy przez Urząd, urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i właściwe państwa członkowskie.
2. Urząd sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w związku z art. 3, art. 4 ust. 1 lit. a), b) i d)-f), art. 5 ust. 1 lit. a)-e) i g), art. 9 ust. 5 i 6 oraz art. 20, 21 i 22.
Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne obowiązków związanych z finansowaniem unijnym, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Przy sprawowaniu takiej kontroli Parlament Europejski podejmuje niezbędne środki w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających skutki dla interesów finansowych Unii i zapobiegania im".
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.