Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/27/2017 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.346.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 października 2017 r.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/27/2017
w ramach programu Erasmus+ KA3 - Wsparcie dla reform politycznych Wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET)

(2017/C 346/09)

(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2017 r.)

1.
Cele

Ogólnym celem zaproszenia do składania wniosków jest z jednej strony zwiększenie możliwości zatrudnienia młodych ludzi na rynku pracy oraz sprzyjanie rozwojowi wysoko wykwalifikowanej i mobilnej siły roboczej, z korzyścią również dla przedsiębiorstw, a z drugiej strony wspieranie wspólnych inicjatyw w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego w Europie oraz poprawa jego jakości, adekwatności i atrakcyjności.

Szczególnym celem zaproszenia jest wspieranie opracowywania lub ustanawiania wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym, również na poziomie wyższym, oraz doskonalenie istniejących już kwalifikacji.

Ponadnarodowe kwalifikacje powinny łączyć w sobie komponent uczenia się w miejscu pracy i mobilności, uwzględniać efekty kształcenia, zapewnianie odpowiedniej jakości i uznawanie kwalifikacji, przy jednoczesnym wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i instrumentów europejskich.

W obliczu wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, niedopasowania i niedoborów umiejętności, a także potrzeby podnoszenia kwalifikacji na poziomie sektorowym, wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym mogłyby stanowić odpowiedź na pojawiające się wyzwania i zapewnić lepsze dopasowanie kształcenie i szkolenie zawodowe do potrzeb rynku pracy.

2.
Kwalifikujące się partnerstwa

Partnerstwo musi obejmować uczestników z co najmniej dwóch różnych krajów, w których realizowany jest program Erasmus+ (w tym co najmniej jedno państwo członkowskie Unii Europejskiej):

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy 1 ,
-
kraje objęte programem, niebędące państwami członkowskimi UE: była jugosłowiańska republika Macedonii, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Turcja.

Ponadto w partnerstwie uczestniczyć powinni co najmniej trzej partnerzy, w tym przedstawiciele dwóch spośród następujących rodzajów organizacji:

-
organizator kształcenia i szkolenia zawodowego (na poziomie szkoły średniej II stopnia, na poziomie policealnym (nie wyższym) i na poziomie wyższym),
-
przedsiębiorstwo (publiczne lub prywatne) lub izba przemysłowa, handlowa lub rzemieślnicza, albo organizacja branżowa/zawodowa.

Jednym z tych partnerów jest organizacja koordynująca, składająca wniosek o przyznanie dotacji w ramach programu Erasmus+ w imieniu konsorcjum organizacji partnerskich.

Inne kwalifikujące się organizacje uczestniczące:

-
urzędy odpowiedzialne za kwalifikacje lub równoważne (na poziomie krajowym, regionalnym lub sektorowym). Zaangażowanie takiej organizacji z każdego z krajów uczestniczących w projekcie będzie uznane za dodatkowy atut w ocenie jakości konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy,
-
publiczne władze lokalne, regionalne lub krajowe,
-
partnerzy społeczni (organizacje pracodawców i organizacje pracowników),
-
instytuty badawcze,
-
europejskie organizacje parasolowe,
-
rady sektorowe lub równoważne,
-
publiczne służby zatrudnienia,
-
organizacje młodzieżowe,
-
stowarzyszenia rodziców,
-
inne właściwe podmioty.
3.
Działania i oczekiwane rezultaty

Działania muszą rozpocząć się między dniem 1 września 2018 r. a dniem 1 listopada 2018 r.

Czas trwania projektów wynosi 24 miesiące.

Od beneficjentów oczekuje się realizacji dwóch podstawowych rodzajów działań:

-
Zaprojektowania lub udoskonalenia wspólnych kwalifikacji w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego, zaspokajających konkretne potrzeby w zakresie umiejętności w krajach partnerów obowiązkowych projektu, w celu zapewnienia uznawania takich kwalifikacji w każdym z tych krajów.

Wspólne kwalifikacje powinny składać się z jasno określonych jednostek:

-
Zdefiniowanych na podstawie szczegółowego profilu kwalifikacji, czyli wyczerpującego opisu spodziewanych efektów uczenia się.
-
Uzupełnionych opracowanym w tym celu, wspólnym programem nauczania, z wyraźnym komponentem uczenia się w miejscu pracy, wspierającym transgraniczną, ponadnarodową i międzyregionalną mobilność uczących się.
-
Uzupełnionych standardami oceny.
-
Ustanowienia nowych i trwałych struktur współpracy w celu zagwarantowania przejrzystości, porównywalności, odpowiednich systemów zapewniania jakości i wzajemnego uznawania kwalifikacji, przy jednoczesnym zapewnieniu, że istniejące zaangażowanie jest ukierunkowane i systematyczne.

Konkretne rezultaty muszą zostać osiągnięte w okresie trwania projektu:

-
Zaprojektowanie lub udoskonalenie wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym
-
Dostarczanie konkretnych i trwałych wyników w zakresie tworzenia wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym, w tym zapewnienie większej przejrzystości, porównywalności i uznawania tych kwalifikacji.
-
Przedstawienie dowodów na to, w jaki sposób konkretne potrzeby w zakresie umiejętności zostaną dopasowane do potrzeb rynku pracy w krajach/regionach uczestniczących w partnerstwie.
-
Utworzenie nowych, trwałych struktur współpracy
-
Udowodnienie prowadzenia konkretnych działań, mających na celu zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia przez osoby uczestniczące w kształceniu i szkoleniu zawodowym, dzięki stworzeniu lepszych możliwości uczenia się w miejscu pracy i związanych z nimi rozwiązań w zakresie mobilności.
-
Zapewnienie długoterminowych efektów synergii w celu podniesienia atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.

Należy wykazać, że realizacja celów projektu będzie kontynuowana po zakończeniu finansowania przez UE.

4.
Kryteria udzielania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

1.
Adekwatność projektu (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów).
2.
Jakość projektu i jego realizacji (maksymalnie 25 punktów - minimalny próg: 13 punktów).
3.
Jakość konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy (maksymalnie 25 punktów - minimalny próg: 13 punktów).
4.
Wpływ i rozpowszechnianie (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów).

Aby mieć szansę na uzyskanie dotacji, wniosek musi zdobyć co najmniej 60 punktów (z maksymalnej liczby 100 punktów), z uwzględnieniem minimalnych progów przyjętych dla każdego z czterech powyższych kryteriów.

5.
Budżet

Maksymalny łączny budżet dostępny na współfinansowanie projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 6 milionów EUR.

Maksymalna stopa współfinansowania UE wynosi 80 %.

Poszczególne dotacje wynosić będą od 200 000 EUR do 500 000 EUR. Przewiduje się sfinansowanie około 20 projektów.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzydzielenia wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Termin składania wniosków

Wnioski należy złożyć do dnia 31 stycznia 2018 r., do godz. 12.00 (południe czasu obowiązującego w Brukseli).

Wnioski muszą spełniać następujące wymogi:

-
zostać złożone elektronicznie na odpowiednim, oficjalnym formularzu zgłoszeniowym (e-formularzu),
-
zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE,
-
do wniosku należy dołączyć szczegółowy opis projektu, oświadczenie honorowe i szacunkowy budżet, sporządzone na oficjalnych formularzach.

Niezastosowanie się do powyższych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

7.
Szczegółowe informacje

Wytyczne dla wnioskodawców wraz z elektronicznym formularzem zgłoszeniowym są dostępne na stronie internetowej: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/ka3-joint-qualifications-in-vocational-education-and-training_en

Wnioski muszą spełniać wszystkie wymogi wskazane w Wytycznych.

1 W przypadku wnioskodawców z Wielkiej Brytanii: Należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznana jest dotacja. Jeśli Wielka Brytania opuści UE w okresie, na jaki przyznana została dotacja, nie zawarłszy uprzednio porozumienia z UE gwarantującego kwalifikowalność wnioskodawcom brytyjskim po wyjściu tego państwa z UE, brytyjscy beneficjenci przestaną otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości nadal uczestnicząc w projektach), lub będą zmuszeni do zaprzestania ich realizacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.