Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/31/2014 - Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży.
Dz.U.UE.C.2014.382.1
Akt nieocenianyZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/31/2014
Program Erasmus+, podstawowe działanie 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia oraz młodzieży
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2014 r.)
WPROWADZENIE
Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma ogromne znaczenie dla stworzenia powszechnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w odniesieniu do strategii i polityki w zakresie uczenia się przez całe życie oraz uwzględnienia pomysłów i problemów zgłaszanych przez zainteresowane strony na wszystkich szczeblach. Jest ona istotna dla podnoszenia świadomości na temat strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET2020), szczególnych agend polityki, takich jak proces boloński w zakresie szkolnictwa wyższego lub proces brugijsko-kopenhaski w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, a także strategia UE na rzecz młodzieży. Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu reform polityki w różnych krajach, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechniania zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków.
W świetle powyższego celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zapewnienie finansowania w ramach dwóch następujących grup:
1. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia (grupa 1) 2. Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży (grupa 2) |
W ramach niniejszego zaproszenia organizacja może złożyć tylko jeden wniosek, dotyczący grupy 1 lub 2, ale nie obu grup jednocześnie.
ELEMENTY WSPÓLNE OBU GRUP
Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarach kształcenia i szkolenia lub młodzieży, a także realizują poniższe cele ogólne:
Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i opracowaniach organizacji wnioskodawcy.
Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji:
Dana organizacja może złożyć wyłącznie jeden wniosek, albo w ramach kategorii 1, albo w ramach kategorii 2. Kwalifikujący się wnioskodawca musi:
Należy zapoznać się ze szczegółowymi definicjami powyższych dwóch kategorii kwalifikujących się wnioskodawców określonych dla każdej grupy.
Krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+ lub organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+ nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami w ramach niniejszego zaproszenia.
Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o
Ramowe umowy o partnerstwie obejmują długoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Umowy te formalizują partnerstwo na trzy lata.
Wnioski o zawarcie ramowej umowy o partnerstwie muszą zawierać:
Trzyletni plan działania powinien określać strategię obejmującą cele, oczekiwane rezultaty i wyniki na okres 2015-2017, zarówno w ujęciu ogólnym, jak i dla każdego z trzech lat, a także działania, jakie mają być wdrożone, by zagwarantować ich osiągnięcie.
Roczny program prac musi opierać się na planie działania określonym na lata 2015-2017 i będzie stanowił podstawę przyznania celowej rocznej dotacji na działalność na każde z trzech lat budżetowych. Należy wyraźnie wykazać zgodność i komplementarność między wieloletnimi a rocznymi elementami programu.
Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim.
Wnioski o roczną dotację na działalność muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na rok 2015 wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia dotacji.
Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria 1 :
Finansowanie mogą otrzymać tylko wnioskodawcy:
Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wybór organizacji, z którymi zawarte zostaną umowy o udzielenie dotacji na prowadzenie działalności na rok budżetowy 2015.
Całkowity budżet przeznaczony w roku 2015 na niniejsze zaproszenie do składania wniosków (grupy 1 i 2) wynosi 6 300 000 EUR.
Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.
Wnioski należy składać z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (e-Formularza).
E-Formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/eacea312014-civil-society-cooperation_en
Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.
Należycie wypełniony e-Formularz należy złożyć w terminie do dnia 17 grudnia 2014 r., do godz. 12.00 (południe, czas brukselski), wraz z odpowiednimi załącznikami 2 :
Dodatkowe obowiązkowe załączniki 3 należy przesłać Agencji pocztą elektroniczną przed upływem powyższego terminu.
Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/31/2014, dostępnych w internecie pod następującym adresem:
http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/eacea312014-civil-society-cooperation_en
ELEMENTY SZCZEGÓLNE
GRUPA 1
Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: kształcenie i szkolenie
Od organizacji działających w dziedzinie kształcenia i szkolenia oczekuje się opracowania i wprowadzenia w życie innowacyjnych, ukierunkowanych i twórczych strategii oraz działań na rzecz wspierania skutecznego wdrażania reform i przedsięwzięć w następujących dziedzinach:
Promowanie doskonałości i innowacji, poprzez formalne, pozaformalne i nieformalne metody nauczania oraz zorientowane na osobę uczącą się przekazywanie podstawowych i przekrojowych kompetencji, w tym kompetencji językowych, cyfrowych i związanych z przedsiębiorczością; podnoszenie świadomości w zakresie innowacyjnych rozwiązań w obszarze kształcenia, takich jak otwarte zasoby edukacyjne (OER) oraz masowe otwarte kursy online (ang. massive open online courses - "MOOC"); tworzenie otwartego środowiska uczenia się i międzysektorowych partnerstw zainteresowanych stron;
Przeciwdziałanie problemowi "pułapki niskich umiejętności" poprzez ułatwianie efektywnych i zrównoważonych nakładów w obszarze kształcenia i szkolenia; promowanie analiz i debat na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym mających na celu zbadanie lub opracowanie innowacyjnych metod finansowania; zwiększenie poziomu wykształcenia i ograniczenie do minimum odsetka osób przedwcześnie kończących naukę; poprawa środowiska uczenia się, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia i elastycznych lub alternatywnych ścieżek uczenia się; rozwój wysokiej jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego obejmujących uczenie się w miejscu pracy, przygotowanie zawodowe lub staż, dostosowanie realizowanej polityki do strategii rozwoju gospodarczego; nowe ścieżki kwalifikacji w obszarach o potencjale wzrostu lub obszarach, w których występuje niedobór wykwalifikowanej siły roboczej; zwiększanie równych szans w zakresie dostępu do wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, w tym osób uczących się pochodzących ze środowisk zmarginalizowanych; promowanie innowacyjnych metod doradztwa i poradnictwa;
Wspieranie nowej generacji kadr nauczycielskich poprzez poszerzanie profilu zawodowego nauczycieli, szkoleniowców, osób kształcących nauczycieli i dyrektorów szkół poprzez poprawę selekcji, naboru i utrzymania w pracy, skuteczne początkowe kształcenie nauczycieli, wsparcie na wczesnym etapie wykonywania zawodu, ustawiczne uczenie się i doskonalenie zawodowe, pedagogiczne informacje zwrotne i zachęty, stymulowanie wzajemnego uczenia się i wspólnoty edukacyjne; poprawę gromadzenia danych i analiz dotyczących kształcenia i szkolenia;
Uznawanie i ocena kompetencji poprzez europejskie narzędzia przejrzystości i uznawania wcześniejszych kwalifikacji - w tym wyników pozaformalnego i nieformalnego uczenia się - i doświadczenia; wyposażenie osób ze wszystkich grup wiekowych w lepsze i bardziej przydatne kompetencje poprzez uczenie się przez całe życie, w tym uaktualnianie i podnoszenie kompetencji nisko wykwalifikowanych dorosłych; projektowanie, przeprowadzanie i ocena kursów z uwzględnieniem prognoz dotyczących kompetencji i wzrostu oraz danych o zatrudnieniu; opracowywanie międzydyscyplinarnych ścieżek uczenia się.
W planie pracy należy wyraźnie określić potencjał organizacji i jej zdolność do stworzenia konkretnego oddziaływania przynajmniej w dwóch z powyższych dziedzin.
W przypadku grupy 1 za kwalifikujących się wnioskodawców zostaną uznane wyłącznie organy spełniające kryteria poniższych definicji.
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
W kontekście grupy 1 ENGO musi:
Kategoria 2: sieć obejmująca kraje UE (sieć formalna):
W kontekście grupy 1 sieć obejmująca kraje UE jest organizacją parasolową europejskich organizacji pozarządowych (ENGO zdefiniowanych w ramach kategorii 1). Specyfika tego rodzaju sieci polega na tym, że jej członkowie są sami organizacjami pozarządowymi na szczeblu UE. Tym samym europejska organizacja parasolowa reprezentuje bardzo liczną grupę europejskich zainteresowanych stron i obejmuje szeroki zakres obszarów polityki. Musi ona:
oraz
oraz
Kwalifikujące się działania muszą być bezpośrednio powiązane z ogólnymi i szczegółowymi celami niniejszego zaproszenia do składania wniosków i należy je wyszczególnić w rocznym programie prac.
Poniżej przedstawiono orientacyjną i niewyczerpującą listę działań:
Działania mogą być prowadzone na szczeblu europejskim, transgranicznym, krajowym, regionalnym lub lokalnym.
Całkowity budżet UE w 2015 r. na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze kształcenia i szkolenia wynosi 2 500 000 EUR.
Orientacyjny podział budżetu:
Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność w roku 2015 w ramach trzyletniej ramowej umowy o partnerstwie wyniesie:
kategoria 1:Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE
GRUPA 2
Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim: Młodzież
Organizacje działające w obszarze młodzieży, ubiegające się o wsparcie w ramach zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:
W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:
Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:
Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć nieformalna) musi:
Organ wnioskujący musi przedstawić spójny plan pracy obejmujące działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.
Działania te powinny obejmować przede wszystkim:
Całkowity budżet na współfinansowanie współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży wynosi 3 800 000 EUR.
Orientacyjny podział budżetu:
Maksymalna kwota rocznej dotacji na działalność wyniesie:
kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO)
kategoria 2: Sieci obejmujące kraje UE
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.